Hoe herken je depressie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Hoe herken je depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 07:51

Hoi hoi!

Via Google kom ik er niet uit, er zijn onwijs veel symptomen en voorbeelden. Als ik dat zo lees, dan is bijna iedereen depressief...

Daarom vraag ik het op Bokt, misschien zijn er ervaringen die er met mij gedeeld willen worden.

Het gaat trouwens niet om mijzelf maar iemand in mijn vriendenkring, waar ik mij zorgen over maak.

Persoon A, noem ik diegene even voor het gemak.
A. Is werkloos, sinds enkele maanden na jaren lang wel gewerkt te hebben.
Van een vrolijk iemand zie ik iemand veranderen in een saaie grijze muis. Niets lijkt te lukken, niets is leuk. Als A. Op gesprek mag komen voor een baan, heeft A. Er veel stress en onzekerheid van.
Daarom neem ik A. maandelijks mee voor een spontaan momentje. Lekker uit eten of dagje dierentuin. Heel even zie ik dan een opleving maar daarna...

Ik vermoed al een depressie maar de huisarts van A. lijkt niets door te hebben, A. Is er gister nog geweest met vage klachten in het lichaam.
Met een sterke pijnstiller is A. naar huis gegaan. Ik stuur A. vaker naar de HA maar alles word vaag weggewuifd...

Dus... als ik het zo schrijf lijkt het mij heel duidelijk maar in omgang is het gewoon een misterie.
Het lijkt acteerwerk van A waardoor ik twijfel of het depressie is.

Kunnen jullie mij misschien helpen met tips/ herkenningspunten of ander advies?

Bedankt alvast!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe herken je depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:24

Er loopt nu zon hele campagne over toch?
Maar heel eerlijk, iedereen is verschillend en ik denk niet dat er een standaard "ziektebeeld" is voor depressie.

Bij mij zelf was ook maar heel weinig te zien door anderen en zat ongeveer letterlijk lachend te vertellen dat ik depressief was als het onderwerp op kwam.

Is het niet wat om het er gewoon over te hebben? Ik denk dat veel mensen de interesse en eerlijkheid wel kunnen waarderen en zo niet dan kan je je altijd nog terug trekken uit het gesprek.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:47

Volgens mij staat voor het vaststellen van depressie een periode waarbij je depressieve gevoelens moet hebben. Dus aaneengesloten een periode van 3 maanden dacht ik. Dan pas ben je depressief. Ik denk dat iedereen wel periodes kent waarin hij dagen of weken niet lekker in zijn vel zit of zelfs neerslachtig is. Maar echt depressief wordt pas gezegd van een langere aaneengesloten periode.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe herken je depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:53

Nee daar staat 2 weken aaneengesloten voor :)
Uit ervaring man ik vertellen dat je nergens zin in hebt, slaapt slecht. Ik zou me het liefst de hele dag binnen opsluiten ( heb een hond dus gaat niet) nergens plezier in, alles is gewoon 10x niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:09

Inderdaad aansluitend 2 weken. Als ik het zo lees zijn er veel symptomen die doen lijken dat er inderdaad iets aan de hand is. Ofwel een depressie, of iets anders waardoor er zich depressieve klachten voordoen. Het probleem met een depressie is dat jij niets kunt doen behalve hulp en steun bieden. Er is een bepaalde vorm van acceptatie nodig om de behandeling uberhaupt kans te geven. Maar biedt in ieder geval ruimte om het erover te hebben, maar ga niets opleggen. Heb je het wel eens met A besproken dat je je zorgen maakt?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:25

Dit klinkt niet als een depressie maar als een "rouwproces"
Je werk kwijt raken na een lange periode is niet niks, iemand is ineens een doel in het leven kwijtgeraakt.
En dat proces verwerken kost soms tijd.
Bij de een een maand, de ander wel een half jaar of langer.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Hoe herken je depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 18:35

Bedankt voor jullie (warme) reactie's! :) Ik ben er erg blij mee.

Morganlefay, jij slaat misschien wel de spijker op zijn kop, want ik heb daar helemaal nooit over nagedacht!

Ik heb er met A. over gehad, maar die wuift het vaak weg met "ik heb mn dag niet" of "ik voel me niet zo fit".
Of het echt doordringt, weet ik zo niet... "Maak je maar geen zorgen om mij" hoor ik vaak genoeg.

Mossel, dat is een goede reden om naar buiten te gaan inderdaad! A is ook niet helemaal een "beestig"typje, maar misschien vind A het wel leuk om voor de gezelligheid mijn hondje als loge te krijgen. Wellicht verlicht dat de dag een beetje :)