Zwanger en er alleen voor komen te staan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:36

Zoals eerder gezegd, en daar ben ik het mee eens, is het fijn als dit gesprek via pb/discussie in een ander topic verder kan gaan.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:52

Misschien is het handig om de vinger eens naar jezelf uit te steken. Als mijn woorden verkeerd worden uitgelegd, wil ik daar op reageren. Ik laat mij geen dingen in de schoenen schuiven die ik nooit gezegd heb of zo bedoeld heb. Dat anderen daar dan een discussie van maken, kan ik daar niets aan veranderen. Steeds aanhalen dat er een ander topic van gemaakt moet worden, is óók meewerken aan de discussie die voor de woorden werden verdraaid niet eens bestond.
En dat is dan ook gelijk het laatste wat ik er over ga zeggen...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:26

Moderatoropmerking:
Daar dit behoorlijk offtopic is en niks te maken heeft met de situatie van de ts, vraag ik om deze discussie hierbij te laten rusten. Er kan eventueel verder gegaan worden per pb, maar niet meer in dit topic. Berichten hierna die offtopic zijn zullen dan ook verwijderd worden.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 21:01

Ik dacht ik zal jullie even een klein update geven, maar mijn 'vriend' heeft aangegeven toch heel erg graag iets te willen doen in de opvoeding en hoewel we het een klein beetje op zn beloop late nu, streeft hij na iig 1x in de week een volle dag/nacht.
Ik was/ben hier heel erg verbaasd over maar ben heel erg blij dat hij toch in beeld blijft. Niet alleen voor mezelf maar ook heel erg voor ons kindje

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:05

Ik lees al een poosje mee in dit topic.
Maar hoe had hij dat in gedachte dan. En wat dacht je van jezelf.
Toen ik van de eerste zwanger was, had ik t ook wel prima gevonden, toen ze er eenmaal was moest ik er niet aan denken. Zeker de eerste paar maanden is het al zo zoeken naar een ritme, laat staan als iemand anders dan ook nog de kleine ineens wil verzorgen/opvoeden (alleen?)

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:10

zonnetje1903 schreef:
Ik dacht ik zal jullie even een klein update geven, maar mijn 'vriend' heeft aangegeven toch heel erg graag iets te willen doen in de opvoeding en hoewel we het een klein beetje op zn beloop late nu, streeft hij na iig 1x in de week een volle dag/nacht.
Ik was/ben hier heel erg verbaasd over maar ben heel erg blij dat hij toch in beeld blijft. Niet alleen voor mezelf maar ook heel erg voor ons kindje

Blijft hij dan een nacht bij jou slapen of gaat je kindje dan naar hem toe?
Ik kan me moeilijk de situatie inbeelden. Want de reden dat jullie 'uit elkaar'zijn gegaan is om het kindje. Is het dan niet een beetje vreemd om dan een soort van co-ouderschap te doen?
Misschien fijner als hij naar jou komt, niet alleen om het gezeul met de kleine maar ook voor jou en hem. Ben bang dat het hem misschien wat rauw op zn dak valt als hij ineens een dag en een nacht voor een pasgeborene moet zorgen in zn eentje en dat hij er dan helemaal uit stapt. Dat zou jammer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:05

zonnetje1903 schreef:
Ik dacht ik zal jullie even een klein update geven, maar mijn 'vriend' heeft aangegeven toch heel erg graag iets te willen doen in de opvoeding en hoewel we het een klein beetje op zn beloop late nu, streeft hij na iig 1x in de week een volle dag/nacht.
Ik was/ben hier heel erg verbaasd over maar ben heel erg blij dat hij toch in beeld blijft. Niet alleen voor mezelf maar ook heel erg voor ons kindje


Jee, dat is een hele move. Fijn zeg!

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:31

Hij leeft er toch naar toe. Fijn dat hij er voor open gaat staan en hopelijk vinden jullie een goede oplossing!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:55

Wat goed zeg dat hij nu al een beweging naar jullie toe maakt :)

Wie weet raakt hij straks als het kindje er is toch ineens er van gecharmeerd.
Het zou voor alle partijen heel fijn kunnen zijn als hij gewoon eens een rondje gaat wandelen met de kleine ofzo, dat jij even kan douchen of een dutje kan doen of iets.

Of inderdaad als hij eens een nachtdienst wil draaien met de voedingen zodat jij een nachtje bij kan slapen +:)+

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:06

Wauw dat klinkt goed TS. Hopelijk beseft hij wel dat dat niet vrijblijvend is en dat hij niet over een paar jaar zich weer kan bedenken.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 20:02

Nog even een vraag die een van jullie misschien weet.
Hoe zit het met het erkennen en de onderhoudsplicht van het kind? Mag je daar zelf dingen over afspreken? Dus bijv dat hij niet maandelijks geld naar mij overmaakt maar een spaarrekening opent voor later. En zijn bedragen zelf te beslissen in overleg of is dat een wettelijk vastgelegd iets?

Heb gekeken op Google maar kom er niet helemaal uit.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:09

Je mag daar zeker onderling afspraken over maken. Maar wil je die onderlinge afspraken op papier of staat dat nergens beschreven?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:17

zonnetje1903 schreef:
Nog even een vraag die een van jullie misschien weet.
Hoe zit het met het erkennen en de onderhoudsplicht van het kind? Mag je daar zelf dingen over afspreken? Dus bijv dat hij niet maandelijks geld naar mij overmaakt maar een spaarrekening opent voor later. En zijn bedragen zelf te beslissen in overleg of is dat een wettelijk vastgelegd iets?

Heb gekeken op Google maar kom er niet helemaal uit.


Je kan dat zelf precies zo opschrijven als je zelf wilt. De onderhoudsplicht is er meer voor de mannen die "er onder uit willen" en de vrouwen die wel geld willen.

Zet gewoon jullie eigen afspraken op papier en laat ze bij een notaris vastleggen. Mocht het dan ooit wel trammelant worden staan de afspraken officieel zwart op wit

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:38

Respect dat je zo in het nu kan denken

Wel zou ik afspraken op papier zetten omdat ik denk dat een kindje emotioneel verandering brengt

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 20:40

Super...dank!
Het wordt idd op papier gezet, maar dan hebben we nu zelf de vrijheid er over te denken op wat voor manier we dat in willen vullen

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:20

Van wat ik weet, wordt onderhoudsplicht gewoon berekend aan de hand van het inkomen van beide ouders. Het geld is dan ook voor het kind en dat moet naar mijn weten altijd naar de ouder waarbij het kind woont. Die mag het dan op een spaarrekening zetten, maar in principe is het dus voor het onderhoud van het kind. Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket, zodat je zeker weet wat de mogelijkheden zijn en jullie later niet voor verassingen komen te staan.
Alles goed met jou en de baby?

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 23:27

Ok thanks voor de tip!

Ja alles gaat goed met mij en het kleintje! 20 wkn echo gehad vorige week. Kind volgens het boekje. Heel fijn

Anoniem

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:35

Je kunt dat allemaal zo afspreken als je wilt. Het enige wat roet in het eten kan gooien is als jij in de bijstand komt. Dan gaat de gemeente de onderhoudsbijdrage voor jouw kind op hem verhalen. Of jij dat nou wilt of niet.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:09

zonnetje1903 schreef:
Nog even een vraag die een van jullie misschien weet.
Hoe zit het met het erkennen en de onderhoudsplicht van het kind? Mag je daar zelf dingen over afspreken? Dus bijv dat hij niet maandelijks geld naar mij overmaakt maar een spaarrekening opent voor later. En zijn bedragen zelf te beslissen in overleg of is dat een wettelijk vastgelegd iets?

Heb gekeken op Google maar kom er niet helemaal uit.


Je kunt er best samen afspraken over maken, je kunt zelfs samen afspreken dat er geen kinderalimentatie betaald wordt, maar als de rechter daar op enig moment iets over moet zeggen (bijvoorbeeld in verband met verhaal door de bijstand, of als jij er achteraf toch anders over zou gaan denken) dan is die afspraak niet af te dwingen. Een kind heeft altijd recht op bijstand door beide ouders, mits er draagkracht is. Je kunt wel afspraken maken over hoe die kinderalimentatie wordt besteed, bijvoorbeeld om te sparen, en ook bedragen waarmee je bewust afwijkt van de wettelijke regeling. Maar ook daarbij geldt dat lang niet alles standhoudt bij de rechter.

Bij ouders die wel hebben samengewoond wordt er gekeken in een tabel van Nibud welke kosten voor een kind bij het laatste gezamenlijke netto gezinsinkomen horen. Dat heet dan de behoefte van het kind. Vervolgens wordt gekeken wat de beide ouders bij kunnen dragen in die kosten, en hoeveel van die kosten ze al dragen omdat het kind bij hun is. In principe dragen beide ouders naar draagkracht de kosten van hun kinderen.

Als ouders niet hebben samengewoond wordt de behoefte van het kind geschat aan de hand van beide inkomens en die tabel, en voor de rest werkt het hetzelfde.

Een advocaat kan je dit allemaal vertellen, en daar moet je uiteindelijk toch heen om je afspraken vast te leggen. Niet te lang mee wachten!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:34

Ik denk dat je ook moet kijken naar jouw persoonlijke financiële situatie.
Een kindje kost behoorlijk wat.
Als hij geld stort op een spaarrekening voor later,prima,maar red jij het met je inkomen om dan de volledige kosten van het kind erbij te nemen?(ook over bv 2 jaar,werkzekerheid?)

Indien dat moeilijk ligt,denk ik dat jr meer hebt aan bv een gezamelijke spaarrekening voor de kleine waar elk een deelop stort en waar ook de kosten voor de kleine van betaald worden.
Wat over is,wordt gespaard voor later.

Indien het geen probleem is financieel,prima natuurlijk op eender welke manier.

Qua opvoeding....
De meeste mensen geven borstvoeding,dan kan een kleintje echt moeilijk de eerste maanden een volledige dag/nacht naar iemand anders.
Later kan je dan kolven,maar voor zo'n jong kindje zou ik dat persoonlijk nooit willen.
Ze hebben zoveel baat bij structuur,dat ze daardoor behoorlijk van streek kunnen raken.

Eens ouder kan zoiets prima,maar bijna het eerste jaar zou dat voor mij bv geen optie zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:44

Als hij wil erkennen zou ik ook meteen de alimentatie laten vastleggen volgens de regels. Dus op basis van behoefte en draagkracht. Kan je daar later nooit problemen mee krijgen. Tenzij de inkomenssituaties zouden veranderen, dan moet het worden herberekend.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:44

Bijdragen aan het onderhoud kan in euro's, maar kan/mag ook in natura. Denk bijvoorbeeld eerst aan luiers en later betalen van het schoolgeld.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:48

@roodvos,maar je weet niet wat de toekomst brengt.
Nu ligt de relatie TS en haar vriend goed,maar is dit binnen 5 jaar nog,dat weet je niet.
Welke luiers koop je dan?(want verre van alle luiers zijn goed),.....
Als alles goed gaat,kan je die dingen bespreken,maar als de relatie vertroebeld,wordt dat een heel ander verhaal.
Geld is toch gewoon het eenvoudigste.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:49

Roodvos schreef:
Bijdragen aan het onderhoud kan in euro's, maar kan/mag ook in natura. Denk bijvoorbeeld eerst aan luiers en later betalen van het schoolgeld.


Kan maar bij de rechter komt dit er niet door. Daar gaan ze altijd voor een financieel bedrag.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zwanger en er alleen voor komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:01

Als een rechter deze berekening maakt wordt er gekeken naar de inkomens en de vaste lasten en de omgangsregeling. Tevens wordt er dan bepaald dat de kinderalimentatie duurt totdat het kind 21 wordt. Er wordt wel rekening gehouden met vaste lasten maar niet tot het oneindige, je kunt bijvoorbeeld niet zeggen maar ik heb zoveel huur/woonlasten. Er wordt gezegd dat zoveel % van het inkomen is om van te leven en dat er een bepaald bedrag over blijft voor bijvoorbeeld de alimentatie. Er wordt ook rekening gehouden met hoe vaak het kind bij de een is en bij de ander. Tevens wordt meegenomen dat er jaarlijks een ophoging van het bedrag plaats vindt die gelijk staat aan de indexering die wettelijk geldt.
Zelf mag je altijd een bedrag afspreken.