In slaap vallen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:47

Ik heb er ook enorm veel last van.

Tijdens mijn werk (administratief werk, wel saai overigens) val ik soms bijna in slaap, en afgelopen week alle 5 dagen in de auto naar huis dat ik echt schrok van mijzelf, omdat ik echt weg viel.

Vrijdag naar HA geweest en die dacht dat ik het gewoon te druk heb (ik werk 32u over 5 dagen, heb 3 hondjes, ga 3/4 keer per week paardrijden paar uren, 1x per week met de hond naar cursus en voor de rest het huis beetje netjes houden etc).
Al vind ik dat dat normaal moet kunnen voor iemand van 27 jaar.

Ik zal donderdag bloedprikken op ontstekingen, HB gehalte, Pfeiffer, Vitamine B12 etc.
Ben benieuwd of er iets uit komt (hoop ik!)


* Als 4 jarige wel al een keer Pfeiffer gehad en niet genoeg antistoffen aangemaakt zoals ik van mijn moeder heb gehoord, dus wie weet dat het altijd wat sluimert oid.
* En ik ga overigens ook nooit op stap, door de week ongeveer 22.30u op bed en het liefst in het weekend niet later dan 00.00 omdat ik het anders veel te erg merk.
Als ik dus wel een keer op stap ga, moet ik er bijna een week van bij komen

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:59

Ik heb dit ook heel sterk gehad tijdens mijn colleges in het eerste jaar; na een aantal minuten viel ik in slaap, kon zo makkelijk een uur duren. Op dat moment ging ik nog naar al mijn colleges in de ochtend, maar na een tijd ben ik hier wat selectiever mee omgegaan. Wanneer het voor mij iets later begint heb ik er al geen last meer van, omdat ik dan meer slaap krijg. Op de middelbare school (fietste toen zeker 50 minuten naar school) had ik hier ook veel last van, maar sliep toen ook maar gemiddeld 4 uur per nacht. Heb er toch zeker 8 a 9 nodig om fit te zijn gedurende de dag.
Wat dus inderdaad kan helpen is een raam open hebben, meer slapen of even ga lopen om een te grote suikerdip te voorkomen na bijvoorbeeld de lunch.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:13

Ik ben echt geen koffieverslaafde of - liefhebber, maar een kopje zo nu en dan helpt me écht :j

Ik heb tot vorig jaar nooit koffie gedronken, vond de smaak verschrikkelijk, tot ik het echt moeilijk begon te krijgen in de auto naar m'n werk 's ochtends. Sommige nachten kan je nou eenmaal niet zoveel slapen als je zou willen. Toen heb ik eens geprobeerd om toch maar een tasje koffie 's ochtends te drinken (natuurlijk met sloten melk en flink wat suiker) en ik ben nog steeds verbaasd over hoe goed het helpt. Ik houd nog steeds niet van de smaak van koffie, maar ik koop Nespresso capsules met een vanille- of caramelsmaakje en als ik dan wat suiker en koffie toevoeg, is het gelijk lekkerder. Mijn werk is druk met lange dagen en avonden, of vroege ochtenden, en op zo'n momenten waarop je om 4u 's middags het liefste in je bed wil klimmen voor een dutje doet een kopje koffie echt deugd.

Het is natuurlijk geen structurele oplossing, maar op momenten waar je je ogen niet kan open houden is het wel een mooi duwtje in de rug. Ik drink zelf ook nooit meer dan 2 kopjes (altijd eentje 's ochtends en soms 's namiddags nog een).

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:44

Ik verplaats je topic van [LZP] Het leven zonder paarden naar [MWS] Mensenwelzijn en sport aangezien het daar beter thuishoort.

Daarnaast zou ik je meegeven om inderdaad even bloed te prikken op vit B12, gezien je veganistische eetpatroon zou het niet gek zijn als je een tekort hebt. En ook vit D tekort zou kunnen passen bij je klachten, die zou ik ook laten testen, daarvoor is heel belangrijk dat je niet eerst bij gaat slikken en daarna bloed gaat prikken, maar eerst gaat prikken voor je weer gaat slikken. :)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 10:34

Zal even kijken naar de vitaminen. Dacht zelf om gewoon te gaan slikken en te kijken of het beter wordt. :p

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:46

Met het bijslikken van vitaminen ga je het niet redden als je ergens echt een tekort aan hebt...

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:06

Ik heb er ook last van!
Wat voor mij werkt (van tijd tot tijd) is:
- een vast ritme vinden. (optijd naar bed, en ook in het weekend ''vroeg'' op.
- Ontbijten 's morgens
- (koud) drinken meenemen, als ik merk dat ik moe word, drink ik iets en trekt het een beetje bij.
- Hoe stom het ook is, aantekeningen nemen van de lessen en er echt over nadenken. Zodat je ''bezig'' blijft.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een keer een bezoekje bij de huisarts wil plannen, ik heb zo'n gevoel dat ik het op deze manier niet perfect op los. :')

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:22

Ja, hier heb/had ik ook last van. Onderzoeken gehad, Pfeiffer had ik jaren daarvoor al doorgemaakt (ben ik toentertijd al op geprikt). Uitslag: een (pseudo)traagwerkende schildklier en een nader te bepalen vorm van reuma. De schildklier was ik al mee bekend (waarschijnlijk een naverschijnsel van de Pfeiffer), maar de medicatie die ik daarvoor slikte, was niet meer toereikend. Inmiddels ben ik redelijk goed ingesteld op medicatie, maar met ontstekingen heb ik nog echt wel slechte dagen. Ik was hiervoor niet eens in staat om te werken en nu inmiddels ben ik zo ver dat dit waarschijnlijk wel weer mogelijk gaat zijn.
Moeheidsklachten zijn een vaag iets en kan van alles betekenen. Gewoon even langs de ha en je probleem voorleggen. Soms is het een probleem met een simpele oplossing en je kunt er maar beter van af zijn toch?

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:24

Hoeveel uur slaap je per nacht? Ik heb precies hetzelfde als ik minder dan 8u slaap per nacht, da's het echte minimum, 9u is beter. Een hoop andere mensen hebben genoeg aan 6/7 uur maar ik gewoon niet, dus da's dan gewoon iets om rekening mee te houden :')

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:39

Deoiridh schreef:
Zal even kijken naar de vitaminen. Dacht zelf om gewoon te gaan slikken en te kijken of het beter wordt. :p

Dit zou ik niet doen.
Ik raad je ook aan om te testen op D en zeker B12. B12 zit in dierlijke producten en die krijg je weinig binnen, maar het kan ook zijn dat je een opnameprobleem hebt.
Als je alvast wat gaat slikken en je gaat je niet beter voelen en je laat je dan pas testen, dan zullen je waardes vals hoog uitvallen, waarop je arts zal aangeven dat er geen sprake is van een tekort. Dus altijd eerst laten testen en je goed laten informeren. Veel mensen kiezen voor een B-complex waar ook B6 in zit. Maar een te veel aan B6 is heel slecht voor je gezondheid.

Ik heb zelf vermoeidheidsklachten (en een hoop andere klachten) en ik heb B12 deficiëntie. Alleen ben ik geen vegetariër. Dus hoogstwaarschijnlijk heb ik een opnameprobleem.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:43

Wat een gezondheids- en dieetadviezen ... het zou ook best iets anders kunnen zijn natuurlijk.

TS, vind je je studie wel interessant en inspirerend genoeg? En valt studeren je misschien erg zwaar?

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:17

Daar is toch niets mis mee? TS vraagt om advies.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:33

Hebben niet veel mensen hier last van? Als ik het niet zo interessant vind, worden mijn ogen ook heel zwaar. Als ik het wel interessant vind of zelf bezig kan, of veel aantekening maak, dan geen probleem. Mijn hoofd moet wel bezig blijven, anders word ik moe.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:12

Heel herkenbaar! Naast alle tips over voeding, vitaminen en bewegen, heb ik nog een heel simpele voor je: doe actief mee met het college. Van stil zitten en luisteren wordt je blijkbaar erg slaperig (net als ik, en velen met ons). Vroeger op school waren je lesuren misschien korter, had je meer beenruimte, werd er meer participatie verwacht, of besprak je stiekem met vriend(inn)en de plannen voor het weekend ;). Nu zul je jezelf bewust wakker moeten houden.

Maak aantekeningen, schrijf desnoods het hele college op/over en stel vragen, denk mee met je docent en probeer hem/haar een stap voor te zijn als er klassikaal een oefening wordt gedaan. Bonus: een stuk minder zelfstudie, dus meer tijd voor sport, ontspanning en slaap *D.

edit: Century was me voor :')

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:13

Ja hoor!
Ik heb er ook last van. En met mij heel veel mensen in de collegezaal merk ik altijd.
Ik ben nog nooit in slaap gevallen, maar heb al wel meerdere mensen zien slapen :') .
Zeker wanneer het wat saaier was, omdat het makkelijker is, dan zag je mensen echt afschakelen.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:21

Ik heb daar ook last van.
Alleen ik ben overdag heel moe maar zodra het nacht is ben ik klaar wakker en kom ik met geen mogelijkheid in slaap. :')

xGaab

Berichten: 1355
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:25

Ja! Lotgenoot!
Het maakt niet uit wanneer ik een hoorcollege heb, ik heb heel veel moeite om wakker te blijven. In het begin ben ik dan ook meerdere malen in slaap gevallen. Op tijd naar bed, een ritme aan houden, ook in het weekend, niet te veel stappen, gezond doen, sporten, ik heb er een heleboel aan gedaan, maar helaas, ik bleef in slaap vallen.

Daarna hebben zij mij getest op pfeiffer, misschien dat dat het was. Hier kwam een negatief resultaat uit. Daarna hebben zij mij op meerdere dingen getest, maar altijd nul op het rekest. Ik heb het opgelost door nu naar school te gaan fietsen, dit is ongeveer een uur fietsen. Als het weer niet mee zit en ik met het openbaar vervoer ga, of met de scooter, zorg ik dat ik voordat ik naar school ga, al actief ben geweest. Een groter rondje met de hond wandelen of op de hometrainer een halfuurtje fietsen. Ik merk dat ik dan meer energie heb en dat ik minder snel in slaap val.

Ik blijf moe tijdens de HC's. Ik heb hier geen last van tijdens de werkcolleges. Maar het heeft stiekem ook wel wat! een dutje doen tijdens college.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 21:25

Haha "gelukkig" zijn er meer mensen met het probleem. Ik zal probere wat met de tips te doen. Al is het me de afgelopen jaren nog niet gelukt. Xd

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 21:27

Askja schreef:
Wat een gezondheids- en dieetadviezen ... het zou ook best iets anders kunnen zijn natuurlijk.

TS, vind je je studie wel interessant en inspirerend genoeg? En valt studeren je misschien erg zwaar?


Nee ik vind studeren persoonlijk best zwaar en klootte.. Maar volgens mij is dat ook redelijk normaal. Zeker in de bachelor?

riannhuh

Berichten: 1731
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:29

Century schreef:
Hebben niet veel mensen hier last van? Als ik het niet zo interessant vind, worden mijn ogen ook heel zwaar. Als ik het wel interessant vind of zelf bezig kan, of veel aantekening maak, dan geen probleem. Mijn hoofd moet wel bezig blijven, anders word ik moe.

Ik heb precies hetzelfde, en de meeste docenten hebben ook een vrij monotone stem waardoor het nog erger wordt. Net als (heel veel) voorschriften lezen, daar val ik ook echt van in slaap :z

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:42

Ik had daar ook last van bij vroege colleges, hoe leuk ik ze ook vond. Vroeger uit bed dan mijn natuurlijke ritme aangeeft, en daarna stil zitten in een donkere collegezaal met een vrij rustige stem - ideale omstandigheden om weer in slaap te vallen. (Ik slaap uberhaupt makkelijker in als ik ergens naar kan luisteren, luisterboeken, natuurseries, en hoorcolleges. Dat hielp dus niet echt.)

Dingen die redelijk hielpen: heel actief meedoen, koffie (drink ik anders nooit maar voor dit soort situaties maakte ik een uitzondering), en het aanspannen van diverse spieren (misschien een stressbal ofzo? niet geprobeerd) of bewust diep ademhalen hielpen wel.
Misschien dat heel koud water ook helpt. Daar heb ik toen niet aan gedacht eigenlijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:39

Studeren best zwaar en kl*te vinden, vind ik persoonlijk best negatief klinken.
Mijn eigen studietijd ligt alweer een hele tijd achter me, en ik vond het zeker af en toe zwaar, zat ook bij periodes veel te knikkebollen tijdens hoorcolleges, maar over de hele linie vond ik mijn studie erg interessant en studeren ook erg leuk.
Tegenwoordig zit er meer tijdsdruk op dan 'vroeger', en ik hoor best vaak verhalen van studenten die tegen een burnout aan zitten. Je studie interessant vinden en echt gedreven zijn om je in jouw vakgebied verder te ontwikkelen, lijkt me dan wel van wezenlijk belang.
Ontbreekt die drive, dan kan ik me voorstellen dat studeren vooral zwaar en vervelend is, en dat dit doorwerkt op je concentratieniveau. Misschien helpt het al om je benadering van studeren te veranderen, dus alle theorie/opdrachten te benaderen vanuit interesse, het voor jezelf als het ware tot leven te brengen? In plaats van vooral te denken: wat is het veel, wat veel bladzijden/hoofdstukken moet ik nog doorwerken, wat een saaie opdracht, ik schiet totaal niet op etc.
Uiteraard kunnen andersoortige adviezen op gebied van lichaamsbeweging, frisse lucht, slaap, dieet etc. daarbij ook helpen, om gewoon wat meer energie te krijgen zodat je de dag gemakkelijker doorkomt.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 17:13

Askja schreef:
Studeren best zwaar en kl*te vinden, vind ik persoonlijk best negatief klinken.
Mijn eigen studietijd ligt alweer een hele tijd achter me, en ik vond het zeker af en toe zwaar, zat ook bij periodes veel te knikkebollen tijdens hoorcolleges, maar over de hele linie vond ik mijn studie erg interessant en studeren ook erg leuk.
Tegenwoordig zit er meer tijdsdruk op dan 'vroeger', en ik hoor best vaak verhalen van studenten die tegen een burnout aan zitten. Je studie interessant vinden en echt gedreven zijn om je in jouw vakgebied verder te ontwikkelen, lijkt me dan wel van wezenlijk belang.
Ontbreekt die drive, dan kan ik me voorstellen dat studeren vooral zwaar en vervelend is, en dat dit doorwerkt op je concentratieniveau. Misschien helpt het al om je benadering van studeren te veranderen, dus alle theorie/opdrachten te benaderen vanuit interesse, het voor jezelf als het ware tot leven te brengen? In plaats van vooral te denken: wat is het veel, wat veel bladzijden/hoofdstukken moet ik nog doorwerken, wat een saaie opdracht, ik schiet totaal niet op etc.
Uiteraard kunnen andersoortige adviezen op gebied van lichaamsbeweging, frisse lucht, slaap, dieet etc. daarbij ook helpen, om gewoon wat meer energie te krijgen zodat je de dag gemakkelijker doorkomt.


Deels vind ik het wel interessant, maar aan de andere kant vraag ik me meestal af waar doe ik het voor? En je hebt altijd vakken (zeker in de bachelor denk ik) die een basis vormen maar die je niet perse liggen, of waarvan onderdelen je niet liggen. Maar daar moet je uiteindelijk ook gewoon doorheen.
Maar ik zal proberen je tips te gebruiken en het vanuit interesse te benaderen. Merk wel dat dat helpt hoor! Maar studeren kost veel tijd en andere dingen zijn ook interessant (of interessanter..) waardoor studeren bij mij een soort weerstand oproept denk ik, omdat ik dan het idee heb dat het te veel tijd kost en tijdverspilling is. (Het hoort natuurlijk veel tijd te kosten, maar dat is dan ook meteen een soort van het probleem, haha)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 17:13

95Ellen schreef:
Hoeveel uur slaap je per nacht? Ik heb precies hetzelfde als ik minder dan 8u slaap per nacht, da's het echte minimum, 9u is beter. Een hoop andere mensen hebben genoeg aan 6/7 uur maar ik gewoon niet, dus da's dan gewoon iets om rekening mee te houden :')


Ja ik denk dat 8 uur of iets meer wel echt een goede tip is! Alleen moet je je er even toe zetten om het te doen, maar dat zal ik zeker ook gaan uitproberen!