reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:50

Idd reanimatie is niet alleen ff tot leven wekken en je kan er echt slecht uitkomen.

Over de ketting..ik ben bhv'er en als ik moet gaan reanimeren ga ik echt niet eerst opzoek naar een keting. Kleren open scheuren en beginnen.
Ik heb bij de opleiding ook gehoord dat het niet strafbaar is dat je gaat reanimeren als je een ketting ziet.

Als ik de ketting zou zien voor ik begin denk ik niet dat ik het zou doen....

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:16

Cinnepin schreef:
Idd reanimatie is niet alleen ff tot leven wekken en je kan er echt slecht uitkomen.

Over de ketting..ik ben bhv'er en als ik moet gaan reanimeren ga ik echt niet eerst opzoek naar een keting. Kleren open scheuren en beginnen.
Ik heb bij de opleiding ook gehoord dat het niet strafbaar is dat je gaat reanimeren als je een ketting ziet.

Als ik de ketting zou zien voor ik begin denk ik niet dat ik het zou doen....


Maar als je die kleren opengescheurd hebt zie je over het algemeen die ketting wel. Hij is best groot :j

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:18

verootjoo schreef:
Cinnepin schreef:
Idd reanimatie is niet alleen ff tot leven wekken en je kan er echt slecht uitkomen.

Over de ketting..ik ben bhv'er en als ik moet gaan reanimeren ga ik echt niet eerst opzoek naar een keting. Kleren open scheuren en beginnen.
Ik heb bij de opleiding ook gehoord dat het niet strafbaar is dat je gaat reanimeren als je een ketting ziet.

Als ik de ketting zou zien voor ik begin denk ik niet dat ik het zou doen....


Maar als je die kleren opengescheurd hebt zie je over het algemeen die ketting wel. Hij is best groot :j



behalve als ie naar achteren is gegaan, dat ie op de rug zit zeg maar...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:22

Dan hoor je als reanimator die ketting te bekijken, komt vast ook als case voor in je cursus reanimatie..

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:40

Ik heb in mijn BHV cursussen altijd meegekregen dat ik als 'gewone burger' een tattoo sowieso moet negeren en een ketting eigenlijk ook.
Geen idee wat ik zou doen, maar niet reanimeren betekent iemand te laten sterven en geen idee of ik dat zou kunnen. Dat was ook de motivatie van ons opleidingsbedrijf dat ze BHV'ers instrueren gewoon altijd te starten met reanimatie.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:54

Lastige discussie, maar ik zit er serieus aan te denken om op mijn duikpak aan de voorkant te schrijven: in case of accident do not cut this suit and no cpr. Ze knippen namelijk in nood je pak kapot en ik wil dat bij mij absoluut niet hebben, zelfs niet in nood. En reanimeren, tja, ik ken niemand die er gewoon 100% uitgekomen is. Ik heb zelf wel leren reanimeren en zal het toepassen, maar liever maak ik het nooit mee.
Je hoeft niet te zoeken naar een niet reanimeren verklaring is mij geleerd. Dus het zodanig op kleding plaatsen die je lief is, dan mogen ze het gewoon niet kapot maken, negeren is onmogelijk dan.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:00

Ik denk niet dat ze je pak heel laten, ondanks de opdruk. Volgens mij is voor hulpverleners alleen een ketting rechtsgeldig..
#hartstikke off topic, maar reuze nieuwsgierig, waarom mogen ze in geval van nood je pak niet kapot knippen?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:13

Qerty schreef:
Ik heb in mijn BHV cursussen altijd meegekregen dat ik als 'gewone burger' een tattoo sowieso moet negeren en een ketting eigenlijk ook.
Geen idee wat ik zou doen, maar niet reanimeren betekent iemand te laten sterven en geen idee of ik dat zou kunnen. Dat was ook de motivatie van ons opleidingsbedrijf dat ze BHV'ers instrueren gewoon altijd te starten met reanimatie.



Bij ons ook

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:15

Qerty schreef:
Ik heb in mijn BHV cursussen altijd meegekregen dat ik als 'gewone burger' een tattoo sowieso moet negeren en een ketting eigenlijk ook.
Geen idee wat ik zou doen, maar niet reanimeren betekent iemand te laten sterven en geen idee of ik dat zou kunnen. Dat was ook de motivatie van ons opleidingsbedrijf dat ze BHV'ers instrueren gewoon altijd te starten met reanimatie.


Wat erg... Dan heb je dus uiteindelijk niets te zeggen over je eigen leven. Ik vind dat de keuze voor niet reanimeren ten alle tijden gerespecteerd moet worden.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:16

Indestal schreef:
Dan hoor je als reanimator die ketting te bekijken, komt vast ook als case voor in je cursus reanimatie..



Kost allemaal tijd als je die ketting eerst van de rug moet halen en dan bekijken..de eerste minuten zijn cruciaal.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:20

Cinnepin schreef:
Indestal schreef:
Dan hoor je als reanimator die ketting te bekijken, komt vast ook als case voor in je cursus reanimatie..



Kost allemaal tijd als je die ketting eerst van de rug moet halen en dan bekijken..de eerste minuten zijn cruciaal.

Daarom als je het op bepaalde kledingstukken schrijft moeten ze het wel lezen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:22

Er zijn zoveel kleding stukken met teksten, ik denk niet dat ik eerst een tekst op een kleding stuk zal lezen...Hoe eerder je begint hoe lager het risico op * slechte * afloop

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:23

germie schreef:
Daarom als je het op bepaalde kledingstukken schrijft moeten ze het wel lezen.


Maar dan is het denk ik niet rechtsgeldig, misschien heb je je kleren wel van je buurman geleend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:24

Stel dat ik jou zou moeten reanimeren germie, dan neem ik echt niet de tijd om je kleding te lezen. Ik hoop dat niemand dat zou doen. Een tattoo op de plek waar je je handen plaatst of een ketting om de hals zie je. Die ketting kun je razendsnel naar voren halen, desnoods tussen hartmassage en beademen door.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:31

Wat heb je aan je pak als je dood bent :o?
Of sterf je graag in het harnas?

TS, mijn man zegt hetzelfde als de meeste hier. Wat de arts zegt klopt wel, maar dan heeft hij het niet over een spontane hartaanval in het huidige stadium wat sowieso niet waarschijnlijk is.
Dan gaat het om ziekte of medicatie geinduceerd hartfalen wat pas ontstaat als je ook echt niet meer fit bent.
De timing is waarschijnlijk gewoon erg onhandig geweest.
Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd :(:)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:35

germie schreef:
Lastige discussie, maar ik zit er serieus aan te denken om op mijn duikpak aan de voorkant te schrijven: in case of accident do not cut this suit and no cpr. Ze knippen namelijk in nood je pak kapot en ik wil dat bij mij absoluut niet hebben, zelfs niet in nood. En reanimeren, tja, ik ken niemand die er gewoon 100% uitgekomen is. Ik heb zelf wel leren reanimeren en zal het toepassen, maar liever maak ik het nooit mee.
Je hoeft niet te zoeken naar een niet reanimeren verklaring is mij geleerd. Dus het zodanig op kleding plaatsen die je lief is, dan mogen ze het gewoon niet kapot maken, negeren is onmogelijk dan.

Maar waarom liever doodgaan dan een kapot duikpak?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:46

MarlindeRooz schreef:
germie schreef:
Lastige discussie, maar ik zit er serieus aan te denken om op mijn duikpak aan de voorkant te schrijven: in case of accident do not cut this suit and no cpr. Ze knippen namelijk in nood je pak kapot en ik wil dat bij mij absoluut niet hebben, zelfs niet in nood. En reanimeren, tja, ik ken niemand die er gewoon 100% uitgekomen is. Ik heb zelf wel leren reanimeren en zal het toepassen, maar liever maak ik het nooit mee.
Je hoeft niet te zoeken naar een niet reanimeren verklaring is mij geleerd. Dus het zodanig op kleding plaatsen die je lief is, dan mogen ze het gewoon niet kapot maken, negeren is onmogelijk dan.

Maar waarom liever doodgaan dan een kapot duikpak?



vraag ik me ook af?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:57

Captain schreef:
Qerty schreef:
Ik heb in mijn BHV cursussen altijd meegekregen dat ik als 'gewone burger' een tattoo sowieso moet negeren en een ketting eigenlijk ook.
Geen idee wat ik zou doen, maar niet reanimeren betekent iemand te laten sterven en geen idee of ik dat zou kunnen. Dat was ook de motivatie van ons opleidingsbedrijf dat ze BHV'ers instrueren gewoon altijd te starten met reanimatie.


Wat erg... Dan heb je dus uiteindelijk niets te zeggen over je eigen leven. Ik vind dat de keuze voor niet reanimeren ten alle tijden gerespecteerd moet worden.


Ja, aan de ene kant wel. Daarom heb ik ook geen idee wat ik zou doen. Heb gelukkig nog nooit iemand hoeven reanimeren en hoewel me dat dood eng lijkt ben ik er inmiddels aardig op getraind welke actie ik kan ondernemen als iemand bewusteloos is en geen adem meer haalt. Dus denk toch dat het voor mij daarop uitkomt puntje bij paaltje. Heel erg voor iemand die een andere wens heeft, maar die beslissing laat ik toch over aan de hulpdiensten.
Ik ben nou eenmaal niet geoefend om iemand voor mijn ogen te laten sterven terwijl ik mogelijkerwijs nog iets kan doen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:24

Cinnepin schreef:
Qerty schreef:
Ik heb in mijn BHV cursussen altijd meegekregen dat ik als 'gewone burger' een tattoo sowieso moet negeren en een ketting eigenlijk ook.
Geen idee wat ik zou doen, maar niet reanimeren betekent iemand te laten sterven en geen idee of ik dat zou kunnen. Dat was ook de motivatie van ons opleidingsbedrijf dat ze BHV'ers instrueren gewoon altijd te starten met reanimatie.



Bij ons ook


Dat vind ik wel raar hoor := waarom niet gewoon iemands keuze respecteren?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:25

Omdat je ook bijna altijd omstanders hebt.
Die kunnen nog wel eens erg agressief uit de hoek komen als je niet reanimeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:26

Ik denk dat dat meer te maken heeft met het eerder genoemde geval van omstanders die het niet zullen begrijpen als je niets doet en je in dat geval voor je eigen veiligheid (die altijd voor gaat) toch gaat reanimeren.

Edit: in koor met bruintje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-17 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:26

bruintje123 schreef:
Omdat je ook bijna altijd omstanders hebt.
Die kunnen nog wel eens erg agressief uit de hoek komen als je niet reanimeert.



Dat werd idd ook aangegeven bij de cursus..Er zullen echt wel mensen zijn die je het zeer kwalijk nemen dat als je kan reanimeren en je dit niet doet...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:31

Mijn vader heeft in zijn laatste wilsbeschikking opgenomen niet geranimeerd te willen worden...ik vraag mij af als dat niet wordt gerespecteerd hoe hij dat zou vinden, als hij na de reanimatie daar nog toe in staat is, wat dat is de reden dat men er juist niet voor kiest...de hersenschade...en het slechte hart, de zeer slechte gezondheid die hij er nadien van overhoudt.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:37

En omdat je in het geval van een duikpak niet kunt weten of die toevallig net die ene dag door iemand is uitgeleend of dat je van een tattoo niet zeker weet of dat nog steeds de meest actuele wens is.
Maar volgens mij ook omdat ze je willen aanleren dat reanimeren in zo'n geval een soort automatische reactie wordt en je daar in niet laat afleiden.
Ik als simpele bhv' er moet het doen met een halve dag herhalingscursus per jaar. Als ik dan ook nog afwegingen moet gaan maken denk ik dat het mij kan hinderen om a la minute in actie te komen. Dit gaat dus ten koste van het respecteren van een wens voor iemand die anders heeft besloten, maar kan ook het leven redden van iemand omdat ik een paar seconden eerder de reanimatie start.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:45

bruintje123 schreef:
Omdat je ook bijna altijd omstanders hebt.
Die kunnen nog wel eens erg agressief uit de hoek komen als je niet reanimeert.


Naar zulke mensen moet je je oren niet laten hangen.

Ik weet heus wel dat er af en toe ambulancepersoneel bedreigd of geschopt wordt.
Ik ben ook nog niet vergeten dat een kennis van mij (technisch verpleegkundige op de ambu) iemand aan het helpen was na een heftig auto ongeluk. Hij voelde iemand tegen zich aan en dacht eerst dat het een collega betrof, die over zijn schouder meekeek.
Nee, het was een sensatie fotograaf...

Gebrek aan respect kun je overal tegenkomen. (Which is a bloody shame.)

Maar omgaan met omstanders met drank in het lijf, dat kun je leren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-09-17 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt