Sauna Liefhebbers!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:07

Badjas in sauna niet aan te raden. Als bloot echt een probleem is beter badkledingdag doen. Maar bloot is vooral in de sauna. Rusten en eten meestal badjas of zelfs verplicht badjas. Het is niet zo dat je ook bloot moet rondlopen

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:22

Mijn man en ik zitten ook (bijna) wekelijks in de sauna, heerlijk. Ik ben vooral fan van de infrarood sauna, ik voel na een kwartiertje mijn pijnlijke spieren niet meer.
Wij gaan altijd naar thermen 5 mei (leiden), lekker dichtbij maar vooral ook omdat het zo groot/afwisselend en rustig is. 4 verdiepingen en nooit zo druk dat je ergens niet in kan. Hele aardige mensen ook, zowel het personeel als de vaste bezoekers. Altijd praatje maken, gezellig.
Ze hebben momenteel de “vrienden actie”, als je als bestaand klant een nieuwe klant meeneemt krijgen beiden 50% korting. En als je een recensie schrijft op Google/Facebook krijg je ook 50% korting bij je volgende bezoek.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:55

Ik vind de opvoeringen net het lekkerst. Ik zit ook altijd in het midden bovenin, ik weet inmiddels wel dat in het goed verdraag dus ik hoef er niet uit. En erna het dompelbad in en genieten :D Maar als je twijfelt gewoon onderin bij de deur gaan zitten :j sauna doe je voor jezelf, dus doe wat goed voelt :j

Ik ga graag met mijn man of alleen. Ik doe sowieso veel dingen alleen dus voor mij voelt het heel gewoon. Ook eten en zo. Boek mee of lekker rondkijken.

Ik vind Elysium leuk, vooral dat zoutbad!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:24

Nog wat tips voor diegene die voor de eerste x gaan:

- je kan buiten de sauna's en baden gewoon lekker je badjas of handdoek om houden
- wat fijn is om mee te beginnen is kruidenbadje of bubbelbad. Dat ontspant heerlijk!
- neem een flesje water mee, het is belangrijk goed te drinken
- je hoeft je absoluut niet onzeker te voelen over je lichaam. Juist in de sauna merk je dat niemand perfect is en dat mensen er in alle soorten en maten zijn :j
- Ik ga ook weleens alleen, en niemand kijkt me raar aan, maar dat doe ik wel doordeweeks en niet in het weekend

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:27

Bedankt voor de tips.
Gaan jullie altijd een hele dag of ook voor een uurtje?
Ik zit nu eens te kijken maar ze hebben het over hele dagen en vind het ook best prijzig of kijk ik verkeerd

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:29

Ik ga echt minstens 6-7 uur en liefst langer. Een uurtje is echt te kort.

Dreamy

Berichten: 24071
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:31

Sowieso minimaal 4 a 5 uurtjes :j

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:50

Oké ik dacht even tussendoor lekker opwarmen en klaar haha dus dacht uur is lang zat

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:54

Hm lijkt mij zonde voor een uurtje. Eigenlijk moet je de cyclus als volgt zien:

1 douchen
2 rustig opwarmen bvb bubbelbad
3 douchen
4 sauna/stoombad
5 douchen
6 afkoelen : dit moet geleidelijk! Dus niet hup het dompelbad in.
7 rust

Pas dan kan je voor ronde 2 gaan, waarbij ik stap 2 en 3 wel eens oversla. Tussendoor ga ik ook eten, of iets anders zoals zwemmen of zoutbad doen. Dan gaat de tijd snel.

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:56

Oke Dankje wel dan moet ik even kijken als ik een hele dag de tijd heb en niet snel tussen door.
Weet iemand nog een leuke goede sauna omgeving alkmaar

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:19

meld mij ook! Helaas gaan wij veel te weinig. Favoriet is de thermen in rosmalen, lekker dichtbij, meestal wel gezellige sfeer en niet onbelangrijk: een hele goede keuken welke nog betaalbaar is ook. Verder fijne opgietingen vooral als deze door Manon gedaan worden; wat een kracht en overgave zit er in die meid! 2x per jaar hebben ze er opgietweekend, dan wordt er elk uur een opgieting gedaan met telkens een ander thema. Op zondag mogen de kids ook mee daar. Verder paar keer in spapuur tilburg geweest, ook goed en bij spasense in geldrop. Die viel tegen doordat het er fris was. Oase kennen we ook. Zwaluwhoeve eens maar nooit weer: erg veel preutse gasten, massaal en uren van tevoren je eettafel moeten reserveren vind ik echt belachelijk. Overigens voor degenen die alleen gaan of voor het eerst: maak je geen zorgen over je schaamte of eenzaamheid. Je maakt snel contact en omdat iedereen bloot is, is de schaamte snel over. Badkledingdagen mogen ze voor mij afschaffen.
Vraag me af hoe het gedonder in Nederasselt bij Oase af gaat lopen. Denk dat ie de tent kan sluiten.

Opmerking over het koelen waar vaak veel over te doen is: dit is niet verplicht, wel aan te raden. Voor de ene is een poosje buiten in de frisse lucht vertoeven al voldoende, de ander koelt pas goed af na frisse lucht, koude douche, stortemmer en dompelbad. Verschilt ook per keer hoe je jezelf voelt, hoe heet de saunasessie was, hoe warm/benauwd het weer is etc. In de zomer bijvoorbeeld is het lekker om voor de saunaronde te beginnen met het dompelbad. Net andersom dus. Persoonlijk vind ik het waterkletsen heerlijk: de saunameester gooit dan een emmer koud water tegen je voor- en achterkant.
@sonrisa: vraag bij binnenkomst gerust om een rondleiding en vertel over je angst. Enne een saunabezoek kun je gerust een dag voor uittrekken: op je gemak douchen, voetenbadje, sauna, stoomcabine, rustruimte, eten. Dag is zo om hoor. Geniet en relax!

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:30

sonrisa schreef:
Bedankt voor de tips.
Gaan jullie altijd een hele dag of ook voor een uurtje?
Ik zit nu eens te kijken maar ze hebben het over hele dagen en vind het ook best prijzig of kijk ik verkeerd


Met vriendinnen ga ik twee keer per jaar een hele dag naar de Veluwse bron. We zijn er zodra de deuren open gaan en meestal sluiten we tent ook. :')

Zeker als je behandelingen neemt zijn die paar uurtjes te weinig.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:11

Wij gaan altijd de hele dag naar de sauna, tijd vliegt altijd.
In de buurt van Alkmaar ken ik niet veel (goede) sauna's, degenen die er wel zitten zijn vrij klein. In Heerhugowaard zit zo'n kleine sauna, was op zich prima maar ik vind de grotere complexen met meer fasciliteiten echt leuker.
Wij gaan daarom ook altijd verder verder weg, en maken er soms een weekend van zodat we 's avonds nog lekker kunnen loungen met een glaasje wijn en een goed boek <3

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:17

Ik kwam uit bij de sauna van Egmond zit in Haarlem die leek mij wel uitgebreid. Maar goed ik ben dan ook een leek hier in

Fem

Berichten: 12520
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:20

Ik ben ook dol op de sauna.
Ga meestal met mijn moeder en/of zusje.

Onze voorkeur heeft de Thermen Rosmalen.
We gaan ook wel eens naar Spa Puur in Tilburg.

De Zwaluwhoeve vind ik echt helemaal niets, veel te kolossaal en commercieel.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:22

Hier ook een sauna liefhebber! Helaas ken ik maar weinig vriendinnen die er ook van houden, dus meestal ga ik met mijn moeder. En dan s'ochtends er heen, o.a. opgietingen doen, lekker lunchen en in de namiddag er pas weer uit. Heerlijk!

Ben ook wel eens alleen gegaan, s'avonds voor een paar uurtjes. Maar ik mis dan stiekem wel iemand om mee te praten af en toe :o

Meestal ga ik naar Thermen Bussloo.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:32

Ik ben ooit eens in een sauna geweest en vond het vooral heel heet :)
Ben er eerder uitgegaan.

Toch zou ik het best nog een keer willen proberen, maar ik heb astma.
Ik dacht dat astma en sauna niet samen gaan. Dat voelt gewoon niet goed aan.

Nu heb ik er op gegoogled en ik zie dat de sauna juist goed is voor mensen met astma.

Iemand hier ervaring mee?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:35

Ik heb er geen ervaring mee maar zeker in de grote complexen heb je veel soorten sauna: stoombad, Fins, infrarood, kruiden, etc. Infrarood lijkt mij zeker niet schadelijk voor je en stoombad mss net prettig? De hele hete droge sauna’s mss mijden?

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:51

Boras schreef:
Ik ben ooit eens in een sauna geweest en vond het vooral heel heet :)
Ben er eerder uitgegaan.

Toch zou ik het best nog een keer willen proberen, maar ik heb astma.
Ik dacht dat astma en sauna niet samen gaan. Dat voelt gewoon niet goed aan.

Nu heb ik er op gegoogled en ik zie dat de sauna juist goed is voor mensen met astma.

Iemand hier ervaring mee?


Goed op jezelf letten is belangrijk, zeker een beginnende saunaganger houd het meestal niet zolang vol. In het begin stond ik ook na 5-10 minuten weer buiten de sauna.
Denk dat je het in het stoombad eeerder benauwd krijgt dan in de sauna. Als je twijfelt of het met je astma kan zou ik advies bij je huisarts inwinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:10

Een uurtje vind ik het geld niet waard, je betaalt al snel 20+ euro entree bij een complex, dan ben ik echt nit met een uurtje weg :D

Het ideale saunarondje eindigt trouwens met minimaal 15 minuten rust tussen twee rondjes. Dat hou ik wel altijd aan anders ga ik vanzelf KO :+ bij een opgieting zit ik altijd het liefste helemaal aan het begin of einde, dan krijg je de hardste wappers :Y)

Het ideale saunarondje in een plaatje

Zelf pak ik alleen niet altijd die 5-10 minuten buiten lopen. Ik duik liever eerst door de koude douche en eventueel dompelbad (is echt heerlijk, maar mijn gewrichten doen er snel pijn door)

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:25

Wij rusten altijd vrij veel tussendoor, heerlijk <3
Rustig opwarmen ben ik dan weer niet zo goed in.
Koelen moet ik wel altijd goed de tijd voor nemen, doe ik dat niet dan krijg ik snel hoofdpijn. Helaas krijg ik in het dompelbad heel snel kramp in mn benen/voeten, vind dat altijd jammer want vind het verder heerlijk!

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:03

Laura82 schreef:
Wij rusten altijd vrij veel tussendoor, heerlijk <3
Rustig opwarmen ben ik dan weer niet zo goed in.
Koelen moet ik wel altijd goed de tijd voor nemen, doe ik dat niet dan krijg ik snel hoofdpijn. Helaas krijg ik in het dompelbad heel snel kramp in mn benen/voeten, vind dat altijd jammer want vind het verder heerlijk!



Wij ook, gaan buiten lekker op een bedje liggen met een boek. Ik neem ook altijd een boek mee in de sauna, hou ik het veel makkelijker vol.

Anoniem

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:04

De echte hete sauna's laat ik mn boek buiten, maar de infra rood gaat hij altijd mee <3

DideH
Berichten: 7015
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:37

frankiej schreef:
Vraag me af hoe het gedonder in Nederasselt bij Oase af gaat lopen. Denk dat ie de tent kan sluiten.


Zat ik ook al overna te denken...
Maar die tent bestaat al zo lang als ik leef, dus kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat die zomaar om zou klappen.

Kreeg vandaag ook al een appje van een vriendin of ik niet ook al ergens was opgedoken op internet :')

theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Sauna Liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:34

Wat leuk :)
Ik ga vaak met mijn moeder, Soesterberg is dichtbij voor een korte periode, mijn favoriet is in Emst (Veluwse bron denk ik?) en die van mijn moeder die in Putten, de namen onthoud ik niet zo goed hoor hahaha. Verder zijn we een keer bij Rotterdam in de buurt geweest volgens mij(midden in een soort woonwijk alsof t in een flat zat, bizar), Houten vond ik ook fijn en we zijn vast bij meer geweest maar weet het zo gauw even niet haha. Ik volg voor suggesties :)