Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:32

moonsparkle schreef:
Ik twijfel er al lang over, maar ik vind ze best prijzig. Zou ze echt graag een keer proberen, maar dan wel een hele dag ofzo, met enkel passen in de winkel weet je eigenlijk nog niet hoe het loopt.

Je moet het lopen met barefoot schoenen langzaam opbouwen. Even een dagje uitproberen kán blessures opleveren.

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:29

Ik kwam deze afbeelding nog tegen, interessant.
Afbeelding

En dan zeggen de meeste mensen 'maar mijn tenen staan niet zo uit elkaar'. Maar volgens de barefoot beweging komt dst juist door verkeerde schoenen van kinds af aan.

In Afrika komen voetproblemen niet voor en heeft men gespierde voeten met breed staande tenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:36

AnnoNiemand schreef:
Ik kwam deze afbeelding nog tegen, interessant.
[ [url=m/PMT74m.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan zeggen de meeste mensen 'maar mijn tenen staan niet zo uit elkaar'. Maar volgens de barefoot beweging komt dst juist door verkeerde schoenen van kinds af aan.

In Afrika komen voetproblemen niet voor en heeft men gespierde voeten met breed staande tenen.

Want in Afrika kennen ze het fenomeen "schoen" niet inderdaad. :')

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:37

Kun je ook barefoot en normaal afwisselen of is dat niet handig?

Tink89
Berichten: 2965
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:19

Mkango schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik kwam deze afbeelding nog tegen, interessant.
[ [url=m/PMT74m.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan zeggen de meeste mensen 'maar mijn tenen staan niet zo uit elkaar'. Maar volgens de barefoot beweging komt dst juist door verkeerde schoenen van kinds af aan.

In Afrika komen voetproblemen niet voor en heeft men gespierde voeten met breed staande tenen.

Want in Afrika kennen ze het fenomeen "schoen" niet inderdaad. :')


Precies wat ik dacht :-D

office
Berichten: 811
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:26

Ik heb erge doorgezakte voor voeten en heb echt steunzolen nodig in mijn schoenen om pijnvrij te blijven.Mijn moeder heeft precies hetzelfde dus misschien is het wel erfelijk .

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:58

Muze schreef:
Kun je ook barefoot en normaal afwisselen of is dat niet handig?


Ja natuurlijk kan dat gewoon.. zelf merkte ik alleen dat ik de reguliere schoenen niet echt lekker meer vond zitten..
Heel soms heb ik ook nog wel eens een hakje aan gewoon omdat ik dat leuk vind staan.. maar dat voel ik dan later ook wel in mn heupen en rug..

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:11

Barefoot schoenen.
Ben ik de enige die een contradictio in terminis ziet?

Imo is ´Barefoot´ een schoen met een marketing insteek. Zoals opgemerkt op goed passen van toepassing?

Ik loop veel blootsvoets. Geen schoenen, geen merk, geen marketing; op blote voeten; barefoot.

Als schoeisel prefereer ik passende Crocs (echte) en Sketchers (idem) wanneer dat kan en er geen hardere voetbescherming of ´net´ gewenst is.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:17

Nee hoor, je bent niet de enige. Maar de term ‘as close to barefoot as possible’ is ook zo lang he :=

Ik loop ook zo veel mogelijk blootsvoets, maar om mijn voeten te beschermen zijn schoenen soms wel gewenst en dan zijn barefoot schoenen voor mij de oplossing om er toch netjes bij te lopen, zonder teveel in te leveren op comfort of andere zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:22

Britt schreef:
Nee hoor, je bent niet de enige. Maar de term ‘as close to barefoot as possible’ is ook zo lang he :=

Ik loop ook zo veel mogelijk blootsvoets, maar om mijn voeten te beschermen zijn schoenen soms wel gewenst en dan zijn barefoot schoenen voor mij de oplossing om er toch netjes bij te lopen, zonder teveel in te leveren op comfort of andere zaken.
En "no support shoes" klinkt nou niet echt als iets waar je veel kopers mee trekt. :+ Dus ja, natuurlijk is het marketing en is het een contradictio in terminis, maar iedereen met een werkend stel hersenen snapt dat ook wel. Ik ga hier alleen niet de deur uit zonder bescherming om mijn pootjes, want dan zitten ze binnen 50 meter vol glas. :=

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:30

Huertecilla schreef:
Imo is ´Barefoot´ een schoen met een marketing insteek. Zoals opgemerkt op goed passen van toepassing?

Ik denk dat dat wel meevalt. Je kan nou eenmaal niet overal fijn op blote voeten lopen, en soms mag het zelfs niet op plekken. Schoenen die zo'n dunne en brede zool hebben dat je op een beetje meer bescherming na nauwelijks verschil merkt met blootvoets, vind ik toch wel wat anders dan Crocs of Sketchers, welke een relatief dikkere zool en demping hebben.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:19

Lynnepinny schreef:
Huertecilla schreef:
Imo is ´Barefoot´ een schoen met een marketing insteek. Zoals opgemerkt op goed passen van toepassing?

Ik denk dat dat wel meevalt. Je kan nou eenmaal niet overal fijn op blote voeten lopen, en soms mag het zelfs niet op plekken. Schoenen die zo'n dunne en brede zool hebben dat je op een beetje meer bescherming na nauwelijks verschil merkt met blootvoets, vind ik toch wel wat anders dan Crocs of Sketchers, welke een relatief dikkere zool en demping hebben.


Ik loop blootsvoets over split ;) Kan wat mijn voéten betreft gewoon over straat lopen. Het is echter bijna overal ronduit te smérig voor woorden.
Verder is wat demping een in het geheel niet altijd ongewenste compensering voor de verharding die we in onze maatschappij overal hebben :)*
Ah, heb trouwens ook sokken met suede zooltje +:)+

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:27

AnnoNiemand schreef:
[ [url=m/PMT74m.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan zeggen de meeste mensen 'maar mijn tenen staan niet zo uit elkaar'.


Nee, hoor; ´Wat een )baby)zachte voetjes´ dacht ik ;) :D :D

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 22:02

Mkango schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik kwam deze afbeelding nog tegen, interessant.
[ [url=m/PMT74m.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan zeggen de meeste mensen 'maar mijn tenen staan niet zo uit elkaar'. Maar volgens de barefoot beweging komt dst juist door verkeerde schoenen van kinds af aan.

In Afrika komen voetproblemen niet voor en heeft men gespierde voeten met breed staande tenen.

Want in Afrika kennen ze het fenomeen "schoen" niet inderdaad. :')

Juist daarom dus. Zo blijven die voeten schijnbaar goed getraind en gezond. Een kindervoet is bijv. nog veel wijder qua teenspreiding.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:14

In Afrika loopt vrijwel iedereen gewoon op schoenen hoor :+
Denk dat mkango dat ook bedoelt.

Overigens zijn voetenproblemen nog de minste zorg daar, dus gok dat ze daarom ‘niet voorkomen’ in Afrika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:30

verootjoo schreef:
In Afrika loopt vrijwel iedereen gewoon op schoenen hoor :+
Denk dat mkango dat ook bedoelt.

Overigens zijn voetenproblemen nog de minste zorg daar, dus gok dat ze daarom ‘niet voorkomen’ in Afrika.
Ja, ik was inderdaad sarcastisch. -O- Hoewel Afrika natuurlijk wel een prachtig land is, gevuld met kleihutjes, schattige inboorlingen, mooie beestjes en- o, wacht...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat slechtpassend schoeisel voor veel mensen daar een groter probleem vormt dan hier.

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 08:20

Uiteraard worden dan de niet ontwikkelde delen bedoeld. Dat was heus wel duidelijk, dus flauw en onnodig om zo te reageren.


Hier een stukje over een onderzoek. Logisch gevolg van blootvoets en/of met zeer minimalistisch schoeisel (en dus ook zonder die idiote hakverhoging die wij overal in proppen, zelfs in gympen).

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... -beter.htm

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:32

Je kan je ook afvragen waar 'niet ontwikkeld' op slaat, want eigenlijk zijn ze op veel andere vlakken dan de economische beter ontwikkeld dan wij :D

Maar interessant is dat zeker. Ik moet zeggen dat ik nog steeds aan het uitzoeken ben hoe ik het beste kan lopen op barefoot schoenen. Ik ben er nu steeds best bewust mee bezig tijdens lopen, wat voorheen natuurlijk niet hoefde. Sowieso gebruik ik m'n hak niet meer om op te landen, meer de middenvoet.

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 08:41

Lynnepinny schreef:
Je kan je ook afvragen waar 'niet ontwikkeld' op slaat, want eigenlijk zijn ze op veel andere vlakken dan de economische beter ontwikkeld dan wij :D

Maar interessant is dat zeker. Ik moet zeggen dat ik nog steeds aan het uitzoeken ben hoe ik het beste kan lopen op barefoot schoenen. Ik ben er nu steeds best bewust mee bezig tijdens lopen, wat voorheen natuurlijk niet hoefde. Sowieso gebruik ik m'n hak niet meer om op te landen, meer de middenvoet.

Wat goed! Dat lijkt mij ook zeker een hele omschakeling, die andere manier van lopen. Ik heb zelf de laatste weken voornamelijk op blote voeten gelopen (thuiswerk), alleen bij de paarden wel ff schoenen aan en boodschappen doen op teenslippers. Ik voelde het eerst wel behoorlijk aan de onderkant van mijn voeten, inmiddels is dat al weggetrokken.

Nog tips (sites/filmpjes) over deze 'nieuwe' manier van lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:34

AnnoNiemand schreef:
Uiteraard worden dan de niet ontwikkelde delen bedoeld. Dat was heus wel duidelijk, dus flauw en onnodig om zo te reageren.


Hier een stukje over een onderzoek. Logisch gevolg van blootvoets en/of met zeer minimalistisch schoeisel (en dus ook zonder die idiote hakverhoging die wij overal in proppen, zelfs in gympen).

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... -beter.htm
Ik vond dat eerlijk gezegd helemaal niet zo duidelijk. Ik vind het ook niet oké om zo onzorgvuldig en eurocentrisch (“onderontwikkeld”) om te gaan met terminologie. Afrika is een continent met 54 landen en 1,2 miljard mensen, niet de tuin van je buurman die je in één woord kunt beschrijven.

Bovendien kun je in de uitgebreidere versie van dit artikel lezen dat het onderzoek gedaan is onder mensen die schoenen dragen, dus je argumentatie over “Afrikanen die blootvoets lopen” gaat daar al mank. Er staat daar nota bene nog in dat het gebrek aan voetklachten niet kan komen door schoeisel alleen, maar dat veel non-caucasians platvoeten hebben en daardoor hun voeten anders belasten en minder klachten krijgen, óók als ze wel schoenen dragen.

Misschien wijs om je gewoon niet meer aan uitspraken te wagen over delen van de wereld waar je niets vanaf weet en ook alleen maar door een Europese bril naar kunt kijken. :)

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 10:20

Mkango schreef:
, óók

Misschien wijs om je gewoon niet meer aan uitspraken te wagen over delen van de wereld waar je niets vanaf weet en ook alleen maar door een Europese bril naar kunt kijken. :)

Jeetje, wat kan jij betuttelend reageren zeg. Ik begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt. En niet weten waar ik het over heb, ik heb zelfs een tijd in Afrika gewoond voor studies, maar never mind. :+

Laten we gewoon weer on topic gaan i.p.v. dit soort betuttelende conversaties te houden waar niemand iets aan heeft.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:03

Ik heb een beetje moeite met die 'manier van lopen'. Ik zal eerst nog wat meer onderzoek moeten doen voor ik mij verder uitspreek maar ik hoor overal tegenstrijdigheden.

Ik stap al heel mijn leven door eerst de teen te laten landen (of gewoon alleen op mijn tenen te stappen). Vorige week onderzoek bij de orthopeed wegens de laatste tijd enorm pijnlijke voeten. En die zegt na onderzoek dat ik echt moet leren om eerst op mijn hiel te landen. Ik kan het wel, eerst op mijn hiel landen, dus geen te korte kuitspieren, maar het voelt onnatuurlijk. En dan lees ik hier weer andere dingen. Tijd om wat meer te gaan googelen.

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:17

Super interessant dit, ik volg!

Welk merk raden jullie aan qua kinderschoen ?
Wij hebben de vivo barefoot vorige winter gehad, maar deze waren wel erg snel versleten. Ook klittenband begaf het snel helaas.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:24

Seltje schreef:
Ik heb een beetje moeite met die 'manier van lopen'. Ik zal eerst nog wat meer onderzoek moeten doen voor ik mij verder uitspreek maar ik hoor overal tegenstrijdigheden.

Ik stap al heel mijn leven door eerst de teen te laten landen (of gewoon alleen op mijn tenen te stappen). Vorige week onderzoek bij de orthopeed wegens de laatste tijd enorm pijnlijke voeten. En die zegt na onderzoek dat ik echt moet leren om eerst op mijn hiel te landen. Ik kan het wel, eerst op mijn hiel landen, dus geen te korte kuitspieren, maar het voelt onnatuurlijk. En dan lees ik hier weer andere dingen. Tijd om wat meer te gaan googelen.

Op de hiel landen werkt prima met normale schoenen (want demping), maar met barefootschoenen kan je het beter niet doen. Je vangt de klap dan steeds hard op met je knieën en heupen, wat op de lange termijn slecht is. Barefoot moet je juist zo lopen dat je deze klap meer verdeeld en met enige 'vering' opvangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:00

Ik was daareerst ook heel bewust mee bezig; hoe moet ik nou lopen? Ik land op mn hak maar er staat dat je op je voorvoet moet landen?
Maar eigenlijk is het niet zo heel belangrijk. Hoe meer je barefoot/blootsvoets gaat lopen dan ontwikkel je vanzelf wel de juiste manier voor jou. Voelen. Je gaat ook steeds meer dingen voelen in je lichaam (vind ik dan). En je steeds meer laten volgen door wat je lichaam aangeeft.