Ervaringen gebroken kuitbeen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 22:41

Graag ben ik op zoek naar ervaringen kwa herstel.
Ik lig wakker van de pijn en ben dus benieuwd hoe lang jullie herstel is geweest.
Zijn jullie geopeerd of niet? Dit hoor ik donderdag.

Ik zal de rontgenfotos er ook bij plaatsen voor de liefhebben
Afbeelding

Afbeelding

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:02

Ziet er vervelend uit! Beterschap :(:)

Ik heb een paar jaar geleden mijn kuitbeen gebroken maar dat was een spiraalbreuk die niet geopereerd hoefde te worden. Heeft een week zeer gedaan. Daarna alleen als ik een verkeerde beweging maakte. Ik heb 6 weken gips gehad en daarna 2 weken een brace. Moet eerlijk zeggen dat het herstel bij a 6 maanden heeft geduurd. Maar bij de meeste mensen gaat dat sneller.

cent

Berichten: 263
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:13

Allereerst beterschap!!

Ik heb 13 jaar geleden door een val van een paard mijn kuit en scheenbeen allebei doormidden gehad.

Dit is toen wel geopereerd en met een plaat vast gezet. Ik viel in augustus en in december zat ik (echt alleen zitten en wat stappen meer ging nog niet) weer op een paard. In februari het jaar daarop ben ik toen weer echt gaan rijden. Overigens had ik mijn pols ook nog gebroken tijdens die valpartij.

Mijn revalidatie heeft dus echt een half jaar in beslag genomen.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 23:18

Bedankt! Ik ben heel benieuwd.
Weet ook bij god niet hoe ik liggen moet omdat ik het bot nog continu hoor en voel kraken.
Vind dat een eng idee

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:21

Ben je in het ziekenhuis ?

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 23:22

Nee thuis tot ik donderdag naar de trauma arts mag. Heb een gipsspalk om☺️

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:25

Oke , denk dat gezien de foto’s dit wel een operatie wordt, sterkte ermee.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:27

... ik heb ooit iets anders gebroken.

Wakker liggen van de pijn is naar. :(:)
Wat mij hielp: ik heb de luisterlijn gebeld en gezegd dat ik pijn had en graag een vriendelijke stem wilde horen en wat wilde kletsen.
(Het was drie uur in de nacht dus vrienden etc belde ik liever niet...)
Gewoon een tijd gekletst over ditjes en datjes. Dat deed deugd...

Sterkte! :(:)

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 23:31

BigOne schreef:
Oke , denk dat gezien de foto’s dit wel een operatie wordt, sterkte ermee.


Ja ze vrouw van de spoedeisende hulp zei ook dit word eigenlijk altijd geopereerd maar goed dat is nog geen definitieve bevestiging.
Het idee hieronder is ook goed, ben nu ma ff aant appen met een vriendin nog☺️

Van mij mocht er nog wel even 200 mg fentanyl in wat ze inspoten voor het enkel terug in de kom zetten haha

O en ik ben zo bang dat ze donderdag het gips af halen om te keuren hoe het met de zwelling zit en dat dat nog meer zeer doet

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:51

Oei ik vrees dat er bij u toch een operatie moet gebeuren. Vreemd dat je zolang moet wachten ook.
Mijn zus heeft ook een onderbeenbreuk gehad + stukje van de enkel, alleen was het bij haar niet volledig afgescheurd en dus niet verschoven (bij jou lijkt een kleine verschuiving aanwezig te zijn).
Zij wist dezelfde dag nog dat er voorlopig geen operatie nodig was.
Na 1 week gips moest ze wel op controle en was het definitief dat er geen operatie moest gebeuren.

Zij heeft echter een jaar lang gerevalideerd en had de laatste maanden nog best last van pijn in de pezen en een dikke enkel.

Qua pijn, de voorgeschreven pijnstillers nemen, zeker niet overschrijden wat voorgeschreven is.
Als je geen pijnstillers voorgeschreven hebt gekregen zou ik kiezen voor dafalgan 1000 maar max 4x per dag.
Bellen of appen of wat anders om je gedachten te verzetten is ook altijd goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:55

Heeeeel raar dat je hier niet direct aan geholpen bent. Welk ziekenhuis is dit? En is er wel een orthopdisch chirurg bijgeweest? Dit is gewoon bijna een open beenbreuk.

LaDonna75

Berichten: 2168
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:16

Geen ervaring, ik wens je wel sterkte.

janderegelaa schreef:
Heeeeel raar dat je hier niet direct aan geholpen bent. Welk ziekenhuis is dit? En is er wel een orthopdisch chirurg bijgeweest? Dit is gewoon bijna een open beenbreuk.

Breuken worden tegenwoordig lang niet altijd meer direct geopereerd. Ik sprak onlangs een anaesthesioog en die vertelde me dat dit soort operaties vrijwel altijd in geplande setting worden uitgevoerd. Ook heupoperaties en dergelijke. Dus eerst rust, vermindering van zwelling, nuchter enz en dan pas opereren.
En ik zie overigens geen bijna open breuk, maar dat is een andere kwestie.
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 19-07-23 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:17

Belachelijk dat je moet wachten op zoiets hoor!

Vind dat eigenlijk niet menselijk.
Sterkte TS!

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:31

daantjuhhh schreef:
Belachelijk dat je moet wachten op zoiets hoor!

Vind dat eigenlijk niet menselijk.
Sterkte TS!

Het gebeurd juist om extra problemen te voorkomen en gebeurd best vaak dat mensen met een spalk/gips naar huis gaan totdat ze geopereerd kunnen worden.
Citaat:
Eerst ontzwellen, dan opereren:

Een andere reden om operaties uit te stellen is vaak het type botbreuk. Bij botbreuken moet niet alleen rekening gehouden worden met de daadwerkelijke breuk. Ook bijgaand letsel aan de weke delen, zoals spieren, banden en onderhuids weefsel, is belangrijk. Vaak is het zeer onverantwoord om te opereren wanneer weefsels sterk gezwollen zijn door kneuzing of bloeding. Er is dan een verhoogde kans op slechte wondgenezing en infectie. Voorbeelden zijn bepaalde typen enkelbreuken of breuken die tot in het kniegewricht doorlopen. Soms worden operaties voor zulke breuken wel 1 tot 2 weken uitgesteld, zodat de weke delen rustig kunnen ontzwellen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 01:21

Mijn moeder heeft een week rondgelopen met een gebroken kuitbeen. Toen toch maar even een foto laten maken. Vervolgens kreeg ze een zwachtel maar dat deed meer pijn dan zonder iets erom. Op de foto was al mooi begin van herstel te zien. Dus zwachtel eraf gehaald en verder gegaan met hoe ze in eerste instantie bezig was... smeren met coldpack van leovet en regelmatig een poosje met pootje omhoog. Was wel een gunstige breuk. 3 weken later ging ze weer met de nordicwalkingstokken op pad met het wandelclubje.

Freyr
Berichten: 696
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 02:24

jetwii schreef:
O en ik ben zo bang dat ze donderdag het gips af halen om te keuren hoe het met de zwelling zit en dat dat nog meer zeer doet


Voor de pijn is het handig om in ieder geval een paracetamolspiegel op de bouwen: 3x per dan 2 paracetamol minstens. Heb je nog meer medicatie uit het ziekenhuis meegekregen? Anders desnoods nog even overleggen.

Om het meer pijn als het gips eraf gaat: toen ik mijn pols (lelijk) had gebroken, gingen ze er zeer voorzichtig mee om nadat de gipsspalk eraf ging. Naast de gipsmeester was er iemand bij die echt mijn hele pols vasthield, zodat dit niet anders kon staan. Een pols is uiteraard anders dan een enkel, maar naar mijn weten wordt hier veel rekening mee gehouden in het ziekenhuis. Kans is misschien wel dat zelfs pas onder narcose het gips eraf wordt gehaald?

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 02:55

Het kon niet gelijk geopereerd ondat ze soieso eerst willen dat de zwelling minder word aldus de seh arts.
Ik wacht donderdag maar af, voor nu gaat de pijn.
Slik 4 keer daags pcm en in overleg met de huisarts mag ik ook nog 3 daags tramadol maar dit neem ik alleen in de avond in.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 03:01

Ik voel met je mee!

Dit is mijn kuitbeen op moment...

Afbeelding

Hoor vandaag hoe laat ik vrijdag wordt geopereerd.. Verder weet ik nog totaal niet van wat ze gaan doen. Of wat ik kan verwachten qua hoe lang in gips, wanneer weer mogen belasten etc. Merk dat ik daar wel last van heb van niets weten....

Is op 7 juli gebeurt en dus 21 juli operatie. Afgelopen vrijdag was pijn zo erg dat ik huisartspost heb gebeld en dat ik tramadol voor de nacht het gekregen. Ik wist overigens wel al op 7 juli dat het operatie werd.

Ben op 12 juli op gipskamer geweest voor controle hebben ze gips spalk open gemaakt en gekeken. Been nog te gezwollen. Advies: helemaal plat liggen been goed de lucht in.. :') nou totaal niets voor mij goed pijn in me rug ondertussen. Dat is 1 van de redenen dat ik nu dus ook wakker ben.
Na controle hebben ze de spalk aangeduwd en weet dicht gemaakt met dat zelfklevende verband want kon geen nieuwe om ivm kans op verplaatsing breuk.

wendy1987

Berichten: 6935
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 03:57

Ik stip m even aan.
10 jaar terug enkel gebroken en ook kuitbeen.
Ook pas na 4 dagen geopereerd toen.
Zal binnenkort mijn foto's delen.
Mijn herstel was niet zo fijn, maar ik had dus 3 delige breuk, dus bij jou gaat t gewoon beter gaan we vanuit!!
Ik heb nog steeds last van mijn fijne enkel..

Dat wat je zegt over kraken herken ik wel. Vervelend gevoel, dat je alles voelt in je been. Pijnlijk ook..
Beterschap!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:13

Goed wat Kimmiee_D zegt, je moet je been écht hoog houden. Zou klote zijn als ze operatie uitstellen door nog te veel vocht.

Toen ik m’n enkelbanden scheurde en 2 breukjes in voet had, heb ik veel op de bank gezeten met been op de poef. Maar achteraf was dat zelfs te laag. Je been moet bóven je hart liggen :+

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:37

Ik werk op de OK en zolang het gepland kan worden, worden fracturen gepland op het programma. Ja daar gaat soms wat tijd over, als je alle fracturen die geopereerd zouden moeten worden dezelfde week moet opereren, kan echt niet.

Eerst rust, zwelling af laten nemen. Snap dat het heel vervelend is hoor :+ Heb verder geen tips voor je, gelukkig nog nooit wat gebroken gehad!

Muga

Berichten: 2076
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:18

Bijna zo'n zelfde breuk gehad, in combinatie met m'n enkel uit de kom en m'n kuitbeen ook stuk. Bij mij werd het idd een operatie. Ook niet direct, eerst met spalk naar huis. Snap je pijn dan ook zeker. Blijf goed je pijnstillers slikken om een spiegel op te bouwen. Dat hielp bij mij maar pijnvrij duurde wel even.

Ik heb er een plaat in met 6 schroeven. Die zit er na 8 jaar nog steeds in. Heb er geen last van. Wil het er niet uit. Heeft wel even geduurd voor m'n mobiliteit weer 100% was en dat gaat terug als ik t eruit laat halen.

Anoniem

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:42

Geen kuitbreuk hier maar 2 jaar terug een dubbele enkelbreuk gehad die ook geopereerd moest worden. Meteen opereren deden ze in verband met de zwelling niet. Ik kreeg ook eerst een gipsspalk en mocht 5 dagen later terug komen op controle om te kijken of de zwelling voldoende was afgenomen om de week erna geopereerd te kunnen worden. De gipsspalk hebben ze gewoon open geknipt en even snel gekeken hoe het zat met de zwelling en daarna weer dicht gemaakt. De spalk is er niet eens van af geweest dus denk dat je je hier geen zorgen om hoeft te maken. Tijdens de operatie hebben ze de spalk er af gehaald toen ik al onder narcose was dus heb daar gelukkig niks meer van gevoeld.

Voor nu denk ik dat je het beste een spiegel van paracetamol kan opbouwen en als dat niet werkt naar het ziekenhuis bellen om te vragen of je wat sterkers kan krijgen. Zorg ook dat je je been echt goed hoog hebt liggen zodat de zwelling er uit kan. Knie hoger dan je heup en voet hoger dan je knie. Bij mij ging de operatie bijna niet door omdat de zwelling bij de controle niet voldoende geslonken was. Ik dacht dat met de benen op de bank voldoende ik voldoende zou hooghouden maar dat was helaas veel te weinig.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:49

Heb mijn kuitbeen op meerdere plekken gebroken gehad maar dan aan de bovenkant, vanaf de knie gezien zeg maar. Dit is niet geopereerd geweest maar de tibia plateau c2 breuken wel, daar ben ik heel lang mee zoet geweest, ruim 11 maanden. Die breuken waren veel pijnlijker dan de breuken in mijn kuitbeen.

pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:07

Ik verwacht dat ze dit wel opereren, maar eerst moet de zwelling minder worden. Bij mij duurde het twee weken voor de operatie. (zelfde soort breuk).
Ik had "geluk" dat ik alleen een plaat met schroeven kreeg. De orthopeed dacht eerst dat er nog een schroef door kuit- en scheenbeen heen moest, dan was ik 8 weken langer ermee zoet geweest.
Nu dus alleen een schroeven en een plaat. Operatie viel me reuze mee, en met goede pijnstillers ook na die tijd weinig last gehad. Wel pijnstillers blijven nemen na de operatie, ik dacht op gegeven moment dat ik wel zonder kon, maar dan duurt het wel even voor je weer op die spiegel zit.
Na 8 weken ging het gips eraf en kon ik vrij snel alles weer.
Sterkte!