tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 09:08

Zo das een mond vol.

In gewoon Nederlands vertaald betekent dit dat ze de aanhechting van mijn pees van knieschijf en stukje bot op het onderbeen zo gaan verplaatsen dat hij niet meer uit de kom gaat schieten. Tijdens de operatie kijken ze of ze een extra bandje wat mogelijk te los zit moeten maken van hamstringpees aan binnenzijde van de knie,zodat de knieschijf stabieler blijft liggen en niet naar buitenkant knie gaat.

Na al nieuwe voorste kruisband in dezelfde knie en forse artrose. Hoop ik dat we een ‘nieuwe’ knie voldoende kunnen uitstellen en dat mijn kwaliteit van beweging gaat verbeteren.

Al met al gaat dit weer lang proces worden…..9-12 mnd revalidatie.
Sta nu op wachtlijst om opgeroepen te worden voor de operatie, was benieuwd of anderen mensen kennen die dit hebben gehad of ervaring ermee hebben ?

Misschien wat tips and tricks bespreken. En wellicht helpt mijn ervaring iemand anders weer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:27

Ik heb deze operatie gehad, jaren geleden. Bij mij hebben ze toen nog aan de kruisbanden lopen knutselen, omdat dat nog niet gedaan was. Reden van de operatie was bij mij echter wel anders, er was bij mij sprake van ernstige retropatellaire chondropathie. En, gezien de ongebruikelijke positie van mijn patella (hij is bij mij naar lateraal verplaatst, normaal juist mediaal), hebben ze juist de MPFL gedeeltelijk gekliefd, zodat hij meer ruimte zou geven.

Ja, het was een lange revalidatie. Maar het is hier inmiddels dik 25 jaar geleden en ik zou het zo weer doen, want het heeft al mijn problemen opgelost. Ja, er zit nog steeds artrose in de knie en ja, die is wel wat erger geworden in die 25 jaar. Maar ze waren toen bang dat ik binnen 5 jaar aan een prothese zou zitten en ik ben er nu nog steeds (niet echt) aan toe. Knie is vorig jaar weer van binnen bekeken vanwege meniscusletsel, orthopeed was behoorlijk enthousiast over wat hij aantrof :j

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:00

Mijn knieschijf zit te hoog in vergelijking met de knieschijf van mijn linkerbeen. Ben heel benieuwd. Hoe zat het met pijnstilling na de operatie en heb je lang moeten blijven?

Ik had vandaag al 1e post binnen boekje langdurige opname en boekje of ik wel of niet gereanimeerd wil worden en boekje met opties van narcose.
En afspraak dat ik gebeld wordt door anesthesist en apotheek volgende week.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:24

Ik heb een epiduraal gehad, met canule voor pijnstilling achteraf. Ze raadde eigenlijk aan om er bij te gaan slapen tijdens de operatie, omdat het een lange en lawaaierige operatie is. Echter, gaan slapen werkt bij mij nooit zo goed, dus laat mij maar gewoon gezellig wakker blijven :j. Is voor iedereen beter.

Op zondagavond opgenomen, maandagochtend als eerste geopereerd. Daarna dus tot donderdag op bed gelegen met de canule in mijn rug. Beetje onrustige opname geweest, ik kreeg een buurvrouw die door de prikkels van de opname prompt een manische periode inschoot := en ik kon geen kant op _O- uiteindelijk heb ik 's nachts op de rommelkamer geslapen, kreeg ik tenminste wat rust :')

Vanaf de dinsdag meteen geregeld met mijn been in een cpm gelegen, die is vrijdags ook met mij naar huis gegaan.

Ik heb een beetje lopen drammen, want ik had die vrijdag eind uitvoering van fluiten waar ik bij moest en zou zijn O:) dus ze hebben mij vrijdag laten gaan. Mede ook omdat ik gewoon zeer goed overweg kon met mijn krukken (tot de operatie liep ik meer met dan zonder) en alles thuis geregeld was. Als in, cpm, thuiszorg, bed beneden, tafeltje dekje, fysio etc. Ik woonde alleen en je hebt de eerste tijd wel echt gewoon wat hulp nodig. Die eerste weken heb ik voornamelijk liggend op bed (meestal met mijn been in die cpm) doorgebracht. Omdat ik ook geen pijn had, hebben ze me dus ze laten gaan.

Ik was gewaarschuwd voor een vrij pijnlijke operatie. Maar mijn lijf handelt pijn niet altijd af zoals gemiddeld en ik had bovendien daarvoor altijd al zo veel lijn aan die knie gehad, dat het mij qua pijn ontzettend mee gevallen is. Als in, afwezig. Ik werd in het begin 's nachts wakker dat ik dacht 'er klopt iets niet. Waar klopt er niet?' Om dan te realiseren dat die altijd aanwezige pijn van voor de operatie, gewoon weg was. Maar, zoals gezegd, ik wij meestal een behoorlijk eind van gemiddeld af, dus of je er wat aan hebt weet ik niet.

Ik heb altijd de orthopeed willen laten weten wat hij voor mij betekend heeft.... Het was voor mij een second opinion, na een behoorlijk lang traject bij orthopeed nummer 1. Ik had er niet zoveel fiducie meer in, maar deze operatie heeft mijn leven veranderd, simpelweg doordat hij serieus naar mij geluisterd heeft en verder keek dan zijn neus lang was een voorbij het standaard plaatje. Maar ik heb helaas geen idee waar hij naar toe gegaan is.... Maar dat is wat de operatie voor mij gedaan heeft. Hopelijk levert hij jou hetzelfde op!

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:19

Bedankt voor je aanvullende informatie ik ga ook uitgebreid met anesthesist in gesprek. Ik ben allergisch voor morfine en alle aanverwante pijnstillers erg handig dus wil vooraf duidelijk hebben wat dan evt de opties zijn en idd alles thuis regelen ik woon 1 hoog ook alleen en moet de trap op daarna alles gelijksvloers. Maar dat horen we woensdag volgende week denk ik wel hoe en wat verder.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: tuberositas transpositie mogelijk in combinatie met MPFL reconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:38

Kan je overweg met krukken? Dan zit de trap geen probleem moeten zijn. Ik had echter een open trap waar2 katten konden komen en de badkamer beneden, dat leek me een slechte combinatie :)). Als je krukken niet gewend bent, zou je kunnen overwegen nu alvast een keer met een fysio te gaan oefenen.

Vanaf dat de pomp er af is gegaan, heb ik niks anders dan paracetamol gebruikt destijds. Dus wat dat betreft, kan het mee vallen. Of die pomp alleen een optie is durf ik je niet te zeggen, maar dat kan de anesthesist ongetwijfeld.

Hou je me op de hoogte hoe of wat? En als je vragen hebt, gerust roepen!

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 07:33

.
Laatst bijgewerkt door sandorra op 19-08-23 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 07:33

sandorra schreef:
Ja ik kan overweg met krukken, heb zelfs eigen krukken gekocht destijds dus heb ze altijd staan ( loop er regelmatig mee ivm de pijn). Ben er blij mee omdat huren voor mij veel te duur zou zijn geweest. vandaag wel effe denk ik de krukken na laten kijken en nieuwe rubberen doppen op laten zetten dan zijn die weer (apk) gereed voor gebruik.

Fijn alleen paracetamol ik hoop dat dat hier net zo zal gaan….

Tuurlijk hou ik je op de hoogte fijn om in elk geval met iemand te spreken die het al eens heeft doorgemaakt.