[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:28

Happy hippie, gaat het vandaag al wat beter? Heb je een kruik of pittenzak? Dat werkt echt heel fijn om tegen je buik te houden!

Laura: oprecht heel fijn :) inderdaad om een proffesioneel antwoord te krijgen. Online is er nogsteeds bar weinig te vinden (ik kreeg bv niet gevonden welke pillen nou lichter zijn en minder risico geven).
Gelukkig is er al wat jaren verandering bezig en denken vrouwen er over na. Toen ik op de middelbare school zat werd idd iedereen maar klakkeloos op de pil gegooid zodra ze actief zouden zijn maar nooit is er gesproken over de risico's.

Kun jij me misschien iets meer vertellen over de Nuvaring? Gisteren niet meer aan gedacht bij de huisarts, stom. Ik krijg nergens gevonden of dit ook een zwaar middel is en of er nog meer verhoogd risico is. Waarom kiezen vrouwen hiervoor ipv voor een ander middel? Het lijkt me toch een gek idee, ik denk natuurlijk dat je die ring voelt zitten.

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:44

Nyaleti schreef:
Kun jij me misschien iets meer vertellen over de Nuvaring? Gisteren niet meer aan gedacht bij de huisarts, stom. Ik krijg nergens gevonden of dit ook een zwaar middel is en of er nog meer verhoogd risico is. Waarom kiezen vrouwen hiervoor ipv voor een ander middel? Het lijkt me toch een gek idee, ik denk natuurlijk dat je die ring voelt zitten.


Waarom vrouwen hiervoor kiezen is omdat je er niet elke dag aan hoeft te denken, zoals wel bij een pil. Je plaatst een ring voor 3 weken. En je kunt ook je ‘menstruaties’ aanpassen, door bijvoorbeeld gelijk een nieuwe ring te plaatsen na drie weken ipv een stopweek te houden. Daarin werkt het hetzelfde als de pil.
Je hoort de ring niet te voelen. Je brengt deze vaginaal in, evt met behulp van een inbrenghuls. Het maakt niet uit hoe die uiteindelijk in de vagina zit, als ie er maar helemaal in zit. De ring mag er gedurende maximaal drie uur uitgehaald worden, bijv. bij seks.
Het tromboserisico is iets hoger dan bij een combinatiepil.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:14

Laura, weet jij tot welke leeftijd er ongeveer een spiraal wordt geplaatst? Of is dat echt tot de overgang?

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:34

Tiggs schreef:
Laura, weet jij tot welke leeftijd er ongeveer een spiraal wordt geplaatst? Of is dat echt tot de overgang?

Ik ben 40 en leeftijd werd totaal niet besproken bij het intake gesprek, tot ik er zelf naar vroeg. Ze zei je zou nog makkelijk twee keer een spiraal voor 5jaar kunnen krijgen.

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:19

Tiggs schreef:
Laura, weet jij tot welke leeftijd er ongeveer een spiraal wordt geplaatst? Of is dat echt tot de overgang?


Een spiraal wordt geplaatst tot of nog in de overgang (een hormoonspiraal kan helpen tegen klachten als onregelmatig of ruim bloedverlies tijdens de overgang. Doorgaans plaatsen we geen spiraal meer (of andere anticonceptie) als iemand 55 jaar is (geweest).

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:47

Nyaleti schreef:
Happy hippie, gaat het vandaag al wat beter? Heb je een kruik of pittenzak? Dat werkt echt heel fijn om tegen je buik te houden!

Laura: oprecht heel fijn :) inderdaad om een proffesioneel antwoord te krijgen. Online is er nogsteeds bar weinig te vinden (ik kreeg bv niet gevonden welke pillen nou lichter zijn en minder risico geven).
Gelukkig is er al wat jaren verandering bezig en denken vrouwen er over na. Toen ik op de middelbare school zat werd idd iedereen maar klakkeloos op de pil gegooid zodra ze actief zouden zijn maar nooit is er gesproken over de risico's.


Heel de nachtdienst ondanks wat ingenomen te hebben voelde ik nog wel wat maar was acceptabel.

Ik heb na mijn nachtdienst voor de zekerheid preventief iets ingenomen om niet wakker te worden van de pijn dit werkte opzich wel, paar keer wakker geweest dan voel ik zodra ik wakker ben wel die zeurende/ duwende ongemakken.
Nu neemt het wel weer toe, straks weer een nachtdienst daarna 4dagen om rustig bij te komen :)

Nu neemt de last/ pijn weer behoorlijk toe maar enkel op die ene plek ter hoogte van dat plekje linksonder (wat ik op de foto liet zien paar posts terug).
Dus maar weer wat ingenomen

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:02

Dank Laura (en Forumster).

bloemm

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 10:59

Hey! Vraagje;

Ik heb tot 3 jaar geleden een mirena spiraal gehad, op dit moment geen anticonceptie.

Nu merk ik rond mijn ongesteldheid dat ik echt mega emotioneel ben. Ik ben 31 en heb op dit moment geen kinderwens maar zou misschien nog kunnen komen in de toekomst (mijn partner staat er hetzelfde in). Ik wil eigenlijk kijken hoe ik het op een kylena spiraal kan doen, toch een beetje hormonen maar minder dan de mirena. Zijn er hier mensen met ervaring met de kylena, ook op het gebied van je gemoedstoestand? Stel m'n kinderwens groeit wel komende jaren en ik haal de kylena eruit, zou het in theorie dan makkelijker zwanger worden dan met mirena eruit halen? Merkte je nog verschil in libido met kylena/mirena?

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:50

bloemm schreef:
Hey! Vraagje;

Ik heb tot 3 jaar geleden een mirena spiraal gehad, op dit moment geen anticonceptie.

Nu merk ik rond mijn ongesteldheid dat ik echt mega emotioneel ben. Ik ben 31 en heb op dit moment geen kinderwens maar zou misschien nog kunnen komen in de toekomst (mijn partner staat er hetzelfde in). Ik wil eigenlijk kijken hoe ik het op een kylena spiraal kan doen, toch een beetje hormonen maar minder dan de mirena. Zijn er hier mensen met ervaring met de kylena, ook op het gebied van je gemoedstoestand? Stel m'n kinderwens groeit wel komende jaren en ik haal de kylena eruit, zou het in theorie dan makkelijker zwanger worden dan met mirena eruit halen? Merkte je nog verschil in libido met kylena/mirena?


Ik kan je geen ervaring geven met Kyleena, maar je wordt net zo snel zwanger na het verwijderen van een Kyleena als een Mirena. De hormonen werken met name plaatselijk en komen in zeer geringe hoeveelheid in je bloed terecht, niet te vergelijken met een pil. Dus over het algemeen (maar voor iedereen werken hormonen anders, hoe laag ook) hebben de meeste mensen weinig bijwerkingen van een hormoonspiraal.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:19

Ik ben een jaar of wat geleden gestopt met anticonceptie mede vanwege de inmiddels beruchte bijwerkingen (diane35). Ik voelde me ontzettend fijn zonder AC, ik voelde me vooral heel stabiel, geen verdrietige gedachtengang in de avond bijvoorbeeld en een veel hoger libido. Ik wilde dus liever niet meer aan de AC maar zonder is ook zeer onpraktisch. Wilde zo licht mogelijk aan hormonen (ook vanwege een ander hormonale aandoening) en voor kyleena gegaan. Ik heb helemaal geen verandering geconstateerd dus ik ben er erg tevreden mee. Menstruatie is af en toe wat spotting rond de te verwachten data.

bloemm

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-07-06

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:25

Bedankt voor jullie antwoorden! Iid ik wil ook echt nooit meer aan de pil. Ik bespreek het morgen nog even met de dokter maar denk dat ik voor een Kyleena ga.

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:37

Ik heb even bijgelezen en leg toch eens mijn kwestie voor. Ik heb nu 5,5 jaar een implanon. De eerste was top, nergens last van, geen menstruatie; ik teken voor dat ding. Nu 2,5 jaar een ‘nieuwe’ en deze doet wat dat betreft iets minder zijn werk. De HA zei al dat het puur mazzel is als hierdoor je menstruatie helemaal uitblijft (iets waarvoor ik ‘m heb) omdat er vrij weinig hormonen vrij komen.

Nu ga ik deze er één deze dagen uit laten halen, maar wat dan? Ik weet het nog niet. Weer eentje, terug naar de pil of iets anders? Een spiraaltje valt nog even niet onder de opties. Het zit vast en zeker tussen mijn oren, maar dat durf ik gewoon écht niet. Het liefst wil ik zo min mogelijk bende in mijn lijf, maar ook de kleinste kans op menstruatie, want die is vaak serieus erg.

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:51

Danuah schreef:
Ik heb even bijgelezen en leg toch eens mijn kwestie voor. Ik heb nu 5,5 jaar een implanon. De eerste was top, nergens last van, geen menstruatie; ik teken voor dat ding. Nu 2,5 jaar een ‘nieuwe’ en deze doet wat dat betreft iets minder zijn werk. De HA zei al dat het puur mazzel is als hierdoor je menstruatie helemaal uitblijft (iets waarvoor ik ‘m heb) omdat er vrij weinig hormonen vrij komen.

Nu ga ik deze er één deze dagen uit laten halen, maar wat dan? Ik weet het nog niet. Weer eentje, terug naar de pil of iets anders? Een spiraaltje valt nog even niet onder de opties. Het zit vast en zeker tussen mijn oren, maar dat durf ik gewoon écht niet. Het liefst wil ik zo min mogelijk bende in mijn lijf, maar ook de kleinste kans op menstruatie, want die is vaak serieus erg.


De twee opties met een kans op geen menstruaties meer zijn de Implanon en de hormoonspiralen Kyleena en Mirena. Je beste kans, gebleken uit onderzoek, is de Implanon. Daar ligt het percentage amenorroe (uitblijven van menstruaties/bloedverlies) nèt iets hoger dan bij de hormoonspiralen.

Met alle hormonale anticonceptie worden je menstruaties wel minder heftig, ook met een pil. Maar een pil bevat meer hormonen dan een Implanon op dagelijkse basis.

Als je gaat kijken naar de combinatie minste hormonen in je lijf èn de beste kans op het uitblijven van een menstruatie kom je uit op hormoonspiraal Mirena. De hormonen worden vooral plaatselijk in de baarmoeder afgegeven en komen dus nauwelijks in je bloed terecht. De Implanon werkt via het bloed en daarmee zou je dus meer last kunnen hebben van de hormonale bijwerkingen.

Ik kan me voorstellen dat je een spiraal laten plaatsen spannend vind. Maar ik heb al bij meerdere (jonge) vrouwen, die nog niet bevallen zijn, spiralen geplaatst en dat gaat altijd goed, zolang je maar de tijd neemt, het rustig doet en alles uitlegt. En vooral de tijd nemen, dat gebeurt niet overal…mocht je toch een spiraal overwegen, kijk dan of er een kleinere verloskundigenpraktijk in de buurt zit, waar ze ook spiralen plaatsen. Je bent uiteraard ook welkom bij mij. Ik zit tussen Breda en Gorinchem in. Succes met je keuze!

bloemm

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:13

@Danuah Bij mij is gisteren de kyleena geplaatst, vooral plaatsen is even vervelend maar wat is 5 minuten op 5 jaar (kyleena) /8 jaar (bij mirena tegenwoordig). Zo min mogelijk troep in je lijf begrijp ik helemaal, maar juist de spiraal is een stuk minder hormonen dan de pil.

Nog even een vraag over de Kyleena.. ik heb 'm nu dus sinds gisteren en heb niet echt last van kramp ofzo. Wel voel ik een steek ter hoogte van de onderkant van m'n ribben en de steek zakt dan af naar beneden, ik neem dus aan mijn maag/darmen. Kan de spiraal in eerste instantie bijwerkingen geven bij de maag, mijn buik rommelt ook enorm. Het is geen erge steek maar voel het wel al de hele nacht :,)

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:44

bloemm schreef:
Nog even een vraag over de Kyleena.. ik heb 'm nu dus sinds gisteren en heb niet echt last van kramp ofzo. Wel voel ik een steek ter hoogte van de onderkant van m'n ribben en de steek zakt dan af naar beneden, ik neem dus aan mijn maag/darmen. Kan de spiraal in eerste instantie bijwerkingen geven bij de maag, mijn buik rommelt ook enorm. Het is geen erge steek maar voel het wel al de hele nacht :,)


Nee, dat is geen bijwerking van een Kyleena spiraal. Je kunt wel krampen/buikpijn en rugpijn ervaren, maar niet zo hoog. Het kan wel zijn dat je per toeval een buikgriep hebt of dat er iets verkeerd gevallen is. Ik zou het even in de gaten houden. Als je het over een week nog hebt of je krijgt meer pijn, zou ik even bellen. Is er met een echo gelijk na plaatsing gekeken naar de positie van de spiraal?

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:12

Vraagje! :D

Ik wil eind februari na mijn wintersport een Mirena spiraal laten plaatsen (ik slik nu de pil; microgynon 30 maar merk hier veel moodswings van en vind dat na een jaar slikken wel mooi geweest _/-\o_ )
Weten jullie hoe het zit met de overstap? Kan ik in mijn stopweek een Mirena laten plaatsen en is deze dan meteen veilig?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 15:30

Ik heb exact dezelfde overstap gemaakt alleen niet in een stopweek. Volgens mijn gyn was het direct veilig en mocht ik onmiddellijk met de pil stoppen. Ik heb die avond nog wel een laatste pil genomen en geen betrekking gehad de eerste 5 dagen. Denk niet dat dat een fijne ervating was geweest,voelde het ook nog goed verkrampen bij het paardrijden 3-4 dagen na plaatsing. Het heeft wel wat tijd nodig om zoch "te zetten".

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:46

Goed om te weten! :D
Merk je verschil in je humeur qua hormonen en ook qua stopweek? In de zin van minder bloedverlies of zelfs uitblijven van menstruatie?

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:35

xxIsaa schreef:
Vraagje! :D

Ik wil eind februari na mijn wintersport een Mirena spiraal laten plaatsen (ik slik nu de pil; microgynon 30 maar merk hier veel moodswings van en vind dat na een jaar slikken wel mooi geweest _/-\o_ )
Weten jullie hoe het zit met de overstap? Kan ik in mijn stopweek een Mirena laten plaatsen en is deze dan meteen veilig?


Als je een hormoonspiraal (en dat is een Mirena) laat plaatsen binnen 7 dagen na start van je menstruatie, dan is deze gelijk veilig. Op elk ander moment wordt aanvullende anticonceptie gedurende 7 dagen aangeraden, dus dan zou je de pil nog 7 dagen door kunnen slikken of condooms kunnen gebruiken.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 17:45

xxIsaa schreef:
Goed om te weten! :D
Merk je verschil in je humeur qua hormonen en ook qua stopweek? In de zin van minder bloedverlies of zelfs uitblijven van menstruatie?


Ik zo ver ik weet geen negatieve effecten gemerkt na plaatsing van de Mirena. Mijn menstruaties zijn volledig uitgebleven na +/- 6 maanden enige indicatie van nog eigen hormonale cyclus is/was wat gevoeligere borsten en hoger libido. Enkele maanden voordat ik mijn eerste spiraal moest laten vervangen heb ik terug wat spotting gekregen, echt minimaal. Dit is helaas niet meer volledig weggegaan, ook niet na het vervangen. Maar goed, ik moet zelfs niet wisselen van inlegkruisje tijdens de dag, dus nog steeds 100x beter dan menstrueren.

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:33

Oh dat klinkt wel fijn!
Maar is die spotting dan alleen tijdens je eigenlijke stopweek of is dat constant door?

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:59

Hier zijn de buikkrampen en de gekke pijn links in men buik bijna zo goed als weg. Af en toe nog wel wat last maar niet dagelijks meer!
De opgeblazen/dikkere onderbuik blijft toch nog wel wat aanwezig hopelijk gaat dat nog wel weg.

3jan gestopt met de pil en 4jan begon de menstruatie gelijk op gang te komen (dit is altijd zo ook als ik keer men pil vergat begon men menstruatie gelijk de dag erna door te breken), hoop zo dat het niet meer zo heftig gaat zijn als voorheen en niet blijft :n
Maar de tijd zal het uitwijzen.

Mijn vraag is ook of je kwa hormonen enzo minder last kan hebben met de spiraal als met de pil?
Gezien de spiraal plaatselijk werkt en de pil niet.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 23:46

xxIsaa schreef:
Oh dat klinkt wel fijn!
Maar is die spotting dan alleen tijdens je eigenlijke stopweek of is dat constant door?

Maar gedurende 2-3 dagen in mijn geval

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:10

Oké en dan bedoel je 2-3 dagen per maand neem ik aan? :D

Laura_1986
Berichten: 117
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:16

Happy_Hippie schreef:
Mijn vraag is ook of je kwa hormonen enzo minder last kan hebben met de spiraal als met de pil?
Gezien de spiraal plaatselijk werkt en de pil niet.


Gelukkig heb je al wat minder klachten! Een goed teken!

Ja, over het algemeen hebben vrouwen met een hormoonspiraal minder last van hormonale bijwerkingen dan met een pil.