Menstruatiedisk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 22:16

Zie hier allerlei ervaringen voorbij komen met ondergoed, cups en andere dingen. Maar de disk is weinig genoemd. Hebben jullie daar ervaring mee? Met name met zware dagen ? En ik ben ook benieuwd of het ermee zwemmen dan goed gaat? En welke zijn beter de wegwerp of herbruikbaar? En welke merken?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:59

Heb er eentne geprobeerd van Bamboozy maar bleef lekken helaas.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:09

SnuitjeLove schreef:
Heb er eentne geprobeerd van Bamboozy maar bleef lekken helaas.


Ik had een cup van Bamboozy geprobeerd, deze bleef ook lekken.
Terwijl die echt wel wat groter was dan een andere die ik heb (van Etos)
En vond die van Bamboozy ook heel stug. Dus ik ben niet zo'n fan van dat merk...

Ik volg verder even mee!

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 11:09

De disc van Lottie's period gisteravond geprobeerd. Lekt de 1e paar uur niet maar na 4 a 5 uur moet ik m wel legen en schoon gaan maken. Beetje net als een grote tampon wat mij betreft maar dan met een extra schoonmaak actie. Hij is vrij soepel en herbruikbaar. Zwemmen moet ik nog testen. Ben nog niet heel erg overtuigd.

Zijn er nog meer ervaringen?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:18

Ik heb nu al een hele tijd een disk en ik ben er tevreden mee (heb 'm van Bamboozy). Cups bleven bij mij niet fijn zitten. Bij mij lekt hij soms; meestal komt het omdat hij dan niet helemaal goed zit (of te vol idd). Zorgen dat ie goed zit heb ik wel even mee moeten oefenen.
Sporten, zwemmen, en op de lichtere dagen ook bedsporten lukt allemaal zorgeloos. Voor mij is 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) legen genoeg, op de zware dag een keertje extra. Alleen het legen is dan soms wel een rommeltje, dat vind ik wat minder.
Met tampons heb ik meer last van krampen en vind ik op de lichtere dagen niet fijn, naast duurzaamheidsredenen zijn dat de redenen dat ik de disc ben gaan gebruiken.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:59

Goeie vriendin van me menstrueert heel erg zwaar, moest de cup de de zwaarste dagen elk uur legen, de disk is voor haar een uitkomst. Werkt prima en kan ze 2,5u mee zonder een toilet op te moeten zoeken. De auto-dump maakt het dan compleet goed.
Zelf heel tevreden met de cup, dus zie geen reden om te investeren in een disk.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:23

Ik lees ook even mee. Ik gebruikte altijd heel tevreden een cup, maar sinds ik ben bevallen kan ik er geen meer vinden die prettig zit en blijft zitten. Dus ik denk ook na over een disc.
Zijn er meer dames hier die zijn bevallen en een disc gebruiken?

miereneter

Berichten: 2557
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:43

Oh, wat een goed topic. Ik heb er meteen twee besteld, elke maat eentje. Cup bevalt me niet zo, zowat alle merken al geprobeerd. Maar een alternatief voor tampons zou echt fantastisch zijn. Dus deze maar eens proberen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 12:52

Een cup bevalt mij ook niet inderdaad, krijg hem niet goed geplaatst. Voel hem altijd vervelend zitten.

Maar met de disks vind ik het wel een drempel om te gaan zwemmen. Iemand daar specifiek nog ervaring mee?

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:26

Elke ervaring is trouwens nog steeds welkom, want ik heb de ideale nog niet gevonden. Al denk ik inmiddels wel dat ik het in de disks moet zoeken.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:45

Ik gebruik alleen nog maar de disc van Bamboozy.
Met cups bleef ik doorlekken en kreeg pijn van het vaccuum zuigen.
Ik vind een disc ook echt veel makkelijker om in te brengen. Het automatisch legen vind ik niet altijd even handig, ik moet hem standaard na het plassen weer een stukje terug doen. Ook heb ik het idee dat ik me vaker moet verschonen dan bij een cup, maar het kan ook goed dat mijn bloedingen erger zijn geworden.

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:54

Ik lees veel goeds over de nixit, die lijkt me echt prettig. Ben heel benieuwd of iemand die al heeft geprobeerd!

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:05

Ik moest eigenlijk altijd wel menstruatie ondergoed gebruiken met de disk, wist nooit wanneer hij zou gaan lekken of wanneer die vol zat. Dat auto dumping vond ik vervelend, dan word je er toch nog mee geconfronteerd tijdens het afvegen. Daarnaast lekte die ook als ik moest niezen. Voor mij toch maar weer tampons, daar weet ik precies hoelang ik ze mee gaan, helaas niet zo mileu vriendelijk maar dat is dan niet anders.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 09:48

Slmt9 schreef:
Ik gebruik alleen nog maar de disc van Bamboozy.
Met cups bleef ik doorlekken en kreeg pijn van het vaccuum zuigen.
Ik vind een disc ook echt veel makkelijker om in te brengen. Het automatisch legen vind ik niet altijd even handig, ik moet hem standaard na het plassen weer een stukje terug doen. Ook heb ik het idee dat ik me vaker moet verschonen dan bij een cup, maar het kan ook goed dat mijn bloedingen erger zijn geworden.


die pijn bij het vacuum herken ik. Maar ook het plaatsen van een cup doet me vaak pijn vanwege het onderst tuutje zeg maar, dat blijf ik maar voelen.

De autodump bij de disks heb ik nog niet uitgevonden, hij lekt bij mij ook niet met niesen of plassen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 09:49

Sodeletuut schreef:
Ik lees veel goeds over de nixit, die lijkt me echt prettig. Ben heel benieuwd of iemand die al heeft geprobeerd!


gaat erbij op mn lijstje, maar nog niet geprobeerd. Vind het ook best duur als je alles wilt proberen.

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:51

Oh hier ben ik ook nieuwsgierig naar.

Heb een cup geprobeerd maar die voel ik zitten, alsof het uitsteekt? Dus is was een disc aan het overwegen. Maar de meeste hebben zo’n auto leeg systeem en dan ben ik bang voor een leeg moment op een moment dat ik er niet op zit te wachten :+

Voor nu ben ik nog wel tevreden met menstruatie ondergoed maar dat kent natuurlijk ook wel zijn beperkingen.

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:46

Volg, heb me ook verdiept in de bamboozy. Fijn om ervaringen te lezen!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:56

Renee schreef:
Oh hier ben ik ook nieuwsgierig naar.

Heb een cup geprobeerd maar die voel ik zitten, alsof het uitsteekt? Dus is was een disc aan het overwegen. Maar de meeste hebben zo’n auto leeg systeem en dan ben ik bang voor een leeg moment op een moment dat ik er niet op zit te wachten :+

Voor nu ben ik nog wel tevreden met menstruatie ondergoed maar dat kent natuurlijk ook wel zijn beperkingen.


Dat autodump wordt veroorzaakt door een combinatie van hoe de disc past in combinatie met het aanspannen van bepaalde spieren in een bepaalde houding tijdens het plassen en gebeurt dus ook niet bij iedereen (bij mij niet bv). Dus dat is ook een beetje een kwestie van ondervinden hoe dat voor jou werkt.
(https://bamboozy.nl/p/menstruatiedisc?sku=PERIOD_DISC_M even naar beneden scrollen voor uitleg)

Overigens draag ik ook altijd nog (wasbare) inlegkruisjes voor de zekerheid (ook van Bamboozy).

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:13

Op zich ben ik heel tevreden over mijn Organicup, maar die is inmiddels zes jaar oud. Daarnaast overwoog ik om een spiraal te laten plaatsen en ik las dat het vacuum van de menstrutiecup ervoor kan zorgen dat die los wordt getrokken. Vandaar dat ik begin dit jaar een menstruatiedisc heb aangeschaft. Van Bamboozy.
Om eerlijk te zijn geef ik toch nog steeds de voorkeur aan mijn cup. Voor mijn gevoel heb ik bij de disc meer last van lekkage. Weliswaar niet veel, maar voldoende om daarnaast inlegkruisjes of menstruatieondergoed te dragen wat ik bij de cup niet echt nodig heb. Terwijl ik de disc wel echt goed achter mijn schaambeen duw. Ik kan er niet goed de vinger op leggen waar het precies aan ligt.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 17:36

Ik ben nu een disc van Bamboozy aan het proberen, ik zal mijn ervaringen hier laten weten!

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:55

Hoe steriliseren jullie de disc of cup trouwens? Want dat moet een paar minuten in een pannetje in kokend water, maar ik vind dat nogal een vies idee?

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:03

Wel eerst gewoon even afspoelen voor het koken en na het koken de pan afwassen. Lijkt me niets vies aan

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:28

Tiggs schreef:
Hoe steriliseren jullie de disc of cup trouwens? Want dat moet een paar minuten in een pannetje in kokend water, maar ik vind dat nogal een vies idee?


Je hebt ook sterilisators hiervoor. Niets spannender dan een rond bakje waar de cup in kan met water en dan in de magnetron.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:39

Slmt9 schreef:
Tiggs schreef:
Hoe steriliseren jullie de disc of cup trouwens? Want dat moet een paar minuten in een pannetje in kokend water, maar ik vind dat nogal een vies idee?


Je hebt ook sterilisators hiervoor. Niets spannender dan een rond bakje waar de cup in kan met water en dan in de magnetron.


Ja zag ik inderdaad, maar ik heb geen magnetron...

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiedisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:47

Ooohh dan zou ik idd voor een pannetje gaan, maar wellicht met een goedkoop steelpannetje vd action of ikea die je alleen daarvoor gebruikt.
Het zal vast alle bacteriën doden, maar ik vind het gevoelsmatig ook niet hygienisch.