Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:56

Een salmonella levert ook winst: in 1 week tijd 10 kilo :)) Oke oke, je bent dan ook wel aardig uitgedroogd als je niet uitkijkt en je voelt je echt lamlendig, maar hé wel 10 kilo minder :')

journee
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:23

Als ik zie hoeveel voedsel allergieën sommige mensen hier hebben dan lijkt het mij soms een uitdaging om op gewicht te blijven. Misschien dan juist extra hygiënisch leven en hopen nog een paar extra allergieën op te pakken? Dan vliegen die extra kilo's er vast ook zo af... :+

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:35

journee schreef:
Hebben jullie veel moeite moeten doen om die huidprik test te krijgen?

Mijn ervaring is dat veel artsen hier heel terughoudend in zijn en zich bij een bloedtest houden terwijl een bloedtest veel minder betrouwbaar is. Op het moment dat je een allergeen enige tijd niet gegeten hebt is hier ook geen antistof tegen in je bloed terug te vinden. En van sommige dingen vinden ze dan wel antistoffen maar daar reageert je lichaam dan soms zo weinig op dat je het zelf niet eens door hebt. Daar wordt je dan dus ook niet echt wijzer van.


Nee, de huisarts kwam zelf met de suggestie. Ik heb zowel de huidtest als de bloedtest gehad. Op de huid hebben ze eerst een test gedaan op mijn onderarm en later een heel uitgebreide op mijn rug. Ik zag eruit alsof ik op een spijkerbed had gelegen. :') Het gaf wel veel inzichten.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:36

DJZ schreef:
Een salmonella levert ook winst: in 1 week tijd 10 kilo :)) Oke oke, je bent dan ook wel aardig uitgedroogd als je niet uitkijkt en je voelt je echt lamlendig, maar hé wel 10 kilo minder :')


Ooooh dit klopt als een bus. Ik was een hoop gewicht kwijt na een lekker kipburgertje in een pretpark. :') Ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld maar na twee weken kreeg ik wel te horen dat ik er goed uitzag. haha Ik kies nu toch voor een iets veiliger alternatief om gewicht kwijt te raken. :D

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:34

pmarena schreef:
Ja ik ken dat advies maar ik ga fijn helemaal niks doen. Laat het eerst maar een poosje stabiel zijn, foutjes zullen er toch wel blijven gebeuren hier en daar. We hebben te vaak gehad dat hij na zo'n foutje ergens, weken zo niet maanden van de leg was met verstopt zitten.

En dan kom je bij kinderen al snel in zo'n cyclus terecht dat doordat het poepen pijn doet, ze op gaan houden en dan raak je nog verder van huis. Dan moeten we weer de hele boel op gang krijgen met een paar weken 4 zakjes Iberolax per dag. We zitten van de vorige keer nog op een standaard dosering van 2 zakjes per dag..... terwijl hij het voorheen op 1 zakje per dag prima deed.

Ik wil eerst eindelijk van die rommel af zien te komen. Na de kerst gaan we dat eerst eens lekker af proberen te bouwen en als dat lukt (laten we het hopen....) dan vind ik een jaar goeie poeperij later vroeg genoeg om te kijken of we iets op kunnen bouwen :(:)

Ik had zelf in mijn begin 20-er jaren wel dat ik last kreeg van een soort eczeem door koemelk.
Dat was van tijdelijke aard gelukkig. Hij heeft dat gelukkig niet :)

Mijn broertje had een koemelkallergie als baby en dreumes, tegen de tijd dat hij kleuter was was het over.
Zelf vond ik melk als kind heel smerig, als puber kreeg ik er een paar jaar geen genoeg van (liters per week in van die flessen net aluminiumdop van de "melk(/zuivel)man" die in de stadsbuurt kwam) en daarna was ik er weer helemaal klaar mee. Kijk er dus niet van op als hij ooit aangeeft er zin in te hebben.

DJZ schreef:
Een salmonella levert ook winst: in 1 week tijd 10 kilo :)) Oke oke, je bent dan ook wel aardig uitgedroogd als je niet uitkijkt en je voelt je echt lamlendig, maar hé wel 10 kilo minder :')

Er zijn nog wel wat meer ziektes te bedenken waar dat voor geldt. Na ernstige maag-darmklachten van een week of 2 was ik al mijn overtollige vetjes kwijt (van 58 naar 54 kilo) die er (gelukkig) niet meer aan kwamen maar daar kreeg ik vrij kort daarna een nierbekkenontsteking overheen en toen woog ik plotseling net geen 50 kilo. Heeft jaren geduurd om weer een paar kilo aan te krijgen.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:55

Kattenallergie, lichte hooikoorts en milde lactose intolerantie.

Qua lactose bekijk ik per dag wat haalbaar is, vervang een deel vd zuivelproducten door lactosevrije en plantaardige alternatieven en dan gaat het aardig goed.

Hooikoorts = hooikoortstabletten met cetrizine innemen en op de heftigste dagen een mondkapje opzetten.

Kattenallergie betekende dat ik toen mijn laatste kat overleed ik moest besluiten geen nieuwe kat meer te nemen.
Ik kon nl amper 10 minuten in dezelfde ruimte als de krabpaal zijn zonder benauwd te worden ondanks regelmatig stofzuigen etc vh krabmeubel. -O-
Ik had tot begin dit jaar een oppaskat voor 8-10 weken per jaar en nu moet ik heel af en toe bij de eigenaar van mijn oppashond even de kat controleren en voeren wanneer zij een paar dagen weg is (hond logeert dan bij mij of gaat mee).
Is het 1 dag dan ga ik er gewoon heen, maak zo min mogelijk fysiek contact en bij thuiskomst gelijk uitkleden en douchen, liefst ook meteen een kledingwasje draaien dan.
Zijn het meer dagen achter elkaar of in een korte periode dan slik ik vanaf 3 dagen voor de eerste dag cetrizine en zorg ik dat ik een mondkapje bij de hand heb.
Uiteraard goed handen wassen/ontsmetten na het aaien enzo, dat scheelt een hoop omdat je vaak ongemerkt aan je gezicht/ogen komt wat ook weer reacties geeft. :+
En bij thuiskomst direct uitkleden, douchen en de gedragen kleding in een dichte zak steken tot er een kledingwas gedraaid wordt.
Nu uit het zich bij katten vnl in benauwdheid en niezen, jeukende opgezwollen ogen/oogleden en wanneer ze met hun nagels/tanden in mijn huid komen komt daar zwelling en jeuk bij en het ontsteekt sneller dan vergelijkbare plekken van andere dieren.

Edit:
En van oreo's en crystal clear krijg ik krijsende migraineaanvallen.
Dus alles wat oreo of crystal clear (en huismerken/off brands varianten ervan) bevat sla ik over.
Bepaalde cookies and cream smaken hebben Oreo als cookies, die sla ik bij voorbaat over.
Krijg ik een pak oreo's in een boodschappenpakket (Plus, monsterdoos etc) dan geef ik die weg.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:51

maj0 schreef:
Ik zeg altijd als ze vragen waar bent u allergisch voor? Waarvoor niet _O-

Ik ben allergisch voor: bomen grassen, pollen, huisstofmijt, katten, honden, paarden en ik vergeet vast nog wel wat.

Nu heb ik ook een intolorantie voor gluten (coeliakie) dus ik eet ook glutenvrij en heb ik astma

Oja, gluten. Die verdraag ik in beperkte maten. In veel brood zijn extra gluten toegevoegd, daar kan ik dus niet tegen. Natuurlijke verhoudingen gaan goed. Het is dus geen allergie of intolorantie, maar hoe je het wel zou moeten noemen weet ik niet. Mijn eerder genoemde ernstig maag-darmklachten waardoor ik in korte tijd kilo's afviel waren veroorzaakt door veel te veel brood met toegevoegde gluten. Ik kon 1 week niets eten en bijna niets drinken, vervolgens een week niet veel meer dan rijstwafels met pindakaas en cashewnotenpasta eten en gelukkig wel weer genoeg vocht tot me nemen. Ik had al een hekel aan Nederlands brood maar na die pijnhel eet ik liever niets dan dat ik nog zo'n smerige kleffe boterham eet.

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:28

Ik kom mij ook maar melden. Hooikoorts, vermoedelijk berk en wilg. Nooit getest. Maar niezen en snotteren. Een toen ik nog leegstaande lensdragent was kon dat niet in de lente.
Sinds een paar jaar weet ik ook dat ik prikkelbaar darm syndroom heb, met een lactose intolerantie. Die laatste is fors helaas. En omdat ik al dik 25 jaar vegetariër ben en altijd heb gezegd dat ik geen veganist werd vanwege alle verpakkingen die je dan moet lezen, is dit echt geniaal natuurlijk... Uiteten is een drama, eten bij vrienden die het niet snappen zelfde drama. En ik las ergens op een eerdere pagina iemand die schreef idd over letterlijk schijt hebben en toch gewoon taart eten. Ja absoluut! Soms, niet te vaak.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:37

jeetje77 schreef:
Ik kom mij ook maar melden. Hooikoorts, vermoedelijk berk en wilg. Nooit getest. Maar niezen en snotteren. Een toen ik nog leegstaande lensdragent was kon dat niet in de lente.
Sinds een paar jaar weet ik ook dat ik prikkelbaar darm syndroom heb, met een lactose intolerantie. Die laatste is fors helaas. En omdat ik al dik 25 jaar vegetariër ben en altijd heb gezegd dat ik geen veganist werd vanwege alle verpakkingen die je dan moet lezen, is dit echt geniaal natuurlijk... Uiteten is een drama, eten bij vrienden die het niet snappen zelfde drama. En ik las ergens op een eerdere pagina iemand die schreef idd over letterlijk schijt hebben en toch gewoon taart eten. Ja absoluut! Soms, niet te vaak.

Wat is dat?

journee
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:38

herr_balou schreef:
maj0 schreef:
Ik zeg altijd als ze vragen waar bent u allergisch voor? Waarvoor niet _O-

Ik ben allergisch voor: bomen grassen, pollen, huisstofmijt, katten, honden, paarden en ik vergeet vast nog wel wat.

Nu heb ik ook een intolorantie voor gluten (coeliakie) dus ik eet ook glutenvrij en heb ik astma

Oja, gluten. Die verdraag ik in beperkte maten. In veel brood zijn extra gluten toegevoegd, daar kan ik dus niet tegen. Natuurlijke verhoudingen gaan goed. Het is dus geen allergie of intolorantie, maar hoe je het wel zou moeten noemen weet ik niet. Mijn eerder genoemde ernstig maag-darmklachten waardoor ik in korte tijd kilo's afviel waren veroorzaakt door veel te veel brood met toegevoegde gluten. Ik kon 1 week niets eten en bijna niets drinken, vervolgens een week niet veel meer dan rijstwafels met pindakaas en cashewnotenpasta eten en gelukkig wel weer genoeg vocht tot me nemen. Ik had al een hekel aan Nederlands brood maar na die pijnhel eet ik liever niets dan dat ik nog zo'n smerige kleffe boterham eet.


Dat noem je overgevoelig voor tarwegluten. :D Heb je ook al eens speltbrood (is een ouderwetse tarwe soort) geprobeerd? Vaak wordt dit beter verdragen dan gewoon tarwebrood. (en persoonlijk vind ik het ook beter smaken :j )

journee
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:41

herr_balou schreef:
jeetje77 schreef:
Ik kom mij ook maar melden. Hooikoorts, vermoedelijk berk en wilg. Nooit getest. Maar niezen en snotteren. Een toen ik nog leegstaande lensdragent was kon dat niet in de lente.
Sinds een paar jaar weet ik ook dat ik prikkelbaar darm syndroom heb, met een lactose intolerantie. Die laatste is fors helaas. En omdat ik al dik 25 jaar vegetariër ben en altijd heb gezegd dat ik geen veganist werd vanwege alle verpakkingen die je dan moet lezen, is dit echt geniaal natuurlijk... Uiteten is een drama, eten bij vrienden die het niet snappen zelfde drama. En ik las ergens op een eerdere pagina iemand die schreef idd over letterlijk schijt hebben en toch gewoon taart eten. Ja absoluut! Soms, niet te vaak.

Wat is dat?


Waarschijnlijk autocorrect? :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:45

Als ik alleen diarree kreeg van het eten van suiker zou ik zo een stuk taart nemen. Of een softijsje. Helaas heb ik de dagen erna ook nog na pret, doordat ik kapot moe ben.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:56

journee schreef:
herr_balou schreef:
Oja, gluten. Die verdraag ik in beperkte maten. In veel brood zijn extra gluten toegevoegd, daar kan ik dus niet tegen. Natuurlijke verhoudingen gaan goed. Het is dus geen allergie of intolorantie, maar hoe je het wel zou moeten noemen weet ik niet. Mijn eerder genoemde ernstig maag-darmklachten waardoor ik in korte tijd kilo's afviel waren veroorzaakt door veel te veel brood met toegevoegde gluten. Ik kon 1 week niets eten en bijna niets drinken, vervolgens een week niet veel meer dan rijstwafels met pindakaas en cashewnotenpasta eten en gelukkig wel weer genoeg vocht tot me nemen. Ik had al een hekel aan Nederlands brood maar na die pijnhel eet ik liever niets dan dat ik nog zo'n smerige kleffe boterham eet.


Dat noem je overgevoelig voor tarwegluten. :D Heb je ook al eens speltbrood (is een ouderwetse tarwe soort) geprobeerd? Vaak wordt dit beter verdragen dan gewoon tarwebrood. (en persoonlijk vind ik het ook beter smaken :j )

Ik vind NLs brood gewoon smerig, dus de spelt variant hoef ik ook niet. Ik red me prima met brood van de biologische bakkerij of zelf gebakken brood (tarwe-roggebrood, met eigen zuurdesem, heerlijk).
In Duitsland hadden we vaak Dinkelbrot (Dinkel=spelt, daar niets nieuws of een hype, ik spreek over meer dan 20 jaar geleden toen vrijwel niemand in NL nog van spelt gehoord had). Ik ben sowieso dol op echt Duits en Frans brood, liefst zuurdesem.

journee
Berichten: 763
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:06

herr_balou schreef:
Ik vind NLs brood gewoon smerig, dus de spelt variant hoef ik ook niet. Ik red me prima met brood van de biologische bakkerij of zelf gebakken brood (tarwe-roggebrood, met eigen zuurdesem, heerlijk).
In Duitsland hadden we vaak Dinkelbrot (Dinkel=spelt, daar niets nieuws of een hype, ik spreek over meer dan 20 jaar geleden toen vrijwel niemand in NL nog van spelt gehoord had). Ik ben sowieso dol op echt Duits en Frans brood, liefst zuurdesem.


Tja, gelukkig kunnen we in Nederland ook zelf bepalen welke ingrediënten we in ons brood doen en we kunnen gelukkig ook zelf ons brood bakken. (dat doe ik zelf ook) en dat is dan wel brood van Nederlandse bodem, maar dat smaakt dan prima hoor! :+

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:28

herr_balou schreef:
jeetje77 schreef:
Ik kom mij ook maar melden. Hooikoorts, vermoedelijk berk en wilg. Nooit getest. Maar niezen en snotteren. Een toen ik nog leegstaande lensdragent was kon dat niet in de lente.
Sinds een paar jaar weet ik ook dat ik prikkelbaar darm syndroom heb, met een lactose intolerantie. Die laatste is fors helaas. En omdat ik al dik 25 jaar vegetariër ben en altijd heb gezegd dat ik geen veganist werd vanwege alle verpakkingen die je dan moet lezen, is dit echt geniaal natuurlijk... Uiteten is een drama, eten bij vrienden die het niet snappen zelfde drama. En ik las ergens op een eerdere pagina iemand die schreef idd over letterlijk schijt hebben en toch gewoon taart eten. Ja absoluut! Soms, niet te vaak.

Wat is dat?


Oeps, een autocorrectie typfout die ik over het hoofd had gezien. Ik bedoelde toen ik nog lenzen droeg ipv een bril.

Oh en ik las nog iemand die gek is op Duits brood. Ik vind dat ook echt veel lekkerder dan Nederlands brood. Ik bak nu af en toe zelf een zuurdesembrood.

pmarena

Berichten: 48191
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:51

Nou ik weet niet hoor met al die "tips" hier om snel gewicht te raken. Ik geloof dat ik toch maar even oversla :=

herr_balou schreef:
Mijn broertje had een koemelkallergie als baby en dreumes, tegen de tijd dat hij kleuter was was het over.
Zelf vond ik melk als kind heel smerig, als puber kreeg ik er een paar jaar geen genoeg van (liters per week in van die flessen net aluminiumdop van de "melk(/zuivel)man" die in de stadsbuurt kwam) en daarna was ik er weer helemaal klaar mee. Kijk er dus niet van op als hij ooit aangeeft er zin in te hebben.


Die van ons is nu de 8,5 gepasseerd en is van baby af aan een zéér grote melkdrinker, ik ben juist benieuwd of dat ooit minder wordt :=
Geitenmelk is geen probleem namelijk en we halen hier 2x per week 6 flessen biologisch dynamische geitenmelk vers uit de tank bij de geitenboer. Hij zou er liefst onder gaan liggen met het kraantje open :')

Ziet er ook echt super leuk uit al die mekkies die zo lekker in de wei rond de boerderij rondbanjeren.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:51

pmarena schreef:
Die van ons is nu de 8,5 gepasseerd en is van baby af aan een zéér grote melkdrinker, ik ben juist benieuwd of dat ooit minder wordt :=
Geitenmelk is geen probleem namelijk en we halen hier 2x per week 6 flessen biologisch dynamische geitenmelk vers uit de tank bij de geitenboer. Hij zou er liefst onder gaan liggen met het kraantje open :')

Ziet er ook echt super leuk uit al die mekkies die zo lekker in de wei rond de boerderij rondbanjeren.

Dat is heel veel melk en dan ook nog melk met een erg uitgesproken smaak. Grappig.
Goed dat je dat bij een BD boerderij kan halen, mooi zijn die gemengde bedrijven.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:07

journee schreef:
herr_balou schreef:
Ik vind NLs brood gewoon smerig, dus de spelt variant hoef ik ook niet. Ik red me prima met brood van de biologische bakkerij of zelf gebakken brood (tarwe-roggebrood, met eigen zuurdesem, heerlijk).
In Duitsland hadden we vaak Dinkelbrot (Dinkel=spelt, daar niets nieuws of een hype, ik spreek over meer dan 20 jaar geleden toen vrijwel niemand in NL nog van spelt gehoord had). Ik ben sowieso dol op echt Duits en Frans brood, liefst zuurdesem.


Tja, gelukkig kunnen we in Nederland ook zelf bepalen welke ingrediënten we in ons brood doen en we kunnen gelukkig ook zelf ons brood bakken. (dat doe ik zelf ook) en dat is dan wel brood van Nederlandse bodem, maar dat smaakt dan prima hoor! :+

Met NL brood bedoel ik dat slappe zompige brood dat voor de helft uit lucht bestaat (wel knap, luchtig en zompig tegelijk) dat in 99% van de winkels verkocht wordt, de enige variatie is kleur. En als ik af en toe iets over zelf brood bakken lees, wordt er thuis veelal ongeveer hetzelfde type brood gebakken alleen dan zonder extra gluten omdat er in elk geval de tijd genomen wordt het deeg te laten rijzen. Moet iedereen zelf weten. Ik houdt het bij Iers sodabread, Duits en Frans zuurdesembrood.

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:19

Wat een allergieën komen er voorbij zeg!

Hier het paraberk syndroom, als de berkenbomen bloeien kan ik amper functioneren.

Allergisch voor soja, noten, veel soorten fruit. Heel wat dieren zoals gevogelte. Ehm stofallergie.

Komt steeds iets bij waar ik mega op reageer, in de zomer 10x zo erg dan in de winter. Heb altijd een epipen mee want zit regelmatig op de huisartsenpost :+

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:37

SusanH schreef:
Als ik alleen diarree kreeg van het eten van suiker zou ik zo een stuk taart nemen. Of een softijsje. Helaas heb ik de dagen erna ook nog na pret, doordat ik kapot moe ben.

Herkenbaar maar dan van maïs en alles wat daar van gemaakt wordt. En dat is tegenwoordig veel -O-
Met name Fructose-Glucose stroop wordt in vrijwel ieder bewerkt product gestopt. Zelfs in bier en alle vleeswaren. Een foutje kost me ongeveer 2 weken.

pmarena

Berichten: 48191
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:47

herr_balou schreef:
pmarena schreef:
Die van ons is nu de 8,5 gepasseerd en is van baby af aan een zéér grote melkdrinker, ik ben juist benieuwd of dat ooit minder wordt :=
Geitenmelk is geen probleem namelijk en we halen hier 2x per week 6 flessen biologisch dynamische geitenmelk vers uit de tank bij de geitenboer. Hij zou er liefst onder gaan liggen met het kraantje open :')

Ziet er ook echt super leuk uit al die mekkies die zo lekker in de wei rond de boerderij rondbanjeren.

Dat is heel veel melk en dan ook nog melk met een erg uitgesproken smaak. Grappig.
Goed dat je dat bij een BD boerderij kan halen, mooi zijn die gemengde bedrijven.


Nou het stomme is dat ik verse geitenmelk ook heel lekker vind, terwijl ik die uit de supermarkt niet te zuipen vind en geitenkaas ook niks vind, ik hou niet van dat typische geitensmaakje.... maar deze verse melk heeft dat helemaal niet, die is echt heerlijk :9

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:55

Ik heb zelf geen allergieën, maar mijn zoontje van net een jaar wel.

Hij is behoorlijk allergisch voor koemelk.
Hopelijk groeit hij daar snel overheen.
Het is wel echt enorm opletten namelijk en zelf moet ik vanwege de borstvoeding ook opletten met melk producten en dat is best lastig.
Helaas ook wel een paar keer fout gegaan.

Hij krijgt vooral flink eczeem (in die zin ben ik blij dat het kma bleek te zijn en niet gewoon eczeem zonder oorzaak).
En ook gaat hij spugen en word hij heel onrustig.

Verder nog een paar dingetjes waarvan ik een sterk vermoeden heb dat hij allergisch is, maar het niet 100% zeker weet.
Via een huidpriktest op ei, pinda en melk kwam alleen de melk naar voren.
Maar ik ben vrij zeker dat hij ook allergisch is voor ei (voornamelijk in de puurdere vorm).
En ook voor soja, peer, avocado en pastinaak.
Vis moet ik nog proberen.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:24

Veel mensen met voedsel en dieren allergieën hier :wow:

Mijn allergieën zitten meer in het ‘chemische’ en geneesmiddelen deel.

PPID (te vinden in haarverf en henna)
Blauw tinctuur
Bepaalde anitibiotica
Naproxen en Tramadol
UV licht (bij hoge index)

Heb standaard antihistamine tabletten en allerfree bij mij. Reactie komt altijd heel snel op. Zwelling, brandplekken en vaak gruwelijk jeukende netelroos. Ook altijd leuk bij een verkoudheid of een virusje, altijd die ellendige netelroos :+

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:50

A_nouk schreef:
Veel mensen met voedsel en dieren allergieën hier :wow:

Mijn allergieën zitten meer in het ‘chemische’ en geneesmiddelen deel.

PPID (te vinden in haarverf en henna)
Blauw tinctuur
Bepaalde anitibiotica
Naproxen en Tramadol
UV licht (bij hoge index)

Heb standaard antihistamine tabletten en allerfree bij mij. Reactie komt altijd heel snel op. Zwelling, brandplekken en vaak gruwelijk jeukende netelroos. Ook altijd leuk bij een verkoudheid of een virusje, altijd die ellendige netelroos :+

Oja, paracetamol. Dat iemand me een keertje vanwege heel erge hoofdpijn en ik een tentamen moest maken. Dat tentamen is niet gelukt, hoofdpijn erger en ik moest boven een wc-pot hangen... Daarna nog eens genomen, zelfde reactie. Huisartsen en ziekenhuizen vinden het raar maar geven me dan gelukkig ibuprofen of iets dergelijks. Zonder verdovende middelen als codeïne en morfine want daar ga ik erg slecht op.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:07

Ik heb niet alle posts gelezen, dus misschien is het al gezegd.

Zware kattenallergie. Echt uiteraard het bekende niezen, tranen, jeuk, huilen, hoesten en dag erna bronchitisachtige klachten tot enorm benauwd.

Soms komen dingen op je pad. Iemand moest 2 kittens kwijt en wij hadden een grote schuur. Ik wilde echt niet, maar kon die stakkertjes niet weigeren. Er kwam iemand op bezoek met een boekje met NLP om van haar paardenallergie af te komen en ging daar mijn paarden voor gebruiken. Say what?

Ze kwam er niet aan toe en vergat het boekje bij mij. En zo ben ik met NLP van mijn kattenallergie afgekomen. NLP = Neuro Linguistic Programming. Dus het herprogrammeren van je hersenen. Duh!!!!

Ja dat dacht ik ook. Ik ben helemaal niet van zulke dingen, dus geloofde er geen r van. Tot ik dat boekje van de ankertjesreeks in handen kreeg. Er werd beweerd dat je als je dat boekje volgde, alleen door te lezen en de oefeningen te doen, met een dag van je allergie af kon zijn. Kul natuurlijk vond ik.

Als je het door iemand liet voorlezen en dan de oefeningen zou doen zou je er nog sneller vanaf zijn. Nog meer kul vond ik uiteraard.

Natuurlijk voel je hem al aankomen. 3 weken. En ik was van mijn kattenallergie af. Als echt helemaal van de allergie af. Compleet. VOLKOMEN. en het was echt weg. Niet in de beloofde dag, maar ik heb dan ook niet alle oefeningen gedaan omdat die me écht te zweverig werden. Dus daarom zal het wel pas na 3 weken 'genezen' zijn.

De twee kittens verhuisden naar binnen. Er kwamen na een poosje nóg 3 kittens bij en ik heb met 5 katten samengeleefd. Geen spoor van niezen, huilen, astmatische klachten, niets, noppes nada.

Het is nu zo'n 20 jaar later, ik heb nog steeds katten (niet meer dezelfde uiteraard) en ze liggen zelfs bij me in bed. Geen enkel probleem. Dus ik kan NLP echt aan iedereen aanraden.

(Ik heb nog wel allergieën trouwens, maar geen idee waarvoor die zijn, dus ik kan daar ook niet vanaf komen. Testen zouden te uitgebreid moeten zijn omdat het niet structureel is en geen regelmaat etc.)