Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 848
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:28

8nnemiek schreef:
Ik vind het ook een heel leuk topic :j

Zelf merk ik dat ik direct energie heb zodra het vakantie is, maar de dag dat het werk weer begint is die energie ook direct weer weg, en zit ik weer in de gestreste werk-mode. Zijn er meer mensen die dat herkennen?
Ik herken dit heel erg. Bij mij kwam het omdat ik echt niet op m'n plek zat op werk en er doodongelukkig werd. Voor een tijd was het echt leuk, maar een half jaar geleden ging er wat mis en sinds dien ging het steeds verder achteruit en kreeg ik steeds meer tegenzin in werk. Niet eens om het werk zelf, dat was wel leuk. Maar door een combi van issues met de leidinggevende, weggaan van collega's waar ik lekker mee kon kletsen, te veel werk en te weinig mensen in het team, en zo nog wat. Ging er uiteindelijk echt kapot aan. Zijn trouwens meer mensen met dezelfde issues bij mijn bedrijf, en ook meerdere daardoor weg. Denk dus niet dat het puur aan mij ligt :+ . Ik heb inmiddels een nieuwe baan gevonden, waar ik heel erg zin in heb. Moet alleen nog ff de laatste weken netjes afmaken. Maar het feit dat het einde in zicht is helpt al.

Wil niet zeggen dat dat ook bij jou het probleem is, maar je kan wel even goed nadenken of deze werkplek/baan nog wel bij je past en zo niet, wat de oplossing zou kunnen zijn (wellicht is het minder erg dan bij mij, en kunnen er gewoon aanpassingen worden gemaakt die het oplossen. Soms is het echt iets heel kleins wat er toch toe doet).

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:42

Prairy schreef:
Zullen we de Vega-wat-zit-er-in discussie verder laten voor wat het is? Denk dat er wel interessantere dingen te bespreken zijn en dat die discussie in andere topics meer passen :)

Ik heb vandaag een intake gesprek gehad bij een ADHD instelling, om te zien of ze me kunnen ondersteunen, op mijn voorwaarden.

Ik ben eerder bij een andere instelling geweest en daar gemerkt dat bepaalde dingen voor mij niet werken zoals elke week een afspraak+huiswerk.

Mijn energie level erna was beter dan dat ik gehoopt had, ondanks een chiropractor behandeling gisteren.

Daarna onverwacht gezellig een vriend op bezoek en in de middag nog een afspraak.

Het ging allemaal echt top vandaag.

Tot ik de heerlijke nasi die ik eerder gemaakt had, op de grond liet vallen :Y) -O-

Toen kreeg ik eindelijk de verwachte kortsluiting :+ En heb ik maar lasagne gehaald in de supermarkt... Voedsel waarvan ik weet dat ik het lekker vind en de structuur ook goed kan verdragen terwijl ik overprikkelt ben, ondanks dat het niet de gezondste keuze is.

Oh well. Benieuwd hoe lang het duurt voor ik herstel voel in mijn hoofd (dat gaat gelukkig steeds sneller).

Waar ben jij geweest, dit staat ook op mn planning dit jaar, vermoedelijk add en hopelijk wat tips om een aantal problemen te tackelen

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 07:50

Cemlys schreef:
Prairy schreef:
Zullen we de Vega-wat-zit-er-in discussie verder laten voor wat het is? Denk dat er wel interessantere dingen te bespreken zijn en dat die discussie in andere topics meer passen :)

Ik heb vandaag een intake gesprek gehad bij een ADHD instelling, om te zien of ze me kunnen ondersteunen, op mijn voorwaarden.

Ik ben eerder bij een andere instelling geweest en daar gemerkt dat bepaalde dingen voor mij niet werken zoals elke week een afspraak+huiswerk.

Mijn energie level erna was beter dan dat ik gehoopt had, ondanks een chiropractor behandeling gisteren.

Daarna onverwacht gezellig een vriend op bezoek en in de middag nog een afspraak.

Het ging allemaal echt top vandaag.

Tot ik de heerlijke nasi die ik eerder gemaakt had, op de grond liet vallen :Y) -O-

Toen kreeg ik eindelijk de verwachte kortsluiting :+ En heb ik maar lasagne gehaald in de supermarkt... Voedsel waarvan ik weet dat ik het lekker vind en de structuur ook goed kan verdragen terwijl ik overprikkelt ben, ondanks dat het niet de gezondste keuze is.

Oh well. Benieuwd hoe lang het duurt voor ik herstel voel in mijn hoofd (dat gaat gelukkig steeds sneller).

Waar ben jij geweest, dit staat ook op mn planning dit jaar, vermoedelijk add en hopelijk wat tips om een aantal problemen te tackelen

Ik stuur je even een pb :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6045
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:15

8nnemiek schreef:
Liesjuh, je zegt dat je schrikt van ingrediënten als amoniakcaramel (hoewel ik dat zelf nog nooit in een vleesvervanger tegen ben gekomen), maar lees je dan ook ingrediënten van alle andere producten die je koopt?
Pak voor de lol eens vijf willekeurige producten uit de supermarkt, van frisdrank tot snoep en koek tot bewerkt vlees, brood en pakjes/zakjes, en de ingrediëntenlijst is 9 van de 10 keer gigantisch, vol chemische E-nummers waaronder ook dat soort kleurstoffen. Dus ik vind het knap om dan te schrikken van hier en daar een E-nummer in een vleesvervanger :Y)

Een hype is het ook zeker niet. 30 jaar geleden kocht ik ook al vleesvervangers, en dat is langzaamaan alleen maar toegenomen.
Ik denk juist dat we met z’n allen steeds meer en meer plantaardig gaan eten, vooral ook omdat het zo veel duurzamer is dan vlees, goedkoper, en je merkt toch ook dat meer en meer mensen dierenwelzijn belangrijk vinden. Dus plantaardig eten, in welke vorm dan ook, is de meest logische stap, al heeft dat z’n tijd nodig.


Die amoniac caramel kwam ik toen tegen in vegatarische kip sate schnitzel van valess.
Maar voor de grap, ja ik lees dus echt regelmatig de lijst met ingredienten van wat ik koop en laat daardoor ook heel veel in de schap staan en maak het zelf thuis.



Prairy, ik zie het niet als een enkel wat zit er in vega, maar wat zit er in al ons eten, en vind het ook zeker geen discussie eigenlijk.



Wat mij wel ook echt op valt is het verschil tussen NL en Frankrijk. Hier zijn de vleesvervangers nog helemaal niet hip zeg maar en er is ook heel weinig keuze, maar ook merken zoals honig, conimex enz met hun kruiden paketten enz zijn hier niet. Ook groentes die niet in seizoen zijn kan je bij lang niet alle supermarkten krijgen.
Toen ik hier dus net woonde had ik echt enorm veel moeite met koken want ik was zo afhankelijk van alle kruiden pakketten en de voorgesneden groentes enz. Ik kwam erachter dan ik kwa koken nooit verder was gekomen dan wat zakjes in een pan gooien en mengen.
Dus de verhuizing hierheen heeft mij al veel bewuster gemaakt over voeding enz.
Maar ik zou dit jaar nog graag beter leren koken gewoon met de ingredienten die er zijn per seizoen en nog meer onbewerkte producten gaan gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:51

Maar die amoniakkaramel heeft dan weer weinig te maken met vleesvervangers, dat zit in de satésaus, ook in de losse bakjes satésaus.

*krijgt spontaan zin om vanavond saté te maken* :Y)
Ik heb ergens een erg lekker satésaus recept liggen, en al langer eens willen proberen met jackfruit of met seitan. Beide heb ik in huis :D

Heel andere vraag: hebben jullie apps of apparaten die jullie helpen op een bepaalde manier?
Ik heb wel een Apple watch, maar gebruik hem eigenlijk te weinig. De mindfulness app heb ik in het begin even geprobeerd, was eigenlijk wel ideaal, maar wil ik toch weer eens proberen.
En ik vond hem ideaal om het aantal stappen en hartslag in de gaten te houden, maar dan moet ik em natuurlijk wel consequent dragen :+

Ik zoek ook nog een goede recepten app om alles netjes te organiseren. De oude app werkt ineens met abonnementen ^)
Maar iets om je leven beter te organiseren, dat heb ik eigenlijk nog niet.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:38

ik volg ook graag.

Ik wil ook bewuster en gezonder eten. Alleen met de prijzen van tegenwoordig vind ik dat soms echt lastig. Ik koop regelmatig fruit.. Maar dat beland als niet meer goed is toch in de prullenbak omdat ik het niet eet. Best zonde.. Terwijl ik fruit niet eens zo heel vies vind.. Dus ik bedacht ik ga er smoothies van maken.. Ja dat doe ik dus meer in de zomer dan nu in de winter...

Nu heb ik wel wat frambozen en blauwe bessen in gevroren wat ik voor smoothie's kan gebruiken.

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:48

Ik gebruik de RoutineFlow app (wel betaald) voor mijn ochtend routine en zou hem eigenlijk ook in de avond weer moeten gaan gebruiken. Daar staat precies in wat ik moet doen en hoe lang zodat ik er maar 1x over na hoef te denken.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:52

Ik kom ook volgen, zal veelal stil zijn omdat jullie best snel gaan maar wil wat bewuster omgaan met eten, ook omdat ik van beroep gewisseld ben, van veel beweging naar een zittend beroep heeft ook consequenties als ik niet goed op mijn eten let, dus deels is het ook voor afvallen maar wil ook proberen om wat regelmatiger te gaan leven qua slaap

Cambionn

Berichten: 848
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:00

8nnemiek schreef:
Heel andere vraag: hebben jullie apps of apparaten die jullie helpen op een bepaalde manier?
Ik heb wel een Apple watch, maar gebruik hem eigenlijk te weinig. De mindfulness app heb ik in het begin even geprobeerd, was eigenlijk wel ideaal, maar wil ik toch weer eens proberen.
En ik vond hem ideaal om het aantal stappen en hartslag in de gaten te houden, maar dan moet ik em natuurlijk wel consequent dragen :+

Ik zoek ook nog een goede recepten app om alles netjes te organiseren. De oude app werkt ineens met abonnementen ^)
Maar iets om je leven beter te organiseren, dat heb ik eigenlijk nog niet.
Ik gebruik Waistline om bij te houden wat ik eet, wat ik weeg, en de omvang van mijn lichaam. Is opensource en gelinkt aan Open Food Facts. Mocht je iets scannen dat nog niet bij hun bekend is kun je het ook automatisch laten toevoegen aan die database. Je kan er recepten in zetten in de zin van ingredienten en hoeveelheiden, maar niet instructies volgens mij.

Verder gebruik ik Joplin voor aantekeningen. Encrypted en synchroniseerd over mijn eigen cloud, wat ik beveiligingstechnisch en privacytechnisch belangrijk vind (Google hoeft niet alles te weten zeg maar). Joplin ondersteund markdown, dus je kan er allerlij soorten aantekeningen in maken afhankelijk van wat jou helpt. Dat samen met een net bijgehouden agenda (ik gebruik Proton Calendar, maar vrijwel elke mailingsdienst heeft er 1) is voor mij genoeg om mijn dagplanning te organiseren. Maar echt een routine-planning app heb ik zelf niet.

Verder gebruik ik een smartwatch met AsteroidOS voor stappenteller en hartslagmeter, en heb ik een dagelijks doel van minimaal 10.000 stappen per dag. Ik heb een kantoorbaan dus bijhouden is wel echt een goede stok achter de deur voor mij. Bij mij gaat hij om zodra ik uit bed stap, en af zodra ik weer naar bed ga. Enige uitzondering is dat ik hem ook onder de douche af doe.

Zoals je wellicht merkt heb ik veel alternatieven buiten Big Tech. Dit is express. Deels omdat ik erg op m'n privacy gesteld ben, en als IT'er graag kijk hoe ver ik daarin kan gaan. Maar ook omdat Big Tech's social media bewezen slechte invloed geeft op je mentale gesteldheid en de maatschappij. En dat doen ze zo goed, dat zelfs als je precies weet hoe het werkt je er niet omheen kan. Voor wie daar verder in geïnteresseerd is raad ik The Social Dilemma aan, staat op Netflix. Hij is al wat ouder maar nog steeds relevant, en legt het op een voor niet-IT'ers begrijpbare manier uit. Dit is ook meteen weer deel van de reden dat ik zo op m'n privacy gesteld ben. Moet zeggen dat ik het ook niet echt mis, ondanks dat de FOMO je vaak anders zal doen denken.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:08

8nnemiek schreef:
Ik vind het ook een heel leuk topic :j

Zelf merk ik dat ik direct energie heb zodra het vakantie is, maar de dag dat het werk weer begint is die energie ook direct weer weg, en zit ik weer in de gestreste werk-mode. Zijn er meer mensen die dat herkennen?

Ik zou ook heel graag meer wandelen. Jammer genoeg is mijn hond inmiddels te oud voor een echte wandeling, en in mijn eentje het bos in vind ik ook niet heel fijn.


Oeh, dat zou voor mij een rode vlag zijn. Ik heb zelf vorig jaar ontslag genomen van een baan die me echt niet pastte. Mijn energie niveau daalde echt naar nul en ook op vrije dagen was die niet oké.

Maar als je voor jezelf werkt, ga ik er bijna van uit dat je wel werk doet wat je leuk vindt! Maar is dat wel zo? En natuurlijk komen er altijd dingen bij die je spannend zijn. Heb je dat ook bij andere dingen? Zit je werkweek te vol of zit het in je hoofd, dat je dénkt dat het niet goed komt, maar eigenlijk altijd wel positief uit pakt?

Kan me voorstellen dat je ook tijdens je werkweken wel verlangt naar energie en ontspanning, ook al ben je aan het werk. Tenminste, dat is wel mijn uitgangspunt voor mijn werkende leven: het moet fun zijn en in the en voldoening geven, me niet leegslurpen. ^^

Ik bouw regelmatig lummel tijd in, een fijne tip die ik ooit kreeg van mijn coach en laatst ook op mijn pad kwam: tijd die leeg is, zodat je kan doen wat er komt op dat moment. Of gewoon even niks. Als dat het is. Vaak komt er dan inspiratie of is er echt tijd voor wat jij belangrijk vindt.

Verder nog een tip voor de voeding: ik volg @floohw op Instagram en zij deelt allerlei fijne tips en kennis over de Chinese Voedingsleer. Dat wilde ik nog even delen nadat ik het kort benoemd heb.

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:32

Ik zou ook graag meelezen. In 2022 met behulp van project gezond 8.5 kilo afgevallen. Ik heb het account nog wel en volg de grote lijnen voor het avondeten. Al kies ik regelmatig voor kant en klare optie in plaats van een saus zelf maken. Alle kilo’s zitten er weer aan. Ik heb een sportschool abonnement, maar die betaal ik al geruime tijd door terwijl ik letterlijk nooit ga. Ik krijg mezelf er niet in mijn eentje heen. Terwijl ik er ook 2x per week zit met de zwemles van de kinderen, maar dan zit er een kind bij mij en wil ik kijken.

Ik werk in de gehandicaptenzorg, daar is hetnook makkelijk om te snacken tijdens het werken. Ik start per maart met een nieuwe baan. Ook in de zorg , maar niet met verzorgend maar begeleidend. Nu dichtbij huis ipv 45 auto minuten. Ik wil zoveel mogelijk gaan fietsen.

Ik merk dat ik echt verslaafd ben aan suiker en aan het gebruik van mijn iPad thuis. Ik wil alle ballen hoog houden en soms levert dat stress op. Even zien wat deze werk switch gaat brengen na 8.5 jaar mijn huidige baan en inmiddels 2 kinderen van 5 en 7

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:35

Plutolover: je fruit helemaal laten ontdooien ('s avonds al uithalen?) zodat je geen hele koude smoothie hebt? Of met wat groente erbij, spinazie bijvoorbeeld.
Ik maak nu ook met regelmaat nog smoothies als ontbijt maar een ijskoude mango - ananas is me nu ook te zomers :')
Als je op maaltijd smoothies oid zoekt krijg je echt zoveel recepten die ook wat minder zomers zijn. En alles gewoon uit de vriezer. Selderij en banaan kun je bv ook invriezen.

-
Ik heb geen tip voor apps. Voor mij helpt het om alles op te schrijven. Ik heb dus m'n 'daily goals' beneden in het zicht liggen en dat werkt voor mij heel goed. Loop ik er langs en dan denk ik Ohja, ik zou elke dag een stukje fruit of iets gezonds pakken.. Was ik anders al lang weer vergeten :+ krijg ik die melding op m'n telefoon dan swipe ik het gedachteloos weg.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:17

Ik drink het juist heel koud anders smaakt de spinazie teveel naar spinazie :+

Over het stukje vleesvervangers ben ik het deels eens hoor ! Maar denk dat beesten die de plantages aan kunnen tasten ook gewoon worden afgemaakt of wat dan ook. Maar dat mag je dan weer niet zeggen. Als hele gewassen kapot gaan willen die boeren natuurlijk ook niet.

Ben wel benieuwd hoe ze dat eigenlijk precies doen … en denk soms dat het ook wel ernstig is dat die plantages worden aangelegd en weer vele stukken groen verdwijnen. Maar goed ben wel tegen dat extreme intensieve vee teelt, als het allemaal al stukje minder kon zou veel schelen. Je hebt toch te maken met levende wezens.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:37

Je hebt het over soja denk ik? Het overgrote deel van de soja in de wereld wordt verbouwd als veevoer.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:39

Janinevv schreef:
Ik drink het juist heel koud anders smaakt de spinazie teveel naar spinazie :+

Over het stukje vleesvervangers ben ik het deels eens hoor ! Maar denk dat beesten die de plantages aan kunnen tasten ook gewoon worden afgemaakt of wat dan ook. Maar dat mag je dan weer niet zeggen. Als hele gewassen kapot gaan willen die boeren natuurlijk ook niet.

Ben wel benieuwd hoe ze dat eigenlijk precies doen … en denk soms dat het ook wel ernstig is dat die plantages worden aangelegd en weer vele stukken groen verdwijnen. Maar goed ben wel tegen dat extreme intensieve vee teelt, als het allemaal al stukje minder kon zou veel schelen. Je hebt toch te maken met levende wezens.


Voor een soya "biefstuk" word veel minder soya gebruikt dan dat een koe moet eten om vlees voor een biefstuk te groeien. Verreweg de meeste soya word gebruikt als veevoer. Er is ook veel meer water nodig voor vlees wat in sommige gebieden ook heel relevant is.
Minder intensive veeteelt gaat niet als iedereen evenveel vlees blijft eten. Dan is er gewoon niet genoeg land op de wereld :o

Ethisch en gezond bezig zijn is veel ingewikkelder dan zou moeten iig. En nog duur ook :')

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:52

Ik heb pagina 1 en 5 gelezen en wil heel graag proberen mee te blijven lezen en wellicht mee te kletsen :j

Hier per 1 januari drastisch de knop omgezet. Na 10 jaar gestopt met roken, gelijk een eet switch gemaakt. Braaf calorieën tellen, maar ook veel bewuster en "schoner" eten. Meer vers, meer afwisselen.

Doel is me gewoon lekkerder gaan voelen, 10kg er af zou top zijn. Maar algeheel bewuster, fitter, gezonder is het doel :D

Ik heb een redelijk actief leven, een hele actieve hond, dus daar moet ik zelf ook gewoon actiever in mee kunnen :j

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:10

MZorro schreef:
Oeh, dat zou voor mij een rode vlag zijn. Ik heb zelf vorig jaar ontslag genomen van een baan die me echt niet pastte. Mijn energie niveau daalde echt naar nul en ook op vrije dagen was die niet oké.

Maar als je voor jezelf werkt, ga ik er bijna van uit dat je wel werk doet wat je leuk vindt! Maar is dat wel zo? En natuurlijk komen er altijd dingen bij die je spannend zijn. Heb je dat ook bij andere dingen? Zit je werkweek te vol of zit het in je hoofd, dat je dénkt dat het niet goed komt, maar eigenlijk altijd wel positief uit pakt?

Ik vind mijn werk erg leuk gelukkig :D
Maar zodra er iets op de planning staat, iets wat af moet, dan blijft dat door mijn hoofd spoken en krijg ik het vaak niet voor elkaar om ervoor of tussendoor op mijn gemak iets anders te doen.
Als ik ‘s morgens met de hond wandel dan begint dat stemmetje al “zodra ik thuis ben dan moet ik dit doen, en daarna dat, o en dit moet ik ook vandaag nog proberen af te krijgen, en morgen zus en volgende week zo” :+
Stomme is: in het weekend dan kan ik zonder problemen afschakelen, dan denk ik nauwelijks aan mijn werk tenzij ik echt belangrijke deadlines heb.
Maar in die weekenden heb ik dan weer, naast het huishouden en de dieren enz, zo veel wensen en ideeën dat mijn hoofd alsnog vol zit en ik nog steeds weinig rust kan nemen :+

Afgelopen jaar had ik het ook wel echt veel te druk, dat helpt ook niet :=
Dit jaar is het doel zo’n 12 tot 15 opdrachten in plaats van 25 :Y)

Dammie

Berichten: 3323
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:32

Die Waistline app heb ik net gedownload, bedankt voor de tip.
Ik vermoed dat het bij mij meer in de tussendoortjes zit, dan de maaltijden en kan wel een stok achter de deur gebruiken.
Maar ik moet ook weer wat meer bewegen.
Ik ben deze week begonnen met elke dag vijf minuten hoelahoepen. Wil langzaam uitbreiden.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:09

8nnemiek schreef:
MZorro schreef:
Oeh, dat zou voor mij een rode vlag zijn. Ik heb zelf vorig jaar ontslag genomen van een baan die me echt niet pastte. Mijn energie niveau daalde echt naar nul en ook op vrije dagen was die niet oké.

Maar als je voor jezelf werkt, ga ik er bijna van uit dat je wel werk doet wat je leuk vindt! Maar is dat wel zo? En natuurlijk komen er altijd dingen bij die je spannend zijn. Heb je dat ook bij andere dingen? Zit je werkweek te vol of zit het in je hoofd, dat je dénkt dat het niet goed komt, maar eigenlijk altijd wel positief uit pakt?

Ik vind mijn werk erg leuk gelukkig :D
Maar zodra er iets op de planning staat, iets wat af moet, dan blijft dat door mijn hoofd spoken en krijg ik het vaak niet voor elkaar om ervoor of tussendoor op mijn gemak iets anders te doen.
Als ik ‘s morgens met de hond wandel dan begint dat stemmetje al “zodra ik thuis ben dan moet ik dit doen, en daarna dat, o en dit moet ik ook vandaag nog proberen af te krijgen, en morgen zus en volgende week zo” :+
Stomme is: in het weekend dan kan ik zonder problemen afschakelen, dan denk ik nauwelijks aan mijn werk tenzij ik echt belangrijke deadlines heb.
Maar in die weekenden heb ik dan weer, naast het huishouden en de dieren enz, zo veel wensen en ideeën dat mijn hoofd alsnog vol zit en ik nog steeds weinig rust kan nemen :+

Afgelopen jaar had ik het ook wel echt veel te druk, dat helpt ook niet :=
Dit jaar is het doel zo’n 12 tot 15 opdrachten in plaats van 25 :Y)


Gelukkig maar! Wel interessant. Ik ben zelf toevallig 'bezig' met de overtuiging van mezelf: ik moet productief zijn en ik moet bezig zijn.

Ik herken je volle hoofd dus wel! Zit ee bij jou ook een overtuiging achter?

Deze probeer ik om te buigen in mijn hoofd én in mijn lijf naar: ook 'niks doen' is goed en een vorm van 'bezig zijn'. Niks doen is net zo belangrijk als iets doen.

Wat bij mij heeft geholpen is om er werkelijk tijd voor in te plannen. En om dat niet te laten verplaatsen maar het echt als belangrijke tijd te behandelen. En dan dus ook om géén huishouden oid te gaan doen.

Puur uit nieuwsgierigheid; wat doe je voor jezelf (als je dat wilt delen?) :D

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:54

Dat klinkt best herkenbaar, wat fijn dat het bij jou steeds beter lukt om het te sturen.
Bij mij is het niet zo zeer een overtuiging maar meer richting onvermogen om stil te zitten en niks te doen, van jongs af aan al. Als ik 30 jaar later was geboren dan had ik gegarandeerd het label ADHD of op z’n minst ADD gekregen :+
Ik moet ook altijd iets in mijn handen hebben. Op de wc liggen puzzelboekjes, want 5 minuten voor me uit staren, neh, dan bouw ik nog liever torentjes van lege wc rollen :')
Maar dat is op zich niet erg, want een puzzel maken of een stuk wandelen of een boek lezen vind ik ook juist ontspannend en daar kan ik heerlijk mijn hoofd bij leeg maken.
Maar inderdaad een goed idee om het huishouden en andere vervelende klussen eens echt een eigen dag/tijd te geven :j

Ik werk als trouwvideo/fotograaf, dus wel een behoorlijk stressvol beroep zo nu en dan, maar ook enorm leuk. Er zitten zware dagen tussen, soms 15 uur waarin je van begin tot eind van hot naar her loopt en ogen in je rug nodig hebt.. maar vooral ook veel thuiswerk, nabewerking, eigen uren inplannen, maar daardoor ook regelmatig toch even ‘s avonds verder werken.

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:34

Ik gebruik overigens ook de Purpuz Pro planner (papier), dat werkt voor mij ook erg goed, beter als de gewone. Week planning, to do lijstje, maar ook week - en 4 week reflectie en dag reflectie (kort).

Voordeel is dat hij voor 6 maanden is en ongedateerd. Ik heb zo meer overzicht op wat ik wil doen en wat ik belangrijk vind.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6045
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:43

8nnemiek schreef:
Maar die amoniakkaramel heeft dan weer weinig te maken met vleesvervangers, dat zit in de satésaus, ook in de losse bakjes satésaus.

*krijgt spontaan zin om vanavond saté te maken* :Y)
Ik heb ergens een erg lekker satésaus recept liggen, en al langer eens willen proberen met jackfruit of met seitan. Beide heb ik in huis :D

Heel andere vraag: hebben jullie apps of apparaten die jullie helpen op een bepaalde manier?
Ik heb wel een Apple watch, maar gebruik hem eigenlijk te weinig. De mindfulness app heb ik in het begin even geprobeerd, was eigenlijk wel ideaal, maar wil ik toch weer eens proberen.
En ik vond hem ideaal om het aantal stappen en hartslag in de gaten te houden, maar dan moet ik em natuurlijk wel consequent dragen :+

Ik zoek ook nog een goede recepten app om alles netjes te organiseren. De oude app werkt ineens met abonnementen ^)
Maar iets om je leven beter te organiseren, dat heb ik eigenlijk nog niet.


Ik heb geen idee of het ook vega te maken is of niet. Mijn meest favoriete manier van satesaus maken is heel simpel.
Melk, pindakaas, knoflook, sambal en ketjas manis <3

Hier gebruik ik geen apps maar wel een smartwatch van huawei, gekregen op mijn verjaardag en ben er echt heel blij mee. Mijn doel is ook 10.000 stappen, in het weekend (vooral de zondag) dan als uitzondering niet.
Kwa hartslag, ik twijfel of mijn hartslag niet te laag is eigenlijk. mijn gemiddelde resting heartrate van de afgelopen 7 dagen is 52. zit ik ontspannen op de bank of zelfs met autorijden op de snelweg kom ik eigenlijk nooit boven de 60 uit.

Die voedings apps, ik vind die altijd erg lastig want ik maak een maaltijd en ik weet dan niet hoveel ik precies van alles eet en om te gaan wegen vind ik persoonlijk veel te veel gedoe O:) En om dat een maaltijd als maaltijd op te zoeken erin vraag ik mij altijd af of het wel hetzelfde gemaakt is als ik doe.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:46

Van mij hoeft het onderwerp vlees vs vega hier ook niet in dit topic, ieder zijn eigen keus.

@dammie, hoe zware hoepel heb jij en welke diameter? Ik heb er eentje van 5 kg gehad. Die was duidelijk te zwaar.

Vorige week proefles yogha gehad, vond het wat zweverig. Ik ga nog even kijken naar pilates, denk dat ik dat liever ga doen. Iemand had het over HIIT, wat is dat precies?

Vorige week wel begonnen met yoghurt en zelfgemaakte granola in zo'n beker mee naar het werk. Gecombineerd met pastasalade zelf gemaakt als lunch. Beviel eigenlijk wel. Wil ook weer vaker noodles met Soepgroente mee naar het werk om als lunch meer groente binnen te krijgen. Of gevulde wraps.

Fruit eet ik ook eigenlijk nooit, ook niet als ik het wel in huis heb. Ik las iets over smoothies. Nu weet ik dat je fruit beter heel kunt eten dan als smoothie. Maar als alternatief geen fruit is, is af en toe een smoothie niet eens zo gek. Hoe lang zou een net gemaakte smoothie in de koelkast houdbaar zijn?

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:53

Ik heb ook een hoepel maar 5 minuten?! Ik was blij als ik dat ding 40 seconden omhoog hield :')

Zelfgemaakte granola klinkt goed. Heb je een recept gevolgd? Zou je die willen delen? :)

Hoelang een smoothie te bewaren is ligt er aan wat je er in gooit. Met havermout dikt het in , een banaan wordt bruin en papperig.
Ik doe het vaak in een eiwitshaker, dan zit er nog een 'roostertje' in wat de klontjes eruit haalt.

Polarize
Berichten: 721
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:53

HIIT is high intensity intermittent training, oftewel: kort maar krachtig :') ipv een lichte maar langere workout, doe je hoge intensiteit in korte intervallen. Ik vind het zelf heerlijk om af en toe te doen, maar merk wel dat het meer kracht kost dan wat langer en lichter trainen, dus wissel het liever af.

Om meer te lopen probeer ik de loopband erbij te pakken, we hebben er thuis eentje staan dus het is lekker makkelijk. Op Spotify heb je allemaal playlists met "treadmill strut" van verschillende artiesten, waarbij je eigenlijk gewoon een playlist van 30-50 minuten hebt. Je begint met gewoon wandelen en met elk liedje zet je dan de snelheid van de loopband iets hoger.

Ik ben trouwens een vrij lastige eter doordat ik autistisch ben, maar ik heb ondertussen flink wat groentes leren eten door een manier van bereiden te vinden die voor mij werkt, hebben jullie nog tips of recepten die lastige eters lekker kunnen vinden?