Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:54

Nyaleti schreef:
TS, wat voor stappen heb jij tot nu toe gemaakt dan? Of wat wil je nog doen?

Voor mij is het een heel groot deel eetswitches maken. Maar ik kan heel slecht tegen zoetstoffen dus de Zero variant pakken is voor mij geen goede optie (op een enkel product per dag wel maar niet veel). De discussie over zoetstoffen daar gelaten, stap voor stap.
Maar ik vind het dan ook weer lastig om bv meer avocado en noten te gaan eten omdat daar gewoon heel veel calorieën inzitten.

Maar je lichaam heeft ook weer 'gezonde' vetten nodig, avocado met mate en handje noten per dag zouden geen probleem moeten zijn. Ik kijk niet meer naar calorieen, ik probeer wel zo min mogelijk verzadigde vetten te eten, noten bv ongebrand, minder vet vlees, kaas minder vette variant,... maar een halve avocado hoef je je niet schuldig om te voelen

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:00

Chinese voedingsleer is interessant, ik heb er veel over gelezen ivm mn endometriose, een boek die dus alleen maar over voeding gaat en wat het met je lichaam doet en dan met name op ontstekingsgebied. Eigenlijk is voeding erg interessant maar ook dus de mindset en derg. Als kind leer je al je bord leeg te eten, terwijl juist een kind prima aanvoelt hoeveel en wat ze nodig hebben.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:15

Naarmate je meer leert over voeding en gezond leven, wordt het steeds makkelijker om keuzes te maken. Supergoed en leuk topic.

Een eye-opener voor mij was het teruggaan van 6 maaltijden naar 3 goed gevulde maaltijden met vooral groente, gezonde vetten en eiwitten.

Door minder vaak -maar dus wel meer in 1x- te eten heb ik meer (eet)rust, minder trek en nog belangrijker: je lichaam hoeft minder vaak in te grijpen met insuline en andere processen om het eten te verteren. Je maag en darmen krijgen meer en langer rust en het is ook nog eens beter voor je tanden :).

Dit was voor mij ook echt een verbetering naar een gezonder lichaam.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:37

Ik lees en klets graag mee. Ben er ook mee bezig en al een heel stuk verbeterd.

Voor mij was de aanleiding borstkanker. Daarvoor leefde ik best ongezond. De ziekte heeft alles wel in perspectief gezet. Sporten is voor mij de grootste verandering geweest. Van helemaal niet sporten naar 4 keer per week. Daarnaast ben ik bewust bezig met wandelen. Ik probeer dagelijks 7000 stappen te zetten. Ook gestopt met roken en ik drink een stuk minder dan voorheen. Ik eet eiwitrijk. Drie stevige maaltijden per dag die hoog in eiwit zijn, daarnaast 2-3 fruit/eiwit snacks en in de avond yoghurt/kwark/skyr. Ik ben onlangs geopereerd en mijn herstel gaat echt als een speer. Zeer zeker te danken aan het sporten en mijn voeding (aldus medici).

Echter, vergeet ook niet je mentale gezondheid. Voor mij is dat geen belemmering meer, maar toen dat wel zo was ging ik wel naar een psycholoog. Ook meditatie, yoga en verminderen van schermtijd hielp mij toen wel.

Polarize
Berichten: 728
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:51

Mentale gezondheid is inderdaad een hele belangrijke. Afgelopen zomer heb ik een paar weken lang vrij intense therapie gehad, en met dat ik daarin verbeterde, werden mijn eetpatronen ook een stuk regelmatiger en gezonder. Zodra ik stress heb is eten het eerste wat mis gaat.

Voor mij gaat het ook absoluut niet om afvallen of iets, maar ik merk gewoon dat ik een stuk beter in mijn lijf zit als ik gezond en regelmatig eet.

Ik ben nogal een kieskeurige eter (lang leve autisme), en omdat ik nog thuis woon heb ik niet altijd keus in wat ik eet, maar ik heb ontdekt dat ik koken wel heel leuk vind, dus door zelf meer te gaan koken ben ik me ook een stuk bewuster geworden van wat ik eet.

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:52

Ik lees graag mee.
Vorig jaar gezondheidsproblemen gehad, erg moe geweest. Zodat ik regelmatig een zak chips als avondeten had.
Dat is nu beter geworden.
Maar ik zoek nu een nieuw evenwicht met graag een paar kilo's minder.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:54

Ik kom meepraten! Ik heb veel darmproblemen en merk dat ik het hier echt moeilijk mee heb. Dit heeft ook een mentale klap en zou graag wat meer ritme in mijn leven krijgen. Ik wil dan ook wat kilo's kwijtraken maar dat gaat nu eigenlijk uit zichzelf omdat ik bijna niks meer mag eten :')
Ook zou ik graag wat aan mijn mentale gezondheid werken en wat meer stabiliteit krijgen in mijn dagen.

Nyaleti

Berichten: 6320
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:02

Lotthje: hier ook een 'gevoelige buik' . Mag ik vragen wat jij al hebt aangepast of waar je mee bezig bent?

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:05

Nyaleti schreef:
Lotthje: hier ook een 'gevoelige buik' . Mag ik vragen wat jij al hebt aangepast of waar je mee bezig bent?


Ik heb met behulp van de huisarts en de dieetist uitgezocht waar ik gevoelig voor ben en welke aanpassingen ik daarvoor kan maken. Het is voor mij een flinke lijst, maar de ergste triggers zijn (veel) vet, dus frituur etc maar ook kaas en pizza, lactose en alcohol (dit vind ik echt heel jammer want hou echt van een goed drankje). Ook moet ik consequent eten op de dag, om de twee uur. Ik ben wel blij dat ik het eindelijk heb uitgezocht, want soms lag ik kapot te gaan van de buikpijn en ik wist echt niet hoe en wat. Mocht je meer willen weten stuur maar pb!

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:23

Ik volg ook, leuk, ook als positief steuntje. Ik zal van de week ff wat uitgebreider reageren

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:30

Leuk topic! Ik probeer meer plantaardig te eten en minder bewerkt. Sinds een aantal maanden hebben we Hello Fresh en hoewel dat in mijn ogen niet zo gezond is bevalt het wel heel goed. Ik hoef niet na te denken over wat we gaan eten en doordat de boodschappen in huis zijn halen we nooit meer eten af. De lunch maak ik momenteel van rijst, peulvruchten en groenten, dat bevalt erg goed omdat het zo goed vult. Mijn ontbijt bestaat uit groentensap. Op dit moment heb ik voldoende aan 2 maaltijden en wat fruit en ongezouten ongebrande noten als tussendoortjes. Ik hoop in combinatie met wat meer bewegen een paar kilo kwijt te raken. Verder ben ik ook maar weer begonnen met het slikken van algenolie, b12 en vitamine D. Mochten er mensen zijn in Groningen die zin hebben om te wandelen, altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen!

Tancreda4

Berichten: 24105
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:09

Ik ben niet goed in het goed voor mijzelf zorgen, en heb al helemaal geen discipline te vol te houden. Maar ik lees graag mee als dat mag, kleine beetjes helpen.

Nyaleti

Berichten: 6320
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:23

lotthje schreef:
Nyaleti schreef:
Lotthje: hier ook een 'gevoelige buik' . Mag ik vragen wat jij al hebt aangepast of waar je mee bezig bent?


Ik heb met behulp van de huisarts en de dieetist uitgezocht waar ik gevoelig voor ben en welke aanpassingen ik daarvoor kan maken. Het is voor mij een flinke lijst, maar de ergste triggers zijn (veel) vet, dus frituur etc maar ook kaas en pizza, lactose en alcohol (dit vind ik echt heel jammer want hou echt van een goed drankje). Ook moet ik consequent eten op de dag, om de twee uur. Ik ben wel blij dat ik het eindelijk heb uitgezocht, want soms lag ik kapot te gaan van de buikpijn en ik wist echt niet hoe en wat. Mocht je meer willen weten stuur maar pb!


Dankjewel! Ik hoop dat er een supplement is wat werkt als je toch een drankje wilt doen oid.

Ik heb PDS en 3 maanden antibiotica gehad.. dus heel m'n lijf is van de leg.
Ik wil nu echt gaan proberen om alles wat ik eet bij te houden en direct voor de hand liggende triggers te vermelden (zoetstoffen, lactose, gluten en nachtschade). Leuke uitdaging want ik eet alles elke dag :')

Anoniem

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:36

Mooi om te zien dat iedereen op zijn eigen manier bezig is!

Vandaag de eerste dag dat ik echt compleet vegan gegeten heb. De afgelopen paar dagen had ik nog wel her en der een cracker met ei erin verwerkt of zo, vandaag niks.

Het is gek, ik vind het veel makkelijker om de focus op gezond eten te hebben als ik het zo doe :))

En ik zei vandaag ook.. ik ben zeker 20 jaar geleden vegetariër geweest en ik was vergeten dat ik vlees eigenlijk helemaal niet mis als ik dat schrap. En oh hemel wat zijn vleesvervangers verbeterd :oo

Ik mis echt 0, het is alleen even nadenken hoe en wat.

Komende vrijdag is mijn neefje jarig. We eten standaard soep met broodjes. Dan zal ik er iets ruimdenkender mee omgaan.

Dit bewuste eten geeft me focus en dat heb ik in jaren niet op deze manier gehad. :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:25

Ik kom hier ook graag mee lezen en praten.

Ik wil ook meer bewust overal mee worden.

Ik ben afgelopen najaar vooral bezig geweest met opruimen, we hebben vaak zoveel spullen die we nooit gebruiken of kleding die we niet aan doen.
Een stuk meer lege kast geeft mij veel meer rust in mijn hoofd. Door dit ontspullen is het huis ook makkelijker netjes te houden wat mij ook weer veel meer rust in mijn hoofd geeft en meer energie ook :)
Kwa voeding is mijn uiteindelijke doel zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn van winkels en zo veel mogelijk zelf te produceren hier thuis.
Zo heb ik sinds 3 jaar kippen waar we vorig jaar voor het eerst ook 1 van onze "kuikens" opgegeten hebben en dit jaar heb ik dit wat verder uitgebreid en deze zomer wil ik het nog een stukje opschalen en veranderen.
Eigen vlees eten geeft mij een goed gevoel. Ik weet dat de dieren een geweldig leven gehad hebben met enorm veel ruimte, goede voeding, geen medicijnen of andere middelen en hun einde zonder stress van transport enz tegemoed gegaan zijn.
Ik hoop dit in de toekomst ook met andere dieren te kunnen doen.

Daarnaast ben ik meer en meer fanatiek met de moestuin bezig om ook zo weer heel bewust en gewoon veel gezonder (en goedkoper) te eten.


Ik heb wel voor de vegetarier en/of vega mensen hier een vraag. Zijn jullie je bewust hoe ongezond veel van de vlees vervangers zijn en hoe enorm bewerkt enz? Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg echt niet dat je vlees moet eten want ik weet hoe vervelend het is als het andersom gebeurt. Maar ik heb mij eens verdiept in vleesvervangers en ik schrok echt hoe enorm ongezond dat spul is. Ik denk dat er vele betere keuzes te maken zijn die veel gezonder zijn.

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:05

Niet alle vegetariërs en veganisten eten vleesvervangers. Zelf eet ik ze in ieder geval zelden.

Prairy
Berichten: 9175
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:17

Interessant topic :)

Ik heb vorig jaar eindelijk een deel herkenning van mijn mentale problemen gevonden in de diagnose ADD. Begonnen met therapie en medicijnen. Die combinatie, vooral de hoeveelheid afspraken en alles eromheen (tig keer naar de apotheek, weer een ander medicijn, weer andere bijwerkingen) zorgde weer voor een rappe afdaling in de afgrond.

Gestopt met de therapie, geprobeerd mijn ochtend routine van ontbijten, opruimen etc weer op te pakken icm goed ingestelde medicijnen.

Dat gaat nu eindelijk weer redelijk, zolang het zijn gangetje blijft gaan.

Dit jaar ergens anders therapie proberen maar met een andere insteek, omdat ik nu beter weet waar ik aan zou willen werken.

Verder naar de chiropractor om nog 1x te proberen om mijn nek los te krijgen na daar al 10 jaar klachten door te hebben.

Qua eten, we hebben sinds vorig jaar een moestuin en het voedselbos begint ook wat te produceren. Ik wil nog meer voorraad op gaan bouwen, totdat ik een jaar voedselvoorraad in mijn kasten heb staan met goede voeding.

Een deel daarvan wil ik zelf maken dmv pressure canning, inmaken, invriezen.

10 kilo afvallen zou leuk zijn als dat ergens onderweg gebeurt maar is geen hoofddoel.

Een eigen bedrijf starten staat ook ergens op de lijst, dat zal iets met het voedselbos/moestuin te maken gaan hebben, maar dat komt zoals het komt (of nog even niet).

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik heb wel voor de vegetarier en/of vega mensen hier een vraag. Zijn jullie je bewust hoe ongezond veel van de vlees vervangers zijn en hoe enorm bewerkt enz? Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg echt niet dat je vlees moet eten want ik weet hoe vervelend het is als het andersom gebeurt. Maar ik heb mij eens verdiept in vleesvervangers en ik schrok echt hoe enorm ongezond dat spul is. Ik denk dat er vele betere keuzes te maken zijn die veel gezonder zijn.

Wat vind je er ongezond aan? Er zit soms wat veel zout aan toegevoegd, maar verder zitten er geen gekke dingen in.
Vleesvervangers passen prima in een gezond en gevarieerd dieet. Minder vet en meer vezels dan in vlees, en toch de eiwitten en vitamines waar je met alleen groente meer moeite voor moet doen.

Polarize
Berichten: 728
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:12

Tja de kant en klare vleesvervangers zullen inderdaad niet de meest gezonde zijn, maar ik ken ook genoeg mensen die een andere proteine bron kiezen ipv bewerkte vleesvervangers. Kikkererwten, bonen (edamame zijn echt heerlijk), linzen, er zijn genoeg niet/minder bewerkte vega producten die je ook nog eens op enorm veel verschillende manier kan bereiden.


Maar af en toe een bakje van tevoren gekruide vega stukjes of tofu reepjes is ook gewoon heel makkelijk, ik geef het toe. Nu dat ik naar die ingredienten kijk is dat ook niet zo extreem trouwens? De vega kipstukjes van vegetarische slager zijn 89% soja en water, en het is niet heel anders voor andere merken

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:24

Ik gebruik ook meestal gewoon peulvruchten/noten/paddestoelen etc, maar af en toe wat vega kipstukjes of spekjes, of een lekkere kaasschnitzel zie ik zeker niet als ongezond, en maakt een gerecht soms helemaal af :9
Juist bij vleesvervangers wordt vaak al vrij goed gelet op het gebruik van natuurlijke ingrediënten en kruiden/specerijen. Als je het bv vergelijkt met bewerkt vlees, daar zitten zo veel toevoegingen in tegen verkleuring en om het langer houdbaar te maken..

Nyaleti

Berichten: 6320
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:04

Hier nog een Vega die amper vleesvervangers eet. Wat ik er van vind dat ze zo bewerkt zijn? Eh, logisch eigenlijk. Hoe verwacht je anders een product na te kunnen bootsen?
Deze opmerking hoor ik vaker maar je hoort niemand over een goedkope diepvries hamburger, euroknaller varkensvlees, een 3 dubbel vlees pizza drijvend in het vet of weet ik het wat. "Maar dat eet ik niet elke dag" nee, net zoals dat weinig vega / vegan elke dag vleesvervangers eten.

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:15

Je hoort ook bijna nooit concreet wat er dan zo ongezond aan is :)

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:19

Ik eet ook vegetarisch en ook járen veel van de vleesvervangers gegeten als burgers, worstjes, kipstukjes, ect. Vorig jaar had ik er opeens geen behoefte meer aan. Ik vraag me soms wel af wat voor 'goeds' er in zit en of je lichaam er werkelijk beter van wordt, maar voor de smaak en bij sommige gerechten is het lekker. En aan de andere kant: ik eet ook andere dingen die mijn lichaam verder niet voeden, zoals chocolade haha :+

Bij gerechten zoals een stamppot, zoals zuurkoopstamppot of rode kool met aardappels koop ik zo nu en dan nog wel een vleesvervanger. Vind het dan lastig om daar wat anders voor te maken wat wel net dat lekkere extraatje geeft. Hebben jullie lekkere alternatieven daarvoor? Nu na jaren vegetarische eten zit ik er ook wel eens aan te denken om een stukje vlees te halen bij een kleinschalige boerderij. Soms heb ik het idee dat dat best goed zou zijn voor mijn lichaam.

Leuk om hier ook te lezen over een opgeruimd huis en ochtendroutine.

Zelf ook veel baat bij mijn ochtendroutine: opstaan, kat eten geven en dan schrijven. Alles wat er in me opkomt. Soms om de dag structuur te geven, soms om emoties een plek te geven. Heel erg fijn vind ik dat! En tijdens het schrijven focus ik me ook op keuzes die ik wil maken, hoe ik de dag of bepaalde situatie wil ervaren en wat ik daar eventueel zelf in kan doen.

Priary, wat merk ji bij het hebben van een ochtendroutine? En wat merk je als je het niet doet?

Eulogy
Berichten: 5746
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:00

Ik moet zeggen dat ik, als ik vleesvervangers eet, en dat is inderdaad bij lange na niet elke dag, ik het ook grotendeels voor de eiwitten doe. Zeker in vleesvervangers van de vegetarische slager en zo, zitten echt veel eiwitten. Met bonen/linzen kom je daar toch een stuk minder makkelijk aan.

Janneke2

Berichten: 22901
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:23

Zuurkool recept van manlief:
gefruite ui,
gebakken paprika (in stukjes gesneden, bij de ui gooien)
na plm vijf minuten van het vuur af.
Mengen met zuurkool plus piepers,
kaas er over raspen,
gehakte amandelen, sesamzaad,
oven in - smullen!

Pure chocolade is wat mij betreft zeer voedzaam.

Spirulina en chlorellapoeder bevatten ook baaie veel eiwitten. Het is een beetje wennen aan de smaak, voor wie dit weet schijnt het 'naar vis te smaken'.
... beter gezegd: vis smaakt naar zeevoedsel. :)

@ Liesjuh: ik ben van vóór de vleesvervangers.