Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:16

MZorro, ik ben er pas sinds iets van augustus vorig jaar mee begonnen, met de app RoutineFlow, gemaakt door een ADHDer. Ik had toen wel al het vermoeden dat het die richting op was, dus vandaar gaan zoeken naar zoiets.

In die app heb ik precies gezet wat ik moet doen en ook, hoe lang ik er over (mag) doen van mezelf. Hij telt ook af.

Wat ik merk is dat het rust geeft om niet na te hoeven denken wat het volgende is, dat ik minder afgeleid wordt omdat er een 'deadline' aan de taak zit. Ik werk op het moment niet en mijn routine duurt ongeveer 2 uur per ochtend. Dat is incl aankleden, ontbijt, katten eten geven, opruimen en vaak een of 2 huishoudelijke taken.

Zit mijn hoofd te vol/heb ik te veel stress/heb ik in de ochtend een afspraak (wat ik geleerd heb om zoveel mogelijk te vermijden want 1x routine niet doen = gelijk moeilijk om erin terug te komen/het niet te vergeten), dan doe ik die routine dus niet.

Gevolg, mijn talent om binnen 10 minuten waar ik ook kom, er een chaos van te maken, uit zich, in een niet opgeruimd huis. Daar word ik weer onrustig van, en van onrust blokkeer ik. Fantastische combinatie -O-

Sinds die routine vind ik het wat minder erg om huishoudelijke dingen te doen. Ik zal nooit een cleaning Queen worden, maar het is al een stuk beter als voordat ik een schoonmaker had (die heb ik nu eruit gegooid).

Rubs

Berichten: 527
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:57

Bij mij is het deze maand geen alcohol, dat doe ik elk jaar 2 x een maand.

Verder ben ik best wel suikerverslaafd. Dus vorige week ben ik begonnen met vasten voor de decemberkilo's (nee tegen de kilo's!).

Voor het mooie en gezonde wil ik minimaal 5 kg kwijt. Daar mag ik een half jaar over doen van mezelf.

Op mijn 3 werkdagen ontbijt ik pas om 11 uur.
Het gekke is dat als ik sochtends vroeg ontbijt, ik om 10 uur vreselijke trek/honger krijg. Nu ik pas 11 uur ontbijt heb ik dat gevoel totaal niet om 10 uur!!

Ik eet op een dag 2 stuks fruit, 2 crackers met humus, een plak kaas, en een klein schaaltje kwark, en s'avonds eet ik normaal, maar niet zo'n vol bord. Soms wat nootjes.

Ik doe elke dag 10 min. Buikspieroefeningen.

Vegetariër ben ik al 45 jaar, vis eet ik wel.

Oh in het weekend eet ik wel wat lekker zoets, maar dat bak ik dan zelf.

Ik kan alleen nog rijden met zware pijnstillers, omdat mijn heupkop niet goed is, dus als ik ga rijden eet ik veel meer ivm die pillen, dat is beter voor de maag.

En ik drink veel meer water en thee, en op m'n werk geen cappuccino meer, want dat zijn er dan altijd weer meteen 4 achter elkaar, met suiker. Ik kan gewoon geen maat houden.

Mijn motivatie is:
-beter voor mijn botten en gewrichten, m'n beter voor mijn heup
-beter voor mijn paard, die is maar 1.57, en inmiddels bijna 19, dus hoe lichter ik ben hoe beter.
-mijn spiegelbeeld...
-gezonder 60 worden dit jaar
-2 vrouwen die ik als voorbeeld heb, die dit al succesvol doen. (Als zij het kunnen kan ik het ook)

DDDara
Berichten: 1010
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:49

Ik ben hier al een tijdje mee bezig en ik haal veel leuke tips en recepten van het youtube kanaal van OPTIMA VITA en de website https://www.optimavita.nl

Wat ik in mijn leven heb omgegooid is dat mijn 2de maaltijd (late ochtend of begin van de middag) mijn warme maaltijd is dit zorgt dat ik de rest van de dag eigenlijk veel minder honger heb. Verder heb ik 6 maaltijden/eet momenten per dag, en af en toe tussen door nog een groente snackje.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:39

Rubs, ik weet niet hoeveel je weegt, hoe lang je bent en hoe actief je verder bent maar ik vind dat wel als heel weinig klinken? Weet je toevallig hoeveel calorieën je zo binnenkrijgt?

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:53

Ik wilde dat ook typen, maar hield me nog in. Het lijkt extreem weinig.
Ik denk zo'n 1200 kcal?

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:17

Ik zou ook graag meelezen en soms wat bijdragen.
Heb al vaker met wat topics meegedaan maar past meestal niet helemaal bij wat ik zelf voor ogen heb.
Ik vind het belangrijk dat ik fitter en sterker word en blijf om mijn lichaam goed te kunnen ondersteunen.

Heb namelijk pds reuma een scoliose en een wiplash dus zodra ik weer minder sport stort mijn lichaam een beetje in :Y)

Ik merk namelijk dat slechte voeding en te weinig bewegen een negatieve invloed hebben op mijn humeur (dat komt door de darmen) en daardoor ook de de rest van het huishouden enz.

Ik moet dus erg op mijn voeding letten en hoop dat dit topic daarbij een steun in de rug kan zijn.

Voor nu ben ik weer bezig met alles bijhouden wat ik eet voornamelijk voor de voedingswaardes en stukje bewustwording van wat er binnenkomt.
Zou ik graag wat strakker worden.
En doe ik thuis 4-6 x per week een korte HIIT training 1 x per week aqaujoggen en wandel en fiets regelmatig een rondje plus wat werkzaamheden op stal . Normaal rijd ik ook 3 x per week maar paard staat even stil momenteel.
Heb verder een zittend beroep dus moet echt al mijn beweging buiten mijn werk hebben en zoeken

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:43

DDDara schreef:
Wat ik in mijn leven heb omgegooid is dat mijn 2de maaltijd (late ochtend of begin van de middag) mijn warme maaltijd is dit zorgt dat ik de rest van de dag eigenlijk veel minder honger heb.


Hier ben ik afgelopen jaar ook mee begonnen, scheelt inderdaad veel! En in mijn ogen is het vaak gezonder eten (als je het vergelijkt met een boterham met kaas ofzo dan)

Ik maak nu vaak iets voor de hele week voor lunches en vries ze dan in in kleine bakjes. Deze even in de magnetron gooien en klaar :D

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:32

Ik wil ook aan de gang. Heb een zware zwangerschap, bevalling en herstelperiode achter de rug en ben er fysiek en mentaal nog niet op mijn best. Valt ook te zien in mijn snoepgedrag en gewicht.

Stap 1 voor mij is meer bewegen, gelukkig het bos hierachter dus nu we nog maar 1 hond hebben gaat de baby van 7kg op mijn buik en lopen we zeker een half uur. Mijn bovenbenen voelen het :x

Stap 2 is gezonder of minder snoepen. Kalorieen tellen wil ik niet echt, maar moet wel een rem zetten op mijn halve milka reep per keer zeg maar. Alleen nog pure chocolade in huis en veel snoepgroente zou moeten helpen.

Onbewerkt eten wil ik ook langzaam naartoe maar 1 stap per keer is wel even genoeg.

Had me ook bedacht wasbaar toilet"papier" te gaan gebruiken voor de kleine boodschap zeg maar. Vind ik ook wel bij bewuster leven horen _O-

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 13:17

Mooi dat er zo'n diverse groep ontstaat. We kunnen elkaar inspireren op verschillende vlakken. En iedereen natuurlijk veel succes gewenst met de volgende stap.
@Azmay, of wasbaar toiletpapier een grote impact heeft, weet ik niet, maar ieder moet doen waar zij zich goed bij voelt.

Ik denk dat bewustzijn van de impact wat je doet en gebruikt niet alleen goed is voor je gezondheid, maar ook voor onze leefomgeving. Ieder kiest daar haar eigen pad in, maar als er eenmaal een zaadje is geplant, wordt je bewuster van de impact van je eigen keuzes.
Het is als het opzetten van een andere bril.
Voor mij is bewust omgaan met onze aarde zeker een thema; zo weinig mogelijk plastic benutten, afval scheiden, verantwoord inkopen. Dat is voor mij van belang. Niet alleen voor mijzelf, maar ook de generaties na ons. Of de impact nu zo groot is als ik zou hopen....dat denk ik niet, maar ik wil wel doen wat binnen mijn invloed ligt.
Deze week, met al die zon, dagelijks even een extra wandelingetje gemaakt. Goed voor de conditie en de mind.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:34

Ik ga vandaag beginnen met het opstellen van een lijstje met dingen die goed zijn voor mijn mentale en fysieke gezondheid en aan welke dingen ik wat minder tijd zou moeten besteden. Misschien helpt dat voor jullie ook voor wat meer overzicht!

Pippa13

Berichten: 362
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:05

Wat een fijn en inspirerend topic!
Ik zit zelf sinds november overspannen thuis. Met angst, paniekaanvallen etc.
Veel mensen gaan van stress juist veel eten. Bij mij ging juist alles op slot. Ik kon bijna niks meer eten, waardoor ik me alleen maar slechter voelde en in een visueuze cirkel terecht kwam.
Via mijn therapeut ben ik er achter gekomen dat voedsel een grote rol speelt in hoe een mens functioneert en hoe je in je vel zit. Zo kan cafeïne, alcohol, smaakversterkers of Bepaalde suiker(vervangers) ook bijdragen aan een nerveus of angstig gevoel.
Toen ik me wat beter begon te voelen ben ik ook meer gaan letten op wat ik eet en in welke mate. Snoepen en snacken tot een minimum. Geen hele repen pure chocolade meer. Geen koffie en alcohol. Theïne vrije thee. 3 hoofdmaaltijden per dag en tussendoor wat fruit of een koek. We aten sowieso al weinig vlees uit de supermarkt. Mijn vriend jaagt, dus we slachten zelf en gebruiken al het vlees. Daarnaast probeer ik het af te wisselen met vis of sla ik een keer vlees over. Mijn vriend eet dan wel vlees, maar hij vind het niet erg als ik dan voor mezelf wat anders maak. In de ochtend eet ik naast mijn ontbijt nu ook een gekookt eitje en dat bevalt wel goed.
Qua lunch ben ik nog een beetje aan het struggelen. Ik heb niet altijd zin in brood. Maar beschuit vult dan weer niet zo goed. Dus dat moet ik nog een beetje uitzoeken.

Ik hoop hier een beetje inspiratie op te doen en om elkaar een beetje te motiveren. Het gaat mij dus ook niet om afvallen, maar puur gezonder en bewuster leven.

Friesfanaat

Berichten: 1352
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:28

Ik stap bij deze ook over mijn schaamte heen. De afgelopen 3,5/4 jaar helaas flink aangekomen. 5 jaar geleden werkte ik in de horeca en kon ik dankzij voldoende bewegen op het werk alles eten wat los en vast zat. Tijdens het werk liep ik dit er immers wel weer vanaf. Nu sinds 3,5 jaar een kantoorbaan en mn eetpatroon grotendeels hetzelfde gehouden wat resulteert in flink aangekomen te zijn en niet blij zijn met mijn uiterlijk en daar bijhorende conditie.

Mijn grootste uitdaging zit hem in gezonder eten. Bewegen lukt vaak wel. Ik ben alleen een erg slechte eter in de zin van ''wat de boer niet kent, vreet ie niet''. Van huis uit ook weinig meegekregen qua proeven wat erin resulteert dat ik dat nu dus nog steeds niet doe. Salades, sla, ik krijg al kippenvel en een brok in mijn keel als ik eraan denk. Iemand tips hoe ik langzaam aan deze structuren kan wennen of welke alternatieven er zijn qua goed vullende maaltijden/tussendoortjes die laag in calorieën zijn?

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:29

Azmay, nou met elke week wat extra gewicht wandelen, ga je wel verschil merken :D heerlijk zo'n bos dichtbij. Dat motiveert wel (met lekker weer) om nog 10min langer te lopen!

Lott: goed om dat op te schrijven! Vooral het mentale. Als je even er doorheen zit of nergens zin in hebt en je ziet dat lijstje met bv dat ene leuke liedje.. dat kan al weer een (kleine) boost geven.

Pippa: hetgeen wat mij te binnen schiet omdat je 'clean' wilt eten: ei muffins? Kun je ook al een dag of wat van te voren maken en vult goed. Spinazie, tomaatje en Italiaanse kruiden er door.. :9

Heeft iemand hier tips voor een vegan / vega paleo / vega whole foods kookboek? Mag ook in het Engels. Voor makkelijke gerechten zonder altijd maar lastige of dure ingrediënten. (Woon ook maar in een dorpje, fancy dingen hebben we niet in de supermarkt :') )

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:23

Ik ga volgen, leuk! Hier het beruchte kilootje per jaar en wat zwangerschapskilo’s die er niet meer af gingen. Bij elkaar maakte dat dat ik in augustus mezelf te zwaar vond worden voor mijn paard en dat ik er eigenlijk niet meer aan ontkwam om grotere werkbroeken te gaan vragen…
Toevallig kwam op dat moment een online sessie van Dressuurnatuurlijk over ruiters met overgewicht op mijn pad en ben ik daarna in hun challenge gestapt, ondersteund met dagelijkse mails en een Facebook groep ben ik in stapjes om gegaan naar koolhydraatarm eten en 3 maaltijden met zelden nog tussendoortje. Ondertussen ben ik 13 kilo kwijt, nog 2 te gaan en dan zoeken naar stabiliteit.
En dan zie je dus ook hoeveel impact teveel koolhydraten op je lijf hebben, ik merk zo’n verschil! Ik eet dus nu veel groente met een bron van eiwit en vet erbij, ontbijt wel met goed gevulde yoghurt. Ik ben al heel lang vegetariër maar dit is goed te combineren. Nu wel de uitdaging dit op langere termijn ook vol te houden, uitzoeken waar ik een uitzondering kan maken zonder dat ik er last van krijg.
Ik had niet verwacht dat het zou werken, had echt behoefte aan tussendoortjes omdat ik anders flauw werd. Nu is de behoefte aan zoet zo goed als weg, terwijl er met een kind in huis genoeg te snaaien is.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:02

Friesfanaat schreef:
Ik stap bij deze ook over mijn schaamte heen. De afgelopen 3,5/4 jaar helaas flink aangekomen. 5 jaar geleden werkte ik in de horeca en kon ik dankzij voldoende bewegen op het werk alles eten wat los en vast zat. Tijdens het werk liep ik dit er immers wel weer vanaf. Nu sinds 3,5 jaar een kantoorbaan en mn eetpatroon grotendeels hetzelfde gehouden wat resulteert in flink aangekomen te zijn en niet blij zijn met mijn uiterlijk en daar bijhorende conditie.

Mijn grootste uitdaging zit hem in gezonder eten. Bewegen lukt vaak wel. Ik ben alleen een erg slechte eter in de zin van ''wat de boer niet kent, vreet ie niet''. Van huis uit ook weinig meegekregen qua proeven wat erin resulteert dat ik dat nu dus nog steeds niet doe. Salades, sla, ik krijg al kippenvel en een brok in mijn keel als ik eraan denk. Iemand tips hoe ik langzaam aan deze structuren kan wennen of welke alternatieven er zijn qua goed vullende maaltijden/tussendoortjes die laag in calorieën zijn?


Schaamte is nergens voor nodig toch?

Kleine stapjes maken als je een lastige eter bent.
Je kan ook een pasta salade maken of een sushi bowl (met gewone rijst evt). Of groentes wokken in een sausje dat je lekker vind, teriyaki saus ofzo. En dan niet denken "maar die saus bevat veel kcal" nou en, perfectioneren komt later wel. Misschien vind je je groentes zo wel lekker!

Wat lust je wel kwa groente (of wat vind je niet lekker om te eten?) en wat zou je graag 'willen' eten?
Misschien is de site / insta 'lekker en simpel' iets voor je. Toch nieuwe gerechten maar zonder al die nieuwe, fancy producten.

Janneke2

Berichten: 22860
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:01

Als het om afvallen gaat, heb ik nog een paar tips, waar ik veel plezier van heb:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben.

(Soms heb je ze nodig, diabetes type 1. Overleg met je verpleegkundige bij type 2.
Je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:27

8nnemiek schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik heb wel voor de vegetarier en/of vega mensen hier een vraag. Zijn jullie je bewust hoe ongezond veel van de vlees vervangers zijn en hoe enorm bewerkt enz? Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg echt niet dat je vlees moet eten want ik weet hoe vervelend het is als het andersom gebeurt. Maar ik heb mij eens verdiept in vleesvervangers en ik schrok echt hoe enorm ongezond dat spul is. Ik denk dat er vele betere keuzes te maken zijn die veel gezonder zijn.

Wat vind je er ongezond aan? Er zit soms wat veel zout aan toegevoegd, maar verder zitten er geen gekke dingen in.
Vleesvervangers passen prima in een gezond en gevarieerd dieet. Minder vet en meer vezels dan in vlees, en toch de eiwitten en vitamines waar je met alleen groente meer moeite voor moet doen.



Ik denk dat het meest ongezonde aan vleesvervangers is dat ze ultra processed zijn. Het is niet gewoon gemalen soja met kruiden, maar ze breken bijv. de soja af tot losse moleculen die ze daarna weer samen koppelen tot een product. Als ik bijv kijk naar vleesvervangers van de vegetarische slager zie ik daar bijv. soja eiwit concentraat, geisoleerd soja eiwit, tarwe eiwit structuur. Dat zijn denk ik niet producten die jij in je keukenkastjes heb staan ;) Het is misschien gemaakt van een plantaardig product maar het is zeker niet meer herkenbaar als zodanig.
Denk aan dat ze tegenwoordig plastic zakjes kunnen maken uit suikerriet, suikerriet is prima eetbaar maar ik zou dat met die zakjes toch niet proberen.
Goede documentaires hierover zijn van doc. van tulleken. Deze hebben mij een aanleiding gegeven om nog minder suiker te gebruiken.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:29

Vlees vervanger is inderdaad lekker maar vraag me af hoe goed het is. En ben het denk dan wel eens met hierboven.

Vind soms ook bizar hoe ze bepaalde structuur kunnen namaken, kan dan haast niet geloven dat het “goed” voor je is.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:57

Ik heb wel eens gezien hoe ze ‘kipstukjes’ maken van soja, maar daar gebeuren geen heel gekke dingen mee.
Dat tarwe eiwit, dat hebben juist best veel veganisten in huis, en kun je ook zelf maken. Tarwe eiwit = gluten. Je kan kant-en-klaar glutenpoeder kopen.. of je kan het maken door bloem tot deeg te kneden en te spoelen totdat alleen de eiwit strengen over blijven. Daar maak je seitan van, wat ook de basis is voor veel vleesvervangers.
Voor soja geldt hetzelfde; het wordt gemalen, gespoeld, en de eiwitstrengen worden gekneden en uitgerekt tot de kip-achtige structuur.

Bij het maken van PLA uit maïs en riet wordt een chemisch proces gebruikt om het melkzuur om te zetten naar een heel andere stof, dat is gelukkig heel anders dan hoe vleesvervangers worden gemaakt.

Het is trouwens echt heel leuk om zelf eens te maken; seitan. Super makkelijk, en je krijgt echt precies die structuur van vleesvervangers uit de winkel. Alleen de smaak vind ik nog lastig na te maken. Maar met sojasaus en kipkruiden kom je al een heel eind :D
Het enige ongezonde aan seitan is dat er geen vitamines meer in zitten, het is echt puur eiwit.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:08

Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond :+

Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.

8nnemiek, dat wil ik inderdaad nog eens proberen! Een vriendin van me maakte er altijd burgers van als we gingen barbecuen maar dat vond ik nooit zo'n heel groot succes :o Inderdaad vooral qua smaak, de textuur was prima. Door een saus of zo lijkt me dan ook stuk beter te doen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 21:28

Janinevv schreef:
Vlees vervanger is inderdaad lekker maar vraag me af hoe goed het is. En ben het denk dan wel eens met hierboven.

Vind soms ook bizar hoe ze bepaalde structuur kunnen namaken, kan dan haast niet geloven dat het “goed” voor je is.

Heb je ooit in een vleesverwerkingsbedrijf gekeken?
Ik ooit wel.... -O- Het meeste vlees wat in de winkel ligt wordt ook behoorlijk geprocessed.
Al dat vlees in zulke handzame vormen in gelijke porties...dat snij je niet direct van een dier. Bij heel wat producten wordt er eerst moes van gemaakt (diepvries vleesstaven), en dan vervolgens in een mall gestopt. Er wordt van alles toegevoegd om de smaak en houdbaarheid te verbeteren. Dus verre van puur natuur.
Maar goed... on topic... kritisch blijven is altijd goed.

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:33

Leuk topic, ik doe ook graag mee!
Zelf eet ik al bijna mijn hele leven vegetarisch en heb ik een half jaar zonder zuivel, toegevoegde suikers, frituur, alcohol en kant en klare producten geleefd. Daar voelde ik me echt geweldig bij en sliep ook veel beter. Ik heb alleen bijna een trauma overgehouden aan die tijd dat je dus echt nergens aan mee kunt doen, niet een keer een drankje, restaurant, ijsje of onderweg wat halen, daarom nu op zoek naar iets wat beter vol te houden is.
Ik ben allergisch voor tarwe en soja en kan in beperkte mate gluten verdragen.
Qua duurzaamheid probeer ik groente en fruit van het seizoen te halen en biologische wijn alleen uit europa.
Drinken probeer ik zoveel mogelijk thuis te maken ipv pakken en flessen die allemaal geproduceerd moeten worden en getransporteerd, maar dat vind ik nog wel eens lastig.. dol op cola, maar na één glas voel ik het al aan mijn gewrichten. Voorlopig weerhoud mij dat nog niet helemaal, maar moet er eigenlijk gewoon vanaf.

Vleesvervangers zijn voor mij bijna nooit een optie, maar mis ik ook niet, we eten meestal vegan en zonder vervangers. :)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:36

Daarom kun je het beste zelf je eten maken en verbouwen, dan weet je exact wat erin zit, niets meer en niets minder. Geen fastfood, geen supermarkt troep. Gewoon eten wat als eten te herkennen is, of dat nu aardappelen zijn of paprika's, goed vlees of een zelfgemaakte erwtenburger.
Maar dat is misschien niet voor iedereen weggelegd. Het kost een hoop tijd en dat lijkt tegenwoordig een kostbare zaak te zijn.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:32

Eulogy schreef:
Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond :+

Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.


Nouja dit dus. "Weet je wel niet wat er in zit! Zo gezond is dat vega zijn niet hoor!!" Nja, het staat tenminste op je verpakking.
Jij hebt geen idee wat er in je vlees zit.
In Nederland zijn er strenge regels maar echt niet al je vlees komt uit Nederland (geloof ik). En in Nederland is het al bizar om te zien hoeveel medicatie er in varkens gaat := (ja, persoonlijk ervaring mee)

Ik claim ook helemaal niet dat de vleesvervangers gezond zijn en ik zeg ook niet dat ik vega ben gegaan voor een gezonder eetpatroon oid dus het is sowieso een kansloze opmerking (als ik het in een gesprek te horen krijg).

Ik wordt in iedergeval chagrijnig van die opmerking, omdat het weer eenzijdig is en het mensen tegenhoudt om vega te gaan.

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:38

Ik meld me ook graag. Ik ben van een hele actieve baan waar ik makkelijk 20.000 stappen zette op een dag, naar een baan gegaan waarbij ik het grootste deel van de dag zit en de meeste dagen nog niet aan de 10.000 stappen kom. En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn :+

Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf :+ Ik wil wel gewoon normaal kunnen eten en eten wat de pot schaft, dus ik probeer nu vooral gezondere dingen te kiezen. Voor de pauze's neem ik wat fruit of crackers mee, mijn bord bij het avondeten hooguit wat minder vol. Ik mag 1x in de week een bakje chips van mezelf, want daar ben ik echt gek op. Frisdrank drink ik eigenlijk nooit op een normale dag, dus daar heb ik geen moeite mee. Maar het valt nog niet echt mee. De weegschaal vind ik confronterend, maar ik zou daar wel op moeten wil ik wat vooruitgang meten :+ Daarbij vind ik de prijs van de boodschappen ook niet meewerken.