Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:40

Prugelpiet, kun je geen wandeling maken in je pauze en daardoor de kantine mijden? Scheelt misschien wat koekjes en lekkere broodjes, en je krijgt gelijk meer beweging.

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:26

Ik ga jullie volgen/ mee lezen. Na 2 zwangerschappen en blessure leed zijn er wat kilo's blijven plakken waar ik echt niet blij mee ben. Zo gauw ik een fotocamera zie peer ik hem, verschrikkelijk om mijzelf zo te zien.


Wil dit jaar Z starten met knollie, dus mag dan zelf ook wel wat beter in shape komen om tussen de dressuur dennetjes overeind te blijven.

Ik ben nu vanaf vorige week gezond aan het eten, poging tot en probeer meer te bewegen. Maar heb dan 's avonds best vaak hoofdpijn en heb het zo koud. Kan dat nog afkicken van de suikers zijn of eet ik dan te weinig. Eet sochtends vaak kwark met muesli en noten. Tussendoor 2 stuks fruit, 2 Broodjes tussen de middag vaak nog met komkommers erbij. En avondeten met de pot mee, Hollandse kost.

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:35

Prairy schreef:
Prugelpiet, kun je geen wandeling maken in je pauze en daardoor de kantine mijden? Scheelt misschien wat koekjes en lekkere broodjes, en je krijgt gelijk meer beweging.


Nee helaas niet, wij gaan niet dicht tussen de middag dus de balie en telefoon moeten beantwoord worden tussendoor. Ik probeer ‘s avonds nu wel te wandelen als ik niet ga paardrijden. Ik heb wel collega’s die me aanmoedigen en tegenhouden koekjes te eten :+ om het leuk te houden mag ik nu van mezelf 1 koekje als ik er echt heel veel zin in heb.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:47

Kun je het zo pakken of moet je afrekenen? Anders pinpas in de auto laten liggen of contant geld mee nemen?

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:28

prugelpiet schreef:
En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn :+

Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf :+


Als je jezelf iets verbied, wil je er vaak graag meer van. Ik heb het volgende wel eens gehoord: eet een bepaalde tijd zoveel als je zou willen. Sterker nog, je moet er elke dag 5 eten (of meer als je er elke dag 10 eet, dan min. 10). Élke dag. Dan ga je vanzelf wel merken dat je na een aantal dagen eigenlijk niet meer van die koekjes wilt. Ik kon me er wel wat bij voorstellen. Eigenlijk door het alleen al te bedenken, merkte ik dat ik er anders over ging nadenken. Ik mág wel, maar wíl ik dit echt zonder dat ik me daarna schuldig voel.


Ik was vandaag aan het schaatsen *\o/* maar betrapte mezelf op een continue stroom aan negatieve gedachtes zoals brr wat koud, wat zwaar, oh, ik ben moe...

Ik sprak het ook uit en opeens dacht ik: nee, stop hiermee. Je bent gewoon aan het schaatsen op prachtig natuurijs in een prachtige omgeving op een mooie winter ochtend. Geniet!

Ik merk dat ik de laatste tijd vaker wat 'negatiefs' uit, wel vaak gepaard met positieve dingen. Toch wil ik er graag wat scherper op zijn, zeker wanneer het niet nodig is. Ervaren jullie dat ook wel eens?

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:30

Ja, herkenbaar. Ik kan mij ook heel snel ergeren aan dingen. Probeer dat ook zoveel mogelijk weg te wuiven. Ik heb ook wel het idee dat ik wat afvlak in de blije dingen, en dat dat misschien ook wel door de pil komt. Maar goed, daar wil ik ook niet mee stoppen. Dus ik probeer het ook wel te benoemen tegen mijzelf, dat ik moet proberen het te verminderen.

Tevens heb ik dit jaar een pot gemaakt, met briefjes. En daar wil ik elke dag 1 positief ding in stoppen. Inmiddels toch ook wat andere minder leuke levensgebeurtenissen (zoals verlies van een collega) erin gedaan. Dus het is inmiddels een pot voor elke dag één positief iets, en de belangrijke (al dan niet heftige) gebeurtenissen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6045
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:51

Allereerst excuses voor mijn ik scheer vegatariers en vegan mensen over 1 kam tekst, zo bedoelde ik het absoluut niet.

TheaD schreef:
8nnemiek schreef:
Wat vind je er ongezond aan? Er zit soms wat veel zout aan toegevoegd, maar verder zitten er geen gekke dingen in.
Vleesvervangers passen prima in een gezond en gevarieerd dieet. Minder vet en meer vezels dan in vlees, en toch de eiwitten en vitamines waar je met alleen groente meer moeite voor moet doen.

Ik denk dat het meest ongezonde aan vleesvervangers is dat ze ultra processed zijn. Het is niet gewoon gemalen soja met kruiden, maar ze breken bijv. de soja af tot losse moleculen die ze daarna weer samen koppelen tot een product. Als ik bijv kijk naar vleesvervangers van de vegetarische slager zie ik daar bijv. soja eiwit concentraat, geisoleerd soja eiwit, tarwe eiwit structuur. Dat zijn denk ik niet producten die jij in je keukenkastjes heb staan ;) Het is misschien gemaakt van een plantaardig product maar het is zeker niet meer herkenbaar als zodanig.
Denk aan dat ze tegenwoordig plastic zakjes kunnen maken uit suikerriet, suikerriet is prima eetbaar maar ik zou dat met die zakjes toch niet proberen.
Goede documentaires hierover zijn van doc. van tulleken. Deze hebben mij een aanleiding gegeven om nog minder suiker te gebruiken.


Jij verwoord het een stuk beter dan ik deed.
Ik zie soms ook dingen in de ingredienten staan waar ik echt van schrik zoals bijvoorbeel amoniak caramel (!?).

Ik denk dat ik zelf ook vooral doelde op imitatie vlees, dus echt gemaakt om zo identiek mogelijk op echt vlees te lijken in smaak, uiterlijk en structuur. Ik geloof wel dat er betere opties zijn die echt een vervanger zijn en die dus hun eigen eigen zijn en niet nagemaakt van echt vlees.



Eulogy schreef:
Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond :+

Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.

8nnemiek, dat wil ik inderdaad nog eens proberen! Een vriendin van me maakte er altijd burgers van als we gingen barbecuen maar dat vond ik nooit zo'n heel groot succes :o Inderdaad vooral qua smaak, de textuur was prima. Door een saus of zo lijkt me dan ook stuk beter te doen.


Hype, daar zeg je inderdaad een goed woord denk ik. Ik denk dat echt imitatie vlees nogal een hype is maar dat er inderdaad ook met vlees en heel veel andere producten er heel veel hypes zijn die als gezond worden bestempeld maar dat dus echt helemaal niet zijn.
Ze zijn dan vaak ook nog eens enorm duur dus de producenten lachen zich eigenlijk kapot hoe ze bakken met geld verdienen aan rotzooi en dat als gezond bestempelen.

senna21 schreef:
Janinevv schreef:
Vlees vervanger is inderdaad lekker maar vraag me af hoe goed het is. En ben het denk dan wel eens met hierboven.

Vind soms ook bizar hoe ze bepaalde structuur kunnen namaken, kan dan haast niet geloven dat het “goed” voor je is.

Heb je ooit in een vleesverwerkingsbedrijf gekeken?
Ik ooit wel.... -O- Het meeste vlees wat in de winkel ligt wordt ook behoorlijk geprocessed.
Al dat vlees in zulke handzame vormen in gelijke porties...dat snij je niet direct van een dier. Bij heel wat producten wordt er eerst moes van gemaakt (diepvries vleesstaven), en dan vervolgens in een mall gestopt. Er wordt van alles toegevoegd om de smaak en houdbaarheid te verbeteren. Dus verre van puur natuur.
Maar goed... on topic... kritisch blijven is altijd goed.

Ik denk opzich dat het wel ontopic is want we gaan op weg naar een gezondere, bewustere levensstijl en daar hoord voeding ook natuurlijk echt in en om dan juist mensen bewust te maken van wat ze eten is denk ik enkel een win win situatie.
Mijn doel is om over een aantal jaar al ons vlees zelf te groeien hier of via boeren in de buurt te kunnen kopen. Zo is voor mij enkel het kippenvlees al een enorme eye opener. het vlees van onze dubbeldoel kippen is zoveel lekkerder dan het kippenvlees van de winkel. en naast lekker weet ik ook dat die kippen geen preventieve antibiotica gehad hebben enz en zijn ze niet na het slachten opgeblazen met water voor het gewicht enz.
Vorig jaar hadden we via kennissen hier hamburgers die rechtstreeks van een boer kwamen. Echt zulk goed vlees had ik denk ik nog niet vaak gehad. Maar om een halve koe/varken/schaap te kopen moeten we nog wel flink investeren in vriezer ruimte enz.

Nyaleti schreef:
Eulogy schreef:
Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond :+

Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.


Nouja dit dus. "Weet je wel niet wat er in zit! Zo gezond is dat vega zijn niet hoor!!" Nja, het staat tenminste op je verpakking.
Jij hebt geen idee wat er in je vlees zit.
In Nederland zijn er strenge regels maar echt niet al je vlees komt uit Nederland (geloof ik). En in Nederland is het al bizar om te zien hoeveel medicatie er in varkens gaat := (ja, persoonlijk ervaring mee)

Ik claim ook helemaal niet dat de vleesvervangers gezond zijn en ik zeg ook niet dat ik vega ben gegaan voor een gezonder eetpatroon oid dus het is sowieso een kansloze opmerking (als ik het in een gesprek te horen krijg).

Ik wordt in iedergeval chagrijnig van die opmerking, omdat het weer eenzijdig is en het mensen tegenhoudt om vega te gaan.

Ik denk dat Eulogy, en ik ook zeker niet het bedoelen om mensen tegen te houden vega te worden. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en ik vind dat iedereen elkaar daarin moet respecteren. Ik respecteer mensen die vegatarisch zijn en mensen die vega zijn enz, zo lang die mensen ook respecteren dat ik het zeer waarschijnlijk nooit zal worden.
Ik denk vooral dat mensen oneacht of ze vega, vegatarisch of vleeseter zijn meer bewust moeten worden hoe bewerkt veel van ons voedsel is en dat dat gewoon enorm ongezond is.


prugelpiet schreef:
Ik meld me ook graag. Ik ben van een hele actieve baan waar ik makkelijk 20.000 stappen zette op een dag, naar een baan gegaan waarbij ik het grootste deel van de dag zit en de meeste dagen nog niet aan de 10.000 stappen kom. En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn :+

Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf :+ Ik wil wel gewoon normaal kunnen eten en eten wat de pot schaft, dus ik probeer nu vooral gezondere dingen te kiezen. Voor de pauze's neem ik wat fruit of crackers mee, mijn bord bij het avondeten hooguit wat minder vol. Ik mag 1x in de week een bakje chips van mezelf, want daar ben ik echt gek op. Frisdrank drink ik eigenlijk nooit op een normale dag, dus daar heb ik geen moeite mee. Maar het valt nog niet echt mee. De weegschaal vind ik confronterend, maar ik zou daar wel op moeten wil ik wat vooruitgang meten :+ Daarbij vind ik de prijs van de boodschappen ook niet meewerken.

Ik herken mijzelf helemaal in hoe jij het beschrijft!
Wat ik probeerde was om zelf een "beter" optie mee te nemen waardoor ik minder cravings had voor het lekkers wat ik eigenlijk niet mocht/wilde hebben. Voor mij werkt het niet als ik iets echt verbied voor mijzelf want dan ga ik daar juist naar craven en dan gaat het echt fout.


MZorro schreef:
prugelpiet schreef:
En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn :+

Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf :+


Als je jezelf iets verbied, wil je er vaak graag meer van. Ik heb het volgende wel eens gehoord: eet een bepaalde tijd zoveel als je zou willen. Sterker nog, je moet er elke dag 5 eten (of meer als je er elke dag 10 eet, dan min. 10). Élke dag. Dan ga je vanzelf wel merken dat je na een aantal dagen eigenlijk niet meer van die koekjes wilt. Ik kon me er wel wat bij voorstellen. Eigenlijk door het alleen al te bedenken, merkte ik dat ik er anders over ging nadenken. Ik mág wel, maar wíl ik dit echt zonder dat ik me daarna schuldig voel.


Ik was vandaag aan het schaatsen *\o/* maar betrapte mezelf op een continue stroom aan negatieve gedachtes zoals brr wat koud, wat zwaar, oh, ik ben moe...

Ik sprak het ook uit en opeens dacht ik: nee, stop hiermee. Je bent gewoon aan het schaatsen op prachtig natuurijs in een prachtige omgeving op een mooie winter ochtend. Geniet!

Ik merk dat ik de laatste tijd vaker wat 'negatiefs' uit, wel vaak gepaard met positieve dingen. Toch wil ik er graag wat scherper op zijn, zeker wanneer het niet nodig is. Ervaren jullie dat ook wel eens?

Jaa dat herken ik ook zeker. Helemaal met alles wat er in de wereld gebeurt is het soms lastig positief te blijven. Ik probeer daardoor zo weinig mogelijk het nieuws te kijken, het frustreerd mij enkel maar en ik kan er absoluut niks aan veranderen.



Na de feestdagen merk ik echt dat ik wat moeite heb mijn routine weer op te pakken. Helemaal met de kou op het moment, alhoewel het deze week toch wel weer langzaam op gang komt :D :D
Ook ben ik langzaam plannen aan het maken voor de moestuin dit jaar en plannen voor de kippen, en misschien een aantal eenden dit jaar.
Meer bewegen staat ook op mijn lijstje, ik wil zo graag eens trots op mijn lichaam zijn in de zomer met een leuk jurkje aan of als we een watersport doen in plaats van walgend naar de foto's te kijken en de herinnering ervan koesteren maar al het bewijs het liefst meteen te vernietigen en al zeker niet aan mensen te laten zien.

_Lois_

Berichten: 3293
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:58

Ik volg een beetje van de zijlijn mee! :)

Als ik een tip mag geven aan iedereen, ga het account mindgains_ op Instagram volgen!
Echt het enige account dat zich richt op gezond, gevarieerd en genoeg eten zonder perse de drang om af te vallen.
Ze delen veel info over mindset mbt eten (bijv alles of niets of eten labelen als 'slecht'), eet wissels die je kan maken om meer verzadigd te zijn en ze delen gezonde en lekkere recepten. Echt een aanrader! :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:23

Ik meld mij hier ook :D opzich heb ik al een behoorlijk goede leefstijl. Maar er mag wel wat meer zelfliefde bij :)

Ik deed aan 5x per week kracht training. Ben nu geswitcht naar 2x kracht, 2x Pilates en 1x yoga per week. Met daarbij ook meer ‘selflove’ dat het niet MOET als ik al moe ben (en met coschap van 50 uur per week is dat wel eens). Ook met mealprep ben ik best goed bezig, maar moet opletten dat ik tegelijk dan niet te neurotisch word :+

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:49

Liesjuh, je zegt dat je schrikt van ingrediënten als amoniakcaramel (hoewel ik dat zelf nog nooit in een vleesvervanger tegen ben gekomen), maar lees je dan ook ingrediënten van alle andere producten die je koopt?
Pak voor de lol eens vijf willekeurige producten uit de supermarkt, van frisdrank tot snoep en koek tot bewerkt vlees, brood en pakjes/zakjes, en de ingrediëntenlijst is 9 van de 10 keer gigantisch, vol chemische E-nummers waaronder ook dat soort kleurstoffen. Dus ik vind het knap om dan te schrikken van hier en daar een E-nummer in een vleesvervanger :Y)

Een hype is het ook zeker niet. 30 jaar geleden kocht ik ook al vleesvervangers, en dat is langzaamaan alleen maar toegenomen.
Ik denk juist dat we met z’n allen steeds meer en meer plantaardig gaan eten, vooral ook omdat het zo veel duurzamer is dan vlees, goedkoper, en je merkt toch ook dat meer en meer mensen dierenwelzijn belangrijk vinden. Dus plantaardig eten, in welke vorm dan ook, is de meest logische stap, al heeft dat z’n tijd nodig.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:08

8nnemiek schreef:
Liesjuh, je zegt dat je schrikt van ingrediënten als amoniakcaramel (hoewel ik dat zelf nog nooit in een vleesvervanger tegen ben gekomen), maar lees je dan ook ingrediënten van alle andere producten die je koopt?
Pak voor de lol eens vijf willekeurige producten uit de supermarkt, van frisdrank tot snoep en koek tot bewerkt vlees, brood en pakjes/zakjes, en de ingrediëntenlijst is 9 van de 10 keer gigantisch, vol chemische E-nummers waaronder ook dat soort kleurstoffen. Dus ik vind het knap om dan te schrikken van hier en daar een E-nummer in een vleesvervanger :Y)

Een hype is het ook zeker niet. 30 jaar geleden kocht ik ook al vleesvervangers, en dat is langzaamaan alleen maar toegenomen.
Ik denk juist dat we met z’n allen steeds meer en meer plantaardig gaan eten, vooral ook omdat het zo veel duurzamer is dan vlees, goedkoper, en je merkt toch ook dat meer en meer mensen dierenwelzijn belangrijk vinden. Dus plantaardig eten, in welke vorm dan ook, is de meest logische stap, al heeft dat z’n tijd nodig.


Mij valt het vaak inderdaad eigenlijk wel mee hoeveel gekke dingen er in vleesvervangers zitten.
Zelf bonen pletten is natuurlijk altijd beter maar ik voel me niet slechter bij een soyaschnitsel dan een "echte" iig.


Ik wil wel heel graag naar onbewerkt en alles uit eigen tuin toe, maar dat is nog verre toekomstmuziek. Eerst mentaal beter zodat ik meer puf heb voor het zelf maken. Dan ooit nog een eigen tuin :')

Rubs

Berichten: 527
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:52

Eulogy schreef:
Rubs, ik weet niet hoeveel je weegt, hoe lang je bent en hoe actief je verder bent maar ik vind dat wel als heel weinig klinken? Weet je toevallig hoeveel calorieën je zo binnenkrijgt?


Dank voor de bezorgdheid :) , er blijven nog 4 dagen in de week over waar ik genoeg eet, met dien verstande... genoeg is genoeg, en niet door blijven eten, geen snacks en koek, en geen alcohol.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:44

Wat een fijn topic!

Wat ik zelf ook fijn vind om bewust van te zijn in een holistische benadering van bewust leven is ook wat ik tot me neem qua nieuws. Welke kranten lees ik, welke accounts volg ik op social media, en wanneer kijk ik er op?

Ik heb weleens tijden gehad dat ik alleen tussen 12-20h op social media mocht kijken, niet daarbuiten. Ellende is dat ik voor mn werk ook op social media uithang en er dan steeds in verzand...

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:56

Xxliesjuhxx : ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou (of wie dan ook) af hoor. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat mensen dat als 'excuus' gebruiken om toch maar vlees te eten.
En dan niet de keuze om helemaal vega te gaan, dat moet je zelf weten. Maar ik eet wel eens bij vrienden waarvan de helft vega is en er dus vaak ook alleen vega vlees is. Met enige regelmaat is het dan gezeur want iemand wil perse een stukje vlees en niet de vleevervanger want 'dat is ongezond en je weet niet wat er in zit!' nou, je weet dus wel wat er in zit :') en vervolgens eet een varkenslapje met super veel mayonaise :+ maar merk het in mijn omgeving dst meerdere menden dat argument gebruiken.

Gianti: lekker actief! Bevalt de switch? Volg je de yoga en pilates toevallig online? Heb je dan tips welk account je volgt?

Anoniem

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:23

De discussie over vlees vs vegavlees... Het is een beetje een ding lijkt het soms om dingen te zoeken die ongezond zijn aan keuzes die anderen maken, om zo eigen keuzes te ondersteunen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het per se hier het geval is maar ik merk het in mijn omgeving wel.

Ik probeer dat los te laten want ergeren helpt niet.

Morgen heb ik de verjaardag van mijn neefje... Vegan gaat daar niet lukken maar ik ga wel voor vega.

Ik voelde me de laatste dagen mentaal goed. Vandaag de hele dag ook tot ik eind van de dag een appje kreeg wat door mijn hoofd blijft spoken. Heb ik dan zo de balen van... Levert stress op terwijl ik de laatste dagen veel minder stress en betere concentratie heb. Ik vraag me af of dat door mijn gezondere leefstijl zou komen.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:43

Volgens mij werd mijn bericht verkeerd begrepen want ik zei juist dat de mening "vleesvervangers zijn ongezond" nogal hip is :D

Nyaleti, precies dat inderdaad :+ Gelukkig is eigenlijk het grootste deel van mijn vrienden ook vegetariër, mijn man ook en mijn ouders eten ook standaard vegetarisch als we daar eten oid. Ik heb eigenlijk maar 1 vriend die het een probleem vindt om geen vlees te eten.

Vind dit trouwens wel echt een leuk topic! Ik ben zelf vooral aan het letten op mijn eiwitinname, voldoende (mentale) rust en slaap en iets minder alles eten waar ik zin in heb :+ En dan vooral dingen waar ik qua voedingswaarde niet veel aan heb. En let daarnaast ook weer wat meer op mijn slaapkwaliteit en algeheel herstel. Ik train altijd al 4x per week zo'n 1-2 uur (ik ben powerlifter) en probeer daarnaast nu ook weer wat extra cardio te doen, vooral voor mijn gezondheid. Dus 2-3x per week na mijn training nog even een kwartiertje op de stairmaster en daarna 15-20 minuten lopen op de loopband met helling. En sowieso minstens 12.000 stappen gemiddeld per dag, maar dat komt meestal zonder al te veel moeite wel goed, ik loop ook best veel met de hond.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:49

Ik vind het ook een heel leuk topic :j

Zelf merk ik dat ik direct energie heb zodra het vakantie is, maar de dag dat het werk weer begint is die energie ook direct weer weg, en zit ik weer in de gestreste werk-mode. Zijn er meer mensen die dat herkennen?

Ik zou ook heel graag meer wandelen. Jammer genoeg is mijn hond inmiddels te oud voor een echte wandeling, en in mijn eentje het bos in vind ik ook niet heel fijn.

Cambionn

Berichten: 848
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:55

Ik kom als stille meelezer ook ff hallo zeggen! Vind het ook een leuk topic!

Nyaleti schreef:
Xxliesjuhxx : ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou (of wie dan ook) af hoor. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat mensen dat als 'excuus' gebruiken om toch maar vlees te eten.
En dan niet de keuze om helemaal vega te gaan, dat moet je zelf weten. Maar ik eet wel eens bij vrienden waarvan de helft vega is en er dus vaak ook alleen vega vlees is. Met enige regelmaat is het dan gezeur want iemand wil perse een stukje vlees en niet de vleevervanger want 'dat is ongezond en je weet niet wat er in zit!' nou, je weet dus wel wat er in zit :') en vervolgens eet een varkenslapje met super veel mayonaise :+ maar merk het in mijn omgeving dst meerdere menden dat argument gebruiken.
Ik snap dit dus echt niet. Ik ben zelf echt een vleesliefhebber en ook zuivel lus ik graag. Mijn lichaam doet het ook goed op die producten. Maar dat zegt toch niet dat elke (avond)maaltijd vlees moet? Je eet toch ook niet elke dag een chocoladereep omdat het zo lekker is?

Ik eet ook regelmatig vega en vleesvervangers. Gewoon omdat dat ook heel lekker kan zijn, en idd echt niet erger is dan. En sowieso, elke avond een stuk vlees is heel modern eigenlijk, dat zijn we pas de laatste honderd jaar ofzo gaan doen. En dat is juist niet zo gezond, men eet tegenwoordig eigenlijk te veel vlees. En te veel is nooit goed. Gezond zou dus zijn gewoon dat dagje vega te eten, en als je de vleesvervanger niet lust die gewoon laten staan :+ .

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:01

Ik heb dat juist andersom :') Maar ik ga heel goed op routine en ritme, in de vakantie word ik juist soms een beetje lui.

Ik heb wel sinds oktober een nieuwe baan, met flink wat meer reistijd. Dat is echt wel even wennen geweest qua slaap, beweging en eten. Ook vroeger opstaan natuurlijk een paar keer per week en ik ben niet zo'n ochtendmens/kan vaak niet slapen als ik te vroeg naar bed ga :+ Ik plan het nu het weekend van tevoren heel goed uit en hou me daar dan ook echt aan, dat helpt mij heel erg. Deze week was bijvoorbeeld:

- Maandag naar kantoor, rustdag qua trainen dus gekookt voor 2 dagen (in lunchpauze rondje gewandeld en 's avonds nog met de hond, dus alsnog genoeg beweging)
- Dinsdag naar kantoor, getraind en cardio gedaan maar hoefde eten alleen nog maar op te warmen en kon wat later naar bed omdat ik woensdag
thuis zou werken
- Woensdag thuisgewerkt, drukke werkdag maar tussendoor wel 2x met de hond gelopen, na werk getraind en cardio gedaan, gekookt
- Donderdag kantoordag, rustdag qua trainen, rondje gelopen in lunchpauze en 's avonds met de hond, gekookt
- Vrijdag (halve) thuiswerkdag, dus 2x met de hond en eind van de middag trainen

Zo heb ik eigenlijk geen dagen waarop ik teveel moet en weet ik elke dag van tevoren wat ik wil/ga doen. Merk dat het heel demotiverend werkt als ik te optimistisch plan en er dan niet aan kan voldoen.

Het helpt me trouwens ook altijd om me te beseffen dat juist met werkstress voldoende beweging, goede voeding en voldoende rust/slaap belangrijk zijn om de stress een beetje tegen te gaan :j

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:22

Cambionn schreef:
Ik kom als stille meelezer ook ff hallo zeggen! Vind het ook een leuk topic!

Nyaleti schreef:
Xxliesjuhxx : ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou (of wie dan ook) af hoor. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat mensen dat als 'excuus' gebruiken om toch maar vlees te eten.
En dan niet de keuze om helemaal vega te gaan, dat moet je zelf weten. Maar ik eet wel eens bij vrienden waarvan de helft vega is en er dus vaak ook alleen vega vlees is. Met enige regelmaat is het dan gezeur want iemand wil perse een stukje vlees en niet de vleevervanger want 'dat is ongezond en je weet niet wat er in zit!' nou, je weet dus wel wat er in zit :') en vervolgens eet een varkenslapje met super veel mayonaise :+ maar merk het in mijn omgeving dst meerdere menden dat argument gebruiken.
Ik snap dit dus echt niet. Ik ben zelf echt een vleesliefhebber en ook zuivel lus ik graag. Mijn lichaam doet het ook goed op die producten. Maar dat zegt toch niet dat elke (avond)maaltijd vlees moet? Je eet toch ook niet elke dag een chocoladereep omdat het zo lekker is?

Ik eet ook regelmatig vega en vleesvervangers. Gewoon omdat dat ook heel lekker kan zijn, en idd echt niet erger is dan. En sowieso, elke avond een stuk vlees is heel modern eigenlijk, dat zijn we pas de laatste honderd jaar ofzo gaan doen. En dat is juist niet zo gezond, men eet tegenwoordig eigenlijk te veel vlees. En te veel is nooit goed. Gezond zou dus zijn gewoon dat dagje vega te eten, en als je de vleesvervanger niet lust die gewoon laten staan :+ .



Nja, dat dus! Ik heb echt geen probleem met iemand die vlees eet (oké, spareribs afkluiven voor m'n neus vind ik iets minder chill maar dat is ook een 'hygiene' dingetje :+ ) zolang niemand tegen mij moeilijk doet dat ik geen vlees wil eten.

De enige die stug mag zeuren dat hij geen vlees op z'n bord heeft, is m'n vader. Maar dat is een echte dorpse boer (ook nu nog) dus oké :') al vind ik het heel leuk als hij een bak Alpro naar binnen werkt en het enorm lekker vindt haha.

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:24

Wat een leuk en motiverend topic. Toptips komen voorbij, al meerdere recepten gevonden daardoor. Bedankt!

Ik heb net vandaag mijn laatste evaluatie van een programma/onderzoek van Voeding Leeft en Radboudumc ingevuld. Twee jaar aan mee mogen doen, dus hoop dat dit topic ervoor zorgt dat ik niet in een gat val ;) Programma richtte zich op voeding, beweging, ontspanning en slaap en de relatie tussen die vier. Ik leefde al best gezond, maar heb toch weer e.e.a. bijgeleerd en aangepast.

Qua voeding volgde ik het eerst heel strikt (Mediterraan dieet), maar merkte dat ik het daar toch niet zo lekker op deed. Dierlijke producten gaan niet zo fijn bij mij. Samen met een diëtiste uitgevogeld hoe ik de combi Mediterraan, onbewerkt en (zoveel mogelijk) plantaardig kan maken. Vanwege coeliakie moet ik gluten mijden, dus dat maakt het nog wat ingewikkelder. Maar genoeg gezond lekkers over!

Door dit topic heb ik deze week meer bewogen, minstens 15.000 stappen per dag. Vandaag nog niet gehaald en spekglad hier. Dus straks alleen nog even glibberend voeren en wat minder stappen. Morgen nieuwe kansen. Verder gebruik ik dagelijks de app DownDog voor HIIT en yoga. Vind hem fijn!

Slapen gaat op dit moment door medicatie wat minder, dus da's wel een punt van aandacht voor mij. En bewust ontspannen vind ik ook niet heel makkelijk.

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:51

Zullen we de Vega-wat-zit-er-in discussie verder laten voor wat het is? Denk dat er wel interessantere dingen te bespreken zijn en dat die discussie in andere topics meer passen :)

Ik heb vandaag een intake gesprek gehad bij een ADHD instelling, om te zien of ze me kunnen ondersteunen, op mijn voorwaarden.

Ik ben eerder bij een andere instelling geweest en daar gemerkt dat bepaalde dingen voor mij niet werken zoals elke week een afspraak+huiswerk.

Mijn energie level erna was beter dan dat ik gehoopt had, ondanks een chiropractor behandeling gisteren.

Daarna onverwacht gezellig een vriend op bezoek en in de middag nog een afspraak.

Het ging allemaal echt top vandaag.

Tot ik de heerlijke nasi die ik eerder gemaakt had, op de grond liet vallen :Y) -O-

Toen kreeg ik eindelijk de verwachte kortsluiting :+ En heb ik maar lasagne gehaald in de supermarkt... Voedsel waarvan ik weet dat ik het lekker vind en de structuur ook goed kan verdragen terwijl ik overprikkelt ben, ondanks dat het niet de gezondste keuze is.

Oh well. Benieuwd hoe lang het duurt voor ik herstel voel in mijn hoofd (dat gaat gelukkig steeds sneller).

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:00

8nnemiek schreef:
Ik vind het ook een heel leuk topic :j

Zelf merk ik dat ik direct energie heb zodra het vakantie is, maar de dag dat het werk weer begint is die energie ook direct weer weg, en zit ik weer in de gestreste werk-mode. Zijn er meer mensen die dat herkennen?


Ja heel erg. De dagen voordat het werk weer begint zit ik al te stressen :') hoop daar dit jaar ook wat aan te kunnen werken..

Anoniem

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:15

Ik word over het algemeen heel blij van mijn werk. Gelukkig maar, want ik ben eigen baas. Wat ik overigens voor de mentale gezondheid iedereen kan aanraden :))

Alleen zitten daar ook weer veel verantwoordelijkheden aan en dat kan soms wat stress opleveren.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:20

Hier ook eigen baas, en dat scheelt inderdaad al heel veel :j
Nu is het niet meer stressen om vervelende collega’s, of werk wat me niet ligt, maar inderdaad meer om de extra verantwoordelijkheid die je hebt, is de klant wel blij, haal ik mijn deadline, ben ik niks vergeten.. :+