Deze drinkfles wel of niet veilig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 10:19

Ik hoop dat dit hier goed staat.

Omdat ik vind dat ik niet genoeg water drink heb ik mezelf onlangs een drinkfles (incl strootje/rietje) van 2 litter gekocht. Leuk met streepjes op zodat je ziet tegen hoe laat hoeveel je al gedronken moet hebben. Werkt tot nu toe super. :+ Maar, nu had ik laatst er enkele zakjes speciaal voor koude thee in gedaan omdat ik wel eens een smaakje wou. Nu 3 dagen later proeft mn water nog steeds naar de thee. Ondanks ik de fles iedere avond uitspoel en ondersteboven op het droogrek zet. Dus de smaak is precies in het plastiek getrokken ofzo. Ik ben dan gaan kijken naar de tekentjes op de onderkant van de fles en het viel mij op dat het tekentje met het glas en de vork er niet op staat. Betekent dit dan dat het eigenlijk niet gebruikt mag worden in de 'voeding'? En ik dus uit verkeerd plastiek aan het drinken ben?

Ik was net zo blij ermee. :')

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:31

De glas en vork staat voor de vaatwasser, daar mag hij dus niet in. Ik ga er van uit dat hij wel geschikt is om uit te drinken. In het geval van een plastic beker zou ik er alleen water in doen. Alles wat een smaak geeft trekt al snel in het plastic. Dat zie je zelfs bij bekers van Mepal bijvoorbeeld.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:36

Waar heb je de fles gekocht? Zolang dat bij een Europees bedrijf is, moet hij voldoen aan de Europese regels omtrent voedselveiligheid. Als je hem bij Ali/Temu/Shein vandaan hebt, is het een ander verhaal.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 11:07

zonnebloem18 schreef:
De glas en vork staat voor de vaatwasser, daar mag hij dus niet in. Ik ga er van uit dat hij wel geschikt is om uit te drinken. In het geval van een plastic beker zou ik er alleen water in doen. Alles wat een smaak geeft trekt al snel in het plastic. Dat zie je zelfs bij bekers van Mepal bijvoorbeeld.


Dat dacht ik dus eerst ook maar een klant van mij zei dat dit betekende dat je er veilig uit mocht drinken en je dus geen minuscule deeltjes plastiek ging binnen krijgen. Ze hadden me er goed in gepeperd wat ik wel en niet mocht gebruiken. Zo moest ik stoppen met gewone waterflessen van de supermarkt te hervullen.


Foaly schreef:
Waar heb je de fles gekocht? Zolang dat bij een Europees bedrijf is, moet hij voldoen aan de Europese regels omtrent voedselveiligheid. Als je hem bij Ali/Temu/Shein vandaan hebt, is het een ander verhaal.


Het is al niet veel beter :') Primark. Ik ging hem idd eerst op Shein bestellen, daar zag ik hem het eerst maar toen toevallig naar de Primark geweest en hem daar gezien dus daar gekocht.

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:12

Primark moet zich in elk geval aan de EU normeringen houden om hier te mogen verkopen.
Toch zou ik zeggen, spendeer wat meer geld en koop een stalen fles. Daarbij weet je zeker dat er geen micro plastic vrij komt en is een stuk makkelijker schoon te krijgen.
Je zou voor nu nog schoonmaken met een bruis tablet kunnen proberen, al vraag ik me af of dat helpt bij plastic.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:22

Een stalen fles is ook niet alles, kan je water een ijzeren smaakje van krijgen.

Supermarktflesjes kun je prima hervullen, laat je niet gek maken. Maar plastic absorbeert nou eenmaal smaken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:23

Glas en vork symbool betekent inderdaad dat het product in aanraking mag komen met voedsel.

De supermarktflessen zijn daar natuurlijk ook wel voor geschikt, maar omdat je ze niet heet genoeg kunt reinigen, worden ze bij hergebruik een bron van bacteriën, wil je ook niet :n

Toch maar een andere zoeken dan...

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:27

Sommige mensen betalen tientallen Euro's voor een air up, jij hebt gratis smaak aan je water :Y)

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:29

Ik zal je het anders vertellen, iemand was zo aardig om dubbelfriss in mijn Dopper fles te doen. Nu, jaren later en tig keer in de afwasmachine geweest proef ik het nog steeds en vind ik het water uit die fles nog steeds niet te zuipen. Ik gebruik die gewoon voor een sapje en heb een nieuwe gekocht om water uit te drinken. Daar wil ik ook echt niks anders in hebben dan water..

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:29

Primark zou inderdaad gewoon veilig moeten zijn. Anders toch idd kijken naar een metalen of glazen fles?

JudithGigi

Berichten: 4216
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:29

Utixo schreef:
Supermarktflesjes kun je prima hervullen, laat je niet gek maken. Maar plastic absorbeert nou eenmaal smaken.


Kunnen is een groot woord, daar zijn ze namelijk niet voor gemaakt en hoor veel geluiden dat dit niet veilig is.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:31

Utixo schreef:
Een stalen fles is ook niet alles, kan je water een ijzeren smaakje van krijgen.

Supermarktflesjes kun je prima hervullen, laat je niet gek maken. Maar plastic absorbeert nou eenmaal smaken.

Dat kan helemaal niet prima. Er is gebleken dat als je uit plastic wegwerpflesjes drinkt je veel plasticdeeltjes binnenkrijgt.
Zie: https://nos.nl/artikel/2504270-bij-drin ... tic-binnen

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 11:33

Callippo _O-
Moet wel zeggen dat een smaakje beter binnen gaat dan gewoon water. Dus nu heb ik een smaakje zonder calorieën, super gewoon. :D

Ik heb idd ook een stalen fles voor de warme dranken. Glas durf ik echt niet met mijn onhandigheid soms :')

Vond aan deze vooral tijdstippen er op heel handig. Op die manier lukt het echt om voldoende te drinken. Met een stalen fles lukt dit dan weer niet omdat deze niet doorzichtig is.

De gewone waterflessen gooide ik inderdaad wel na een paar dagen weg net omdat ik ze niet kon schoonmaken.
Maar inderdaad deze nu kan ik eigenlijk ook niet perfect en op de juiste temperatuur schoonmaken. Maar idem mijn stalen fles, daar staat ook op dat deze niet in de vaatwas mag. Ik heb wel zo'n flessenborstel gekocht maarja.. hmm nu weet ik eigenlijk helemaal niet meer wat het beste is. Blijkt dus echt meer dan de helft van de flessen niet goed te zijn als je het correct wilt doen.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:35

Ze kunnen niet in de vaatwasser. Maar als jij een flesje bij je hebt en dit hervul je een dagje met water, krijg je echt niet gelijk voedselvergiftiging. Er zitten nou ook weer niet zoveel bacteriën in water dat het levensgevaarlijk is. En ik ben echt een miepert met eten en drinken, het moet vers zijn, en niet te lang open staan. Maar een flesje een dagje hergebruiken is echt geen bron van bacteriën.

En die plasticdeeltjes... komen die er niet gewoon weer uit.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, dat sowieso. Maar we hebben het over water.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:41

De bacteriën zitten ook niet in het water, maar ontstaan doordat je er steeds met je mond aanzit.
Uitschenken in een glas zou prima gaan.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:44

Volgens mij houden bijna alle plastic flessen de smaak vast, vooral de wat doffere flessen.

Ik heb dat ook gehad met m'n dopper. Deze kan wel in de vaatwasser, maar dat heb ik na een keer nooit meer gedaan. Ook de smaak van het vaatwastablet hield dat ding vast, echt zo goor!
M'n Camelbak Eddy fles houd de smaak niet vast. Het rietje en silicone dopje dan weer wel, maar die vervang ik eens in de zoveel tijd omdat ik die niet schoon krijg.

Het meest gebruik in de thermosfles van de Dechatlon, de 1 liter. Het is wat lastiger omdat je niet ziet hoe vol die nog is, maar dat went. Ik drink de fles nu bij elke maaltijd leeg, of in ieder geval voor de volgende maaltijd moet het leeg zijn.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:19

Utixo schreef:
Ze kunnen niet in de vaatwasser. Maar als jij een flesje bij je hebt en dit hervul je een dagje met water, krijg je echt niet gelijk voedselvergiftiging. Er zitten nou ook weer niet zoveel bacteriën in water dat het levensgevaarlijk is. En ik ben echt een miepert met eten en drinken, het moet vers zijn, en niet te lang open staan. Maar een flesje een dagje hergebruiken is echt geen bron van bacteriën.

En die plasticdeeltjes... komen die er niet gewoon weer uit.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, dat sowieso. Maar we hebben het over water.

Nee, want het gaat om nanodeeltjes die kunnen door celwanden heen. Lees het artikel maar.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:27

Dit klinkt net als de thermoskannen waar ooit koffie in gezeten heeft, je kunt ze wassen tot je een ons weeg, maar water in die kannen blijft naar koffie smaken. Dus voor theeliefhebbers zijn die kannen dan ongeschikt.
Ze zijn echter niet onveilig. Het water er in is prima.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:28

Ik heb dezelfde vragen... Heb een 2L fles waarmee ik EINDELIJK genoeg drink, juist omdat hij doorzichtig is en er tijdstippen op staan inderdaad. Maar via Amazon besteld dus gewoon Aliexpress spul waarschijnlijk -O-

Dus ik wil ook een alternatief, wel 2 liter.

Mag ik even zeggen hoe ongelooflijk kl*te ik het vind dat heel veel producten tegenwoordig niet meer 'normaal' te krijgen zijn, maar alleen nog maar uit China omdat wij te gierig zijn gewoon de waarde van iets te betalen? :=

https://www.bol.com/nl/nl/p/loubottle-w ... uctPageUrl zou dit wat zijn? Heb het geld er inmiddels wel voor over na die nieuwsberichten over plastic deeltjes die door celwanden heen gaan! Vermijd je niet volledig maar alle beetjes helpen, lijkt me.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:41

Ik heb een bottle up flesje, die is gemaakt van suikerriet. Gewoon te koop bij de supermarkt. Helaas niet hip, met een rietje of met streepjes en 'maar' 0,5l. Maar geen plastic en makkelijk af te wassen door de wijde hals.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:49

Qimm schreef:
Ik heb een bottle up flesje, die is gemaakt van suikerriet. Gewoon te koop bij de supermarkt. Helaas niet hip, met een rietje of met streepjes en 'maar' 0,5l. Maar geen plastic en makkelijk af te wassen door de wijde hals.

Sinds wanneer is jouw fles niet van plastic? Chemisch gezien is het gewoon plastic hoor. Het is namelijk gewoon Polyethyleen. En chemisch gezien niet anders dan PE van iets wat van een andere bron komt zoals aardolie. De oorsprong is wel groener. Maar het is dus gewoon plastic.
Maar makkelijk af te wassen is natuurlijk wel belangrijk, en het is groener dan plastics gemaakt uit aardolie. Dus daarmee heeft jouw plastic fles wel een pluspunt.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:01

Dan heb ik een verkeerde conclusie getrokken.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:43

Ik heb meerdere 0,5L flessen, deze: https://beolifestyle.com/product/be-o-bottle/
In NL gemaakt (van rietsuiker) en de ringetjes voor goede afsluiting zijn te vervangen als ze niet meer goed zijn. Die in tegenstelling tot de dopper waarbij je dan het hele onderdeel moet vervangen.
Heb ze op verschillende plekken staan waar ik sowieso elke dag kom zodat ik er aan denk voldoende te drinken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33818
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:02

Ik heb een metalen Dopper. Echt ideaal en geen gedoe met plastic!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Deze drinkfles wel of niet veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:20

Ik heb ook eens bij de Wibra van die flessen gezien met “tijdstippen” maar ik weet niet of die ook veilig zijn.
Maar je zou eens kunnen kijken.