Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 01:34

Mijn vader is stervende en wil zijn lichaam graag ter beschikking stellen van de wetenschap. Wie heeft hier ervaringen mee, en via welke weg hebben jullie het lichaam van de overledene gedoneerd? Waar houden we als nabestaande rekening mee?

Ik weet van Rise Labs, maar krijg hier toch wat nare gevoelens bij, als ik hierover lees. Misschien niet terecht, ook dat zou ik dan graag horen.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:47


Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:55

Ik hoop dat jullie het op tijd geregeld krijgen. Als ik het doorlees, krijg ik de indruk dat dit van te voren geregeld moet zijn.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:37

Er schijnt aanbod te over te zijn. Een familielid van me wou dit ook; vanwege de ziekte waaraan geleden werd.
Maar er was geen interesse; het schijnt dat medici zichzelf aanmelden. En de wetenschap via deze weg genoeg aanbod hebben.
Een beweegreden voor mensen is nu om de nabestaanden niet met kosten van een uitvaart of crematie te laten zitten.
Bovendien vertelde een patholoog me ooit, het lichaam moet ook onder bepaalde voorwaarden overleden en bewaard zijn, anders is het ongeschikt.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:44

Mijn ervaring is niet met een volwassene, maar met ons zoontje. Hij moest toen in het (academisch) ziekenhuis geboren worden, werd tijdens de bevalling in de gaten gehouden en na het overlijden moest hij binnen een bepaalde tijd meegenomen worden. Wij kregen overigens deze keuze al direct van de arts toen we wisten dat ons zoontje zou komen te overlijden.

Als je vader onder behandeling van een arts is zou je wellicht daar eens kunnen informeren? In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd.

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:58

https://www.amsterdamumc.nl/nl/rechten- ... tellen.htm

Hier staat veel informatie en een aanmeldformulier, er staan ook telefoonnummers bij. Ik ben jaren geleden tijdens mijn opleiding in de snijzaal van het vu geweest, daar vertelden ze toendertijd dat er best een lange wachtlijst is. Het is mooi dat je vader het overweegt maar denk er als nabestaande ook goed over na. Het lichaam moet binnen 24 uur worden opgehaald dus als je pech hebt is er weinig ruimte om afscheid te nemen, dat lijkt mij persoonlijk wel zwaar. Ook kunnen de lichamen na conserveren zo'n 20 jaar goed blijven (afhankelijk van waar ze voor gebruikt worden), dat is misschien ook een beetje een gek idee.
Heel veel sterkte Y;( :knuffel:

N4N4
Berichten: 1114
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:11

Als jong meisje wilde ik mijzelf al na mijn overlijden ter beschikking stellen van de wetenschap, rond mijn 30ste heb ik dit ook geregeld.

Dit kort voor een overlijden is -denk ik - niet meer te realiseren.

Er zitten inderdaad bepaalde voorwaarden aan, je moet gaaf zijn , mag niet verbrand zijn en niet verongelukken in het buitenland in verband met de afstand.
Zodra ik onder de juiste voorwaarden overlijd dan is er een nummer beschikbaar en kunnen zowel de huisarts ( die ervan op de hoogte is) alswel mijn familie dit bellen en wordt ik binnen 24 uur opgehaald.

Wel heb ik nog een begrafenis polis lopen voor het geval ik niet bruikbaar meer ben.
Ik heb mij destijds aangemeld bij het UMC te Amsterdam .

Heel veel sterkte Y;(

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:24

Een oudoom van mij is aan de erasmus gedoneerd.
dat ging heel netjes met een bedankbrief en toen hij daarna „gebruikt“ was kreeg de familie een brief met laatste steunbetuiging en informatie dat het lichaam nu op de laatste rustplaatd was.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:26

Ik weet niets van regels, maar ik weet wel dat een familielid van mij, voor de opleiding van haar beroep, een overleden persoon op een faciliteit van de Erasmus moest bekijken. Deze persoon dient al heel lang als voorbeeld voor een bepaald doeleind, en mijn familielid was prettig verbaasd hoe respectvol het personeel, de artsen en studenten omgingen met de overledene. De overledene werd bij de voornaam genoemd.

Misschien helpt je dit om het natraject te kunnen accepteren.

Veel wijsheid en sterkte de komende tijd.

EDIT ik lees op de site van de Erasmus dat ze geen nieuwe personen meer accepteren.

laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:39

Mijn vader heeft na overlijden zijn lichaam afgestaan aan de wetenschap. Vooraf heeft hij papieren in moeten vullen en op moeten sturen naar Nijmegen. Hij heeft toen de reactie gehad dat het toegestaan was, tenzij ze op het moment van overlijden al teveel lichamen zouden hebben, in dat geval zou het niet door kunnen gaan.
Toen hij overleden was heeft mijn oom de laatste verzorging gedaan zodat mijn vader netjes opgehaald zou kunnen worden. De heren die hem kwamen halen waren uiterst respectvol. Hij is in een normale rouwauto opgehaald en ieder jaar kunnen wij als we willen naar een dag van herdenking.
Ze hebben ook aangegeven waar het echte overschot is neergezet in Nijmegen.
Bij mijn vader was het waarschijnlijk zijn keus omdat hij ons niet met torenhoge kosten op zou schepen voor een begrafenis.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:17

Als hij geen bijzondere ziekte of afwijking heeft, hoef je het niet te proberen. Zoals DP al zegt, er is aanbod te over en ze nemen niemand meer aan.

N4N4
Berichten: 1114
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:58

beestenfreak schreef:
https://www.amsterdamumc.nl/nl/rechten- ... tellen.htm

Hier staat veel informatie en een aanmeldformulier, er staan ook telefoonnummers bij. Ik ben jaren geleden tijdens mijn opleiding in de snijzaal van het vu geweest, daar vertelden ze toendertijd dat er best een lange wachtlijst is. Het is mooi dat je vader het overweegt maar denk er als nabestaande ook goed over na. Het lichaam moet binnen 24 uur worden opgehaald dus als je pech hebt is er weinig ruimte om afscheid te nemen, dat lijkt mij persoonlijk wel zwaar. Ook kunnen de lichamen na conserveren zo'n 20 jaar goed blijven (afhankelijk van waar ze voor gebruikt worden), dat is misschien ook een beetje een gek idee.
Heel veel sterkte Y;( :knuffel:



Hier staat wel vermeld in de link dat terminale patiënten alsnog contact op kunnen nemen .

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:29

Mijn oudtante heeft dit gedaan.

Uiteraard is het super zinvol en mooi.
Als nabestaanden vond ik het kil.
Niet hoe ze met haar omgingen of dergelijke.

Maar haar kinderen hebben ook geen dienst gehouden.
In ons geval was het dus een telefoontje dat ze overleden was en dat was het.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 01:10

Bedenk je trouwens ook (of degene die het overwegen) dat het overdragen aan de wetenschap niet betekend dat jouw individuele lichaam op een tafel komt te liggen en ze daarop uitgebreidt gaan onderzoeken. Bij ewout zag je ook dat er massagraven worden gemaakt met lichamen om te kijken wat er gebeurt qua ontbinding in bepaalde omstandigheden. Weet niet of dat dat het ideale beeld is van iemand die zn lichaam wil doneren aan de wetenschap.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 05:10

Voor de geïnteresseerden: In België kan je dit en orgaandonatie heel gemakkelijk aangeven op de website van mijn gezondheid.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:48


Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:49

Boras schreef:
Ik hoop dat jullie het op tijd geregeld krijgen. Als ik het doorlees, krijg ik de indruk dat dit van te voren geregeld moet zijn.


Dat is inderdaad zeker van belang. Gelukkig hebben we daar nu nog tijd voor, mijn vader heeft niet lang meer, maar is gelukkig nog helder, zonder pijn. Een geschenk!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:52

tienus63 schreef:
Er schijnt aanbod te over te zijn. Een familielid van me wou dit ook; vanwege de ziekte waaraan geleden werd.
Maar er was geen interesse; het schijnt dat medici zichzelf aanmelden. En de wetenschap via deze weg genoeg aanbod hebben.
Een beweegreden voor mensen is nu om de nabestaanden niet met kosten van een uitvaart of crematie te laten zitten.
Bovendien vertelde een patholoog me ooit, het lichaam moet ook onder bepaalde voorwaarden overleden en bewaard zijn, anders is het ongeschikt.


Op dit moment zijn er 13 verschillende instanties waar een lichaam gedoneerd kan worden, twee daarvan weigeren nooit, behalve indien er sprake is van ziekten die gevaarlijk zijn voor de mensen die ermee gaan werken, zoals TBC, Hepatitis C of radioactiviteit. Ook extreem obese mensen en mensen die zijn verongelukt komen niet in aanmerking. Allemaal niet van toepassing. Uiteraard dient het lichaam niet door geweld om het leven te zijn gekomen en het moet binnen 24 uur in het lab zijn. Dat kunnen we allemaal bewerkstelligen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:53

Er zijn een stuk of 5 verschillende instanties die lichamen aannemen voor de wetenschap. Je zou eens moeten googlen dan kom je ze tegen. Maar denk dat je vrij laat bent als dit nu nog geregeld moet worden. Sterkte en succes ermee!!!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:53

WenK schreef:
Mijn ervaring is niet met een volwassene, maar met ons zoontje. Hij moest toen in het (academisch) ziekenhuis geboren worden, werd tijdens de bevalling in de gaten gehouden en na het overlijden moest hij binnen een bepaalde tijd meegenomen worden. Wij kregen overigens deze keuze al direct van de arts toen we wisten dat ons zoontje zou komen te overlijden.

Als je vader onder behandeling van een arts is zou je wellicht daar eens kunnen informeren? In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd.


Ten eerste; sorry voor jullie verlies. Wat afschuwelijk. Ik wens je alle liefde toe!

Uiteraard een hele goede tip; gaan we doen!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:54

ElCamino schreef:
Er zijn een stuk of 5 verschillende instanties die lichamen aannemen voor de wetenschap. Je zou eens moeten googlen dan kom je ze tegen. Maar denk dat je vrij laat bent als dit nu nog geregeld moet worden. Sterkte en succes ermee!!!


Het zijn er 13 :-). Gelukkig is mijn vader nog helder en kan dit allemaal nog geregeld worden. We zijn al een heel eind met de juridische verklaring en dergelijke, gelukkig. Heel blij dat mijn vader nog zo helder is.

Dank je wel!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:56

Hutcherson schreef:
Bedenk je trouwens ook (of degene die het overwegen) dat het overdragen aan de wetenschap niet betekend dat jouw individuele lichaam op een tafel komt te liggen en ze daarop uitgebreidt gaan onderzoeken. Bij ewout zag je ook dat er massagraven worden gemaakt met lichamen om te kijken wat er gebeurt qua ontbinding in bepaalde omstandigheden. Weet niet of dat dat het ideale beeld is van iemand die zn lichaam wil doneren aan de wetenschap.


Dit is zo goed dat je dit zegt; velen zijn daar niet van op de hoogte. Mijn vader wil het juist na aanleiding van dat programma doen. We hebben dat samen gekeken en toen zei hij dat hij dat zo mooi vond. Zo nuttig. De hele aanleiding van de keuze, in zijn geval. Hij geeft letterlijk aan dat ze zijn hoofd van zijn romp mogen halen en zijn teelballen ontleden, en alles op verschillende plekken begraven; ik ben dan toch al dood!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Lichaam ter Beschikking Wetenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:25

13 ???? owww meer dan ik dacht, wellicht is er dan nog een optie, ik zou ze allemaal aanschrijven in elk geval.
Ik wens je alle sterkte

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 03:21

Voor iedereen die geïnteresseerd is; toch nog onverwachts snel is mijn vader overleden en zijn lichaam is gedoneerd aan het VUmc in Amsterdam. De uitvaart-organisatie heeft zich geweldig ingezet en was onwaarschijnlijk zorgvuldig, respectvol en liefdevol aan het werk met zowel ons als levenden, als met het lichaam van mijn vader.

Om eerlijk te zijn; meerdere mensen in mijn familie, waaronder ik, zijn sinds mijn vaders overlijden op 19-02 van mening dat dit een van de mooiste dingen is om te doen na je dood, en hebben ons ingeschreven of zijn er mee bezig.

Inmiddels ben ik dus een soort ervaringsdeskundige-light. Mocht iemand informatie willen verder, staat mijn inbox (of het onderwerp hier) daar voor open!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 03:24

pillow schreef:
Als hij geen bijzondere ziekte of afwijking heeft, hoef je het niet te proberen. Zoals DP al zegt, er is aanbod te over en ze nemen niemand meer aan.


Dit is absoluut en pertinent onjuist, ik hoop dat mensen die eventuele interesse hebben zich door deze boute instelling niet laten afschrikken. Mijn vader is opgehaald en verblijft in de snijzaal van een universiteit op dit moment (of al niet meer, dat kan ook).