Een gat in je oor, beter dan andersom

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:33

Sorry flauwe titel, maar ik moest m even maken. Ik was vandaag voor de verkoudheid en angst voor een oorontsteking bij de huisarts. Ik had niet heel veel pijn maar soms wat scheuten en veel drukverschil. Dat heb ik op zich altijd en normaal doe ik er niet veel mee, maar omdat we volgende week op vakantie gaan en gaan vliegen, wilde ik het toch even controleren.

En wat blijkt, ik heb een gat in mijn trommelvlies, een 3e van het trommelvlies is gewoon weg :+ Ik schrok direct, ik dacht fek, nu kan ik niet vliegen maar dat is juist geen probleem. Water is meer een probleem. En laten we nu 3 weken vooral gaan snorkelen :')

Maar goed, daar zit ik allemaal niet zo over in. Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat ze met dat kapotte trommelvlies gaan doen. Normaal herstelt het zelf, maar hoogstwaarschijnlijk zit het gat er al wat langer dus is herstel minder waarschijnlijk. Daarnaast heb ik zo'n 8 keer buisjes gehad als kind en is daardoor mijn trommelvlies voor 50% littekenweefsel. Daardoor is het gat dichten mogelijk ook geen optie omdat er geen trommelvlies meer over is :')

Dus ik ben op zoek naar ervaringen. Ik hoor volgende week meer, maar toch. Ik ben benieuwd of ik een reconstructie krijg. Ik dacht trouwens dat ze dat met kunststof deden, maar ik zie nu dat ze het meestal met lichaamseigen weefsel wordt gedaan.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:25

Bij mijn broertje hebben ze dit hersteld toen hij nog vrij jong was. Er wordt een stukje huid achter t oor weg gehaald en dat werd gebruikt om t trommelvlies te maken.

Hij had vaak last van ontstoken oren, zo erg dat de pus er gewoon uit liep omdat z'n trommelvlies (weer) stuk was.

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:42

Ik zou ten eerste voor dat zwemmen maar op maat gemaakte oordoppen bestellen :D

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 22:47

just_kiki schreef:
Ik zou ten eerste voor dat zwemmen maar op maat gemaakte oordoppen bestellen :D


Ja dat ga ik volgende week doen :D
Ik hoop dat ik ze kan verdragen, soms dan trekt het vacuüm en daar kan ik niet tegen.

@willemyn dat is ook heftig. Ik had dat vroeger ook wel vaak, ik liep op de haverklap met watjes in mn oren.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:23

Ja smeer oren had ik ook vaak.

Ik heb eigenlijk mijn hele leven al last van af en aan oorpijn.
Het is wel echt een nare pijn.

Gelukkig heb je niet te veel last.
Die oordoppen lijkt mij een goede keuze.

Zoolgangster

Berichten: 9710
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:30

Earth schreef:
just_kiki schreef:
Ik zou ten eerste voor dat zwemmen maar op maat gemaakte oordoppen bestellen :D


Ja dat ga ik volgende week doen :D
Ik hoop dat ik ze kan verdragen, soms dan trekt het vacuüm en daar kan ik niet tegen.

@willemyn dat is ook heftig. Ik had dat vroeger ook wel vaak, ik liep op de haverklap met watjes in mn oren.


Heb ik wel eens gedaan, op maat gemaakte oordoppen... kreeg ik, nadat ze gemaakt waren en ik na betaling ze mee kon nemen te horen: ja maar u mag niet uw hoofd onder water doen, dan zou ik alsnog water in mijn oor krijgen. Duh, waarom zou ik met oordoppen willen zwemmen als ik met die dure dingen alsnog niet met mijn hoofd in het water mag komen... -O-

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 23:48

Haha zwemoordoppen maar je mag er niet mee zwemmen. Net zoals een bikini waarin je niet het water mee in mag :') Ook zo nutteloos _O-

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:55

Mijn trommelvlies is een jaar geleden geknapt. Niet zo veel als bij jou, een klein gaatje.
Eerste jaar flink controles gehad om te zien of het dicht groeide, maar helaas.
Omdat ik er weinig klachten van heb raad de arts een reconstructie af.

Ik heb bij de audicien een oordop laten maken tegen het water en laat het daarbij. Als er klachten komen kan ik altijd nog laten opereren.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:07

WillemYntJee schreef:
Bij mijn broertje hebben ze dit hersteld toen hij nog vrij jong was. Er wordt een stukje huid achter t oor weg gehaald en dat werd gebruikt om t trommelvlies te maken.

Hij had vaak last van ontstoken oren, zo erg dat de pus er gewoon uit liep omdat z'n trommelvlies (weer) stuk was.


Hé dat heb ik ook gehad alleen had ik een goedaardig gezwel dat achter mijn trommelvlies groeide wat onderweg was om alles binnen in te beschadigen.
Ik ben meerdere keren geopereerd omdat de huid niet gelijk wou hechten op het trommelvlies
Tegenwoordig heb ik nog steeds ontstekingen in het oor maar er geen last meer van. Wellicht is het zover beschadigd dat het gevoel weg is
En klein detail ik hoor niks meer met dat oor helaas

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 00:16

secricible schreef:
Mijn trommelvlies is een jaar geleden geknapt. Niet zo veel als bij jou, een klein gaatje.
Eerste jaar flink controles gehad om te zien of het dicht groeide, maar helaas.
Omdat ik er weinig klachten van heb raad de arts een reconstructie af.

Ik heb bij de audicien een oordop laten maken tegen het water en laat het daarbij. Als er klachten komen kan ik altijd nog laten opereren.


Ja ik ben dus een redelijke waterrat dus ik zou het wel laten fixen. Maar goed eerst maar kijken wat de Kno arts zegt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:26

Ben inmiddels 2 keer geopeerd aan m'n oor , reconstructie gehoorbeentjes en kunst trommelvlies , had ook chronische middenoor ontsteking!
1e keer niet gelukt , ontsteking kwam terug en trommelvlies weer weg , gehoor niet beter geworden
Augustus 23 opnieuw geopereerd, weer kunst gehoorbeentjes en kunst trommelvlies klachten zijn weg en gehoor niet beter geworden .
Heb gehoorapparaat . Maar gebruik t weinig want geeft klef gevoel in oor .
Zwemmen zou in principe gewoon weer kunnen , maar durf zelf niet goed meer, water in m'n oor deed voorheen enorme pijn

Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 01:16

Maar als het er al heel lang zit, heb je er waarschijnlijk ook al mee gezwommen, of niet? Maakt het nu dan nog zo veel uit als je er weer mee gaat zwemmen? Misschien rare gedachtengang hoor.. Gelukkig geen ervaring mee, maar het klinkt wel heel vervelend, sterkte ermee! Vroeger had ik wel buisjes, ik herinner me nog wel dat ik als kind enorm oorpijn had met water in mijn oor, maar ik weet niet meer of dat nou juist met of zonder buisjes was.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:40

Ik heb het ook (gehad), meestal groeit het vanzelf weer dicht. Mijn oren zijn niet zo heel best, eerste 18j van mijn leven bij de KNO arts gelopen, verkalkte trommelvliezen, 100 keer buisjes gehad etc. Een gaatje verbaasde me destijds ook niet.

Alleen oppassen met water, niet kopje onder gaan, je oren bewust uitspoelen en dergelijke.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:51

ooit een middenoorontsteking gehad die doorbrak en waarna ik een gapend gat in mijn trommelvlies overhield.
Ik had een leerling dokter en die is snel mijn eigen huisarts erbij gaan halen.

Bij mij is het weer netjes dichtgegroeid.


maar ik zou zeker voor zwemoordoppen gaan kijken. En dan gelijk wel goede, ivm het snorkelen.

Melvern
Berichten: 4415
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:56

Een poosje geleden zag ik op facebook dat er werd gesproken over een soort pleisters. Je kon het oor er mee afplakken en het zou waterdicht moeten zijn.

Zelf geen ervaring, maar wie weet.

Afbeelding

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 20:18

Texas02 schreef:
Maar als het er al heel lang zit, heb je er waarschijnlijk ook al mee gezwommen, of niet? Maakt het nu dan nog zo veel uit als je er weer mee gaat zwemmen? Misschien rare gedachtengang hoor.. Gelukkig geen ervaring mee, maar het klinkt wel heel vervelend, sterkte ermee! Vroeger had ik wel buisjes, ik herinner me nog wel dat ik als kind enorm oorpijn had met water in mijn oor, maar ik weet niet meer of dat nou juist met of zonder buisjes was.


Het zet er nog niet zo lang, laatste keer dat ik bij de KNO arts was is er niet gesproken van een gat. Dus het is niet zo dat ie er al jaren zit. :P

Melvern haha dat is ook wel iets. Alleen gaan we volgende week al weg dus dat duurt te lang om te bezorgen. Maar ik denk dat ik beter kan gaan voor oordoppen en een badmuts eventueel. Of een band, ik weet niet of dat bestaat _O- Edit: dat bestaat dus wel, ideaal :D

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:56

Ik ben erg benieuwd naar de zwemband? Ik vond alleen spatwaterdichte banden namelijk.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:07


Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:25

Als ik even snel op google zoek vind ik wel meer waterdichte pleisters :j Dan heb je driedubbel bescherming.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:40

Ja ik zit me net te bedenken dat ik bijna alleen maar met mn snorkelmasker in het water lig, en dat dat niet echt een goede combi is met een hoofdband. Want dan is mogelijk mijn masker niet meer waterdicht is.
Thanks Texas, ik ga even kijken.

x_Jeanine_x

Berichten: 9094
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:26

https://www.elacin.com/nl/direct/swim/

Ik heb deze aanlaten meten en nu ook al diverse waterpolo trainingen mee gedaan. Bevalt zeer goed.
Had steeds water in mn oren na de zoveelste oorontsteking in de afgelopen maanden.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 14:03

Ja ik laat zoiets ook aanmeten Jeanine :j

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:12

x_Jeanine_x schreef:
https://www.elacin.com/nl/direct/swim/

Ik heb deze aanlaten meten en nu ook al diverse waterpolo trainingen mee gedaan. Bevalt zeer goed.
Had steeds water in mn oren na de zoveelste oorontsteking in de afgelopen maanden.


Hey ze bestaan nog! :oo
Vroeger altijd gehad! Ik had altijd groen, was jaloers op mensen die roze hadden :')

Goed merk trouwens, ik heb de RC's voor mijn werk. Hele fijne doppen! Doen geen pijn.


Ik heb zelf ook regelmatig gaten in mijn trommelvlies, vaak gaat het gepaard met wat drap van een ontsteking. Maar ik heb er zoveel gehad dat het mij iig geen pijn meer doet.
Vliegen is een pijnlijke geschiedenis, dus ik heb altijd doppen in bij het opstijgen en landen.

En ik heb nog nooit gezwommen zonder dat er water in mijn oor kwam. Oordoppen zijn fijn, maar als je in de zee gaat zwemmen is het helemaal niet zo'n ramp dat er wat water in je oor komt. Veel schoner water ga je toch niet vinden namelijk ;)

Ga je ook veel in zwembaden, wees dan voorzichtig! Daar huist veel meer rotzooi in en daar krijg je echt geen gezellige ontstekingen van!

Verder geen snorkelmasker gebruiken, liever gewoon een duikbril met losse snorkel. 5 minuutjes wennen en dat is dan alles.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een gat in je oor, beter dan andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 15:20

Oh ze zeiden tegen mij dat vliegen juist niet zo pijnlijk zou moeten zijn. Maar we gaan het zien :P

Ik ga er ook vanuit dat het niet helemaal mogelijk is om geen water in je oor te krijgen maar idd, ik zal oppassen in zwembaden. Snorkelmasker niet, waarom? Vanwege de druk? Ik ben echt te verwend met dat ding, zooooo relaxed :D

germie

Berichten: 26058
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:32

Er zijn gewoon duikmaskers met oordoppen. Dan blijft het oor droog en kun je dus snorkelen en duiken met een gat in je trommelvlies.
https://www.duikwereld.nl/pro-ear-duikm ... 9bEALw_wcB

Ze zijn niet goedkoop en sommige artsen raden ze af met duiken voor als er wel water in je oor komt, maar ik ken mensen die er al heel wat duikjes mee gered hebben.

Als er water in je middenoor loopt heb je een kans op ontsteking of duizelig worden. Het is natuurlijk aan jou hoe groot je de kans acht en hoeveel risico je wilt lopen. Maar met zo'n duikmasker is het oor dus beschermd.

Een gat in het trommelvlies geneest bij velen binnen 4 weken. Bij een enkeling niet helaas. En jij hebt zo te lezen al wat geschiedenis met kapotte trommelvliezen waardoor het wat complexer zal zijn.

Maar voor nu is dus zo'n pro ear duikmasker de oplossing. Snorkelen met een snorkelmasker is niet aan te raden, dode ruimtes en CO2 opbouw. Ook kun je met zo'n masker niet onder water en tja, snorkelen betekent ook dat je even naar beneden duikt natuurlijk.

Vliegen zal geen pijn doen op de oren, want normaal moet je je oren klaren en nu zit er geen trommelvlies wat voor een overdruk of onderdruk zorgt. Dus je zult dat oor niet meer hoeven klaren.

Veel mensen met een gaatje in het trommelvlies controleren of dichtgroeien gebeurd is door af en toe even de neus dicht te knijpen en te blazen. Als ze dan een plop horen is het genezen, en anders hoor je het lucht er uit lopen zegt men.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-02-24 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt