Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:27

Opwarmen doe je van binnenuit , koude of wisseldouche kan helpen maar je kunt beter op zoek gaan naar eten waar je het warm van krijgt. En toch maar eens bloedprikken want lage bloeddruk , wie weet is er nog iets aan de hand.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... el%20waard.

Mando

Berichten: 15721
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:30

Mijn schildklier werkt niet dus ik heb het ook altijd koud.

Mijn osteo adviseerde om in de ochtend warm te eten.

Sinds ik dat doe heb ik het niet meer koud.

Je maag is een kookpot, als je daar koude voeding in gooi moet je milt hard werken om die kookpot weer op temperatuur te krijgen.
Dus de energie gaat naar je maag ipv andere organen.

Door 3x per dag warm te eten, warm te drinken hoeft je milt minder hard te werken en kan de energie gelijk naar andere organen gestuurd worden.

Wil niet zeggen dat het bij jou ook werkt maar het is altijd het proberen waard.
Ik stond er ook sceptisch tegenover maar ik merkte na een paar dagen al verschil.

Zoek maar eens op de 5 elementen en naar tcm.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 19:40

Ik kan me niet echt bedenken wat lekker is om warm te eten en wat gauw klaar is in de ochtend, tips :P ? Ik hou verder wel van warm eten maar om nou left overs voor ontbijt te eten... Die eet ik meestal als lunch opgewarmd.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:41

Ik herken dit als geen ander, met fors overgewicht zou je denken dat ik het altijd lekker warm heb...

Paard rijden, sporten oid, ik ga zweten (net als ieder ander normaal persoon whaha) maar kan daarna niet meer warm worden. Enige oplossing is onder een hete douche. Zoals nu zit ik te wachten op eten, met kachel op 21, net terug van stal maar krijg het niet warm....
En met kou je bed in... vergeet het slapen dan maar

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:44

moonsparkle schreef:
Ik kan me niet echt bedenken wat lekker is om warm te eten en wat gauw klaar is in de ochtend, tips :P ? Ik hou verder wel van warm eten maar om nou left overs voor ontbijt te eten... Die eet ik meestal als lunch opgewarmd.


Warme pap :-)

Ik ben ook een koukleum, eet ook drie keer per dag warm. En daarnaast helpt het om echt wol te dragen. Is veel warmer dan andere stoffen.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 19:46

Ik heb echte schapen wollen pantoffels en daarin vaak nog wollen sokken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18031
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:46

Warm eten krijg ik het in eerste instantie warm van, en in tweede instantie dus juist koud. Dus helaas werkt dat voor mij ook niet....

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:47

Je beschrijft mij.
No way dat ik ga zitten werken bij 20,5 graden in huis _O-

Ik ben standaard uitgerust als eskimo.

Lage bloeddruk hen ik ook, altijd al gehad en bovendien familiair.

Waarschijnlijk hoor ik eigenlijk in een tropisch land O:)
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-03-24 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Berichten: 15721
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:48

Ik deed havermout met melk even in de ping.

Nu maak ik vaak omelet of eitje met toast of een pancake. Is zo klaar allemaal.

Mijn acupunctuur zei.. eet je leftover maar in de ochtend.

Tussen de middag heb ik vaak rijst die ik in de ochtend vaak even maak maar je kan ook kopje soep nemen.

Kirrietje
Berichten: 517
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:50

Ik dacht echt dat ik een aansteller was maar fijn om te lezen dat meer mensen hier last van hebben :+
Op kantoor ben ik ook altijd de enige die het koud heeft, zit met dikke truien en vesten aan als de rest met korte mouwen is. Thuis indd de kachel op 22 en dan nog onder een dekentje. Ook heb ik naast mn bed een elektrische kachel die aan gaat als ik in bed lig en vaak doe ik ook nog (heel slecht iknow) de deken over de kachel zodat de hete lucht direct onder de deken komt.

Collega’s grappen altijd dat ik het nog koud zou hebben in een crematie oven :')

Ik herken de struggle zo erg, heb ik er tips voor? Nee sorry :+
De tip over het warme eten ga ik ook wel ff proberen. Indd brinta in de ochtend of zo iets.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:53

Ik kan smorgens vroeg niet eten, dan val ik flauw (vanwege de lage bloeddruk die smorgens zijn absolute dieptepunt heeft). Maar ik heb het verder ook niet minder koud na het eten of zo.
Voor mij werkt beweging tussendoor het beste. Even snel 10 keer met 2 voeten de onderste traptree op en af springen bijvoorbeeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:57

moonsparkle schreef:
Ik kan me niet echt bedenken wat lekker is om warm te eten en wat gauw klaar is in de ochtend, tips :P ? Ik hou verder wel van warm eten maar om nou left overs voor ontbijt te eten... Die eet ik meestal als lunch opgewarmd.


Het hoeft niet per sé warm eten te zijn, als het maar koolhydraten bevat.
Koolhydraten zorgen voor energie zodat je lichaam zich warm kan houden.

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:59

Hier ook een koukleum :brr: wat oskarrino zegt geldt voor mij ook, als ik goed en warm eet dan word ik een half uur later warm. Maar ja, om dat nou de hele dag te doen :D altijd een lage bloeddruk gehad en mijn schildklier werkt trouwens niet goed. Ik ben al maanden bezig om de waarden weer goed te krijgen. Dat heeft overigens geen merkbaar effect gehad op het koud hebben.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:59

Op kantoor wilde ik de kachel ook altijd op standje bloed heet en dat werd mij vaak niet in dank afgenomen :=

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:10

Misschien best eens de moeite waard om te overleggen met de huisarts. Ik heb het ook vaak heel koud, maar met goede kleding en een warme kruik is het toch best vaak wel te doen.

Ik zou inderdaad kijken naar je voeding. Of er daadwerkelijk genoeg ingaat maar ook of je voldoende vet op je lichaam hebt. En dan bedoel ik niet overgewicht hebben, maar voldoende vetpercentage op je lichaam om je te kunnen isoleren. Mensen met een heel laag vetpercentage raken sneller onderkoeld. Verder verlies je veel warmte via je hoofd. Een muts op is dus heel handig. En als het minder koud is misschien een pet of hoed. Handschoenen zijn ook geweldig. Ik draag op kantoor veel vingerloze handschoenen zodat ik wel alles kan blijven doen en makkelijk kan typen maar wel warmere handen heb. In de winter draag ik ook veel Uggs. Ik heb nog geen schoen gehad waar ik altijd warme voeten in heb, behalve die. Ook in huis zijn die lekker. Gewoon met een dun sokje of blote voeten erin en opwarmen maar.

En last but not least: ik leef met pittenzakken. Als ik naar bed ga of 's avonds op de bank heb ik minstens 2 pittenzakken bij me. Zo fijn. <3

Oja en mocht warm even helpen dan kun je daar best creatief mee zijn overdag. Brinta, havermout met melk warm, een gebakken of gekookt eitje, een simpele tosti (of een ingewikkelde tosti), een geroosterde boterham met iets erop, pannenkoekjes, van die magnetron gerechtjes in een mok die je met een paar ingrediënten roert zoals (gezonde) muffins, (afbak) broodjes uit de oven.

Dat koud douchen helpt mij ook enorm om warm te blijven na het douchen. Gewoon wel de hele tijd heerlijk warm douchen, maar dan de laatste minuut de knop koud draaien. Ik doe 'm nooit volledig koud maar dat is maar net wat je zelf aan kunt. Als ik dan de douche uitdraai is de omgevingstemperatuur warmer dan mijn lichaam en dan voelt het warm. Terwijl ik na een warme douche juist in de kou stap, dan krijg ik het snel koud.

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:20

Los van alle goede tips: het is soms ook een kwestie van wennen.

Als je altijd in 4 laagjes kleding zit, met hoge kachel, dan went je lichaam daar ook aan.
Ik had het eerder altijd koud onder de 20,5 graden. Met die idiote gasprijzen 2 jaar terug heb ik noodgedwongen, rigoureus de verwarming teruggedraaid naar 17 graden en oef... wat had ik het de eerste paar weken/maanden toen koud. Tegenwoordig vind ik 18 graden al echt warm voelen. Dus blijkbaar zit er toch ook een stukje gewenning in.

MyWishMax

Berichten: 25438
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:40

assie schreef:
Los van alle goede tips: het is soms ook een kwestie van wennen.

Als je altijd in 4 laagjes kleding zit, met hoge kachel, dan went je lichaam daar ook aan.
Ik had het eerder altijd koud onder de 20,5 graden. Met die idiote gasprijzen 2 jaar terug heb ik noodgedwongen, rigoureus de verwarming teruggedraaid naar 17 graden en oef... wat had ik het de eerste paar weken/maanden toen koud. Tegenwoordig vind ik 18 graden al echt warm voelen. Dus blijkbaar zit er toch ook een stukje gewenning in.


Niet voor iedereen. Ik zit al jaren met kachel.op 15 en als ik hem aanzette voor die gasprijzen gekte was het even op 19, met die gekte amper gedaan en alleen dik aangekleed en elektrische fleecedeken. Maar ik wen wr niet aan.

Ik heb het ook zo koud, alleen soms slaat het ineens om naar loeihwet hebben. Ik heb een soort geen tussenvorm? 90 procent van de tijd ijskoud, ook in de zomer altijd jas mee want klein windje en overal kippenvel en rillingen. Maar 10 procent van de tijd ineens echt te warm. Wel bijna altijd koude handen en voeten. En vaak neus ook :+

Koude douches werken hier ook niet :') en idd als ik koud ben moet ik echt douchen of eigenlijk in bad. Douche blijft lijf te koud dus in bad en dan meteen naar bed.
Onder de 10 graden thermobroek aan en altijd muts op (anders krijg ik nog enorme hoofdpijn)
Bloed schijnt goed te zijn, wel wat verdenkingen op wat aandoeningen maar dat laten onderzoeken is zo'n gevecht. (Flauw vallen met opstaan, hartslag die dan op hol slaat, maar ook die temperatuur regeling schijnt een ding te zijn bij mijn ziekte)

Ik lees mee of er iets langs komt wat ik niet geprobeerd heb haha
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-03-24 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 20:40

Ik heb het al jaren koud, kan er nog altijd niet aan wennen, wennen geloof ik niet meer in :o

Maar fijn dat er zoveel mensen meedenken :D , pitten kussens had ik vroeger ook, nu elektrische dekentjes maar dat kost wel stroom misschien is een pittenkussen ook wel weer een goed idee

Janneke2

Berichten: 22851
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:48

:o... ik heb meegelezen als dochter van een koukleum.

Twee opmerkingen rond voeding.
Één: ik zit te denken in de richting van 'zet je lichaam op vetverbranding', dat is een stabieler iets dan 'gewoon' vaak eten.
En twee: een acupuncturist zou denk ik zeggen dat je leverkruiden moet gebruiken. (Binnen de traditionele chinese geneeskunde is warm blijven ee functie van de leverenergie. - De westerse geneeskunde zegt bijna hetzelfde.)

En sterkte, want het altijd maar koud hebben is 'niks gedaan'.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 20:56

Kun je dat van voeding/vetverbranding nader toelichten?

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:00

Kou is ook gewoon rot :(:)
Toch denk ik dat er winst is te behalen in het juist minder warm inpakken.
Koud afdouchen idd, en niet teveel alles tegelijk.
Laten controleren bij de huisarts kan natuurlijk nooit kwaad.

Janneke2

Berichten: 22851
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:06

Je lichaam heeft grof gezegd twee verbrandingssystemen: koolhydraten verbranden en vetten verbranden. Vet verbranden is het gezondste, koolhydraten verbranden is een soort noodprocedure (als je acuut energie nodig hebt, of 'tijdens de marathon') (en doe maar niet 'je spieren opeten').

Vetverbranding is alleen wel relatief lastig.
Koolhydraten verbranden kan altijd (nuttig voor een noodprocedure).

Om vetten te kunnen verbranden moet je volwaardig eten (zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen zijn nodig) en doorgaans begint het proces pas echt een uur of twee na de laatste hap koolhydraten.
'Matig bewegen', zoals wandelen helpt ook bij het aanzetten tot vetverbranding.
... en sommige mensen melden dat hun lichaam er ook echt even aan moet wennen.
Één van de voordelen is, dat het stabiel is: koolhydraten staan er om bekend dat ze een korte piek bloedsuiker geven, vetverbranding doet dit niet.

... en hopelijk kan het helpen als je het koud hebt.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 21:47

Mondy schreef:
Kou is ook gewoon rot :(:)
Toch denk ik dat er winst is te behalen in het juist minder warm inpakken.
Koud afdouchen idd, en niet teveel alles tegelijk.
Laten controleren bij de huisarts kan natuurlijk nooit kwaad.


Hoe zou minder warm inpakken kunnen helpen als ik het met warm inpakken en laagjes nog koud heb?

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:53

Heel herkenbaar! Ook hier gewoon een goed werkende schildklier en toch dezelfde klachten.
Wat voor mij werkt: Toch echt wel het koude douchen. De truc is om onder de douche te stappen als je helemaal warm bent van een voorgaande activiteit (bij mij is dat meestal paarden voeren en uitmesten) en dan pas aan het eind van je warme douche, als je dus echt door en door warm bent, een paar minuten koud afdouchen. Heeeeeeeeeel koud op dat moment, maar zodra je bent afgedroogd, komt er een soort gloeiende warmte vanuit je kern, heerlijk!

Voor de momenten waarop douchen niet echt een optie is omdat ik al ben afgekoeld heb ik: een super fleece woontrui (Noony) en een dekentje over mn benen, een warmtemat op mijn stoel, een warmteding voor mn voeten en voor de extreme momenten warmte handschoentjes en nog een warmtekussen voor op schoot.

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:05

Heel herkenbaar! Snel koud, maar vooral na sporten of bij vermoeidheid gewoon niet meer warm te krijgen :brr: ik merk het vooral aan m’n benen, dat zijn dan net ijspegeltjes. Toen ik nog paard reed was het na iedere rit (tenzij echt warm) altijd zo’n ellende om weer een beetje op temperatuur te komen. Behalve stoppen met paardrijden nog niet echt iets op gevonden :')