Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:39

Eerlijk gezegd ken ik geen overenthousiaste artsen m.b.t antibiotica (op jouw voorbeeld na dan). Ik ken vooral artsen die zich heel hard vasthouden aan de CBO richtlijnen, waardoor veel chronische lymepatienten niet de behandeling krijgen die ze nodig hebben om te genezen.

Pas de laatste twee jaar komt daar enige verandering in. Ik wordt (nogmaals met tussentijds bloedonderzoek) behandeld in een Academisch ziekenhuis volgens de ILADS-richtlijnen (langere en zwaardere kuur), maar tot voor kort was dit niet eens mogelijk. Je werd geacht genezen te zijn na maximaal een maand antibiotica.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:50

Toevallig staat er hier (België, Limburg) vandaag positief nieuws in de lokale krant: [url]http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={273711B8-2BE4-47B3-9C5F-55456B9D51E4}[/url]

Edit: ik krijg die URL niet aan de gang, maar het staat bij http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland

Anoniem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:29

Weer wat geleert....Wist niet dat tekenbeten zo gevaarlijk konden zijn...

doemaarwat schreef:
Jup ik neem de foto mee !! ik ga gewoon naar de arts hier in de buurt!


Heel veel succes morgen bij de huisarts en laat je niet afschepen hoor!!

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:32

Ben je al naar de huisarts geweest? Dat lijkt op een ontstoken tekenbeet, en dat is link!! Ik zou zo snel mogelijk naar je huisarts gaan!

Succes!

Anoniem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:35

Dit topic heeft mij wel allerter gemaakt hoor. Gisteren weer in de bossen geweest, kom er trouwens elke dag, maar hond dus gisteren ook mee. Beestje zat op mijn schoot en hij is wit met bruine vlekken. Zag ik op het uiteinde van zijn vacht bij zijn hals een miniscuul zwart pluisje. Ik ben dan zo eentje die dat soort dingetjes altijd bekijkt, meestal is het ook niets. Het was dus een miniscule teek, zo een kleintje heb ik dus nog niet gezien en het beest zat gewoon stil. Toen ik hem op mijn nagel had, begon hij te lopen.

Valt ook nog niet mee om ze dood te drukken.

Anoniem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:49

Shylah schreef:
Ben je al naar de huisarts geweest? Dat lijkt op een ontstoken tekenbeet, en dat is link!! Ik zou zo snel mogelijk naar je huisarts gaan!

Succes!

lees jij wel Koe

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:57

Anya schreef:
Eerlijk gezegd ken ik geen overenthousiaste artsen m.b.t antibiotica (op jouw voorbeeld na dan). Ik ken vooral artsen die zich heel hard vasthouden aan de CBO richtlijnen, waardoor veel chronische lymepatienten niet de behandeling krijgen die ze nodig hebben om te genezen.

Pas de laatste twee jaar komt daar enige verandering in. Ik wordt (nogmaals met tussentijds bloedonderzoek) behandeld in een Academisch ziekenhuis volgens de ILADS-richtlijnen (langere en zwaardere kuur), maar tot voor kort was dit niet eens mogelijk. Je werd geacht genezen te zijn na maximaal een maand antibiotica.


Hmm, zelf ben ik een chronische bronchitis patient, en als ik zeg dat het weer eens raak is, schrijft hij zo antibiotica voor, zonder me ook maar gezien te hebben. Ik zeg daar altijd nee op (en ben er ook niet blij mee), heb net zo lang lopen zeuren totdat ik eens fantsoenlijk onderzocht werd en gepaste medicatie kreeg. Was een hoop gedoe voor nodig, maar antibiotica, kon ik zo krijgen hoor, no problemo Knipoog

Anoniem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:00

Heb je slechte huisats, niet zo zeer overenthousiast, eerder gemakzuchtig.

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:28

Ik ben toen ik 8 was, ook gebeten door een teek.
Mijn ouders hebben lang moeten aandringen, maar ik heb een ABkuur gehad. Ik wist niet dat Lyme zo'n erge ziekte was, dat leer ik nu dus pas.
Ik heb geen Lyme, omdat ik er op tijd bij was! En nu, ben ik daar zo blij mee!
Ik hoop TS (wat overigens Topic Starter betekend, was een vraag van je 2/3 pagina's geleden) dat je gauw een kuur krijgt, zodat je net als ik gewoon zorgeloos door kunt gaan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:06

Cootjuh.. jij hebt geluk gehad met je volhoudende ouders.
Ik verbrand teken tegenwoordig (niet als ze nog in mijn paard zitten, want dan heb je de kans dat ze de maaginhoud legen in mijn paard. De kop laten zitten is minder een probleem trouwens. Levert hooguit een zweer op, maar geen besmetting.

In Nederland zijn regio's waar inmiddels 50% van de teken besmet is helaas. Ik woon in zo'n regio.

Gelukkig dat het in Vlaanderen minder erg is.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:25

Hoe lang duurt het ongeveer voordat zo'n AB kuur aanslaat? Ik slik het nu 10 dagen, maar merk nog geen enkel verschil. Het tegenovergestelde juist..

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:32

Ik kan het me niet zo heel goed meer herinneren, het is immers 10 jaar geleden.. Maar ik reageerde op de antibiotica zowieso niet zo fijn, werd er misselijk door, en kreeg andere lichamelijke bijwerkingen. Ik krijg overigens die AB ook niet weer. Maargoed, ik durf het niet te zeggen, aangezien ik er niet erg lekker op reageerde en me erg beroerd voelde Tong uitsteken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:07

bevertje schreef:
Hoe lang duurt het ongeveer voordat zo'n AB kuur aanslaat? Ik slik het nu 10 dagen, maar merk nog geen enkel verschil. Het tegenovergestelde juist..


Dat hangt ervan af, hoever je Lyme gevorderd is.
Het is erg normaal als je al wat langer Lyme hebt dat je symtomen eerst erger worden. Dit heet een Herxheimerreactie.

Ik heb de eerste weken AB heel veel pijn extra gehad. Na een week of 3 begon ik verschil te merken. En na 2,5 maanden kan ik weer veel meer doen dan de laatste jaren. Ik heb wel last van de bijverschijnselen van de antibiotica (je lieve bacteriën gaan ook dood, dus je darmen werken bijvoorbeeld niet zo goed meer en ik ben erg moe), maar ik heb duidelijk minder last van gewrichten/spieren, zie weer goed en nog een aantal andere klachten zijn verbeterd/verdwenen.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:13

Ok.. dan ga ik maar stug door Lachen De vraag is alleen of ik wel lyme heb.. Hopelijk komt er snel verbetering.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:15

Voor hoeveel dagen heb jij AB Bevertje, en in welke hoeveelheid per dag?

De herxheimerreactie mag niet heel lang aanhouden, in dat geval moet je wel contact met je arts opnemen.

Wat info over Herxen:
Definitie van de JARISCH HERXHEIMER-REACTIE.:
Een toename van de symptomen van een spirochetale ziekte (zoals syphilis, Lyme-ziekte, of relapsing fever)die zich voordoet bij sommige patiënten na het starten van behandeling met middelen die tot afsterven van spirocheten leiden. Wordt ook wel kort Herxheimer reactie genoemd.

Toelichting:
Deze door medicamenten veroorzaakte plotselinge toename van symptomen kan zich voordoen binnen enkele uren, de volgende dag of binnen enkele weken nadat de patiënt begonnen is met de medicatie of na verandering van dosering of middel. Dit wordt veroorzaakt door het afsterven van spirocheten waar bij vermoedelijk antigenen en/of toxinen vrijkomen hetgeen aanleiding geeft tot cytokinen-productie (TNF-alpha, interleukin-6, interleukin-8 ). De duur van de reactie kan variëren en vaak word een cyclisch patroon gezien van enkele weken.
De Herxheimer- reactie gaat meestal gepaard met een verergering van bestaande symptomen.
Er kunnen zich een scala aan aspecifieke symptomen voordoen, die kunnen variëren van lichte vermoeidheid en slaperigheid tot griepachtige symptomen, koude rillingen, temperatuurverhoging, nachtelijke zweetaanvallen, spierpijn, gewrichtspijn en zwelling, depressie en geheugenproblemen, urticaria en exantheem, bloeddrukdaling. (N.B. deze klachten kunnen zich ook “spontaan” voordoen bij onbehandelde Lyme-Borreliose waarbij ook vaak een periodieke toename en afname van deze klachten wordt gezien. Na medicamenteuze behandeling is de reactie echter sterker door het afsterven van een grotere hoeveelheid spirocheten)
De urticaria en exanthemen en koorts worden soms verward met en allergische reactie op de gebruikte medicamenten.

De Jarisch Herxheimer-reactie is een teken dat de antibiotica hun doel bereiken en een bevestiging van de diagnose “actieve infectie”. Behandeling dient daarom in principe te worden voortgezet tenzij de reactie te heftig is.
Bij heftige reacties dient de medicatie tijdelijk te worden gestaakt en/of de dosering verminderd. Klachten worden zonodig symptomatisch behandeld (NSAID’s, antihystaminica, spierrelaxantia.)

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:19

Ik had een kuurtje gekregen voor 10 dagen.. 2 pillen per dag, doxy.. nogwat. Ik ben van de week toch weer terug geweest en nu heeft de dokter nog meer voor geschreven, maar dat moet ik morgen even gaan halen, dus durf niet te zeggen hoelang nog.
Ik voel me gewoon zwaar beroerd en ik baal ervan dat ik blijkbaar 'gezond' ben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:56

@Bevertje: PB

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:39

En ben je al naar die andere dokter geweest TS?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:41

snel naar de HA, anders ben je te laat..

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:42

Tjee wat eng. Mijn oma heeft 9 weken op IC gelegen met Lyme. Kantje boord geweest doordat ze verlammingsverschijnselen had onder andere aan het middenrif. Ze wist niet dat ze gebeten was, nooit een teek of plekje gezien, dus ze was er ook laat bij.

Dus altijd direct naar de dokter, zeker als je kringen om de beet heen krijgt!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:23

Colt schreef:
En ben je al naar die andere dokter geweest TS?

Dat wil ik ook graag weten Ja

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:11

Ik snap het niet als ze niét gegaan zou zijn hoor...

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:56

Heb zo'n vermoeden dat ze niet naar de HA is gegaan en wij ons meer zorgen maken als zijzelf Knipoog

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:36

Dat denk ik niet; ze zegt toch de hele tijd dat ze wèl naar de dokter gaat? Ik dacht alleen dat ze allang geweest was?
misschien heeft ze nu geen tijd om ons een update te geven.

doemaarwat

Berichten: 511
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: hoogeveen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 10:44

hallo allemaal , ik moet maandag weer naar dokter dan gaat ie kijken naar men plek ( ja ik weet dat ik eerst vrijdag zou gaan , maar ik moest werken ) ,