Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:39

Waarschijnlijk hebben artsen er ook weinig verstand van..netzoals bij malaria!

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:40

Jah dat hebben ze ook... Anders had die 1e arts wel een bloedtest gedaan etc

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:41

Mja.. dus aanklagen die arts als je wel ziek bent meid.
kan je nog flinke schadevergoeding krijgen ook.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:02

en?? ben je vandaag geweest??
wat zei je eigen huisarts ervan?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:03

Ik ben ook erg benieuwd

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:58

geen reactie?? dus je bent niet geweest??
lekker verstandig hoor.....

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:59

woofie schreef:
geen reactie?? dus je bent niet geweest??
lekker verstandig hoor.....


niet zo kort door de bocht. misschien is ze druk.

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:12

k wil net zeggen, ze is vandaag nog niet online geweest

Junip

Berichten: 5507
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: NL

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:13

ik ben ook wel nieuwschierig

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:16

benangelique schreef:
woofie schreef:
geen reactie?? dus je bent niet geweest??
lekker verstandig hoor.....


niet zo kort door de bocht. misschien is ze druk.


oke, misschien inderdaad wat kort door de bocht....maar...hoewel ik het absoluut niet eens ben met alle "bangmakerij" in dit topic, is het wel zaak om je te laten testen! hoe eerder lyme ontdekt wordt, des te beter te behandelen!!

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:44

Ben benieuwd, maar geloof er niet erg veel van dat ze geweest is
zo wel : werd tijd.

ben nu benieuwd of je nog kan lachen of dat je moet klagen straks.

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:34

Woofie: je kàn je niet laten testen als je net geïnfecteerd bent, en nog op tijd bent om er wat aan te doen, want er is niets te zien. Als er wel een positieve reactie is, zit de infectie al diep in je lichaam en ben je al maanden eerder geïnfecteerd.
Bovendien gebruiken ze in Nederland geen goede testen, dus àls je geïnfecteerd bent, heb je maar 50% kans dat ze het ook zien.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:35

testen is pas mogelijk 6-10 weken na de besmetting. Tot die tijd heb je geen meetbare antistoffen aangemaakt.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:37

Aafke_ schreef:
Woofie: je kàn je niet laten testen als je net geïnfecteerd bent, en nog op tijd bent om er wat aan te doen, want er is niets te zien. Als er wel een positieve reactie is, zit de infectie al diep in je lichaam en ben je al maanden eerder geïnfecteerd.
Bovendien gebruiken ze in Nederland geen goede testen, dus àls je geïnfecteerd bent, heb je maar 50% kans dat ze het ook zien.


Kijk en op zo'n reactie zaten we te wachten: de testen zijn niet goed....pffff. Maar misschien is de ab ook wel niet goed etc. etc.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:43

En voor Slimmerik dan maar weer... De testen zijn helaas niet goed genoeg voor iedereen. Dat komt omdat er meerdere stammen teken en meerdere stammen borrelia zijn... En omdat sommige mensen ondanks de ziekte geen antistoffen aanmaken.. Of toevallig een teek in een ander gebied hebben opgedaan, wel antistoffen maken, maar niet de antistoffen die in de regionale test worden gemeten... Tja.. dat is heel vervelend.. maar we moeten het ermee doen.. er zijn namelijk geen betere testen in handel.

DIAGNOSE VAN LYME
De diagnose van de ziekte van Lyme moet gebaseerd zijn op de ziektegeschiedenis, symptomen en resultaten van onderzoeken. Meestal voert men ook testen uit, voornamelijk van het bloed. Deze testen moeten gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnose. Helaas baseert men zich in Nederland juist heel sterk op deze testen, terwijl ze vaak ten onrechte negatief zijn.

Behalve het testen van bloed wordt ook wel cerebrospinaal vocht (hersenvocht) getest op o.a. antistoffen. Hiervoor moet een lumbaalpunctie (ruggenprik) worden gedaan. Dit wordt met name gedaan bij een vermoeden van neuroborreliose (Aandoeningen van het zenuwstelsel door Borrelia). Bij deze tests is de kans nog groter dat de uitslag negatief is terwijl men wel is geïnfecteerd.

Let op! Een negatieve test sluit de ziekte van Lyme niet uit. Ook is een positieve uitslag op zichzelf geen bewijs van de ziekte van Lyme. De resultaten van de testen moeten in combinatie met de andere informatie (ziektegeschiedenis, symptomen, e.d.) beoordeeld worden.

Er moet nagegaan worden of iemand een tekenbeet had, een rode uitslag (erythema migrans), en of de klachten daarna zijn ontstaan. Ook wordt de diagnose aannemelijker als andere ziekten zijn uitgesloten. De ziekte van Lyme kan diverse symptomen veroorzaken, maar de meeste daarvan zijn niet specifiek, ze komen ook bij andere ziekten voor. Wel maakt diversiteit van symptomen de ziekte van Lyme aannemelijker. De checklist kan gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnostiek en om het ziekteverloop te volgen door bijvoorbeeld 1 x per maand te scoren.

Let op! Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:47

Anya: doe geen moeite, dit staat al op het topic, en ''slimmerik'' heeft geen puf dat allemaal te lezen, want ze weet het tòch beter als alle mensen met echte ervaring en kennis bij elkaar.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:47

Een collega van mij was ook gebeten door een teek en had een flinke huidreactie. Hij is naar de dokter gegaan (daar heb ik hem heen gejaagd trouwens, hij vond het niet zo nodig) toen de huidreactie weg was, ca. 2 weken na de beet denk ik. Hij is toen meteen doorgestuurd en de bloedtest was WEL positief. Het kan iets langer zijn geweest dan 2 weken maar veel niet, geen 6 weken in elk geval.

dus ik vraag me af of het wel klopt dat testen geen zin heeft.

Hij heeft een flinke AB kuur gehad toen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:50

Anya bedankt voor je uitleg....maar betekent dat ook dat niet iedere ab kuur goed is om het tekengif te neutraliseren??

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:50

ZS: Hij kan dus ook eerder al een keer geïnfecteerd zijn. Iedere tekenbeet die te laat opgemerkt is kan een infectie veroorzaakt. Anya vertelt geen onzin hoor, die heeft échte kennis van zaken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:56

slimmerik schreef:
Anya bedankt voor je uitleg....maar betekent dat ook dat niet iedere ab kuur goed is om het tekengif te neutraliseren??


Dat klopt. Er zijn maar een paar middelen die werken tegen Lyme.
Doxycycline (in dubbele of 4 dubbele dosis) en naar gelang je langer ziek bent heel erg lang (ik heb net drie maanden geslikt). Een vorm van een infuus. Klacid werkt ook zo uit mijn hoofd.
Ik zal even zoeken of ik de behandelrichtlijnen kan vinden..

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:08

De behandelrichtlijnen laat ik maar aan mijn HA over ...bedankt iig voor je moeite. Maar bij de grote besmettingskans tegenwoordig zouden ze dus idd landelijk een jaarlijkse bloedtest af moeten nemen daarop.

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:15

Ben ook wel benieuwd wat het is / was...

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:18

Aafke_ schreef:
ZS: Hij kan dus ook eerder al een keer geïnfecteerd zijn. Iedere tekenbeet die te laat opgemerkt is kan een infectie veroorzaakt. Anya vertelt geen onzin hoor, die heeft échte kennis van zaken.


Zeg ik dat dan?

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:48

Nee, maar wat ik bedoelde was: als je een verdachte beet gehad hebt, en je test gelijk positief, dan lijkt het me dat dat is omdat je al eerder Lyme opgelopen hebt, en dat de test dáárop reageert, en niet op de beet die je net gehad hebt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:01

slimmerik schreef:
De behandelrichtlijnen laat ik maar aan mijn HA over ...bedankt iig voor je moeite. Maar bij de grote besmettingskans tegenwoordig zouden ze dus idd landelijk een jaarlijkse bloedtest af moeten nemen daarop.


De behandelrichtlijnen staan de paar antibiotica soorten bij die wel helpen... Daarom zocht ik die.
http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

Dat is ook zo. Bijvoorbeeld bosbouwers en boswachters, jachtopzieners e.d. krijgen jaarlijks een bloedtest. Dat is in sommige CAO's zelfs zo vastgelegd.