Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:02

Aafke_ schreef:
Nee, maar wat ik bedoelde was: als je een verdachte beet gehad hebt, en je test gelijk positief, dan lijkt het me dat dat is omdat je al eerder Lyme opgelopen hebt, en dat de test dáárop reageert, en niet op de beet die je net gehad hebt.


Dat klopt. Of de test is vals positief. Ook dat kan. Daarom is de klinische diagnose zo belangrijk (tezamen met het uitsluiten van ziekten met een (deels) gelijksoortig symptoombeeld, zoals reuma, Lupus, fybromyalgie, MS om er maar een paar te noemen).

kim1
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:07

Doemaarwat, ben je al bij de dokter geweest, wij zijn namelijk benieuwd wat de uitslag is.
Misschien even een reactie geven dan weten wij ook meer.

groetjes kim

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:08

Ze is al 2 dagen niet online geweest. Nou maar hopen dat ze niet meteen naar de IC is gebracht Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:17

@zoektstalling
Sorry had jouw vraag over het hoofd gezien.

Citaat:
Testen

Als iemand wordt geïnfecteerd met de Lyme-bacterie, dan maakt het immuunsysteem antilichamen aan om de bacteriën te bestrijden.
Met sommige testen probeert men deze antilichamen tegen de Lyme-bacterie aan te tonen. Er zijn twee typen antilichamen waarop men test: IgM en IgG. IgM wordt door het lichaam als eerste aangemaakt en daarna IgG. Het duurt enige weken voordat er genoeg antilichamen zijn aangemaakt om aan te kunnen tonen. IgM verdwijnt meestal weer na enige maanden, maar kan ook aanwezig blijven als de bacteriën aanwezig blijven. IgG kan jaren in het lichaam blijven, ook nadat de bacterie uit het lichaam is.

Let op! De antilichamen beschermen niet of niet voldoende tegen een volgende infectie met Lyme-bacteriën. Als men dus genezen is, en opnieuw wordt geïnfecteerd, dan kan men opnieuw ziek worden. Men wordt dus niet immuun!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:00

`Enige weken` zou dan toch best kunnen kloppen w.b. mijn collega. Ik bedoel dat hoeft niet per se 6 weken of meer te zijn. Het hangt er denk ik ook vanaf hoe iemands immuunsysteem in elkaar zit en hoe snel iemand antistoffen aanmaakt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:03

Kan best.. ze houden zes weken aan om zeker te weten meestal. En voor sommige geldt dat ze nooit antistoffen in een bepaalde band aanmaken. Ik heb bijvoorbeeld altijd alleen maar antistoffen in de IgM gehad en nooit in IgG. Het is voor veel mensen verschillend.

anja136
Berichten: 157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Wijhe

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:05

ga direct naar de dokter en laat je testen. In een vroeg stadium kunnen ze er nog wat aan doen. Ik heb waarschijnlijk ook de ziekte van lime en krijg morgen daarover uitslag. Ik ben al meerdere malen ernstig ziek geweest tot het ziekenhuis aan toe. Ik had toen net zo'n plek als jij nu hebt.


Let op alleen van een besmette teek krijg je zo'n grote plek, van een normale teek niet... Sterkte

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:16

Ik zou i.i.g. wel naar de dokter gaan. Je kunt nog beter pas na 4 weken naar het ziekenhuis gestuurd worden en dan WEL een flinke AB/kuur meekrijgen dan helemaal niet!

Mijn collega was er dan eigenlijk ook te laat bij als je het zo bekijkt, hij heeft WEL een zware AB kuur gehad (gelukkig zag zijn arts er de noodzaak van in!) en hij is later opnieuw gecontroleerd, blijkbaar was het toen goed.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:17

kan het niet zo 123 vinden maar is er al wat meer bekend van de ts ????

ze is al 2 dagen niet meer online geweest

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:27

Aafke_ schreef:
Woofie: je kàn je niet laten testen als je net geïnfecteerd bent, en nog op tijd bent om er wat aan te doen, want er is niets te zien. Als er wel een positieve reactie is, zit de infectie al diep in je lichaam en ben je al maanden eerder geïnfecteerd.
Bovendien gebruiken ze in Nederland geen goede testen, dus àls je geïnfecteerd bent, heb je maar 50% kans dat ze het ook zien.


dat weet ik....maar met enig geluk is de plek van de beet nog zichtbaar....èn ze zou toch die foto's ook meenemen naar haar huisarts??

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:41

zo, ik heb net de hele topic doorgelezen. En ik moet zeggen het is erg ingteressant...

ik hoopvoor de TS dat het nu door deze dokter wat sirieuzer genomen wordt.

ik heb nog een vraagje, laatst hoorde ik van iemand dat je ook bestem kan raken als je bijvoorbeeld uit een hond ene teek haalt. klopt dit?

doemaarwat

Berichten: 511
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: hoogeveen

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:57

hoi nou ik heen geweest en ze zeggen dit is geen tekenbeet..! dus naja ik ga nu wachten en kijken of ik verschijnselen krijg dan ga ik terug;)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:59

ik zou ab hebben geist... wachten tot je verschijnselen krijgt, dat is slim Scheve mond

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:00

Lukraak ab slikken is echt niet goed voor je...
Tja, nóg een dokter lijkt me ook niks, heb je wel gevraagd wat het dan wel was?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:00

iloveyah87 schreef:
zo, ik heb net de hele topic doorgelezen. En ik moet zeggen het is erg ingteressant...

ik hoopvoor de TS dat het nu door deze dokter wat sirieuzer genomen wordt.

ik heb nog een vraagje, laatst hoorde ik van iemand dat je ook bestem kan raken als je bijvoorbeeld uit een hond ene teek haalt. klopt dit?


nee
maar wel als de hond besmet is en jou bloed met de besmette hond in contact komen
ditzelfde met mens op mens ed
eingelijk alles wat lyme mee draagt en waar je bloed contact hebt

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:04

brittkitt hier de zelfde vraag....
je hebt nu al 3 dokters gehad als ik het goed gelezen heb. misschien hebben ze alle 3 gelijk, of alle 3 ongelijk. imo zijn jouw sypmtomen gelijk aan die van de ziekte van lime. ik ben dus ook benieuwd wat hun denken dat het WEL geweest is...

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:06

rommulus schreef:
iloveyah87 schreef:
zo, ik heb net de hele topic doorgelezen. En ik moet zeggen het is erg ingteressant...

ik hoopvoor de TS dat het nu door deze dokter wat sirieuzer genomen wordt.

ik heb nog een vraagje, laatst hoorde ik van iemand dat je ook bestem kan raken als je bijvoorbeeld uit een hond ene teek haalt. klopt dit?


nee
maar wel als de hond besmet is en jou bloed met de besmette hond in contact komen
ditzelfde met mens op mens ed
eingelijk alles wat lyme mee draagt en waar je bloed contact hebt


ok dank je wel voor de uitleg!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:17

geen dank Knipoog

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:23

Hmmm... Nja oke.
Ik ben het niet echt eens met die dokter zoals ik al eerder zei : ik zou nu willen weten wat het wél is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:17

Ik ben erg benieuwd wat het dan wel is volgens hen. Ik ben ook wel benieuwd in welk gebied van Nederland jij woon doemaarwat... Zegt vaak iets over artsen.. Tenminste moeten ze vertellen wat het dan wel is. Heb je de foto wel meegenomen? Heb je trouwens de vereniging van lymepatienten gebeld met de vraag wie in jouw omgeving wel verstand van lyme heeft? Zij houden daar een lijst van bij nl.

Ach... weet je.. ik geef het op. Je kunt niet iedereen behoeden voor deze ziekte.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:23

Jolliegirl schreef:
Hmmm... Nja oke.
Ik ben het niet echt eens met die dokter zoals ik al eerder zei : ik zou nu willen weten wat het wél is.


Ik heb het al eerder gezegd: mijn dochter en ik reageren hetzelfde op dazen/blinde steken.... Al járen!!

Maar ik vind de dokter met de ongerustheid van TS wel laks omgegaan. Twijfel ook een beetje aan het hele verhaal... Eerst melding maken hier, in paniek zijn...iedereen de kop gek maken en dan het met zo'n sumiere post af doen. Niet netjes imo.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:03

Tenzij TS niet echt opnieuw gegaan is natuurlijk.... Maar laten we daar nu maar niet vanuit gaan.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:33

slimmerik schreef:
Jolliegirl schreef:
Hmmm... Nja oke.
Ik ben het niet echt eens met die dokter zoals ik al eerder zei : ik zou nu willen weten wat het wél is.


Ik heb het al eerder gezegd: mijn dochter en ik reageren hetzelfde op dazen/blinde steken.... Al járen!!

Maar ik vind de dokter met de ongerustheid van TS wel laks omgegaan. Twijfel ook een beetje aan het hele verhaal... Eerst melding maken hier, in paniek zijn...iedereen de kop gek maken en dan het met zo'n sumiere post af doen. Niet netjes imo.



Ja , maar daarom zou ik dus willen weten wat het wél is.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:45

slimmerik schreef:
Jolliegirl schreef:
Hmmm... Nja oke.
Ik ben het niet echt eens met die dokter zoals ik al eerder zei : ik zou nu willen weten wat het wél is.


Ik heb het al eerder gezegd: mijn dochter en ik reageren hetzelfde op dazen/blinde steken.... Al járen!!

Maar ik vind de dokter met de ongerustheid van TS wel laks omgegaan. Twijfel ook een beetje aan het hele verhaal... Eerst melding maken hier, in paniek zijn...iedereen de kop gek maken en dan het met zo'n sumiere post af doen. Niet netjes imo.


En ik heb ooit zo gereageerd op muggen... Die bleken geinfecteerd met iets anders (weet niet meer wat) maar daar was ik allergisch voor. Toen had ik 10 zulke plekken op mijn lichaam... Nou wist ik toen wel zeker dat het muggenbeten waren, doordat ik ze in de aanval heb zien gaan Clown

Anoniem

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:09

Ze is toch naar 3 dokters geweest? Dan kan je eigenlijk nu alleen nog maar afwachten. Bij de eerste symptomen van ziekworden, gelijk bloedtest laten doen.

Dat ze iedereen gek heeft gemaakt, vind ik wel een beetje overdreven, er hebben een paar wat kooltjes gegooid en dan krijg je altijd zo een overspannen discussie op bokt.