MRI... BRRR

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:04

Ik heb ook een MRI scan gehad, is idd niets aan. Het maakt een vreselijke herrie, maar je krijgt een koptelefoon op, moet stil liggen en omdat mijn MRI van de schouder was ook bij het maken van de scan even je adem inhouden.

Omdat ik lichtelijk claustrofobisch ben, vond ik het niet leuk dat ik er met mijn hoofd inmoest, maar dat was achteraf ook geen probleem.

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:13

Thanks.. Denk je adt ik er alleen met mijn hoofd in moet? of me hele lichaam?

nienke1208

Berichten: 2140
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:17

Ik lag er ongeveer voor de helft in, zeg maar tot mn buik ongeveer...

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:31

PinkyBubble schreef:
Ik moet nu dus serieus 2 maanden lang die troep slikken eer ze me alsnog een keer gaan helpen, Want ook al zeg je dat het met spoed is, They dont seem to care... Waar moet eht toch heen met deze wereld soms..


Ah jij bent de enige die door de scan heen moet begrijp ik. Verder wacht er niemand?

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk geholpen worden, maar dat wil IEDEREEN. Niemand zit voor z'n plezier op zo'n scan te wachten, dat zijn allemaal mensen met pijn. Maar helaas ben je geen spoedgeval aangezien hetgeen waar jij pijn aan heb niet dodelijk is en het is een klacht die al langer bestaat. Als je nu een aneurysma (bloedvat verwijding) in je hoofd hebt dat op knappen staat, dán ben je een spoed geval. Heb je net een ongeluk gehad en is het van direct belang om te zien of je niet direct geopereerd moet worden, dán ben je een spoed geval.

Succes in ieder geval, meestal valt het achteraf enorm mee.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:35

@ Dwertje; als je heel bang voor naalden bent kun je bij je huisarts om Dormicum vragen, uurtje voor de scan innemen en je hebt niet eens meer door dat je uberhaupt een prik krijgt.

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:31

Qimm schreef:
PinkyBubble schreef:
Ik moet nu dus serieus 2 maanden lang die troep slikken eer ze me alsnog een keer gaan helpen, Want ook al zeg je dat het met spoed is, They dont seem to care... Waar moet eht toch heen met deze wereld soms..


Ah jij bent de enige die door de scan heen moet begrijp ik. Verder wacht er niemand?

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk geholpen worden, maar dat wil IEDEREEN. Niemand zit voor z'n plezier op zo'n scan te wachten, dat zijn allemaal mensen met pijn. Maar helaas ben je geen spoedgeval aangezien hetgeen waar jij pijn aan heb niet dodelijk is en het is een klacht die al langer bestaat. Als je nu een aneurysma (bloedvat verwijding) in je hoofd hebt dat op knappen staat, dán ben je een spoed geval. Heb je net een ongeluk gehad en is het van direct belang om te zien of je niet direct geopereerd moet worden, dán ben je een spoed geval.

Succes in ieder geval, meestal valt het achteraf enorm mee.

Afgod
Amen...

2 maanden wachttijd voor een MRI vind ik zelfs nog meevallen. Ik heb zelfs een keer 4 maanden moeten wachtten.
Neem lekker je eigen cd-tje mee, je gaat eronder liggen...oogjes dicht en geniet van je muziek...ik was elke keer weer binnen 4 min in slaap haha.
En stel je krijgt een infuusje omdat er contrastvloeistof wordt ingespoten, je gaat er niet dood aan Lachen t heeft wel een grappig gevoel als Het er ingespoten wordt.

@ diegene die beweerde dat je geen contrastvloeistof krijgt bij een MRI, ik heb nog mijn MRI met contrastvloeistof, de foto's ervan, op cd-rom thuis liggen..

edit; Als je bij de zoekmachine zoekt op bokt, kom je al vele topics tegen over een MRI

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:04

Flew schreef:
@ Dwertje; als je heel bang voor naalden bent kun je bij je huisarts om Dormicum vragen, uurtje voor de scan innemen en je hebt niet eens meer door dat je uberhaupt een prik krijgt.


Ik heb echt wel angst voor naalden,maar weet dat het noodzakelijk is.
Waarschijnlijk is mijn scan binnen nu en 2 weken want er word spoed achter gezet.
de aanvraag is via het ziekenhuis met de fax gedaan.
Natuurlijk weet ik het nut van die scan.
Ik ben echt wel bang voor naalden maar ik denk altijd maar zo even de lippen stijf en ogen dicht en dan is die prik zo voorbij

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:07

Ah ok. Ik krijg paniekaanvallen dus het is voor mijn veiligheid en die van de artsen het beste dat ik kalmeringsmiddel krijg. Dat spul is zo goed dat ik me de hele behandeling niet eens meer herinner. Clown

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:13

Nou ik zal niemand aanvallen maar vind prikken gewoon eng.
Maar ik besef gelukkig heel goed dat het maar even is.
De mri scan vind ik ook niet leuk,maar dan denk ik maar ach een half uurtje en het is voorbij.
Op internet heb ik al veel info kunnen vinden over de mri .
En pinkybubble je moet maar zo denken dat er dagelijks honderden mensen door de scan gaan en er gebeurd niets engs.
Iedereen zal het weer anders ervaren.
We zullen wel zien,maar zal blij zijn als het achter de rug is Haha!

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:18

Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb dagelijks met de radiologie te maken. Je krijgt echt géén contrastvloeistof ingespoten. Dat krijg je alleen met een botscan of een andere nuclair onderzoek.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:20

Waarom werd mij gisteren dan gevraagd of ik allergisch ben voor contrastvloeistof.
Er werd me duidelijk gezegd dat ik een mri scan krijg.
Ze willen mijn banden en pezen en meniscus bekijken.
Laatst bijgewerkt door soyke op 27-07-07 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

missblonda

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Houten

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:22

ik heb ook een mri gehad met contrastvloeistof in mijn arm/schouder om eerst fotos te maken van mijn schouder en vervolgens een mri scan. Met die vloeistog kunnen ze je spieren en pezen op de foto zichtbaar maken dus vandaar het spul. er is echter weinig aan een mri scan lekker rustig liggen muziekluisteren

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:21

edit; zet het even allemaal wat liever neer..(het kwam voor mijn gevoel erg snauwend over, dit is niet het geval, vandaar even een edit)

Ik ben nu in totaal 4x onder de MRI geweest, waarvan er 3x contrastmiddel is toegediend.
Als mensen blijven beweren dat er tijdens een MRI geen contrastmiddel toegevoegd word, wil ik graag dat diegene dan contact opneemt met mijn neuroloog/neurochirurg. Want dan ben ik voor vereerde doeleinden onder de MRI geweest.
http://www.lumc.nl/patfolders/patienten ... e/mri.html Hierin staat ook beschreven dat er evt contrastvloeistof ingespoten kan worden.

Citaat:
Contrastmiddel (niet jodiumhoudend)
Bij het onderzoek wordt afhankelijk van het te onderzoeken lichaamsdeel een contrastmiddel toegediend. Dit gebeurt in een bloedvat via een infuus/catheter om bloedvaten, organen en/of afwijkingen te kunnen beoordelen. In dat geval wordt er bij u vlak voor het onderzoek een infuus ingebracht. In verreweg de meeste gevallen verloopt dit zonder problemen. Het infuusslangetje wordt circa 20 minuten na de injectie verwijderd.


Durf er zelfs een weddenschap voor te sluiten...
Laatst bijgewerkt door knuffelpoesz op 27-07-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:39

Marjolein_18 schreef:
Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb dagelijks met de radiologie te maken. Je krijgt echt géén contrastvloeistof ingespoten. Dat krijg je alleen met een botscan of een andere nuclair onderzoek.


Ik weet niet hoe je daar zo zeker van komt, maar er wordt wel degelijk contrastvloeistof gebruikt bij de MRI... Heb er zelf gewerkt... Niet voor alle onderzoeken overigens, maar wel bij veel onderzoeken,... Weet zo uit mijn hoofd niet of het bij een nek ook zo is, de protocollen veranderen voortdurend...

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:42

Vaak is het nodig om tijdens het onderzoek contrastvloeistof toe te dienen. Mocht dit bij u het geval zijn, dan wordt er van tevoren bij u een infuus ingebracht. Het gebruik van contrastvloeistof geeft extra informatie over de toestand van de weefsels. Het contrastmiddel dat gebruikt wordt bij MRI-onderzoek is zeer veilig. Bij hoge uitzondering wordt wel eens overgevoeligheid waargenomen.

Dit stukje komt van de site van een ziekenhuis...

Voortaan even je informatie controleren voordat je zo stellig iets beweert Knipoog

Bij een nucleair onderzoek (bijvoorbeeld botscan) wordt overigens geen contrastvloeistof gebruikt, maar een radioactieve stof.. Is ook een heel verschil...

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:49

Ik mag in september/oktober ook weer naar het ziekenhuis voor een mriscan van mijn borsten (dit ipv een mammografie)...
Ik ben alleen allergisch voor de contrastvloeistof, dus hoop ik dat er wat anders word ingespoten.

gaapje

Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:50

mijn zoon van 9 heeft er al 6 keer ingelegen.
ik heb hem nooit gehoort.
en soms kreeg hij contrastvloeistof.
bij hem gaat het om iets in zijn hoofd en de eene keer kunnen ze het minder goed zien als de andere keer.
en om het dus beter te kunnen zien krijgt hij dan de contrastvloeistof.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:55

Marjolein_18 schreef:
Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb dagelijks met de radiologie te maken. Je krijgt echt géén contrastvloeistof ingespoten. Dat krijg je alleen met een botscan of een andere nuclair onderzoek.

Marjolein, in je profiel zie ik dat je als voedings-/afdelingsassistente werkt, ik neem aan op een verpleegafdeling.
Ik ben heel erg benieuwd hoe je in je werk met radiologie te maken krijgt?
De weddenschap met Knuffelpoesz kan je maar beter niet aangaan in ieder geval.
Ik werk zelf op de MRI en heb bijna dagelijks met MRI-contrast te maken; Magnevist heet het bij ons. Haha!


TS, als je tot september te lang vindt duren zou je misschien via je verzekeraar uit kunnen zoeken waar de wachtlijsten korter zijn.
In ieder ziekenhuis volgen ze hun eigen protocol voor de MRI, wat ik van jou verhaal hoor zou het onderzoek in mijn ziekenhuis ongeveer 20 tot 30 minuten duren en zou je hiervoor in principe geen contrast krijgen.
Maar ik heb natuurlijk niet alle gegevens voor m'n neus, dus pin me er niet op vast.
De wachtlijst proberen we niet langer dan 4 tot 6 weken op te laten lopen.

Als je geen last hebt van claustrofobie is het onderzoek best vol te houden hoor.
Mocht je het toch eng vinden dan kan je je ogen dichthouden.
Je wordt er wel een eind ingeschoven; met je nek kom je halverwege het toestel te liggen.
Je benen steken er dan uit.
Heel veel succes, ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:00

Kanzi schreef:
Magnevist heet het bij ons. Haha!


Owja, zoooo heette dat Haha! (zat al een tijdje mijn hersenen te kraken Knipoog )

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:17

Marjolein_18 schreef:
Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb dagelijks met de radiologie te maken. Je krijgt echt géén contrastvloeistof ingespoten. Dat krijg je alleen met een botscan of een andere nuclair onderzoek.

Sinds wanneer heb je als voedingsassistente met radiologie en MRI-scans te maken? Ik wil niet flauw doen maar volgens mij houdt een voedingsassistente zich bezig met het verzorgen van het eten voor de patienten, dus niet met contrastvloeistof.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:29

Je kunt inderdaad contrast vloeistof ingespoten krijgen, maar dat is lang niet met alle onderzoeken. Volgens mij was dit als ze de aderen goed in kaart willen hebben. Dan maken ze eerst een blanco (zonder contrast is dat) opname, en daarna met. Dan kunnen ze de plaatjes over elkaar heenleggen en zo duidelijk de aderen zien.
Tenminste, dat hebben ze mij verteld in mijn 1e jaar radiodiagnostiek hihi.

Ik zou gewoon lekker een eigen cdtje meenemen, zodat je naar je eigen muziek kan luisteren, ontspant toch een beetje.
Het apparaat gaat heel hard bonken/zoemen, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Gewoon lekker je ogen dichtdoen, dan zit je ook niet de hele tijd naar de kleine ruimte boven je te staren Knipoog

Als je nou heel erg bang bent voor de prik als je evt contrastvloeistof krijgt, kun je bij de huisarts of de arts die je behandeld een receptje halen voor emla zalf. Dit is verdovende zalf, die je een half uur van tevoren ongeveer (staat op de verpakking) op je handen kunt smeren, dus op de plek waar ze meestal prikken. Boven op de hand zegmaar. Dan voel je niks meer van de prik! Ik ben ook een gigantische miepert qua naalden, en haal dus ook altijd die zalf als ik onder narcose moet oid. Erg fijn!

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:55

oke maar als contrastvloeistof hetzelfde is als een infuus dan ben ik al een beetje gerustgesteld.
Infuzen zijn al vaak geprikt bij me en dat valt meestel wel mee,ligt eraan wie er prikt.
Ik wacht in ieder geval geduldig af en hoop toch ook dat ik zo aan de beurt ben zodat ik weet wat er mis is met me.
Nu zit ik de hele dag op de bank omdat ik niet mag lopen en als ik loop dan moet het met krukken.
Dus het is heel tegenstrijdig,aan de ene kant wat angst voor de mri en aan de andere kant opluchting zodat ik weet wat er msi is.
Wel heel fijn dat veel mensen ervaringen hebben met de mri.

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:33

dwertje, bij mij werd er wel een infuusding aangelegd, want ik werd gekoppeld aan een soort pompje, die de radioloog?aanzette wanneer er een "foto" van mijn aders gemaakt moest worden.(en toen kreeg ik pas contrast naar binnen)
Ik wens je alvast sterkte met de rest van je ziektebed(weet niet eens of ik het wel goed zeg haha)
En ik hoop voor jou dat jij, en de artsen een stuk wijzer worden van de MRI.(en dat je snel weer mag lopen)

Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:25

Ik zie hier wel vaker van dit soort topics voorbij komen. Ik snap eigenlijk niet waarom het zo eng moet zijn? Ik heb nog nooit een MRI scan hoeven ondergaan, maar het lijkt me niks voorstellen. Het is toch gewoon een tunnel waar je ingaat? Nouja, zal wel aan mij liggen, maar volgens mij hoef je je nergens druk om te maken als je niet claustrofobisch bent in ieder geval! Succes, verder heb ik er dus geen ervaring mee, maar het komt heus wel goed Lachen

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: MRI... BRRR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:27

@sophie; die tunnel is wel lang, en het is een aardig krappe ruimte.
verder maakt de MRI een Rot herrie! die je zelfs door je muziek en oordoppies heen hoort.