ohjee, TBC??!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

ohjee, TBC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 22:00

Ik werk in de vakantie op de prikpoli van het ziekenhuis. Hier krijg je natuurlijk te maken met allerlij soorten ziektes en aandoeningen, maar meestal is van tevoren bekend wat mensen hebben.
Vorige week donderdag had ik een rare man voor mijn neus met een mondkapje. Niks bijzonders, er zijn zoveel patiënten die zichzelf moeten beschermen tegen infecties e.d. Uit interesse vroeg ik wat deze man had. Hij vertelde me doodleuk dat ze hem verdachtten van TBC Gestoord Zijn zus kwam uit een of ander land, en die had het ook. Nu had de longarts vlekken op zijn longen ontdekt, en nader onderzoek moest uitwijzen of hij inderdaad TBC had. Die man praatte ook over de quarantaine waarin hij geplaatst zou worden die dag. Door de schok heb ik hem niet gevraagd waarom hij überhaupt nog niet op de afdeling lag!! Want er zijn genoeg mensen in het ziekenhuis die TBC kunnen krijgen.
Omdat ik nu ziek thuis zit heb ik het nog niet bij mijn baas nagevraagd. Morgen moet ik sowieso naar de HA toe en zal ik het bij hem navragen.

Kunnen jullie mij een beetje geruststellen?
En weten jullie feitjes over TBC? over de kans op deze aandoening en de genezingskans?

Dank jullie wel Lachen

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: ohjee, TBC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:03

Genezingskans is volgens mij heel erg goed. Het is alleen superbesmettelijk, daarom moeten de patiënten, en zeker in een ziekenhuis in quarantaine.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: ohjee, TBC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:36

Omdat de incubatietijd nogal lang is, kunnen ze voorlopig niets doen. De man waarover het gaat is foetsie! Ze kunnen dus niet testen of het om gesloten of open TBC gaat.

Niemand verhalen erover?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: ohjee, TBC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:36

Ik heb altijd begrepen dat je echt moet worden aangehoest om besmet te kunnen raken.
Die man droeg al een mondkapje, dan wordt aanhoesten al een stuk minder waarschijnlijk.
Mocht je je echt ernstig zorgen blijven maken, dan kan je misschien vragen om een Mantoux-test.
Hopelijk weten ze die man nog boven water te toveren!