Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poppetje
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-10-02

Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:27

Oh mensen wat een gedoe
Ik ben zo vreselijk bang voor de tandarts he.
Al zeker 10 jaar dat ik niet meer naar de tandarts ben geweest.
Nu sinds eergister heb ik kiespijn Vriendjes zijn?
1 hele fraaie kies geeft mij het gevoel dat er een flink gat aan het groeien is.

Wat nu?
Kan ik na al die jaren zomaar weer naar een tandarts?
Zijn daar geen kosten aan verbonden dan, want ik ben maar simpel basis verzekerd?

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:29

Ik zou echt niet weten hoe dat moet. Maar ik denk zeker wel dat je terecht kunt. Lachen Heel veel succes meid! De tandarts is ook echt niet mijn vriend Knipoog haha.

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:30

Ik zou niet weten hoe het zit met de kosten...
Maar het is zo te horen hard nodig dat je even een bezoekje gaat brengen.

Iemand die ik ken is ook heel bang van de tandarts, zij wordt bij elk bezoek verdoofd omdat ze anders niet durft.
Volgens mij is vertroouwen in je tandarts heel belangrijk.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:32

tuurlijk kun je na de tandarts.. stel dat je al 10 jaar niet naar de huisarts bent geweest, en nu opeens buikpijn hebt, dan ga je toch ook. Dus gewoon ff bellen voor een afspraak en je probleem uitleggen.

gaapje

Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:34

het lig er eraan hoe oud je bent
ben je ouder als 18 (geloof).
dan moet je je eigen eerst laten seneren (als ik het goed schrijf).
ben je helemaal caries vrij dan krijg je het weer vergoed door het ziekenfonds.
mijn man had hetzelfde konden eerst even 2000 euro neer tellen zodat zijn gebit goed was.
en vanaf toen werd het pas weer door de verzekering gedekt.
en anders moet je even bellen

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:06

Ik heb hetzelfde gehad ik ben ook vreselijk bang voor de tandarts...was al een jaar of 5 niet meer geweest...kreeg ook tandpijn op een avond en heb 2 zenuwbehandelingen moeten ondergaan. Ik kreeg daarvan een gedeelte (hetgeen in mijn pakket zat destijds) gewoon vergoed..(ligt mischien ook aan je tandarts?!)

Anoniem

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:08

Dat laten sanneren is toch niet meer?
Of heb ik dat mis?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:08

Is afhankelijk van je verzekering - polisvoorwaarden even lezen.

gaapje

Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:09

nou bij ons was dat wel zo
of ik ben opgelicht haha
was vorig jaar

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:19

runningkawa schreef:
Dat laten sanneren is toch niet meer?
Of heb ik dat mis?


Volgens mij wel, mijn stiefmoeder wil overstappen naar de verzekering waar mijn pa bij zit. Maar zij heeft een heel slecht gebit en moet eerst alles in orde laten maken voor ze daarheen kan..

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:27

Ja hoor, als het er op aan komt is een tandarts gelijk een ondernemer als een kapper of een bloemist. Zijn handelswaar is echt te koop, ook voor klanten die eens per 10 jaar willen kopen en het maakt ook niet uit of de klant verzekert is of niet.

Ik ben zelf niet verzekerd voor tandheelkundige zorg en betaal gewoon de rekeningen 100% zelf uit eigen beurs.
De kosten voor het opnieuw opbouwen van een kies zijn iets van 150 euro. Heb je alvast een indicatietje.

Mijn tip: ga niet naar dezelfde tandarts van 10 jaar terug, maar laat je verrassen door een moderne tandartskliniek - je zult versteld staan hoezeer de kwaliteit is toegenomen en hoe klantvriendelijk er tegenwoordig gewerkt wordt Ja

Trouwens, ik heb recent een wortelkanaalonderhandeling moeten ondergaan (had ook kiespijn, vreselijk), dat kostte in totaal een 500 euro (2x behandeling van ± 1 uur met allerlei handwerk en fotos en materialen). Is een dure behandeling.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:21

Hier een zelfde verhaal.. Maar ik heb in het nieuwe zorgstelsel wel een uitgebreide verzekering genomen en eigenlijks wordt alles vergoed en ik heb een lijstje gehad van de tandarts vorig jaar wat er allemaal moest gebeuren en ik zat in totaal op € 1100,-

Probeer wel een tandarts te zoeken want een "noodarts" doet alleen het hoognodige kost je max 250,-

Maar je kan gewoon gaan bellen Ja

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:23

Volgens is het zelfs zo als jij uitgebreid verzekerd bent en je wil weer gaan beginnen met de tandarts dat je bij de meeste gewoon alles kunt laten doen. Als je gewisseld bent weet ik het niet.. Maar verzekeringen wel voor een gezond gebit scheelt namelijk ook voor hun in andere kosten.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:29

er zijn tegenwoordig erg goede "ängst"tandartsen......
als je je tandarts kosten verzekerd hebt, is het een kwestie van een tandarts zoeken die je aanneemt als klient, en gaan met die banaan, eerlijk zeggen dat je angst hebt, scheelt 100% de meeste tandartsen houden hier prima rekening mee Ja succes!!

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:57

Als je nu naar de tandarts gaat ben je zowiezo een hoop geld kwijt, omdat je geen patient bent zul je de kosten direct moeten betalen, ben e aanvullend verzekerd kun je proberen ze terug te halen bij je verzekering.

Ik heb het zelf ook gehad, 5 jaar niet geweest, een 1e zenuwbehandeling kostte me op een doordeweekse dag overdag € 75,- later de noodvulling eruit geklapt en weer terug naar de noodtandarts op zaterdag avond om de kies maar te laten trekken, ook dat heeft me €75,- gekost.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:50

Saneren bestaat niet meer. Je kunt gewoon een tandarts zoeken en een afspraak maken. Het is wel zo dat het afhankelijk is van je verzekering wat je wel/niet vergoed krijgt.
Als je nu gewoon een basisverzekering hebt kan het zijn dat kronen etc niet vergoed worden. Mocht je die verzekering wel willen afsluiten, dan kan het zijn dat een verzekeringsmaatschappij foto's wil zien om te bepalen of ze je wel/niet accepteren. Indien ze dat niet doen kan het je een lieve duit gaan kosten.

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:00

Ik was ook 8 jaar niet meer geweest. Nu ben ik ondertussen al vaak geweest. Eerst de oude vullingen (zilverkleurig) eruit en wit erin. Daarna kreeg ik kiespijn (wortelkanaalbehandeling) en pasgeleden weer wortelkanaal. Ben nu niet meer bang (alleen voor het spuitje, ga ik bijna onderuit)
Nu als het goed is weer elk halfjaar. Vind het een fijn gevoel geven dat ik weer in de gaten word gehouden. Lachen
Wat betreft verzekering: volgens mij ligt dat aan de soort verzekenng die je hebt. Ik heb maar iets uitgebreider gedaan haha.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:27

oeh ik moet binnenkort ook weer ging alleen als het echt gruwelijke pijn deed.. heb me voor genomen om ook maar naar controles te gaan, scheeld mischien een hoop pijn...

alleen die voornemen heb ik al vanaf mei Clown heb er echt een hekel aan... de laatste keer ben ik ik van mn stokje gegaan bij het maken van een vervolg afspraak (was al klaar voor die dag) Clown Clown

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:10

Heb je nog een tandarts? Zo ja, zul je daar eerst heen moeten. Wil je een nieuwe zul je de oude gegevens moeten opvragen en die gaan meenemen naar de nieuwe tandarts.

Heb je geen tandarts meer, zul je naar de spoedtandarts moeten.

Je moet direct de rekening betalen, tenminste als je naar een spoedtandarts gaat.

Zo te horen zal het waarschijnlijk op een extractie van het element uitdraaien. En als het nog mogelijk is en het gat niet te groot is misschien restaureren (vullen).

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:17

Dat is niet waar Wendely. Ik ben ook ooit 4 of 5 jaar niet geweest. Daarna gewoon een nieuwe tandarts gezocht en daar blanco heengegaan. Ze hebben daar foto's gemaakt en een nieuw dossier samengesteld.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:49

Raar waar ik werk ken eerder altijd heb stage lopen. Zijn wij gewend dat er wordt doorgegeven als je naar een nieuwe tandarts gaat. Aangezien die vaak ook je oude gegevens willen hebben. En de oude tandarts ook weet waar hij aan toe is. Ik vind het persoonlijk trouwens ook niet meer dan fatsoenlijk dat even door te geven.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:51

Oh ik val ook dood als ik er aan denk Haha! Mijn moeder zaagt al de hele tijd dat ik terug moet gaan, is ondertussen een jaar geleden. Maar ik ben er zoooo bang voor. Telkens als ik ga heb ik ongeveer 3 gaatjes, dus ik weetniet hoe erg het nu zal zijn. Kiespijn heb ik nog niet, hopelijk komt die ook niet, want ik ben als de dood voor de tandarts!
Ik word telkens drie keer ofzo gespoten om te verdoven, maar dat helpt geen zak Huilen

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:13

wendely schreef:
Raar waar ik werk ken eerder altijd heb stage lopen. Zijn wij gewend dat er wordt doorgegeven als je naar een nieuwe tandarts gaat. Aangezien die vaak ook je oude gegevens willen hebben. En de oude tandarts ook weet waar hij aan toe is. Ik vind het persoonlijk trouwens ook niet meer dan fatsoenlijk dat even door te geven.


Als je net zoals de TS al 8 jaar niet geweest bent dan ben je allang uitgeschreven bij je oude tandarts. Tenminste, de meeste tandartsen schrijven je na een jaar of 2 gewoon uit als je niet meer komt.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:15

Heb ook wel eens te maken gehad met een tandarts die de gegevens niet over wilde dragen Verward

Daar had mijn huidige tandarts geen goed woord voor over, maar ze is gewoon met een schoon dossier begonnen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Na jaren weer naar de tandarts, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:18

Heel vervelend dat je het heel eng vind! Ach gut

Maar ik denk toch dat je moet proberen om 1x in het jaar op controle te gaan!
Als je al zolang niet meer geweest bent moeten ze meestal meer doen dan na 10 jaar.

Ik denk dat je gewoon de tandarts moet bellen voor een afspraak en dan vragen hoe het zit met de kosten Ja