Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:42

n.a.v. Een aantal topics over reguliere geneeskunde en alternatieve ben ik eigenlijk ontzettend benieuwd of de reguliere sceptici de alternatieve sector iets kunnen bijbrengen en vice versa; er ontstaat nl telkens weer een tweekamp. Clown

Dus:
Zou er een discussie gevoerd kunnen worden waarbij men elkaar niet persoonlijk aanvalt maar serieus van elkaar wil leren om eventueel tot de conclusie te komen dat een combi van beide de beste oplossing is? Of ben ik dan te voorbarig? Ben benieuwd! Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:15

sja, ik ben er 1 van de combi Clown
ik ben van mening dat je bij acute klinische klachten regulier moet ingrijpen
bijvoorbeeld, een blinde darm ontsteking, die ga je niet eerst behandelen met bijvoorbeeld kruiden oid, daar ga je ana opereren ,
een voedselvergiftiging, een gebroken been etc,
je behandelt regulier het probleem, daarna kun je kijken wat je er kwa alternatieve ondersteuning/hulp bij kunt geven

en bij chronische aandoeningen waarbij regulier uitbehandelt is , het niet meer weet etc , daar zal ik ook naar ondrsteuning of hulp in het alternatieve cricuit gaan zoeken

denk aan paard met eczeem... daar kan de DA me geen steek mee helpen, dus ga ik naar alternatieven op zoek

maar zal eerder naar fyto therapie grijpen dan homopathie

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:22

Het ligt er ook maar net aan op welk vlak inderdaad. Met ernstige aandoeningen zou ik niet naar een alternatieve gaan.

Maarja de een heeft er wel baad bij en de ander niet.
Zo is er ook een keer een onderzoek gedaan naar acupunctuur.
Mensen waarbij de naaldjes goed werden geprikt en bij de ander maar lukraak. Beide groepen waren "genezen".
Psychisch kan je hoofd ook al een hele hoop

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:56

Volgens mij is NL qua volk best sceptisch al denk ik wel dat er steeds meer mensen durven te combineren..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:36

Ik combineer. Maar vind het niet nodig om mensen over te halen. Zelf heb ik bijv. met een gebroken sleutelbeen, zowel mitella errond als een homeopatisch middel voor de botgroei en zat binnen 3 weken terug op mijn paard met ene volkomen geheeld sleutelbeen. In het ziekenhuis waren ze stomverbaasd. En eerlijk gezegd interesseert het me dus geen biet of het door de homeopathie komt, omdat mijn geloof in de homeopathie de genezing heeft versneld of dat ik anyway binnen de 3 weken al genezen zou zijn. Het hielp voor mij en daar gaat het om.
Als iemand anders liever 6 weken rondloopt en pas met 8 weken weer rijdt, liever dan een kansje te wagen in het alternatieve circuit, dan moet hij of zij dat lekker doen Haha!

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:40

Als je de discussie open wil houden, moet je niet beginnen met de door jou gewenste conclusie te vermelden!
Je weet zelf de uitkomst al?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:56

Anneve, wil je elders aanvallen? Ik wil hier namelijk een positieve discussie starten en vind het erg vervelend als je me opzoekt om te gaan lopen drammen. NOg een keer en ik informeer een moderator.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:56

Urielle schreef:
Ik combineer. Maar vind het niet nodig om mensen over te halen. Zelf heb ik bijv. met een gebroken sleutelbeen, zowel mitella errond als een homeopatisch middel voor de botgroei en zat binnen 3 weken terug op mijn paard met ene volkomen geheeld sleutelbeen. In het ziekenhuis waren ze stomverbaasd. En eerlijk gezegd interesseert het me dus geen biet of het door de homeopathie komt, omdat mijn geloof in de homeopathie de genezing heeft versneld of dat ik anyway binnen de 3 weken al genezen zou zijn. Het hielp voor mij en daar gaat het om.
Als iemand anders liever 6 weken rondloopt en pas met 8 weken weer rijdt, liever dan een kansje te wagen in het alternatieve circuit, dan moet hij of zij dat lekker doen Haha!


Hey Urielle, heb je toen symphytum gebruikt?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:09

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer. Zou goed kunnen maar ik zou mijn moeder eens moeten vragen wat het ook alweer was.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:10

Waarom zou je iemand willen overhalen Lachen

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:12

Het gaat mij niet om het overhalen (wat heeft dat een negatieve klank) het gaat mij erom dat er vast een open en positieve discussie zou moeten kunnen zijn ipv tweestrijd; regulieren kunnen dat nl ook, vandaar! Knipoog

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:53

detour schreef:
Anneve, wil je elders aanvallen? Ik wil hier namelijk een positieve discussie starten en vind het erg vervelend als je me opzoekt om te gaan lopen drammen. NOg een keer en ik informeer een moderator.



Ik heb hierop getemd, er is er hier maar één die aanvalt en dat ben ik niet. Gelukkig kan iedereen dat lezen.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:57

Anneve, als je niks te doen hebt doe het dan elders.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:59

Urielle schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer. Zou goed kunnen maar ik zou mijn moeder eens moeten vragen wat het ook alweer was.


Ja, lijkt me heel interessant! Knipoog
Ik heb met dat middel ook een verbaasde van Muiswinkel mee gemaakt aangezien die blessure toen maar voor 50% zou genezen maar het kwam helemaal goed. Deze man staat bij begeleiding vand e blessure trouwens ook open voor homeopathie, dat is wel fijn, want dan wordt er ahw "meegedacht"ten bate van de genezing van het dier.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:09

De enige manier om de echte sceptici te overtuigen van het nut van alternatieve geneeswijzen is denk ik door goede wetenschappelijke onderzoeken.
Uiteindelijk heeft het ook weinig nut om "regulieren" over te willen halen tot alternatieve therapieen, het gaat daarbij ook vaak om een gevoel en niet om concrete redenen waarom je juist voor die alternatieve therapie kiest. Als de patient (eigenaar) geen goed gevoel heeft bij die betreffende therapie is de kans van slagen heel klein. Ik kan niet zeggen waarom ik de ene patient naar een acupuncturist stuur en de andere niet, bij wijze van spreken. Dat is puur een gevoelsmatige keuze en het heeft ook te maken met de eigenaar die bij het dier hoort. Het grote voordeel van alternatieve therapieen vind ik dat er veel tijd is voor een patient en ik heb de indruk dat alleen dat beetje aandacht vaak al wonderen doet.
Andersom denk ik dat echte die hard alternatieven zo'n diepgeworteld wantrouwen hebben tegenover de regulieren, dat iedere poging om ze over te halen gezien wordt als een soort "zie je wel, we worden niet serieus genomen". Dat zit zo vastgeroest, het lijkt soms wel of het er bij hoort om je miskend te voelen door de reguliere geneeskunde. Alsof het bestaansrecht van alternatief wordt ontnomen door toe te geven dat regulier ook in heel veel gevallen goed is.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:38

Het grote voordeel van alternatieve therapieen vind ik dat er veel tijd is voor een patient en ik heb de indruk dat alleen dat beetje aandacht vaak al wonderen doet.

Ellebel, wat een mooi stukje heb je geschreven; dat laatste herken ik ook bij mensen, hoor, kennelijk zijn ze ontzettend teleurgesteld in de reguliere sector; als de reguliere sector ook meer zou investeren in een goede anamnese zouden eigenaren zich misschien wat serieuser genomen voelen.

dat gevoel is denk ik idd heel essentieel voor de eigenaar van een patient! Ik merk echter dat ik bij zowel de reguliere als bij de alternatieve sector wel eens ben teleurgesteld, maar krijg de indruk dat de alternatieve sector (voornl homeopathie) dan toch nog verderzoekt, doorwerkt, terwijl de reguliere sector zegt:"Helaas, ik kan niks meer voor je doen"..

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:48

Ook ik ben van mening dat het grote verschil tussen regulier en alternatief in gedegen onderzoek ligt.

Daarnaast is door goed opgezet en betrouwbaar onderzoek de reguliere geneeskunde meer in ontwikkeling. Therapieën kunnen aangepast worden doordat er meer bekend over de processen en cijfers. Natuurlijk worden in de reguliere ook fouten gemaakt en kan er veel verbeterd worden. Jammer is wel dat er niet zo'n meldplicht is als in de luchtvaart, waar elke fout gemeld moet worden en waar piloten dan niet persoonlijk op worden afgerekend. Dit zou in de geneeskunde kunnen worden toegepast waardoor doktoren sneller fouten gaan rapporteren zonder angst dat ze gelijk hun baan kwijt zijn. Doordat dit niet het geval is in de geneeskunde wordt misschien vaker dezelfde fout gemaakt terwijl dit niet nodig is.

In de alternatieve geneeskunde wordt veel minder en vaak onbetrouwbaar onderzoek gedaan. Dit komt denk ik door ongeschooldheid en doordat onderzoek niet gesubsidieerd wordt. Ik ben via familie meerdere malen in contact gekomen met studiemateriaal van allerlei alternatieve therapieën. Je schrikt je dood. Men neme wat termen uit de reguliere wetenschap, wat willekeurige onderzoekers uit het jaar nul, en wat plaatjes van google en na onsamenhangend en onbegrijpelijk knip- en plakwerk hebben we: voila! een verkooppraatje voor een therapie. Veel moeilijke termen (waarvan de helft van de "therapeuten" de betekenis niet kent) komen wel uit de reguliere geneeskunde, dus waarom de alternatievelingen dan zo tegen "regulier" zijn snap ik niet.

Ik denk dat een alternatieve opleiding als aanvulling op een reguliere opleiding (fysiotherapie, geneeskunde etc.) het beste werkt. Je hebt namelijk een gedegen opleiding nodig van het menselijk lichaam en de werking daarvan, en ik vind dat deze opleiding bij alternatieve opleidingen ontbreekt of ondermaats is. Daarnaast is er in de alternatieve wereld erg weinig controle op lesmateriaal, cursussen en beoefenaars. Hierdoor zijn er ongelofelijk veel alternatieve kwakzalvers die erg aardig zijn en mensen graag willen helpen, maar niet meer bieden dan een financiele aderlating en wat sociale steun.

Ik ben ervan overtuigd dat beide kampen elkaar iets te leren hebben. In mijn omgeving heb ik van een paar zwangerschappen gehoord, waarbij tijdens de echo wordt gezegd: o het hartje klopt niet meer, zullen we het er gelijk uithalen? De reguliere wetenschap heeft een behoorlijk klinische benadering. Wat meer aandacht en menselijkheid zou wel prettig zijn (wat je bij alternatieve therapieën vaak ziet). En de alternatieve sector heeft mijns inziens een gigantische berg werk om goede controles en onderzoeken te laten uitvoeren. Helaas is de insteek van de alternatieve artsen vaak: "Het werkt dus ik heb gelijk, vraag maar aan mijn andere patiënten". Door betrouwbaar en representatief onderzoek kun je aantonen of een therapie inderdaad werkt, en zonodig zou men daarmee de reguliere sceptici kunnen overtuigen.

RobvdPK
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-12-05

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:36

Detour,

Anneve heeft wat mij betreft gelijk.
Jij wil een discussie op gang brengen,
maar je schuift metéén de conclusie naar voor.
Zo werkt het niet.

Mijn standpunt is heel eenvoudig.
Termen als reguliere en alternatieve geneeskunde hebben
in mijn ogen geen enkele betekenis.

Er bestaat maar één soort geneeskunde,
namelijk geneeskunde waarvan de werking bewezen is.
Al de rest is kwakzalverij.

Rob

RobvdPK
Berichten: 491
Geregistreerd: 21-12-05

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:09

Citaat:
Zelf heb ik bijv. met een gebroken sleutelbeen, zowel mitella errond als een homeopatisch middel voor de botgroei en zat binnen 3 weken terug op mijn paard met ene volkomen geheeld sleutelbeen. In het ziekenhuis waren ze stomverbaasd. En eerlijk gezegd interesseert het me dus geen biet of het door de homeopathie komt, omdat mijn geloof in de homeopathie de genezing heeft versneld of dat ik anyway binnen de 3 weken al genezen zou zijn. Het hielp voor mij en daar gaat het om.
Als iemand anders liever 6 weken rondloopt en pas met 8 weken weer rijdt, liever dan een kansje te wagen in het alternatieve circuit, dan moet hij of zij dat lekker doen Haha!.

En dit is het zoveelste voorbeeld van een typisch menselijke denkfout.

Je bent buitengewoon snel genezen na een gebroken sleutelbeen.
Je bent regulier, en met homeopathie behandeld.
Of, en welke rol de homeopathie eventueel gespeeld heeft, kan niemand met zekerheid zeggen.
Het is perfect mogelijk dat je zonder homeopathie even snel genezen was.
En toch kom je tot de conclusie dat iemand die 'geen kansje waagt' in het alternatief circuit,
veel meer tijd nodig zal hebben om te genezen.

Het spijt me, maar dat klopt eenvoudigweg niet.
En dankzij dit soort denkfouten blijft allerhande bijgeloof overeind.

Rob

Anoniem

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:26

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als het alternatieve circuit,
en heb dr inmiddels ook voldoende positieve ervaringen mee,
ook mindere, maar dan leek het gewoon niet aan et slaan.

Het stelt mij enorm gerust dat er iets is wat ondersteuend
zou kunnen werken als reguliere medicijnen niet lijken te helpen.
Het hele principe zit gewoon goed inelkaar de natuur kan de mens
prima helpen, dat is al eeuwen zo bewezen alleen loopt dr staatskas dr niet vol
mee dus zullen reguliere artsen dit nooit volmondig aanraden.
Zij willen ook hun brood verdienen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:41

RobvdPK schreef:
Je bent buitengewoon snel genezen na een gebroken sleutelbeen.
Je bent regulier, en met homeopathie behandeld.
Of, en welke rol de homeopathie eventueel gespeeld heeft, kan niemand met zekerheid zeggen.
Het is perfect mogelijk dat je zonder homeopathie even snel genezen was.
En toch kom je tot de conclusie dat iemand die 'geen kansje waagt' in het alternatief circuit,
veel meer tijd nodig zal hebben om te genezen.


Nee hoor, de kans op Lachen
Als ik iets ernstigs heb en men vertelt mij dat het eerder over gaat door op mijn kop te gaan staan dan probeer ik dat mits er geen gevaarlijke kant aan zit. Baat het niet dan schaadt het niet, dan wil ik best proberen. Want stel dat het nou wel dat ene is dat scheelt. Dan kon ik het toch beter geprobeerd hebben Knipoog

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:15

Urielle schreef:
RobvdPK schreef:
Je bent buitengewoon snel genezen na een gebroken sleutelbeen.
Je bent regulier, en met homeopathie behandeld.
Of, en welke rol de homeopathie eventueel gespeeld heeft, kan niemand met zekerheid zeggen.
Het is perfect mogelijk dat je zonder homeopathie even snel genezen was.
En toch kom je tot de conclusie dat iemand die 'geen kansje waagt' in het alternatief circuit,
veel meer tijd nodig zal hebben om te genezen.


Nee hoor, de kans op Lachen
Als ik iets ernstigs heb en men vertelt mij dat het eerder over gaat door op mijn kop te gaan staan dan probeer ik dat mits er geen gevaarlijke kant aan zit. Baat het niet dan schaadt het niet, dan wil ik best proberen. Want stel dat het nou wel dat ene is dat scheelt. Dan kon ik het toch beter geprobeerd hebben Knipoog


Ben het met je eens dat baadt het niet dan schaadt het niet. Maar moet er wel bij zeggen dat mijn sleutelbeenfractuur ook met 3 weken genezen was Knipoog En puur alleen door rust te houden. Ze hadden mij ook gezegd dat het zolang zou duren, snap dus niet waarom ze bij jou raar stonden te kijken.

Ik ga zelf voor de middenweg, bij klachten waarmee ze in de reguliere sector niets meer voor kunnen betekenen is het zeker geen slecht idee om het alternatief te proberen. Heb daar al wel positieve verhalen over gehoord. Moet wel zeggen dat ik erg op het ziekenhuis georiënteerd ben omdat ik als ok-assistent werk. Slaat misschien nergens op, maar het blijft een gevoel hè Lachen

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:52

Ellebel heeft inderdaad een mooi relativerend stukje geschreven. Daarbij mag aangetekend worden dat de factor aandacht ook in de diergeneeskunde een rol speelt.

Voor jezelf kun je de beslissing nemen om iets te proberen wat niet bewezen is, natuurlijk kun je dat doen.

Ik heb er echter bezwaar tegen als proffessionals (DA b.v.) je een therapie zouden aanpraten die niet bewezen is. Indirect, (lees: als het mis gaat) zijn ze daar via het tuchtrecht ook strafbaar voor trouwens.

Daarmee is het dus voor een DA not done om iemand te proberen over te halen mbt type geneeskunde! Een DA begeeft zich op een gevaarlijk vlak als hij/zij iets anders dan evidence based therapieën gebruikt.

Als we nou nog een stuk of 40 mensen met een sleutelbeenfractuur kunnen vinden waarvan de helft wel en de andere helft geen homeopathisch middel heeft gebruikt (ze mogen uiteraard zelf niet weten tot welke groep ze behoren en de behandelend arts ook niet) dan kunnen we onderzoeken of er verschil is.

Het onderscheid regulier - alternatief is niet correct. Alle therapieën die bewezen zijn (= significant betere resultaten dan met placebo) mogen toegepast worden door een DA.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 13:28

RobvdPK schreef:
Detour,

Anneve heeft wat mij betreft gelijk.
Jij wil een discussie op gang brengen,
maar je schuift metéén de conclusie naar voor.
Zo werkt het niet.

Mijn standpunt is heel eenvoudig.
Termen als reguliere en alternatieve geneeskunde hebben
in mijn ogen geen enkele betekenis.

Er bestaat maar één soort geneeskunde,
namelijk geneeskunde waarvan de werking bewezen is.
Al de rest is kwakzalverij.

Rob


Jullie klikken ook goed, en dat is prima, toch?..

De kern was om een keertje POSITIEF op elkaar te reageren, open voor elkaar te staan ipv die negativiteit uit andere topics, anders wordt dit het zoveelste tweekamp topic.

laten we elkaar respecteren ipv afkraken.
Denken jullie dat jullie daar toe in staat zijn?..

Sjapaz

Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Enschede

Re: Haalbaar om sceptici over te halen mbt type geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:31

Ik ben ook zeker voor de reguliere geneeskunde, maar vind ce complementaire zorg erg belangrijk daarin. Dat houdt in dat iemand "gewone" zorg ontvangt, maar dat je dat ondersteund met humanistishce denkwijze: gebruik maken van massage's, geuren, kleuren, muziek, kruiden, olien, warmte/koude, om zo iemands ziek zijn te bevorderen en te helpen genezen. Reikien accupunctuur vind ik weer wat ver gaan, dat weet ik niet zo... maar misschien ook wel omdat ik niet heel veel ervan weet.