Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:34

Winterharde viooltjes=viola cornuta.
In wit,blauw,roze, gespikkeld blauwwit(frecles)

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:38

Afbeelding
Zo mooi en de trots van mijn moestuin ook al heeft het daar niks mee te maken. <3

Trouwens ruim de 1.60 hoog gepasseerd.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:24

Zira1994 schreef:
Stille meelezer hier: :wave:

Hebben jullie nog ideeën voor leuke plantjes onder dit boompje? Graag iets wat bloeit in kleur of wit. Alles behalve geel. :o Liefst groenblijvend in de winter.

[ [url=m/1Jii4J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk zo’n Japanse esdoorn. Ik zou verschillende soorten planten doen zodat je zo goed als het hele jaar wat in bloei hebt.

Zira1994

Berichten: 1276
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:14

Bedankt voor de tips! Verschillende planten zodat er altijd wat bloeit is een goed idee inderdaad ! :D

MathenoJarig

Berichten: 7956
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:18

Marcella schreef:
[ [url=m/Sk5hwb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo mooi en de trots van mijn moestuin ook al heeft het daar niks mee te maken. <3

Trouwens ruim de 1.60 hoog gepasseerd.



Wat is dat, een Amarant ?

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:23

Klopt en lees nu dat de plant eetbaar is en rijk aan vitamine. :wow:

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:45

Afbeelding
Ik ben een beetje begonnen aan de tuin. Weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen -O-

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:49

Heb je een plan gemaakt? Wat voor soorten heb je staan? Wat wil je houden? Wil je planten elders neerzetten? Hoe hoog wordt elke soort? Wil je het pad houden of verplaatsen?

Of is de bedoeling alleen onkruid verwijderen? Want dan is het een kwestie van beginnen. Zodra je een beginnetje hebt, smaakt dat bij mij altijd naar meer :D

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:51

Misschien ook eerst kijken welke planten gevaarlijk/giftig zijn voor de hond en die verwijderen.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:52

Dat.... weten we allemaal nog niet :')

Voor nu gewoon onkruid weg en wat orde scheppen door te snoeien ofzo. Kijken welke we mooi vinden. We zitte al een jaar met dit deel van de tuin. Weten niet zo goed wat we willen.

Voor nu ben ik alles van de grond aan het plukken, wil daarna omspitten en zoveel mogelijk wortels verwijderen.

Tussendoor de verwoekerde vaste planten wat bijsnoeien

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:34

EmptyWords schreef:
Dat.... weten we allemaal nog niet :')

Voor nu gewoon onkruid weg en wat orde scheppen door te snoeien ofzo. Kijken welke we mooi vinden. We zitte al een jaar met dit deel van de tuin. Weten niet zo goed wat we willen.

Voor nu ben ik alles van de grond aan het plukken, wil daarna omspitten en zoveel mogelijk wortels verwijderen.

Tussendoor de verwoekerde vaste planten wat bijsnoeien


Ik denk dat dat best een goed plan is. Onkruid en sowieso ongewenste planten verwijderen, en daar waar nodig &gewenst snoeien.

Zeker de grote struiken zou ik voor nu nog laten staan, want geven mooi structuur aan de tuin. Dat formaat terugkopen/plaatsen is duur.

En dan van het najaar/winter wat opties uittekenen en actief bedenken wat je er mee wil.


Als je hier een plattegrond van je tuin geeft en wat je wil met je tuin zijn er hier ook genoeg die wel met je mee willen denken mbt indeling en planten. :D

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:39

Voor nu heb ik het pad wat vrij gemaakt en ben ik aan het plukken geweest.

Komende weekenden ga ik daarmee door en haal ik eruit wat ik lelijk vind. (Die laurier middenin het stuk bijvoorbeeld.

Als ik alles gespit en zo goed mogelijk wortelvrij heb en de overwoekerde stukken wat bijgesneden ga ik ergens houtsnippers halen en de bodem bedekken. Dan kan het even door totdat we een plan hebben.

Aan de andere kant haal ik het midden helemaal leeg, de kanten worden ook onkruidvrij gemaakt en bijgesnoeid. Dan komt er gras.

Ooit maken we een grotere schuur aan de achterkant van de tuin en kan het schuurtje dat nu middenin staat weg. Dan kunnen we 1 geheel maken van de tuin.

De foto's zijn gemaakt vanuit de achterkant van de tuin. Tuin is 23 meter lang en die schuur staat dus in het midden.

Afbeelding

Taucha

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:17

Een vraagje even hier, wist zo gauw niet waar ik het anders zou kunnen vragen. Ik ga zelf een staande lamp maken, heb al touwsnoeren besteld. Deze touwsnoeren ga ik in/ aan een grillige paal hangen.

Nu dacht ik daarvoor een (ongeschilde) kastanjepaal van ca. 10-15 cm doorsnee te gaan gebruiken.

Alleen is nu de vraag of deze nog beestjes bevat die het binnen leuk gaan vinden om te blijven wonen. Of heeft hier iemand enig idee welke andere houtsoort met wat grillige vormen daarvoor gebruikt zou kunnen worden waar geen gebeeste in zal huizen?

Of is er een manier om gebeeste te gebieden de tent … euhhh paal te verlaten….? :wave:

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:13

Ik heb een lamp gemaakt van een oude tak (uit het bos) en nooit iets gemerkt van beestjes.
De lamp hangt boven het bed en heeft altijd wit beddengoed, dus ik durf echt te zeggen dat er geen beestjes uitgekomen zijn.

Taucha

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:05

Dat was inderdaad een mogelijkheid geweest als ik in de buurt van bos zou komen of wanneer ik ongezien een mooie stam mee de duinen uit zou kunnen sleuren :=
Maar helaas ben ik hier midden in de randstad echt afhankelijk van iets dat ik moet kopen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:12

Ik bedoelde te zeggen dat er misschien geen beestjes in kastanjepalen zitten. ;)

Taucha

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:21

Ah sorry verkeerd begrepen. Dank je!

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:44

Sinds twee jaar heb ik met tussenpozen last van een plaag van vliegjes in mijn compostbak. Kleine vliegjes (fruitvliegjes, rouwvliegjes,...), in enorme hoeveelheden. Niet leuk om er dan iets op te gooien: dat geeft een wolk van vliegjes. :(

Op onze compost gaan enkel rauwe groenten- fruit- en tuinafvallen. Soms een laagje gemaaid gras. Verder snoeiafval, herfstbladeren, koffiedik en theeblaadjes.
Geen gekookte of bewerkte etensresten, geen kaas of vleeswaren. Wel eierschalen.

Doe ik iets fout bij het composteren? Of is dat altijd zo?

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:47

Vliegjes en een compostbak gaan toch goed samen? Hier ook een berg vliegjes die eruit komen als ik wat heerlijkheden voor ze toevoeg. Klep weer dicht en geen last meer van :D

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:21

Dagmar80 schreef:
Vliegjes en een compostbak gaan toch goed samen? Hier ook een berg vliegjes die eruit komen als ik wat heerlijkheden voor ze toevoeg. Klep weer dicht en geen last meer van :D


Op zich geen probleem, maar hoe krijg ik die vliegjes (de larven dan vooral) weer weg als ik die compost wil gaan gebruiken?

senna21

Berichten: 11892
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:39

soesita schreef:
Dagmar80 schreef:
Vliegjes en een compostbak gaan toch goed samen? Hier ook een berg vliegjes die eruit komen als ik wat heerlijkheden voor ze toevoeg. Klep weer dicht en geen last meer van :D


Op zich geen probleem, maar hoe krijg ik die vliegjes (de larven dan vooral) weer weg als ik die compost wil gaan gebruiken?

Wanneer je wat Klimop toevoegt aan de compost komen er geen maden in. Maar het begint allemaal met de juiste materialen in de compost: geen gekookt eten, vleeswaren, citrusvruchten, etc.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:24

Dagmar80 schreef:
Vliegjes en een compostbak gaan toch goed samen? Hier ook een berg vliegjes die eruit komen als ik wat heerlijkheden voor ze toevoeg. Klep weer dicht en geen last meer van :D


Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks tot geen vliegen in mijn composthoop heb. Soms als ik fruit toevoeg en die nog bovenop ligt. Maar een dag of 2 later zitten er geen vliegen meer op.
Ik heb trouwens zo'n composthoop:
https://www.karwei.nl/assortiment/houte ... lsrc=aw.ds

Ik heb er 2 staan. Het hout houd zich goed.
Afgelopen week begonnen om de border in de voortuin onkruidvrij te maken. Het is helaas alweer snel te warm met dit weer.

Gaan er nog mensen naar de ambachterlijke plantenmarkt op 1 oktober?

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:19

Dat is in Vorden toch Cabelona?

Wij zijn dan een weekje op vakantie dus kunnen niet, maar zal het een vriendin even doorgeven. Die is daar ook wel in geinteresseerd.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:24

Goede tip wat betreft de klimop! We hebben het vlak naast de bak groeien! Moet zeggen, zie wel vliegen, maar geen maden??? Gekookt eten, vleeswaren e.d. komen er niet op bij mij. We eten sowieso weinig vlees en op brood sowieso geen vleeswaren.

Onkruid e.d. uit de tuin gooien we altijd in de groene container.

Niet bekend bij mij die plantenmarkt, maar voorlopig geen plantenaankopen meer dit jaar. Nou ja, misschien nog wel wat viooltjes straks :P Verder volgend jaar maar eens kijken of ik de kleine border achter zo krijg als ik wil. Voor nu is hij maar even wat kalig en lelijk...

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:45

MarliesV schreef:
Dat is in Vorden toch Cabelona?

Wij zijn dan een weekje op vakantie dus kunnen niet, maar zal het een vriendin even doorgeven. Die is daar ook wel in geinteresseerd.


Klopt, is op landgoed de wiersse.
Ik had erover gelezen in de garderners world.
In de voortuin mis ik wat wintergroen. Een aantal planten heb ik eruit gehaald omdat ze het toch niet zo goed doen in mijn type grond. Dus daarnaar kijken en uiteraard de biologische rozen.