E-reader ervaring gezocht..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:19

De sony pocket edition. Niet omdat het de goedkoopste was maar omdat het imo goed genoeg was voor de doeleinden die ik ermee voor ogen heb. 350 boeken op het internet geheugen is behoorlijk wat en mocht ik die snel genoeg uit hebben dan kan ik ze net zo makkelijk via de computer verversen dan met een exra geheugenkaart. Daarnaast had ik ergens gelezen (alleen weet ik niet meer waar ) dat touchscreen nog wat probleempjes heeft bij het direct in zonlicht lezen. Het zou niet helemaal 100% zijn.

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:21

wij hebben er thuis ook eentje (wel een ander merk geloof ik, maar daar let ik niet zo op)
is een heerlijk ding! je drukt op de knopjes links en rechts om 'om te slaan' en het is zeer goed leesbaar.
In het nederlands ben in inderdaad nog niet heel veel tegengekomen maar in het engels kun je al erg veel illegaal downloaden. heb zelfs al een programmatje om ouderwetse digitale boeken om te zetten naar een formaat dat goed leesbaar wordt.

vooral als je veel/lang reist is het super handig, je hoeft maar 1 ding mee te nemen ipv een hele stapel en in de trein oid gooi je hem zo in je handtas zonder dat die meteen uitpuilt.
vooral als ik lekker in een stoel hang vind ik het heerlijk, je hoeft niet elke keer te aan verzitten als je van de linker naar de rechter pagina gaat. hoe bedoel je lui :P je drukt gewoon op het knopje

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:26

:') Lejo.. Mijn idee van lezen hoor :D Ideaal....

@ Chans: die heb ik inderdaad ook gezien. Vond die rode wel erg mooi.. (als dat ook die pocket editie was) Jammer dat het touchscreen nog niet super werkt.. Dat leek mij nou juist zo handig. OVerigens vind ik 350 boeken ook al aardig wat. Je kan ze ook erg handig (via een progje) op je pc bewaren. Dus omwisselen is zo gebeurd lijkt mij. Het zal net zo werken als met de ipod denk ik..

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:29

Ik lees met name Engelse pockets. Maar Amazon heeft haar eigen Kindle ontwikkeld en vanaf Amazon kun je dus alleen in Kindle formaat downloaden.

Ik vind zelf touch screen wel erg handig, lees nu veel vanaf de MacBook en dat gaat ook prima. Wat mij met name benieuwt is of je er buiten ook goed op kunt lezen (als de zon schijnt). Mn Macbook hoef ik buiten niet neer te zetten, want dan zie ik dus echt bijna niks meer op het scherm. Dat zou voor mij wel meerwaarde zijn van een e-bookreader (dat ie mee de tuin in kan of mee op vakantie).

Maar voorlopig houd ik het nog even bij mijn MacBook, eerst maar eens zien hoe de markt zich ontwikkelt (Kindle nu echt nog te duur) en e-boeken mogen ook nog wel iets goedkoper worden...

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:33

Wickedwyvern, zoals ik begrepen heb van omschrijvingen en ervaringen van mensen is dat dat juist 1 van de voordelen is van de e-reader, het kunnen lezen in vol zonlicht! Het is idd erg lastig omdat dat met je laptop te doen, ik zie dan ook (bijna) niets meer. Maar dit schijnt echt super te werken.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:35

Mhh dit zou best een 'oplossing' voor mij kunnen zijn zeg. Ik lees enorm veel en sleep dus altijd met al die boeken rond als ik op vakantie ga ofzo..
Maar wat ik me wel afvraag, krijg je er geen hoofdpijn van? Als ik uren naar een beeldscherm staar dan word ik echt duizelig hoor.
Moet er bij zeggen dat ik, als een goed boek aan het lezen ben, erg fanatiek word en dan ook echt doorlees. Dus dan ben ik uren achter elkaar aan het lezen en heb dan ook moeite met knipperen waardoor mijn ogen wat uitdrogen.
Met een normaal boek heb ik daar geen last van maar als ik een boek op de computer lees krijg ik echt hoofdpijn.

Zal wel eens om me heen gaan kijken, ben wel benieuwd. :j

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:41

Dat is ook wat ik begreep. Juist omdat het de waarneming van echt papier en inkt aan neemt is het mogelijk om buiten in de zon te lezen. (maar ik zou graag willen weten of dit echt waar is.. Dus Chans.... morgen effe naar buiten met dat ding _O- )

@ Sentido: Het schijnt een stuk rustiger te zijn voor je ogen. Zie mijn beschrijving zoals hierboven. Dat is de reden dat je ogen er niet moeier van worden dan van een normaal boek. Maar nogmaals.. Dat heb ik van de beschrijvingen op internet..

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:44

Ik heb net de beschrijving van bol.com gelezen. Lijkt me op zich ideaal maar wat ik een groot nadeel vind is dat hij opgeladen word door middel van de computer (usb). Maar als ik op vakantie ga heb ik geen computer bij me en zou ik toch graag willen kunnen opladen. Tevens vind ik 5 of 6 inch wel erg klein.
Ik denk dat het voor mij iets word voor de toekomst, als er meerdere soorten zijn en dus meer keus. :)

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:45

het beeld bij mij is een soort mat te noemen vergeleken met een gewone laptop.
het ziet er echt een beetje uit alsof er een een bladzijde in een frame'pje zit zeg maar.
Je hebt daardoor ook niet al die weerspiegeling en dat maakt het heel goed leesbaar.
Wij hebben overigens geen touchescreen, is wel makkelijk, want je legt je duim gewoon naast het knopje en hoeft niet moeilijk te doen voor het omslaan. (goed kijken waar je tikt en zorgen dat je kort tikt met touchescreen is mijn ervaring)

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:49

Sentido schreef:
Ik heb net de beschrijving van bol.com gelezen. Lijkt me op zich ideaal maar wat ik een groot nadeel vind is dat hij opgeladen word door middel van de computer (usb). Maar als ik op vakantie ga heb ik geen computer bij me en zou ik toch graag willen kunnen opladen. Tevens vind ik 5 of 6 inch wel erg klein.
Ik denk dat het voor mij iets word voor de toekomst, als er meerdere soorten zijn en dus meer keus. :)


Je hebt ze ook in 10 inch of groter. Maar de prijs is dan ook weer wat meer. Ik denk dat ze ook in de toekomst op te laden zullen zijn met een adapter. VOlgens mijn vriend waren er ook al een aantal e-readers die dat hadden. Maar ik heb ze nog niet gezien..

Oveirgens schijn je er 8000 blz mee te kunnen lezen voor dat de bat.. leeg is. Lees jij zoveel in je vakantie dan :oo

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:53

ehm.. nouja, ik zou het wel kunnen halen ja. :+
Maar dan nog, mijn ipod zou ook langer met de batterij kunnen doen dan hij doet. Zelfde geldt voor mijn telefoon.
Die 8000 blz is gewoon in ideale omstandigheden. Mijzelf kennende ga ik er mee prutsen en doen, muziek op afspelen etc, waardoor de batterij minder lang mee kan. :)

Ik heb overigens alleen die van bol.com bekeken, die hebben een 5 en een 6 inch dus vandaar. :)

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:59

Ja precies.. Ik begrijp je.
Ik heb op de eerste pagina een link neer gezet waar ik wat info vandaan heb gehaald. Misschien heb je daar wat aan?

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:19


b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:38

Goed leesbaar (ook buiten)? Die van mij is ook buiten gemakkelijk te gebruiken. Ik heb geen last van reflectie (heb wel geen touchscreen)

Touchscreen of niet? Toen ik de mijne kocht had ik de keuze tussen het oudere goedkope model zonder touchscreen of het nieuwe met. Ik heb het oudere zonder gekozen. Het touchscreen had beduidend meer last van reflectie. Wat ik ondertussen gelezen heb is dat Sony extra inspanningen zou geleverd hebben over de leesbaarheid bij de toucscreens en dit probleem zou dus verholpen moeten zijn.

Batterij? Mijne is inderdaad op te laden via USB en, het e-book programmatje moet op de pc open staan. Als je er foto's of muziek mee gaat afspelen, gaat je batterij een pak sneller op, en ook gaat je toestel veel langzamer werken. 8000 bladzijden kunnen lezen slaat op 8000 keer een pagina laden: bladzijden van je boek, maar ook je menu telt telkens voor een blad. Aan en uit zetten van het toestel vraagt natuurlijk ook meer batterij.

aantal boeken: ik beperk mij tot +-20 boeken op de lezer. Meer boeken maakt het moeilijker om je boek dat je aan het lezen was terug te vinden (omdat je vriend zonodig toen hij op het toilet zat een ander boek wou lezen)

het scherm is eigenlijk niet te vergelijken met een laptop. E-bookreaders maken gebruik van electronisch papier (hele andere technologie). Ik heb er nog geen hoofdpijn van gekregen.

De markt is in de VS zich al vollop aan het ontwikkelen. Na Amazon gaat ook Barnes & Nobles e-booken aanbieden. Er bestaan (of onder ontwikkeling) ook al verschillende merken van readers (Kindle, Sony, Plastic,...) Kinderziektes heb ik zelf nog niet ervaren.

Opladen op vakantie: de meeste hotels hebben ondertussen wel een publieke pc staan waar je je reader wel eens een uurtje in kan pluggen.

Nadeel: ik vind dat ik vaak op het knopje voor de volgende pagina moet drukken

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:43

Chans schreef:
als je wordt tegengehouden door het opladen van de reader met usb is daar ook al een oplossing voor. Een beetje prijzig (vind ik) maar het is er al wel http://www.bol.com/nl/p/elektronica/son ... index.html


dit soort dingetjes zijn er ook een stuk goedkoper bij de mediamarkt ed.
gewoon een adaptortje die je in het stopcontact steekt en aande andere kan je usb kabeltje.
Ik heb ook zo'n mp3 speler die ze zo onmogelijk gemaakt hebben :P

Kindle...klinkt wel heel bekend...

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:29

He (nogmaals :D ) bedankt voor je duidelijke uitleg.. B485...

Overigens vind ik het wel erg handig dat ze dus ook de adaptors ed los hebben.

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:20

Ik ben echt benieuwd morgen (of overmorgen maar ik hoop morgen) en als de zon schijnt ga ik hem zeker even in de volle zon testen :D.

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:37

Hi hi, ben benieuwd.

Anoniem

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:00

Hier ook erg benieuwd.
Overigens verkopen ze Bebook bij selexyz voor 50 euro minder dan bij Bol. En Bebook heeft goede recensies

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 09:15

Zijn dat dan dezelfde MariekeB?
Of andere merken?

Anoniem

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:57

bebook verkopen ze bij bol en bij selexz. ( en bij pdashop en vast nog meer winkels)

Anoniem

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:57

Bebook is een merk en ze hebben twee ereaders, de derde komt eraan

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:33

zoooo, ik heb mijn e-reader binnen van Bol.com. Ten eerste weer geweldig snelle service, hij kwam vandaag pas uit en is gisteren al verstuurd zodat ik hem vandaag ook echt heb. Super!

Zelfs de doos waar hij inzit is al mooi gedaan. Het lijkt op een verzamelband van boeken (als je begrijpt wat ik bedoel) alleen zit er dan de reader in.

Vlug uitgepakt natuurlijk want met zulke dingen ben ik niet te houden ;). Het scherm in uitstand ziet er al heel anders uit als bij een laptop of zo, het is dan gewoon wit, net als een normaal a4-tje, dat viel me meteen op. Meteen maar even de aanknop aangeduwd en voila, het scherm begint te laten. Het is wel even wennen om uit te zoeken welk knopje voor wat bedoeld is maar dat is snel genoeg gevonden en dan kun je meteen beginnen met het lezen van de bijgeleverde titels. Het zijn er niet veel (en ook nog een aantal in het buitenlands frans/engels/duits) maar het is een begin.

Het viel me echt meteen op hoe rustig het voor mijn ogen is om van het venster af te lezen. Ze kunnen wel zeggen dat het leest alsof je een echt boek leest maar dat moest nog maar blijken. Ik moet zeggen dat ik ze daar alleen maar gelijk in kan geven, het is erg fijn om naar het scherm te kijken. Doorbladeren is ook niet moeilijk, alleen moet je even uitvogelen wanneer je precies moet drukken om vloeiend door te kunnen lezen, dat ligt aan je lees snelheid.

Ook het installeren van de software is niet moeilijk, al was ik de CD-rom kwijt, die zit er niet bij! Had ik gewoon de gebruiksaanwijzing gelezen dan wist ik dat de software op de reader zelf staat en die bij het aansluiten van de reader gewoon geinstalleerd kan worden. Overzetten van boeken is niet moeilijk, gewoon downloaden en slepen (of in je bibliotheek laden en dan slepen naar de reader).

En dan natuurlijk de zon test. Hoewel er niet veel zon is vandaag toch even naar buiten gerend bij de (weinige) felle stralen die er door de wolken kwamen, en ik kon gewoon alles prima lezen. Dus ook hier niet gelogen.

Tot dusver bevalt de reader prima en wil ik het liefst in 20 boeken tegelijk gaan lezen maar of dat nou zo handig is? ;)

Het is maar een korte beschrijving van mijn (mini)ervaring met de reader van sony (pocket edition) maar hopelijk hebben jullie er wat aan. Als je nog dingen wilt weten over de reader die ik evt kan testen, dan lees ik ze hier wel.

Anoniem

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:47

Dank voor je mini review, krijg erg zin om er eentje te kopen

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: E-reader ervaring gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:55

Ik heb er toevallig van de week ook naar zitten kijken op BOL.com. Wil er erg graag 1 hebben maar vind ze nog te duur. (of ik ben gewoon een krent)