Volg de bouw van ons stalgebouw

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:23

Wat een mooie stal word het!

Ik kom ook volgen, wij zijn zelf ook met onze stal bezig (ondertussen al 6 jaar :') ) dus altijd leuk om inspiratie op te doen <3

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 19:50

Bedankt! Inspiratie is idd altijd leuk!
Ik volg jou topic ook al jaren.

Ange1a

Berichten: 289
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:47

Ah ik kom dit topic net pas tegen, ik kom ook gezellig volgen.
Erg leuk project!

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 13:55

Afbeelding

Afbeelding


*\o/*

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:09

Mijlpaal de eerste stalwand erin <3

996981
Berichten: 9866
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:09

Mooi! Mooie kleur

chanicha

Berichten: 12186
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:15

Prachtig zeg, kan zo in een blaadje <3

Ange1a

Berichten: 289
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:57

Heel gaaf met die kleur zo!

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:25

Prachtig! Is dat bamboe?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:53

Die laatste plank erin krijgen is lastig heb ik zelf al ondervonden omdat je alle baljes ervoor er wat schuin in kan doen, maar die laatste heeft echt krap ruimte om dat zo te doen. :+

Ziet er wel erg mooi uit.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 20:51

Zie nu pas dat ik 2x dezelfde foto gepost heb.
2e moest het raam zijn.
Afbeelding

Is inderdaad bamboe.
De laatste planken worden nog wat. :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25534
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:55

Laatste plank zaag de die richel/ tong vanaf en dan heel soms iets inkorten qua hoogte.
Ziet er al erg mooi uit

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 06:55

Afbeelding

Het zijn de laatste 3 planken die er al niet meer in geraken.
Bij onze vorige voorwanden was er een uitsparing in het ijzer zodat je idd alleen met de laatste wat moest wringen.
Maar deze kunnen er echt enkel heel schuin in. Volgens het plan moet je er een stukje afzagen en dat telkens onder in het frame leggen. Bij de laatste moet natuurlijk de lip eraf.

Er staan er nu 3 in. Vandaag nog 2 plaatsen, de schuifdeuren er nog aan en nog een aantal ramen.
De grondwerker komt ook voor de afvoerputten in de gang te steken en de stabilise klaar te leggen voor de klinkers. Benieuwd hoe ver we geraken.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:40

Wordt mooi! Hoe kunnen ze nou zoiets leveren dat je je planken er niet in krijgt -O- .

Mss aan de voorkant onderaan een stukje ijzer eruit zagen met de slijptol en dat later door de lasser er weer op terug lassen; kan aan de binnenkant dan zie je het niet meer?

Was het goed gekomen met het glas van de koepel? Ik dacht nog mss is melk glas juist wel fijn want licht is heel fijn maar de zon…die kan de boel flink opwarmen.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:38

paars schreef:
Wordt mooi! Hoe kunnen ze nou zoiets leveren dat je je planken er niet in krijgt -O- .

Mss aan de voorkant onderaan een stukje ijzer eruit zagen met de slijptol en dat later door de lasser er weer op terug lassen; kan aan de binnenkant dan zie je het niet meer?


Dan kan het hout verbranden en het galvaan beschadigd waardoor de boel gaat roesten

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:49

@Kirrr

Dan moet je geen paard hebben dat tegen het hout gaat trappen als je een stukje af moet zagen..

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:13

wij zaten daar ook mee, op gegeven moment zo barss ervan, stukje uit het metaal gezaagd bij voerbak daar de planken erin en stukje er weer in gelast, immers planken hoeven er zo goed als nooit meer uit

boemel

Berichten: 8498
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:13

Ik vind het een prachtige stal. Mooie kleur hout ook. Wat ik wel mis is de mogelijkheid dat paarden sociaal contact met elkaar kunnen hebben.
Wat is de reden dat je zulke hoge dichte tussenwanden hebt?

996981
Berichten: 9866
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:59

boemel schreef:
Ik vind het een prachtige stal. Mooie kleur hout ook. Wat ik wel mis is de mogelijkheid dat paarden sociaal contact met elkaar kunnen hebben.
Wat is de reden dat je zulke hoge dichte tussenwanden hebt?


Dat heeft ts al eens uitgelegd :)

Kirrr schreef:
Wij hebben hiervoor gekozen omdat er zowel merries met veulens, als hengsten, als vreemde paarden in de stallen kunnen komen te staan. De paarden gaan samen of naast elkaar naar buiten, dus hebben daar voldoende sociaal contact.
Volgens mij geeft dit voor onze situatie de meeste rust in de stal.

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:28

Bij onze stalwanden mist er aan het einde inderdaad een stukje aan de bovenkant van het metaal, en zat er een los stuk metaal bij wat je er dan overheen moest schroeven. Kan er wel een foto van maken als je wilt. Maar zit heel stevig en valt helemaal niet op. En als ik de planken er weer uit wil halen (want wij gaan nog schuren en lakken enzo, heb ze er voor nu gewoon even in zodat we ze kunnen gebruiken) dan kan ik ze heel makkelijk vervangen :)

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:54

Hier hebben we het ook zo gedaan zoals je zelf zegt Kirsten. Bij de laatste planken een stukje eraf zagen, een latje onderin leggen.. en dan kun je de plank helemaal bovenin de riggel aan de bovenkant doen, naar beneden laten zakken, dan steunen ze op het latje dat je onderin hebt gelegd en dan zitten ze super! +:)+

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Volg de bouw van ons stalgebouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:16

Utopia, dat hebben we inderdaad gedaan en ging vrij vlot. Planken zitten ook echt nog goed vast.

Paars, vermoedelijk is dit toch helder. Maar ze komen nog langs met van beide 'kleuren (helder en melkglas) een staal. De staal die we gezien hebben was veel helderder dan hetgeen op onze koepel ligt. Dat hebben we al toegegeven. Maar als het zonnetje schijnt vind ik dit eigenlijk niet storen. Dus het blijft wrs gewoon zoals het nu is.

Libera, klinkt ook als een handig systeem. Wil ze er idd ooit wel uit, kunnen we ze nogeens opschuren en lakken ofzoiets.

Bedankt voor alle ideeën en tips!

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 08:36

Nog even terugkomen op mijn bericht hierboven.
‘We’ had ‘ze’ moeten zijn. Daarmee bedoel ik de bouwfirma. Het staal daar was veel helderder. Maar onder kunstlicht een klein stukje tov een lichtkoepel in daglicht, oogt natuurlijk ook heel anders.

Nog klein verslagje van gisteren.
Eerst werd het teveel aan steenslag weg gehaald en de afvoerputjes gestoken. Er komt 1 voor elke stalopening.
Dan stabilisé erop, die laten de uitdrogen en daar komt volgend weekend pouche met klinkers op.
Al 1 stal afgemaakt met de planken. Maar straks even tafelzaag gaan lenen, want het hout is echt hard. We hebben geen reserve planken dus het moet van de eerste keer juist zijn. :+ Er moet net iets meer dan de lip af om goed te passen.
En we hebben de overige ramen geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag verder met de schuifdeuren aan de stallen. Voetbakken moeten nog omhoog. De magnetische stoppers voor de ramen. De boiler voor het warm water komt ook vandaag. Die proberen we boven de zadelkamer te plaatsen op het plat dak.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:08

Wat gaan jullie hard! Aha dus vóór de boxen komen putjes? Wat is jullie gedachte daarachter? Joh dat je toch in je balken moet zagen, blijf ik zo gek vinden. Maar als het eenmaal zit dan is het goed ook natuurlijk.
Erg ruimtelijk hoor met dat vele licht, mooi!
Leuk om te volgen, leuk dat je daar de tijd voor neemt. Voor jezelf later ook, mogen jullie trots op zijn!

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:28

plaats de putjes niet net voor de ingang van de box, elke x dat je paard eruit haalt neemt ie klein spul mee met lopen is je putje gelijk verstopt