E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:10

C_arola schreef:
E-books gaan een lager btw krijgen; Europees Parlement stemt voor lager btw-tarief op e-books
http://nu.nl/internet/4737603/europees- ... books.html

is wel fijn :) uiteindelijk koop ik vaak ook maar ebooks in afprijzing; sommige prijzen vind ik nogal redelijk hoog voor iets digitaal.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:27

Goed nieuws dus!

Ik heb geen problemen nav de nieuwste update van m'n Kobo Aura h2o.

Bonnelover

Berichten: 1540
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:52

Kom even binnen vallen. Volgende week onverwachts even een weekje weg. Dus tijd om lekker te lezen. Helaas lukt mij dat normaal niet. In een vakantie lees ik zo'n 5 boeken en een abonnement is voor mij niet haalbaar.
Had in verleden iemand die ik lijst je kon geven en waarvan ik dan de gewenste boeken, tegen kleine betaling, opgestuurd kreeg. (Was wel illegaal denk ik)
Iemand een tip voor mij waar ik goedkoop mijn boeken kan krijgen.
Mag evt via pb.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:00

Gewoon de aanbiedingen bij bol.com e.d in de gaten houden.
Ebooks doorverkopen mag niet dacht ik.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:49

zo duur is een kobo-abbo toch niet, als je 2-3 boeken leest heb je het er eigenlijk al uit...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:39

Ik heb ook naar zulke abbonementen gekeken maar omdat er vaak boeken in zitten die mij niet aanspreken is het wel duur.

Doorverkopen van ebooks mag dacht ik inderdaad (nog) niet. Hopelijk gaan ze dit aanpassen omdat je gewone boeken wel weg mag geven en verkopen al is dit met een gewone boek maar 1 keer mogelijk en met ebooks vaker.

Ik zou ook bol.com en vergelijkbare sites in de gaten houden. De bibliotheek schijnt ook een betere collectie ebooks te hebben, heb daar zelf nog niet naar gekeken aangezien ik op het moment weer gewone boeken lees.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:24

Waar staat dat dat je ebooks niet mag verkopen of doorgeven?
Als ik er eentje koop, krijg ik daar nooit een bericht van. Zou toch een voorwaarde moeten zijn om akkoord mee te gaan VOORDAT je koopt? Net zoiets als akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van een website.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:27

Dat staat wel degelijk in je e-book.
Is ook algemeen bekend, en bij vrij zeker dat je met een "ik wist van niks" smoes niet ver komt in dit verband...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:14

Uit mijn hoofd staat bij het eind van een ebook een code en informatie hierover.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:57

Staat inderdaad vaak gewoon in het boek. Of voorin, of achterin, ligt een beetje aan de aanbieder.
Heb ook weleens e-booken via zo'n abbo gekocht, Elly's Choice, en daar stond het ook heel groot in en ook je emailadres is zichtbaar daarin. Bij boeken van bol heb ik het weleens in kleine lettertjes gezien.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:57

Dat kun je dus pas lezen, nadat je het gekocht hebt.... dat deugt toch niet?!

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:00

Bij productspecificaties staat eht vermeld als er een DRM opzit.

Tilmar

Berichten: 3320
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:20

Maar met DRM kan je niet doorgeven/verkopen.
Wat ze hier bedoelen is een digitaal watermerk, in de PDF zit dan je emailadres of IP adres, zodat achterhaald kan worden wie de bron is.

Als jij dus een boek doorgeeft aan iemand en die geeft het ook weer aan (meerdere) mensen dan is dat uiteindelijk terug ter herleiden naar jou.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:28

Ik zou het in ieder geval nooit doen. Jou gegevens zitten verwerkt in het ebook, waardoor jij altijd terug te halen bent. Je kunt nooit zeker zijn of degene aan wie je het boek doorgeeft of verkoopt hem niet massaal gaat verspreiden. Ook al doe jij (nog steeds illegaal, maar toch) hem maar aan 1 iemand geven.

Een DRM zegt niks, DRM blokkeert namelijk ook bijvoorbeeld het kunnen omzetten naar een ander document en die sloop je er zo af. Sterker nog, zodra ik een gekocht eboek binnen haal in Calibre gaat de DRM er automatisch af. Maar volgens mij is die wel nog steeds traceerbaar, ook al haal je de DRM eraf.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:08

Zouden jullie mij kunnen helpen?
Ik zit met een soort van dilemma, ik ben gek op lezen, maar op dit moment puilt mijn boekenkast echt uit.
Dus ben ik op zoek naar een e reader. Maar er is zo ontzettend veel keuze, wat ik zoek is: qua formaat van een normaal boek, met voldoende opslag ruimte en verlichting. Budget maakt niet zo heel erg veel uit

Maar nu zag ik ook iets over een kobo abonnement ? Maar als je die opzegt ben je natuurlijk alle boeken weer kwijt? En ik ben heel hebberig, dus wil ik het ook daadwerkelijk in mijn bezit hebben. En zitten daar een beetje nieuwe boeken bij?

En er is zeker geen code of iets dergelijks om je papieren boeken op de e reader te kunnen overzetten?
Alvast bedankt :)

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:41

ik heb een kobo aura en een vriendin van mij een kindle (versie weet ik niet), maar deze zijn iets kleiner dan het meest voorkomende paperback formaat.

qua opslagruimte zou ik me niet zoveel zorgen maken, tegenwoordig is het 4GB of meer. Ikzelf heb momenteel nog geen 0.5GB gebruikt en +/- 300boeken op mijn ereader staan, maar overweeg om een deel er terug af te halen. Het overzicht begint een beetje zoek te geraken. Mss als ik van in begin meer mappen/verzamelingen had aangemaakt dat het overzichtelijker bleef.

Soms staat er in een boekidd ene code om gratis de digitale versie te downloaden, maar vermoed dat dit eerder uitzondering is dan regel.

ivm het Kobo-plus abbo. Je moet het zien als een bib-abbo, je kan zo vaak en zoveel boeken ontlenen als je wil, maar als je abbo stopt, dan lever je alles weer in.
Er zitten ook recentere titels in het abbo, maar om een idee te hebben kan je beter eens kijken op de site van Bol.com, bij elk ebook wordt vermeld of het ook in het kobo-plus abbo zit of niet.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:43

Vind er bij het Kobo Plus genoeg nieuwe boeken tussen staan :j. Al zijn ze niet allemaal in mijn genre.
Maar inderdaad, je leent ze voor de duur van je abbo.

Ik heb een Pocketbook, 4gb geheugen en uitbreidbaar dmv een extern kaartje die je erin kan stoppen.

Trouwens, zag gister dit, was de laatste bladzijde van Vleugels & Verwoesting, moest aan dit topic denken.

Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:56

Bedankt voor je bericht Yv_! Door jou weet ik dat deel 3 uit is, ga ik die opzoeken en heel snel lezen, ben namelijk erg benieuwd hoe het afloopt!

Ik ga een deze maanden ook op zoek naar een andere ereader. Mijn Kobo aura HD is langzaam geworden, je merkt dat het verouderd dus toe aan een nieuwe ereader.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:21

Mijn Sony doet het nog prima. Maar dat kobo abbo ziet er goed uit. Misschien stap ik nog een keer over op kobo

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:04

Voorlopig is mijn tolino goed genoeg, maar als die ooit aan vervanging toe is dan wordt hij vervangen door een kobo of kindle denk ik

Tilmar

Berichten: 3320
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:04

Ik ben dol op mijn Kobo Aura! <3 Alweer 3 jaar oud, maar geen problemen. Nu heb ik hem op vakantie laten liggen :( hopelijk komt ie nog terug, ik heb het doorgegeven.

Misschien dat de reisverzekering nog wat teruggeeft, denk wel dat ik een mooiere terugkoop, de Kobo Aura One. Iets groter en beter scherm.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:07

Mwa soms denk ik eraan om een H2O van kobo aan te schaffen, maar buiten even dat firmware foutje mankeert mijn ereader ook nog niets en past nog net in mijn kleinste handtas. Wat een grotere niet gaat doen...

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:59

C_arola schreef:
Bedankt voor je bericht Yv_! Door jou weet ik dat deel 3 uit is, ga ik die opzoeken en heel snel lezen, ben namelijk erg benieuwd hoe het afloopt!

Veeeeeeel plezier!!

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:29

Ik heb me aangemeld bij kobo plus van bol.com.
Het is gelukt om boeken in de app op mijn tablet te krijgen, kaar ik wil op mijn ereader lezen. Dat krijg ik helaas niet voor elkaar. Jammer!

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:50

Ereader verbinden met WiFi en dan synchroniseren?
Zo lukt het bij mij wel.