E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:15

Iemand hier die een Tolino heeft en die ook onderstaand probleem heeft dat het scherm niet meer reageert op aanrakingen? Ereader zelf is nog maar 3j oud, zou het best een bummer vinden als hij nu al vervangen zou moeten worden :/

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:10

Geen Tolino hier, maar wel eens iets gelijkaardigs gehad met mijn Kobo. En een reset heeft toen geholpen...

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:54

petitparis schreef:
Geen Tolino hier, maar wel eens iets gelijkaardigs gehad met mijn Kobo. En een reset heeft toen geholpen...


ok, eens maar een poging voor ondernemen dan :)

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:18

Hier een tolino die wel eens vast gelopen is. heb hem uitgedaan en opnieuw opgestart geloof ik, was maar eenmalig. Er zit ook nog een reset knop op t apparaat. Ik heb hem nu geloof ik 6 jaar. Blijft fijn.

Dallista

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:45

Vandaag de nieuwe Kobo Forma in de mail. Dag te laat, had gisteren geleverd moeten worden, tut tut postnl. ;-)
Ik kom van een Kindle K3 (keyboard) en een Kindle paperwhite af, die alletwee nog prima werken (ja, ook de K3 die inmiddels acht jaar oud is), maar loop al langere tijd met het idee om flink wat manga te lezen en dat vind ik fijner op een wat groter scherm. Zag toevallig dat de Forma deze week uitkwam, dus ik ga het een keertje zonder amazon proberen. Ben benieuwd...

laurabe
Berichten: 740
Geregistreerd: 28-01-11

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:48

Ziet er gaaf uit Dallista.
Ikzelf heb de Kobo Aura H2O en ben er zeer tevreden over.

Flying_Angel

Berichten: 15739
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:24

Hoi allemaal!
Ik zou graag een ereader aanschaffen, maar ik heb nog geen zicht op hoe het werkt. Welk merk is aan te raden? En hoe zit het met abonnementen?

Dallista

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:23

Flying_Angel schreef:
Hoi allemaal!
Ik zou graag een ereader aanschaffen, maar ik heb nog geen zicht op hoe het werkt. Welk merk is aan te raden? En hoe zit het met abonnementen?

Ik weet eigenlijk niets van abonnementen af, daar doe ik niet aan. :o

Maar qua kwaliteit van e-readers ben ik wel een amazon Kindle liefhebber. Heb nu ook de allernieuwste Kobo (Forma), en die doet wat 'ie moet doen (super voor manga), maar was in het begin toch wel buggy (na de software update een stuk beter), en heeft ook dingen waarvan ik zeg, had dat nou niet gedaan, want overbodig / niet comfortabel.

Bijvoorbeeld de power button is een lastig knopje, en waarom dan nog een scherm waarbij je omhoog moet swipen voordat je ook echt aan de slag kan? Het is niet alsof die power button nou zo makkelijk in te drukken is, dus dat gebeurt echt niet uit zichzelf. Mijn kindle paperwhite is veel makkelijker aan te zetten.

En het bookmarks menu vind ik veel fijner bij de kindle. (Ik maak daar heel veel gebruik van.)

Plus dat je eigen documenten (maar bijvoorbeeld dus ook fanfic files van AO3) kan e-mailen naar je kindle; elke kindle heeft een eigen e-mail adres. Dat is echt een feature die ik mis bij Kobo. Via USB voelt als een stap terug wat dat betreft.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:01

Bij Kobo heb je wel het abonnement via Bol.com dat wel handig kan zijn. Voor de rest weet ik er niet meteen die merkspecifiek zijn. Zelf maak ik gebruik van een tolino, doet wat het moet doen en is waterdicht, dus dat vind ik een prettig voordeel

Schuur_

Berichten: 4914
Geregistreerd: 09-08-05

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:13

Ik ben ook een Kindle fan. Zelf heb ik de Voyage en vind het een ideal formaatje. Gewoon met 1 hand te lezen en geen rare knoppen of randjes.

Bladeren doe je door op de zijkant of op het scherm te tikken

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:57

Ik vind het jammer dat er geen grotere zijn. Ik lees heel snel en blijf bladzijden omslaan. De knopjes onderaan voor het omslaan bevielen me beter dan op het scherm drukken, krijg steeds allerlei extra zaken naar boven. Bovendien vind ik kleinere ereaders lastiger vasthouden in bed.... hij glijdt uit mijn handen.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:22

Dat heb ik ook margee, heb een hekel aan de touchscreen bediening, daarom (en voor de stevigheid) voor een pocketbook Lux 3 gegaan. Maar als Kindle ooit weer terug komt met een Ereader die zo stevig is als de kindle keyboard en licht heeft ga ik weer terug want de pocketbook is wel echt trager.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:02

Depende schreef:
Dat heb ik ook margee, heb een hekel aan de touchscreen bediening, daarom (en voor de stevigheid) voor een pocketbook Lux 3 gegaan. Maar als Kindle ooit weer terug komt met een Ereader die zo stevig is als de kindle keyboard en licht heeft ga ik weer terug want de pocketbook is wel echt trager.

Ja he!!! gewoon het duimpje onderop en klikken maar!!! Nu moet ik zo opletten waar ik veeg.....
Maar het Kobo abbo vind ik dan wel weer handig.

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:33

Op de Kobo kun je dacht ik instellen op welke zones het touchscreen reageert?

Dallista

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:37

Margee schreef:
Ik vind het jammer dat er geen grotere zijn.

How groot is “grotere”?
De Kobo Forma is 8 inch (20,32 cm diagonaal), dat is een stukkie groter dan bijvoorbeeld de Kindle paperwhite.

Het kan ook echt groot. Bijvoorbeeld een A4 sized Sony e-reader die echt meer voor pdf files is, en daar kan je ook op schrijven. Of zelfs 2 x A4 aan elkaar, opent en gaat dicht als een (piano)boek, speciaal voor bladmuziek maar in feite ook voor pdf files gemaakt. (Ik heb er zo eentje, een Gvido, en kan niet meer zonder!)

Maar dan heb je het dus echt over A4 papier formaat en dat is in bed niet praktisch. (Enne, behoorlijk prijzig, dat zijn geen e-readers voor de “gewone” markt.)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70734
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:02

Shadow0 schreef:
Op de Kobo kun je dacht ik instellen op welke zones het touchscreen reageert?

Klopt, ik weet niet of di voor alle Kobo’s geldt maar wel die van mij.

Margee schreef:
Ik vind het jammer dat er geen grotere zijn. Ik lees heel snel en blijf bladzijden omslaan. De knopjes onderaan voor het omslaan bevielen me beter dan op het scherm drukken, krijg steeds allerlei extra zaken naar boven. Bovendien vind ik kleinere ereaders lastiger vasthouden in bed.... hij glijdt uit mijn handen.

Ik lig op mijn buik, de ereader staat dan op mijn bed en ‘leunt’ tegen de muur, zo kan ik goed lezen.
Je hebt ook standaarden voor iPads, misschien ook voor ereaders zodat je ze niet vast hoeft te houden.
Ik vond mijn ereader ook net te klein om goed vast te houden maar met een ereader hoes gaat dit prima.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:07

Shadow0 schreef:
Op de Kobo kun je dacht ik instellen op welke zones het touchscreen reageert?


Alle "standjes" al geprobeerd! :D

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:17

Aangezien ik mijn reader echt alleen maar gebruik om (met name Nederlandstalige) romans en thrillers op te lezen, ben ik nog steeds heel tevreden met onze Kobo's H2O: mijn geliefde heeft de eerste versie, ik de laatste versie.

Bij die laatste vind ik de helemaal-uitknop aan de achterkant inderdaad niet handig, maar die gebruik ik zelden, met dat touchscreen heb ik dan weer geen moeite, al zou ik knopjes ook prima vinden.

Waarschijnlijk neem ik in het nieuwe jaar een abonnement op Bol, dat is voor mij het voordeligste, maar als ik veel meer Engelstalig gelezen zou hebben zou ik dat niet doen, dan had ik waarschijnlijk ook de Kindle gehad.

Myka

Berichten: 716
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:35

Heeft iemand een idee welke site een beetje betrouwbaar is voor een refurbished Kobo? :)

Tilmar

Berichten: 3329
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:12

Ehh, ik zou gewoon een nieuwe kopen..
Zoveel goedkoper zijn die refurbished niet en zo betrouwbaar zijn Kobo's niet helaas.
Veel verhalen dat ze er op een goed moment mee stoppen, heb het zelf ook gehad.
Vindt ze nog steeds wel fijn, dus ik heb wel weer een kobo.
Als je het toch doet zou ik een leverancier met goede service kiezen, Bol of mediamarkt.

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:33

Ik zou ook geen refurbished ereader kopen. Ik zou ook denken dat de service er bijna voor zorgt dat je niet erg veel goedkoper uitkomt zo duur zijn ze namelijk niet in aanschaf (toch niet vergeleken met ipad of iphone).

Myka

Berichten: 716
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:06

Het gaat me ook meer om het milieu dan over geld, maar thanks, ik zal er nog eens naar kijken. :)

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:09

Ik heb een refurbised e reader van kobo. Die heb ik volgens mij al 2 jaar. Scheelde toen best wel wat. Ik ben er heel tevreden over, nooit problemen mee gehad.
Gekocht bij bol.com.

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:20

Ik heb m ook refurbished van Bol.com! Super tevreden mee

Myka

Berichten: 716
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:39

En daar zat dan ook nog wel een beetje garantie op, of niet? :D