E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:14

Miepmiept schreef:
Ik heb een Onyx Boox en eigenlijk heel tevreden over. Hij is wat zwaarder maar dat vind ik geen probleem en de accu gaat gaat een stuk minder lang mee.

De apps werken idd ideaal.

Welk type?
Ik neig qua prijs naar de Poke 5. Want ik heb nog een werkende ereader en een bibliotheek abonnement. Dus dit is echt puur luxe.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:57

Miepmiept schreef:
Ik heb een Onyx Boox en eigenlijk heel tevreden over. Hij is wat zwaarder maar dat vind ik geen probleem en de accu gaat gaat een stuk minder lang mee.

De apps werken idd ideaal.


Wat is minder lang? Ik vind namelijk het batterijleven van mijn Kindle Oasis ook niet echt om naar huis te schrijven. Als ik dagelijks een uurtje of 2 lees, dan moet ik hem wekelijks opladen en als ik hem een week of 2 wegleg dan is de batterij ook bijna leeg. Het batterijleven komt lang niet in de buurt van wat ze aangeven (maar goed ik heb wel altijd wifi en achtergrondverlichting aan staan). Op dat vlak is mijn oude Kobo nog steeds het fijnst...

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:30

petitparis schreef:
Wat is minder lang? Ik vind namelijk het batterijleven van mijn Kindle Oasis ook niet echt om naar huis te schrijven. Als ik dagelijks een uurtje of 2 lees, dan moet ik hem wekelijks opladen en als ik hem een week of 2 wegleg dan is de batterij ook bijna leeg. Het batterijleven komt lang niet in de buurt van wat ze aangeven (maar goed ik heb wel altijd wifi en achtergrondverlichting aan staan). Op dat vlak is mijn oude Kobo nog steeds het fijnst...


Minder lang dan mijn PB, maar daar voelde het ook soms ook wel als een kleine prestatie om de batterij leeg te krijgen.

Je Kindl batterijduur vind ik idd wel beroerd voor een gewone e-reader en vergeleken met mijn Boox ga je er dan niet op achteruit lijkt me. Ik heb hem ingesteld dat hij na 2 dagen inactief helemaal uit gaat, dan loopt de batterij niet leeg. Maar het is lastig zeggen want idd afhankelijk van wifi, verlichting, hoeveelheid apps die draaien etc.

Ik heb een Nova Air C, want ik wilde perse 7 inch en dit was een tweedekans product en daarmee goedkoper dan de gewone Nova Air. Het is een mooi apparaat met ruime mogelijkheden dus dat hij dan bij goed gebruik na een week aan de lader moet stoort mij niet. Misschien dat op Reddit bv meer te lezen is over precieze batterij duur van de verschillende types.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:54

Lol dat klinkt nog steeds beter dan mijn kindle :+
(Hoopt nu dat of mijn kindle of mijn kobo het snel begeeft O:) )

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:13

Ik heb de Meebook m6 besteld B-)

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:42

Afbeelding
Afbeelding
Blij :D

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:49

Nice, mooi ding ook. Lekker he, gewoon alles op één e-ink apparaat. :D

Flying_Angel

Berichten: 15722
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:13

Ooh! Heel gaaf, handig alles bij elkaar!

Ik ben ook weer lid van het team! :+ had m’n ereader verkocht (Clara) en ik wilde de storytel reader kopen. *Nooit meer leverbaar*

Nu vandaag in de winkel even ‘kijken’ :))

Afbeelding

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:59

Ik heb de laatste paar pagina's in dit topic gelezen en zie veel mensen die voor een kobo gaan.

Nu ben ik zelf van papieren boeken. Die ruil ik weer om in minibiebs.

Maar mijn vriend is van nature geen lezer en ik probeer een momentje voor het naar bed gaan te creëren. Een e-reader lijkt daarvoor de oplossing te zijn. Ik weet niet of dit blijvend is. Ik wil voor hem dus een e-reader kopen, maar bij voorkeur tweedehands voor het geval hij er in december de brui aan gegeven heeft.

Heeft iemand daar ervaring mee?

IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:02

Sirius_ schreef:
[ [url=m/EhUQW4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/05ciXR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Blij :D

Je kan deze ook als schrijfblok gebruiken toch? Hoe bevalt dat? Ik zoek namelijk ook een digitaal schrijfblok, maar de Remarkeble vind ik toch wat duur.... :o

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:59

Hier ook wel benieuwd :j
Mijn Dino PocketBook wil ik langzaamaan toch een keer vervangen (ding draait al minstens 13 jaar :+). En dan wil ik graag weer iets met mogelijkheid tot schrijfblok enz en kleurenscherm, zoals mijn PocketBook.
Ik had al eens naar Boox modellen gekeken, maar Meebook kan ook interessant zijn. Ik ben er in ieder geval nog niet uit, want de prijs moet ook wel een beetje leuk blijven :=

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:26

Luxorvalkje schreef:
Ik heb de laatste paar pagina's in dit topic gelezen en zie veel mensen die voor een kobo gaan.

Nu ben ik zelf van papieren boeken. Die ruil ik weer om in minibiebs.

Maar mijn vriend is van nature geen lezer en ik probeer een momentje voor het naar bed gaan te creëren. Een e-reader lijkt daarvoor de oplossing te zijn. Ik weet niet of dit blijvend is. Ik wil voor hem dus een e-reader kopen, maar bij voorkeur tweedehands voor het geval hij er in december de brui aan gegeven heeft.

Heeft iemand daar ervaring mee?


Ik geloof dat Bol wel refurbished ereaders aanbiedt
Zelf leen ik een van mijn ereaders uit aan mensen in mijn omgeving die twijfelen. Misschien dat er iemand uit jouw omgeving ook wel zijn ereader een paar weken kan missen

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:43

Ik val even binnen met een vraag. Ik zit er over te denken om een e-reader te gaan aanschaffen, omdat de boekenkast erg vol staat en het steeds duurder wordt om fysieke boeken aan te schaffen. Vroeger bestelde ik veel vanuit de UK, maar sinds Brexit is dat niet meer zo prettig... Ik lees vrijwel alleen Engelstalig, geldt het nog steeds dat Kindle/Amazon dan de beste optie is? Van Kobo/Bol hoor ik dat het Engelse aanbod beperkt is. Zijn er nog andere goede opties? Direct boeken kunnen downloaden op het apparaat zonder tussenkomst van een laptop is wel een vereiste, aangezien ik juist veel lees onderweg en dan ook een nieuw boek wil kunnen kiezen.
Zie ik nog iets over het hoofd, of kom ik met deze wensen inderdaad uit op Kindle?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:23

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken op mijn ereaders, want heb nooit rechtstreeks boeken aangekocht. Maar ik kan vanuit de kindle app geen boeken meer kopen. Dit is eerder dit jaar gewijzigd, ben de exacte reden vergeten, maar vermoed dat het met veiligheid te maken heeft gezien het aan je credit card gelinkt is. Wat eigenlijk vrij krom is, want ik kan vanop mijn telefoon ook gewoon een browser openen en een 1-click buy doen...
Boeken die beschikbaar zijn in mijn KU-abbo kan ik wel gewoon toevoegen... Amazon blijft imo toch nog steeds een groter aanbod hebben dan Kobo, zeker als je ook van onbekendere self-publishing authors leest. Ook de promo's aan gratis of 0.99$ ebooks is bij Amazon groter danbij Kobo

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:41

Hoi, ik kom óók even binnen vallen met een vraag! Of eigenlijk een paar :=.

1) Ik wil voor de verjaardag van mijn vriend een Kobo of een Kindle kopen. Ik twijfel wat de Kobo betreft tussen de Libra en de Clara omdat hij nog niet 100% zeker weet of hij er veel mee gaat doen (weinig tijd om te lezen) en die 50 euro extra dan misschien wat zonde is, maar tegelijkertijd voelt hem iets goedkopers geven vanuit een 'wat als' mindset ook weer een beetje gierig, ondanks mijn studentenbudget. Wat zijn jullie gedachten hierbij? Is de Libra het waard? En wat de Kindle betreft, eigenlijk willen we Bezos niet steunen maar mijn vriend leest wel bijna alleen maar Engels. Zijn er andere (gewoon legale) manieren om een Engels aanbod op de Kobo te hebben of zit je dan eigenlijk wel echt vast aan Kindle?

2) Om het cadeau wat te persobaliseren lijkt het me leuk er alvast twee boeken op te zetten: mijn eigen favoriet en een boek waarvan ik denk dat hij het heel tof vind. Mijn eigen favoriet omdat hij altijd zegt het heel erg leuk te vinden om te ontdekken waar ik van houdt en op die manier een beetje in mijn hoofd mee te kijken, en een boek voor hem want...nou ja...het is voor hem :'). Maar! Ik wil die boeken gewoon via bol.com of amazon oid aanschaffen en op de reader zetten voordat ik hem geef, maar hoe werkt dat? Is dat een kwestie van downloaden op je pc en dan uploaden op je Kobo of Kindle? Of moet je eerst een account aanmaken op die Kobo of Kindle? Als het dat laatste is ga ik dat niet doen, want het is zijn ereader en moet dus ook gewoon zijn eigen account hebben.

Iemand die me verder kan helpen? :):)

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:36

VuurVleugels schreef:
Hoi, ik kom óók even binnen vallen met een vraag! Of eigenlijk een paar :=.

1) Ik wil voor de verjaardag van mijn vriend een Kobo of een Kindle kopen. Ik twijfel wat de Kobo betreft tussen de Libra en de Clara omdat hij nog niet 100% zeker weet of hij er veel mee gaat doen (weinig tijd om te lezen) en die 50 euro extra dan misschien wat zonde is, maar tegelijkertijd voelt hem iets goedkopers geven vanuit een 'wat als' mindset ook weer een beetje gierig, ondanks mijn studentenbudget. Wat zijn jullie gedachten hierbij? Is de Libra het waard? En wat de Kindle betreft, eigenlijk willen we Bezos niet steunen maar mijn vriend leest wel bijna alleen maar Engels. Zijn er andere (gewoon legale) manieren om een Engels aanbod op de Kobo te hebben of zit je dan eigenlijk wel echt vast aan Kindle?

2) Om het cadeau wat te persobaliseren lijkt het me leuk er alvast twee boeken op te zetten: mijn eigen favoriet en een boek waarvan ik denk dat hij het heel tof vind. Mijn eigen favoriet omdat hij altijd zegt het heel erg leuk te vinden om te ontdekken waar ik van houdt en op die manier een beetje in mijn hoofd mee te kijken, en een boek voor hem want...nou ja...het is voor hem :'). Maar! Ik wil die boeken gewoon via bol.com of amazon oid aanschaffen en op de reader zetten voordat ik hem geef, maar hoe werkt dat? Is dat een kwestie van downloaden op je pc en dan uploaden op je Kobo of Kindle? Of moet je eerst een account aanmaken op die Kobo of Kindle? Als het dat laatste is ga ik dat niet doen, want het is zijn ereader en moet dus ook gewoon zijn eigen account hebben.

Iemand die me verder kan helpen? :):)


1) Ik heb de voorganger van de Clara en de kindle tegenhanger van de Libra en persoonlijk vind ik de knoppen en het iets grotere scherm wel fijner om te lezen en het ligt ook wat beter in de hand. Maar ik lees soms ook 2-3 boeken per week op mijn ereader, waardoor het verschil in gewicht dan weer een nadeel wordt. (arthrose in handen en polsen)

Kobo heeft zeer zeker ook een Engelstalig aanbod. Ik weet alleen niet of deze nu al meer in het Kobo plus abbo zijn opgenomen. Imo voldoet dit zeker voor een "beginnende" of gemiddeld leesgedrag. Wat je in een boekenwinkel (vertaald) kan vinden, vind je hoogstwaarschijnlijk ook terug op de Kobo website (je kan altijd al eens het aanbod doorspitten ( https://www.kobo.com)
Ga je naar specifieke subgenres, dan kan het zijn dat je bij minder bekende auteurs belandt die aan self publishing doen en wel alleen via Amazon werken...
Je hebt ook websites die je op de hoogte houden van gratis en 0.99] acties en de links gaan allemaal terug naar de officiële amazon of Kobo pagina. Het aanbod bij amazon is wel groter dan Kobo.

2) Om er boeken op te zetten is wat moeilijker als je wil dat het echt zijn ereader wordt. Je kan wel een boek op jouw account kopen en via computer op de ereader zetten, maar sommige bestanden zijn beschermd en daar lukt dit niet bij zonder je account en ereader te linken. Zelf gebruik ik deze optie zelden of nooit.
Over het algmeen (zowel Kobo als Kindle) koppel je je Bol of Amazon account aan je ereader en wordt alles wat je aankoopt automatisch op de ereader gesynchroniseerd van zodra je wifi hebt.

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:02

Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe e-reader aanschaffen. Zal het vooral gebruiken voor vakanties, in bad en in de tuin.
Heb veel bekeken en momenteel twijfel ik tussen de Kobo Libra 2 en de Pocketbook Inkpad 3 Pro.

Hij moet in ieder geval waterdicht zijn, blauwlichtfilter hebben en natuurlijk achtergrondverlichting.

Iemand nog tips? :D

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:11

Ik heb de Libra 2. Bevalt heel goed. Ik heb ook een abo bij Kobo plus dus specifiek voor een Kobo gekozen

Flying_Angel

Berichten: 15722
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:38

Hier ook de Libra, ben er ontzettend blij mee! :)

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:16

Lees toch wel veel goede verhalen over de Kobo Libra (2). Dat is wel heel fijn!

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:29

@Myfairytale: als je interesse zou hebben voor een Kobo plus abbo, dan zou ik zeker voor de Libra gaan. Ik heb hem voor mijn collega gekocht en zij is er heel tevreden van. Ik vind hem ook fijn in de hand liggen en het batterijleven is beter dan de Kindle tegenhanger die ikzelf heb (voor mijn leesgedrag was Kindle de logischere keuze)

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:21

Nee, ik wil geen abonnement, ik haal de boeken altijd overal en nergens vandaan. :))

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:23

Geen ervaring met de Pocketbook Inkpad 3 Pro, maar mijn antieke Pocketbook QI 700 gaat inmiddels zo'n 12 jaar mee (en misschien nog wel iets langer). Nog nooit vastgelopen, en inmiddels is de accu niet meer de sterkste, maar dat mag met zo'n leeftijd :D
De mijne is ook diverse keren op de (tegel)vloer beland, maar alleen de laatste keer een klein krasje op het scherm, dus ook flink robuust gebleken.

Ik zoek nu rustig voor een nieuwe e-reader, maar Pocketbook staat nog steeds op mijn lijst na de ervaringen met mijn eerste :j

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:16

De zoektocht voor mij is voorbij.
Heb vanavond helemaal onverwacht een e-reader van mijn man gekregen. <3
Maar misschien dat een volgende bokker nog iets aan alle info heeft.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:22

Hoi, ik wilde mijn vraag ook hier even stellen :=
Ik twijfel om een ereader aan te schaffen maar ik heb er 0 verstand van en ik weet ook niet zo goed waar ik op moet letten. Ik lees eigenlijk alleen Engelse boeken en voornamelijk thuis en natuurlijk op vakantie maar geen bijzonderheden verder. Natuurlijk fijn als ik op een simpele manier boeken erop kan zetten. Aangezien ik voor werk al veel achter de pc zit zou het fijn zijn als hij bijvoorbeeld blauw licht kan filteren oid? Kan dat überhaupt hij een ereader? :')
Ik lees veel over kobo of kindle? Als ik kijk naar Engelse boeken zou ik misschien eerder naar een kindle neigen maar geen idee wat jullie ervaringen zijn?

Ik ben benieuwd :D