Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:33

:') Goedkope vulling!
Al een beslissing over je boompjes genomen?

Hier word ik inmiddels helemaal gestoord hoeveel water de planten hier nodig hebben. Grond is gewoon afschuwelijk slecht hier. Ik kijk het volgend voorjaar/zomer nog aan, maar als ik dan niet verschrikkelijk veel minder hoef te sproeien trek ik alles eruit, zet de boel in grote mooie potten met goede aarde en kiep gras en stenen op de borders.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:37

Wat voor bodem heb je ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:44

:n lastig lastig

Vanuit huis:

Afbeelding

Heb soms dagen dag ik de zijkanten dicht laat en dan zie je alleen maar boom

Dus gok dat ze naar de bomen hemel gaan

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:45

Ik zou ze juist daarom alleen al laten staan:+
Maar goed
Het is gewoon net wat je mooi/leuk/fijn vind :)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:47

Privacy vind ik heerlijk , maar ze vreten zoveel licht

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:04

knabbelgirl schreef:
:') Goedkope vulling!
Al een beslissing over je boompjes genomen?

Hier word ik inmiddels helemaal gestoord hoeveel water de planten hier nodig hebben. Grond is gewoon afschuwelijk slecht hier. Ik kijk het volgend voorjaar/zomer nog aan, maar als ik dan niet verschrikkelijk veel minder hoef te sproeien trek ik alles eruit, zet de boel in grote mooie potten met goede aarde en kiep gras en stenen op de borders.


Als je grond te droog is zit er waarschijnlijk te weinig organische stof in en/of komt er veel zonlicht op de aarde. Daarnaast kan het zijn dat je slurpende beplanting hebt zoals een cornifeer.

Slurpers er uit, plantaardig materiaal er op en bodembedekkers planten.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:43

Sonja_vR schreef:
Wat voor bodem heb je ?

Geen idee :') Geen vochtig klei in ieder geval meer helaas. Zand denk ik?

Rebecca schreef:
Privacy vind ik heerlijk , maar ze vreten zoveel licht

Genoeg andere manieren voor privacy :j

Malenka schreef:
knabbelgirl schreef:
:') Goedkope vulling!
Al een beslissing over je boompjes genomen?

Hier word ik inmiddels helemaal gestoord hoeveel water de planten hier nodig hebben. Grond is gewoon afschuwelijk slecht hier. Ik kijk het volgend voorjaar/zomer nog aan, maar als ik dan niet verschrikkelijk veel minder hoef te sproeien trek ik alles eruit, zet de boel in grote mooie potten met goede aarde en kiep gras en stenen op de borders.


Als je grond te droog is zit er waarschijnlijk te weinig organische stof in en/of komt er veel zonlicht op de aarde. Daarnaast kan het zijn dat je slurpende beplanting hebt zoals een cornifeer.

Slurpers er uit, plantaardig materiaal er op en bodembedekkers planten.

Zelfde planten als in de vorige tuin (meegenomen) dus zeker geen slurpers, en inderdaad pal op de zon, het zuiden
Als ik de boel eruit haal, gaat het gewoon dicht. Ga niet blijven klooien hiermee. Woon aan een sloot dus het water kan ook wel weg

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:46

Flink organische stof toevoegen. :) Zo zijn zelfs woestijnen groen te krijgen. Dus jouw tuin moet zeker lukken.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:32

Ieder zijn keus ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:54

Als je het dicht wil gooien vooral doen
Maar potten moet je ook heel erg bijhouden qua water geven
Tis maar een beperkte inhoud Zo een pot
Ook qua vriezen en hitte geeft een pot minder bescherming aan de plant dan volle grond :)

Ik heb pot en volle grond planten
Maar de volle grond planten zijn veel minder bewerkelijk

een andere oplossingen is idd een gruwelijk bak compost aan de bodem toevoegen
Zand is hele losse grond en water loopt daar wel heel makkelijk doorheen idd
Met organisch materiaal toevoegen verbeter je de vochtvasthoudende eigenschappen
Daarna kun je mulchen
Dus compost tussen de planten blijven toevoegen jaarlijks , gewoon op de bodem gooien tussen de planten
Het verdwijnt er vanzelf in


Ik moet ook een giga bak compost toe gaan voegen
Maar dat is weer omdat de grond hier gewoon snel dichtslaat (klei)
Door een laag compost op de bodem aan te Brengen bakt hier die bovenlaag wat minder dicht bij warmte en slaat de regen de bovenlaag ook wat minder snel dicht
Nu is hier dichtgooien ook absoluut geen optie trouwens
Beperkt de water afvoer te veel en belast het riool te zwaar
Maar ook omdat ik voor al een steen woestenij van 4 bij 9 heb en achter een tuin van 20 bij 11 met een flink terras
Word wel heel veel steen dan

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:17

Tsja maar ik ben mindervalide en heb dus de mogelijkheden niet het zelf allemaal bij te houden of dit te doen, en de zin en het geld niet het uit te besteden. Dus dan liever potten, heb daar altijd minder werk van gehad dan grond, mits je de potten groot genoeg maakt.
Ik had in mijn vorige huis (300m verderop) dus klei, en geef mij dat maar hoor!
Begrijp me goed, dichtgooien is niet mijn 1e keus, maar wel de enige als dit niet werkt. Het onkruid is in mijn situatie al amper bij te houden (zeker omdat het op de grond zit), maar dat doe ik omdat ik van mijn bloemen geniet. Maar dat doe ik nu niet en ik ga het mezelf niet nog moeilijker maken. Het moet haalbaar blijven, en vooral ook leuk

*Edit: druppelslang ligt er al op het deel waar hij kan komen, maar het is gewoon alles bij elkaar wat het niet oke maakt zo.
Daarbij, gras is nog steeds geen stenen. Enige andere optie is gras met kiezels oid maar dan mag daar (tussen de kiezels) echt nooit onkruid door komen, want die kan ik immers zelf niet op

(Achtertuin is 7.5x10, ik denk dat 5x8.5 betegeld is al. Zoals gezegd, woon aan een sloot en daarvoor nog een giga groen/onkruidstrook)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:32

De passiebloem die onze tuin uitbreekt en het gemeenteperk over neemt. Gelukkig geen klachten. Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:30

Geen commentaar :D

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:22

Hahaha heerlijk!

Ik heb voor het eerst een vrucht in mn passiebloem hangen :)

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:27

Even een vraagje. Wanneer snoeien jullie de lavendel en tot hoe ver snoeien jullie deze terug?

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:22

Ziet er wel gezellig uit Malenka!

@Cabelona: ik snoei altijd tussen begin en half oktober persoonlijk :)

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:10

Wij snoeien de lavendel altijd per takje direct na de bloei. Af en toe dus doorlopen en dan t hele takje eraf. Ooit als tip gekregen en werkte goed om m mooi klein te houden.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:07

ik snoei 2x per jaar eind september en in het voorjaar na de vorst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:05

Ik snoei lavendel niet :+

Vandaag even tuin uitgemest := ,was hard hard nodig


Afbeelding
Afbeelding

Oa voor


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En waar ik ben ! Morgen even een schutting verplaatsen en een tijdelijke poort maken , na 2 jaar zonder hunker ik naar een tuindeur :=

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:32

Goed bezig Rebecca :j

Hier binnenkort even iemand vragen de boel winterklaar te maken, eind van de maand oid. Rugoperatie gehad dus tot volgend seizoen mag ik niks meer, net op een ongunstige tijd om het al seizoensklaar te maken, maar denk dat mijn moeder wel even wil helpen :)

Niemand stormschade?

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:43

Tuinhok kan niet meer open :') , kan maar alles valt eruit :))

Wat balen komt kwa periode niet uit , ik ben ook bezig om het winterklaar te krijgen :j

Gelukkig niet ,zonnebloem heeft het overleefd!

Afbeelding

Zie je gelijk de rotzooi := , wat een vuilnis stort was het

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:56

Na een lange droge periode is het flink gaan regenen de afgelopen maand. Mijn tuin is in een oerwoud veranderd. Mijn amandelboom heeft vruchten :D die nu open gaan zodat de amandel eruit kan vallen.
Verder heb ik in de States akelei zaden besteld. Ging er vanuit dat 1 op de 20 het doet. Nope het hele potje zit vol dus dat wordt verspenen .
http://www.gartendatenbank.de/de/img1/2005090225.jpg

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:05

Hier is de tuin intussen ook wat opgeruimd. Voornamelijk om te kijken hoe de uitbouw wordt hoor. Maar ik begin ook weer mogelijkheden te zien voor de tuin zelf!

Voor:
Afbeelding

Nu/na:
Afbeelding

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:59

Ik lees al een hele tijd mee, super leuk om alles te volgen en inspiratie op te doen.

Gister zijn bij ons de stenen binnen gekomen voor de oprit en tuin, eindelijk afscheid nemen van de zandbak met onkruid (nieuwbouw woning, dus hebben nog niks liggen).

We hebben kleurvaste klinkers voor de oprit en keramische tegels voor het terras direct achter bij het huis en achterin de tuin en een pad.
Verder nog blokken voor de borders en daar komt ook meteen een verlichtingskabel (inlite) in te liggen zodat we er spotjes aan vast kunnen maken.
Duur grapje allemaal en dan zijn we pas op de helft!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gelukkig konden ze het allemaal in de tuin zetten, ze komen namelijk pas 9 oktober om het te leggen het dan buiten te tuin te hebben liggen, vooral de keramische tegels, vind ik niet zo'n fijn idee.

Wat je nu ziet liggen, het pad, zijn platliggende opsluitbandjes en van die kleine klinkertjes die we misschien nog ergens anders gaan gebruiken.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:56

Ik wil ook graag mee kletsen. Ruim een jaar geleden zijn wij verhuisd naar ons koophuis; de tuin stond vol met klimop, bomen en struiken. Dit hebben wij er allemaal uitgehaald. Helaas bleef de schutting niet meer staan, nadat de klimop eraf was, dus die heeft een tijdelijke ondersteuning gehad, maar was nu wel echt tijd om dat onder handen te nemen.
Zo was de tuin: in het midden zien nog de stronk van een heel hoge conifeer. Die hadden we er al afgehaald.
Afbeelding


Dinsdag zijn wij begonnen met het vernieuwen van de schutting. Wij hebben een hoekhuis en met de oude schutting kon je gemakkelijk tussen de planken door naar binnen kijken, dus hebben er voor gekozen om het helemaal dicht te maken met rabat delen.
Links is de zijkant en rechts is de achter kant van de tuin. Hij is nog niet helemaal klaar. Deur moet er nog in. Afbeelding

Rechts achterin kom een overkapping (3.60m bij 2.60 m, schuin dak) ook deze is nog niet klaar. Hier komt aan de voorkant natuurlijl nog een dak, maar dat doen we pas als de tegels gelegd zijn, zodat het niet te laag word. We maken er een vlonder onder en er komt een loungebank (maken we ook zelf)
Afbeelding

Links achterin komt ook nog een verhoogde border.

Volgende week komen ze de tegels leggen enzo. Dan word ook meteen de voortuin helemaal onder handen genomen. Ik kan niet wachten, want het is nu zowel binnen als buiten een grote modder bende. :=