Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:29

@Malenka: O 12 bomen, toe maar! Jij hebt vast een flinke tuin :D En 20 verschillende rozensoorten <3

Klinkt goed die bomen, leuk! En lekker wat te eten ook later. :)

Ik heb mij laten gaan met dahlia's... :D 10 soorten besteld, van eentje 2, want daar geef ik er 1 van cadeau. En nog een lage soort kattenkruid, voor mijn katten en voor de bijen- en de vlinders :) Meer mocht en kan echt niet, mijn postzegeltuintjes raken anders te vol.

Ik ga in ieder geval twee plantentrappen maken voor mijn planten in potten verzameling :) Nog even kijken hoe en wat, maar dat maakt mijn achtertuintje hopelijk weer wat netter. Beetje chaos nu, zeker nu ik ook nog wat clematissen e.d. tijdelijk in pot heb omdat de schutting vernieuwd moet worden. Ik kan niet wachten om die border weer in te gaan delen.

@xLoki: Ah een montana! Die kunnen flink worden ja. Wel jammer vind ik altijd dat ze maar zo kort bloeien, maar het groen na de bloei is ook decoratief.

Malenka

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:32

Dahlias zijn fantastisch. Zo jammer dat je ze uit de grond moet halen. Want daar heb ik na alle andere oogst gewoon geen zin meer in.

De bomen zijn nog maar jonge enten van een jaar, hoogstens 2 jaar. Ik wil ze gaan leiden.

En recente foto's heb ik wel. Maar in de winter is alles natuurlijk kaal en aangezien het nog een jonge tuin is (nu ons 4e jaar) is veel ook nog klein. Dus er is weinig te zien op foto's. Wel deze even er bij. Gewoon omdat het zo genieten was een paar keer afgelopen week.

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36783
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:43

Ik haal de dahlia s er niet uit hoor. Ben wel benieuwd of ze dit jaar opkomen.

Malenka

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:50

Bij mij komen ze echt niet terug. Het is hier veel te nat in de winter. Ik heb het geprobeerd en ben zo ongeveer 20 dahlias kwijtgeraakt. Misschien in de toekomst weer. Maar dan in potten.

Miriam91

Berichten: 2851
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:03

Mooie bestelling Malenka!
Ik haal dahlia's ook niet uit de grond en ze komen elk jaar op.

Iemand ervaring met een mini vijver? Wij hebben nu een vijver van ik schat 3x5 meter maar de folie en rand eromheen is oud, ligt veel blad en ander rommel in en de waterkwaliteit is erg slecht. Daarnaast zo'n grote vijver onder de bomen is elk jaar veel werk om weer netjes te krijgen. We zitten dus te denken die vijver weg te halen en daarvoor in de plaats 3 mini vijvers met bijvoorbeeld speciekuipen te maken. Op internet vind je de mooiste foto's maar ik vraag me af hoe lang zoiets mooi blijft.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:09

Ik heb vaker dahlia's gehad en ik ben niet zo goed in het uit de grond halen :') Ik heb ze weleens overgehouden door er een flinke laag compost op te gooien. Ik tuinier op zandgrond, dus bij een zachte winter is er wel overlevingskans. Alleen als de dan opkomen uit de tuin zit je weer met de slakken die erg graag die verse scheuten opeten...

Nu ik 10 verschillende dahlia's, en hele mooie, gekocht heb wil ik ze wel graag overhouden, dus dat wordt uit de grond halen na de eerste vorst. Hopen dat het mij lukt om de knollen goed te houden. Ik denk dat ik ze dan op zolder neerzet, daar is het niet te warm, maar vriest het ook nooit.

Ik ga een deel in pot zetten, de kleinbloemige soorten, en de grootbloemige soorten in de border. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen :)

@Malenka: Heerlijk hè als het weer richting voorjaar gaat? <3 Post zeker wat foto's als er straks van alles bloeit! Ik ben ook erg benieuwd naar al die rozen!

Malenka

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:16

Zo leuk om weer activiteit te zien rondom tuinieren! Ik ben ook heel benieuwd naar al jullie tuinen.

Wij hadden een speciekuip vijver in onze vorige tuin. Het risico op te veel verdamping is wat groter dus je hebt kans dat je in de zomer moet bijvullen. Maar verder is het simpel. En wij hadden binnen no time kikkers.

Ik bedacht me net dat ik ook nog twee pawpaws besteld heb. O:) Dus dat zijn nog twee bomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:54

Schopje omhoog om mee te lezen en inspiratie op te doen :D.

Wij zijn vorig jaar verhuisd en willen nu de tuin aan gaan pakken. Er stond een heel raar/lelijk bouwsel in de tuin langs het huis. Het diende als kruidentuin/verticale tuin en zitplek. Maar de uitvoering was... Meh. Dat ding is dus gesloopt. Ik heb wel de rozemarijn, salie en basilicum e.d. eruit gehaald en hoop dat het straks op hun nieuwe plekje naar hun zin gaan hebben.

Ook hebben we de stenen van het terras eruit gehaald, twee afvoerputten aangelegd en nieuwe tegels gelegd.

Verder is het plan een wilgensoort die op een rare plek staat, te rooien. Daar komt een halfstam Pyrus communis clapp's voor in de plaats (vriend blij :D.)

Afbeelding
Dit was het terras toen we nog aan de gang waren met riolering en afvoer (hoe krijg je t verzonnen die stenen zo te leggen :+).

Afbeelding
Het terras nu. Hier komt een overkapping overheen en langs de muur rechts komt een blauwe regen. Die mag lekker over/door de overkapping groeien. Hier komt ook onze grote tuintafel te staan. Het terras is 4 x 4 meter.

Afbeelding
En de overkapping achterin de tuin. Deze blijft zo. Ik ga m alleen nog wat meer aankleden met lampjes e.d..

Afbeelding
Zicht vanonder de overkapping. De vlierbes links is helemaal teruggesnoeid inmiddels (net als de vlinderstruik), die hing op de grond (nooit onderhouden). Voor de overkapping ligt een vijver met een hoop kikkers.

En de rest van de tuin is een overgroeide puinhoop :=. Er stond een vergaan kippenhok die we gesloopt hebben, een ingegraven trampoline, die eruit is, een soortement moestuin die een bende is, en een doorloop van het terras voor naar de overkapping achter. En die is ook een grote bende (stenen, zooi, leuk joh, de boel straten). Dus dat moet allemaal nog aangepakt worden.

Anywho. Hoi en ik lees/kijk mee :D.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:03

Oh wat een heerlijk uitzicht San87!

Hier inmiddels weer begonnen in de achtertuin. Afgelopen weekend een lading mos uit de tuin weten te halen. Zoveel dat het inmiddels bijna grasloos was. Dus ik heb graszaad erin gegooid en bemeste aarde eroverheen en de boel weer vlakgetrokken. Hopelijk snel weer een groene tuin :+ Verder ook de dahlia's al in de tuin gezet en ongeveer 100 bloembolletjes voor vlinders en bijen in de grond gezet.

Wat nog moet
Achter:
- Overkapping schuren, beitsen/verven
- Alle groene aanslag verwijderen van de tegels en de schutting
- bloempotten en hangpotten vullen

Voor:
- Paar nieuwe planten
- tegels wippen, worteldoek, siersteentjes, wintergroen spul erin
- groene aanslag verwijderen

Het is nog een paar dagen doorbijten zeg maar :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:31

Ja, als alles straks weer in blad staat, zien we geen huizen meer, haha. En niemand ziet ons.

Beitsen ;(. Succes daarmee :D.

Dieuwke_
Berichten: 4551
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:02

Wat een leuk topic! Ik zie prachtige tuin voorbij komen, misschien kunnen jullie mij ook adviseren?

Ik zoek iets om de border in de voortuin mee te vullen. Het is een border van 2x4m en ligt op het westen. Ik zoek iets wat de inkijk in huis iets weg kan nemen, in ieder geval in het voorjaar/zomer als de gordijnen veel open zijn. Daarnaast mag het wel een beetje wild/door elkaar groeien (zoals het plaatje hieronder, dat vind ik prachtig). Het hoeft niet in strakke lijnen te groeien want de rest van de voortuin is strak genoeg. Favoriete bloemenkleur is wit en blauw/paars. En het zou leuk zijn als er in de winter ook iets staat wat niet dood lijkt, maar dat hoeft niet voor alles in de border te gelden. Zoals hieronder bijvoorbeeld, wilgjes en hortensia's overweeg ik ook maar die zijn in de winter beide kaal. Dat zou ik dan nog willen combineren met een plant welke in de winter nog levendig lijkt. Wie heeft tips? :D

Afbeelding
Plaatje van Google

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:42

Dieuwke_ schreef:
Wat een leuk topic! Ik zie prachtige tuin voorbij komen, misschien kunnen jullie mij ook adviseren?

Ik zoek iets om de border in de voortuin mee te vullen. Het is een border van 2x4m en ligt op het westen. Ik zoek iets wat de inkijk in huis iets weg kan nemen, in ieder geval in het voorjaar/zomer als de gordijnen veel open zijn. Daarnaast mag het wel een beetje wild/door elkaar groeien (zoals het plaatje hieronder, dat vind ik prachtig). Het hoeft niet in strakke lijnen te groeien want de rest van de voortuin is strak genoeg. Favoriete bloemenkleur is wit en blauw/paars. En het zou leuk zijn als er in de winter ook iets staat wat niet dood lijkt, maar dat hoeft niet voor alles in de border te gelden. Zoals hieronder bijvoorbeeld, wilgjes en hortensia's overweeg ik ook maar die zijn in de winter beide kaal. Dat zou ik dan nog willen combineren met een plant welke in de winter nog levendig lijkt. Wie heeft tips? :D

[ [url=m/dTQ2R1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Plaatje van Google

Groenblijvende struiken:
Camelia(wit/roze/rood/geelbloeiend), choisya(wit voor zover ik weet), laurier, Rhododendron(zowat alle kleuren) en zo

Lager en groenblijvend:
Hebe(oa paars), euonimus

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:58

Leuk weer wat leven in het topic! Afgelopen weekend was het natuurlijk heerlijk weer om wat in de tuin te doen! 8-) Dat is bij mij zaterdag mislukt, want mijn zoontje wilde heel graag naar de speeltuin en eenmaal daar kwam er op een gegeven moment een klasgenootje ook in de speeltuin en toen waren ze zo lekker aan het spelen samen dat ik dacht morgen dan maar.

Wel voor we naar de speeltuin gingen het konijnenhok en de ren even kunnen schoonmaken/vegen, dus die klus kon ik wel vast afvinken.

Op zondag de montana's opgebonden, best lastig want steeds de ladder verzetten enzo. Terrasje voor ook wat geveegd en wat uitgezaaide campanula en gras e.d. verwijderd. De klimroos (New Dawn) gesnoeid en weer wat netter aangebonden. Ik ben benieuwd of hij dit jaar weer net zo enthousiast gaat bloeien als vorig jaar. Vorig jaar had ik wel 60+ rozen tegelijk in bloei aan die klimroos! :) Verder nog een paar clematissen in pot gesnoeid/aangebonden en een grootbloemige roos in de tuin. Komend weekend weer wat klusjes aanpakken.

@ _San87_: Wat leuk die overkapping en een mooi groen uitzicht! Maar nog iets te veel jungle dus? Maar zo te zien ga je er wat moois van maken! Wel leuk hoor zo'n vijver bij de overkapping.

@Winged: Nu al de dahlia's in de tuin gezet? Woon je niet in NL :D

Mijn Dahlia's zijn aangekomen van de week. Ik wacht nog heel even met voortrekken i.v.m. vakantie. Ze mogen dan nog niet te groot al zijn, dat is lastig voor de oppas. Ook nog een nieuwe dahlia erbij gekocht bij het tuincentrum, de Smarty <3 Ik heb die eerder gehad en zulke schattige bloemen.

Druk bezig geweest lees ik! Mijn gras moet ook nog, even ergens een verticuteerhark lenen... Eigenlijk zou opnieuw inzaaien ook wel handig zijn en mooi vlak maken, maar ik wil geen net strak gazonnetje maar iets met meer een gras/kruidenmengsel i.v.m. de konijnen. Zij maaien mijn gras tussen de strimbeurten door :D Iemand misschien tips op dat gebied?

@Dieuwke: Vlinderstruiken zijn ook leuk. In de zomer minder inkijk dan en je hebt ze in wit en paars. Je hebt ook soorten die wat minder groot worden zodat ze prima in een wat kleinere border kunnen blijven staan. In de winter als het niet zo erg vriest blijven ze zelfs nog aardig groen... Die van mij zit ook weer vol in het blad nu. Van het weekend maar snoeien als ik er aan toe kom.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78541
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:24

_San87_, wat een mooi uitzicht. <3
Wij hebben het gazon gisteren geverticuteerd, kalk en mest en ingezaaid. En de pomp weer in de vijver in de achtertuin.

Mijn man wil de voortuin op de schop nemen, de vijver eruit en een gazon. Met het bos naast het huis is de voortuin ook een ramp met blad, bijna niet weg te krijgen. Dus moet weer een tuinplan gaan maken. En kijken wat kan blijven in dat plan en weg moet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:27

Ja, ik hoop dat dat deze lente/zomer ook weer is <3. De vlinderstruik komt al mooi op, weer.

Kan sowieso niet wachten tot alles weer volop groeit en bloeit :=. Ben de kale dorre bende wel zat, haha.

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:44

Hier is het al flink weer aan het groeien, en ook vanalles al aan het bloeien (oa maagdenpalm, Helleborus nog, viooltjes, winterjasmijn, pieris)
Vlinderstruiken hier pas 1,5week geleden gesnoeid, dus die gaan nog niet weer zo hard :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78541
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:56

Ik moet de vlinderstruik nog snoeien, heb altijd begrepen dat dat voor maart/april is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:13

Vlinderstruik is net onkruid :o. Dus het maakt niet zo veel uit. Wij snoeien februari/maart.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:15

Neonlight schreef:
_San87_, wat een mooi uitzicht. <3
Wij hebben het gazon gisteren geverticuteerd, kalk en mest en ingezaaid. En de pomp weer in de vijver in de achtertuin.

Mijn man wil de voortuin op de schop nemen, de vijver eruit en een gazon. Met het bos naast het huis is de voortuin ook een ramp met blad, bijna niet weg te krijgen. Dus moet weer een tuinplan gaan maken. En kijken wat kan blijven in dat plan en weg moet.


Een gazon is wel echt killing voor de ecologie, misschien is een onderhoudsarme beplanting iets voor jullie?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78541
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:57

Wat bedoel je met een gazon is wel killing voor de ecologie?
Het grootste probleem in onze tuin is ontzettend veel onkruid die we nu met de hand uit moeten trekken, vanwege type beplanting is schoffelen amper mogelijk. Ik haal nu wekelijks ruim een kruiwagen onkruid eruit en daar ben je wel even mee bezig. Oorzaak is een wal vol onkruid naast ons perceel.
En verder ontzettend veel blad van het bos naast ons. Met de beplanting die er nu staat nauwelijks weg te halen, alles blijft erin hangen. Hetgeen je wel weggeblazen krijgt belandt in de vijver. Blad is niet een klein beetje, in de herfst kunnen we sommige dagen wel 2 keer blazen, het gaat op normale dagen om 5 van die 160 liter kruiwagens per dag, alleen van het gazon achter en de bestrating.
Gazon in de voortuin maakt het blad ruimen een stuk makkelijker en de beplanting er omheen wil ik dan voornamelijk heesters hebben waar je onderdoor kunt schoffelen.
Nog een voordeel is dat het ook 100kwh per maand aan elektriciteit scheelt.
Let wel, het gaat om een vijver met een inhoud van 10 kub, en in de achtertuin hebben we er nog eentje van 10 kub (met ook 100 kwh verbruik per maand, de energie rekeningen zijn pittig :)) ).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:02

Ik zie ook niet veel mis met een stuk gras in je voortuin. Helemaal niet als je naast het bos woont en borders gaat aanleggen.

Bij ons komt ook weer een stuk gras in de tuin. Vinden de konijnen ook lekker :D.

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:27

Misschien kan je gras met bloemen doen onder het maaimes. Hoef je ook minder te maaien en is erg nuttig voor de insecten. Op de site van cruydthoeck staan verschillende mengsels. Of microklaver.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:29

Een gazon met wat bloemen her en der kan ook. Ze noemen grote grasvelden ook wel groen asfalt... Maar goed, als je verder veel verschillende planten en bloemen in de tuin hebt waar je de bijen, vlinders en andere insecten blij mee maakt... Of maai mei niet... Hoewel veel mensen niet blij zijn met paardenbloemen e.d. in het gras is het wel heel fijn voor de bijen.

Je hebt ook lage bodembedekkers die als alternatief voor gras kunnen dienen, ze zijn nog onderhoudsvriendelijker en sowieso bijvriendelijker.

Wat een enorme vijvers zeg! Kom ik aan met een vijvertje van 130 liter :D Maar goed, klein tuintje, je moet wat. En zelfs het kleinste vijvertje brengt nieuw leven naar de tuin, heel leuk!

Gisteravond ook een deel van de route naar huis heel langzaam gereden vanwege de paddentrek... Op een klein deel van de route zijn er nu ook mensen met emmers bezig om de dieren veilig naar het water te brengen. Daar hadden alleen twee auto's achter mij geen boodschap aan toen ze mij hard rijdend inhaalden... :(

@Dieuwke: En onder de vlinderstruiken dan mooie, langbloeiende bodembedekkers zoals campanula en ooievaarsbek. Of heel simpel maagdenpalm, maar dat is wel meer strak en niet zo weelderig qua groei. Ooievaarsbekken geven wat meer een losser beeld.

Dieuwke_
Berichten: 4551
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:07

Bedankt allemaal voor de tips! De vlinderstruik had ik nog niet aan gedacht, maar die is wel heel mooi inderdaad. En bodembedekkers vind ik ook een goed idee, ik ga eens kijken hoe alles eruit ziet wat jullie voorstellen :D

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:15

Hier trouwens ook paars/blauw in de tuin, icm wit. Wil zo (als het ergens lukt met kids erbij, anders ergens komende dagen) best even foto maken hoe onze voortuin er nu uit ziet.