Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 118 [ 2928 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 118  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

 
Profiel   

22 Januari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.. Een oudere boerderij met 1,3 ha grond, helemaal geweldig :D *\o/*

Hierop hebben we 5 jaar moeten wachtten.. zo lang heeft ons huis te koop gestaan. Nu het eindelijk werkelijkheid gaat worden, slaat de stress wel een beetje toe, hoe willen we het, wat kunnen we zelf.. kortom boel keuzes te maken hier...

En een daarvan in de indeling van de woning.
Het gaat om dit huis: http://www.funda.nl/koop/ees/huis-48346 ... straat-18/

De plattegrond van het huis:

[ img ]

Ruimte 2 wordt hondenkamer
Ruimte 3 wordt Gerard zijn mancave :D
Ruimte 4 de woonkamer
En op dit moment is ruimte 5 de keuken... Op de tekening lijkt het alsof er een heel stuk keuken kan in die hoek, maar in werkelijkheid valt dat erg tegen:

[ img ]

Nou zou er een optie zijn om de keuken te verplaatsen naar ruimte 1, daar een grote woonkeuken te maken met openslaande deuren naar de tuin, en om dan ruimte 4 en 5 bij elkaar te trekken als 1 grote woonkamer.

Voordelen:
- Meer ruimte in keuken
- Niet door de keuken de woonkamer in hoeven
- Direct naar buiten kunnen
- Extra grote woonkamer

Nadelen:
- Keuken aan de andere kant van het huis tov de woonkamer
- Woonkamer misschien te groot?
- Meer werk (omleggen leidingen/afvoer)

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden, of dat je misschien nog wel iets heel anders zou doen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:27 



 
Profiel   

Nog niet alles gelezen, maar ik zou de link verwijderen. Anders weet heel bokt direct waar je woont. En aangezien het openbaar is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:29 



 
Profiel   

Nu wel braaf gelezen! Ik snap je idee, en vind 't zeker niet gek. Wat ik wel in overweging zou nemen dat als je omleidingen gaat leggen het misschien een idee is om alle leidingen direct aan te pakken.

Anders moet je misschien over een paar jaar weer iets open breken voor trein vernieuwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:32 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip, maar heb niets te verbergen voor bokt (of de wereld).
Het is me het waard voor de tips die ik hopelijk krijg :D

Edit:
Jij vind het dus niet raar als de woonkamer aan de andere kant zit dan de keuken? Ik heb geen idee of dat een beetje 'werkt' in een huis...

Alles aanpakken was inderdaad wel de bedoeling, we willen hier minimaal 100 jaar blijven wonen dus het moet nu gewoon in 1x goed. :D


Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 01-01-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:33 



 
Profiel   

Waar ligt het zuiden bij jullie ?

ik denk direct al aan de muur tussen keuken en woonkamer verwijderen. Dit een open keuken en woonkamer gedeelte te maken zodat je meer ruimte creëert. Als je de keuken en woonkamer naar de andere kant gaat verplaatsen kan je van deze ruimte een grote slaapkamer maken met al dan niet een badkamer en dressing in

Ga je toch de keuken en woonkamer houden sla de muren sowieso ertussen weg. Denk even aan andere muren ook te verplaatsen ( indien mogelijk )
Zo kan je de badkamer een stuk naar de buiten gevel verplaatsen en deze ook vergroten Want waarom heb je op deze oppervlakte 2 toiletten nodig . dit lijkt mij verloren ruimte .

Afhankelijk van de zonnestand kan je nog aanpassingen doen


Laatst bijgewerkt door _Bonte_ op 01-01-16 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:35 



 
Profiel   

Er zitten veel ramen in de keuken. Is het niet een jdee om het raam dat nu aangrenzend is aan de hoek dicht te metselen, zodat je er gewoon een hoekkeuken in kwijt kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:35 



 
Profiel   

Ik zou het ondanks het extra werk en de misschien extra kosten het doen, een heerlijke grote keuken met gelijk de tuin is zo ideaal! En een woonkamer lekker groot is ook lekker, een heerlijk grote bank er in en niet teveel toeters en bellen, zodat het makkelijk schoonmaakt, heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:35 



 
Profiel   

Waarom maak je niet van 4/5 een grote ruimte en dan gewoon de keuken daarin? Of is dat niet handig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:36 



 
Profiel   

Ah, leuk huis zeg!! En veel mogelijkheden!

Ik zou zelf de woonkamer en keuken bij elkaar trekken. Een open keuken is zoveel gezelliger met koken enzo. In hoeverre kan het luik naar de kelder verplaatst worden? Al je dat doet kun je keukenblok namelijk doortrekken de hoek in.

Verder zou mijn grootste struikelblok de kleine badkamer zijn. Die zou ik verplaatsen naar ruimte 3. Dan kun je van de huidige badkamer bv je wasmachine en droger zetten.

Boven heb je mooie ruimtes dus daar zou de man cave kunnen komen.

Geen idee hoe jullie budget en tijd is maar je zou ook nog kunnen overwegen of je de slaapkamer en badkamer naar boven wilt verhuizen.

edit: zoiets:
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Ir111 op 01-01-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:37 



 
Profiel   

_Bonte_ schreef
Waar ligt het zuiden bij jullie ?

ik denk direct al aan de muur tussen keuken en woonkamer verwijderen. Dit een open keuken en woonkamer gedeelte te maken zodat je meer ruimte creëert.

Zo kan je de badkamer een stuk naar de buiten gevel verplaatsen en deze ook vergroten Want waarom heb je op deze oppervlakte 2 toiletten nodig . dit lijkt mij verloren ruimte .

Afhankelijk van de zonnestand kan je nog aanpassingen doen

Bedankt voor je input... dat is inderdaad ook nog een idee, keuken daar laten en muur eruit..
Het zuiden ligt links op de tekening. De wc in de badkamer klopt niet, dat moet de wastafel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:37 



 
Profiel   

De keuken in ruimte 1 zou ik niet doen. Het lijkt mij heel erg onpraktisch om de keuken aan de andere kant te hebben. Hoeveel ruimtes heb je nodig, buiten de keuken en woonkamer?
Ik vind het zo van een plaatje erg lastig om te bedenken wat je met de ruimte kan, maar kun je 1/3/4 anders niet helemaal open gooien en daar een grote ruimte van maken met woonkamer/keuken?
Ik zou in ieder geval zo min mogelijk 'hokjes' maken, daar gaat je huis een stuk groter van ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:38 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!!

Ik zou de muur tussen keuken en woonkamer weghalen en er 1 grote living van maken.
Vind het niets om door de keuken naar mijn woonkamer te moeten, evenals dat ik een heel eind zou moeten lopen voor een colaatje.

Al is dan wel weer het gezellige sfeertje van een eetkeuken weg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:39 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Bedankt voor de tip, maar heb niets te verbergen voor bokt (of de wereld).
Het is me het waard voor de tips die ik hopelijk krijg :D

Edit:
Jij vind het dus niet raar als de woonkamer aan de andere kant zit dan de keuken? Ik heb geen idee of dat een beetje 'werkt' in een huis...

Alles aanpakken was inderdaad wel de bedoeling, we willen hier minimaal 100 jaar blijven wonen dus het moet nu gewoon in 1x goed. :D


Nee helemaal niet. Maar ik ben dan ook 't mens wat is opgegroeid met een leefkeuken. Dus eten, kopje koffie etc, alles in de keuken. In ons oude huis stond er zelfs hoekbank in, was echt om in te leven dus.

Daarbij zou je een deur kunnen maken van de nieuwe keuken naar de woonkamer. Zodat je van twee kanten in de woonkamer kunt.

En een deur van de nieuwe keuken naar de honden kamer, met doggydoor of course. <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:39 



 
Profiel   

Als je het in een keer goed wil doen en niet wil blijven verbouwen zou ik je , uit eigen ervaring :D , aanraden om er eerst te gaan wonen.
Proef de sfeer, kijk waar de zon op welk moment in je huis schijnt en ga dan alles bepalen....als dat mogelijk is natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:40 



 
Profiel   

Er een prachtig huis overigens! Maar wat een werk! Ben heel benieuwd wat jullie ervan maken. :De

Overigens wel lachen dat de paardenstallen er moderner uitzien dan het huis. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:41 



 
Profiel   

Dat wat Mirim zegt is ook een goed idee, jammer is dan dat je maanden in de rotzooi moet leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:41 



 
Profiel   

Super al veel reacties!!
Gaan ze sowieso allemaal meenemen in onze overpeinzingen :D

In hoeverre het luik van de kelder verplaatst kan worden: De kelder is ongeveer 1,5 meter breed, en loopt van het luik tot onder het keukenblok.

In principe zouden we de kelder dicht kunnen maken, maar de watermeter zit daar ter hoogte van het keukenblok. Dus zonder kelder zouden we daar dan een luik moeten maken zodat we bij de watermeter kunnen.

De badkamer is klein, maar ik ben daar toch alleen maar om tanden te poesten of te douchen, dus vind hem groot genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:44 



 
Profiel   

Heeft die kruipruimte niet nog meer functies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:44 



 
Profiel   

Mss is dit een idee?

Ruimte 1; 'mancave' :D
Ruimte 3 ; bij de woonkamer betrekken
keuken ook bij de woonruimte betrekken en dan het raam aan de langste zijde van de keuken dichtmaken, zodat
je een langere/grotere keuken kan neerzetten (eventueel met kookeiland ofzo)

En als het draagmuren zijn dan is dit een idee om de ruimtes bij elkaar te betrekken;
https://villalarepubblica.files.wordpre ... ijk-08.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:47 



 
Profiel   

Wat een ideeen, jullie zijn geweldig!!

KimD schreef
Heeft die kruipruimte niet nog meer functies?

Nee

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:49 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
In principe zouden we de kelder dicht kunnen maken, maar de watermeter zit daar ter hoogte van het keukenblok. Dus zonder kelder zouden we daar dan een luik moeten maken zodat we bij de watermeter kunnen.


Hmm, ik zou zelf denk ik graag de keuken plaatsen zoals ik op de tekening aangaf. Het luik verplaatsen gaat moeilijk als de kelder 1,5 meter breed is. Ik zou dan kijken of er een oplossing te vinden is zodat je de keuken wel plaatst waar ik tekende maar dan zo dat je vrij eenvoudig toegang hebt tot het luik. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het luik wel iets te verplaatsen zodat het midden in het keukenblok ligt. Als je dan op die plek geen kastje plaatst maar een 'gat' laat kun je toch de kelder in. In dat gat zou je een losse prullenbak oid kunnen zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:49 



 
Profiel   

Er staat ook nog een 3d plattegrond op funda, die is ook fijn om te kijken :D

Ik zou toch 1,3,4 of 3,4,5 bij elkaar trekken. Dan heb je een mooie grote ruimte voor woonkamer keuken en dan hou je nog een extra kamer over voor slaapkamer of net wat je daarmee in de planning hebt.

Persoonlijk zou ik dan nog de badkamer naar de berging verhuizen en als je dan van ruimte 1 je slaapkamer maakt heb je mooi de slaapkamer grenzend aan de badkamer. *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:51 



 
Profiel   

Ik zou het anders doen, ik zou slaapkamer, mancave en woonkamer een ruimte maken voor keuken en woonkamer met een tussenstuk waar je eettafel kan staan. Waar nu de keuken is zou ik mancave van maken. Eventueel kun je een stukje van de nu mancave bij je badkkamer kunnen pakken waardoor je die iets groter kunt maken.

Of wc en de berging verbouwen tot een grote badkamer en de badkamer nu met een stukje mancave naar hondenruimte maken. Tenzij dat echt te klein is,

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:52 



 
Profiel   

In de hoek van de keuken is dat de trap naar de kelder?
Als dat zo is zit die daar echt mega onhandig! Dichtknallen die hap!

Als de mogelijkheid daartoe is zou ik 4 en 5 deels bij elkaar doen. Zoals IR111 beschreven heeft maar dan zonder de trap.
Met onder in een van de keukenkastjes toegang tot de watermeter. 1 keer per jaar spulletjes eruit en luikje niet veel groter dan een placemat optillen om de stand op te schrijven.

Gezien de leeftijd van het huis, is het niet verkeerd om eens goed naar het leidingwerk te kijken en wat om te gooien, grote kans dat er leidingen al meer dan 40 jaar liggen.
Niets zo ...... als je net de boel aan kant hebt er een leiding het begeefd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:53 



 
Profiel   

Vriend zit mee te kijken en te lezen. Hij zou de muur tussen de woonkamer en keuken eruit slopen. Daar een mooi kookeiland en op de plek van het keukenblok daar een paar hoge kasten en de koelkast zetten.

Hij heeft januari 2015 ook een huis gekocht en de boel flink verbouwd.
Als het een draagmuur is hoeft zo een boog niet meer. Een goede! draagbalk erin dan kan je gewoon een open ruimte creëren. Is hier ook gebeurd. Maar dit ging om zo`n 2 meter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-16 14:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 118 [ 2928 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 118  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen