[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:35

Je kan altijd bij een van de grote banken aankloppen en vragen hoelang het traject voor jullie zou duren daar. Dan heb je een stok achter de deur voor de tussenpersoon waar je zo genoeg van hebt.

Berdien

Berichten: 64517
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:43

Als ik wat voor je kan betekenen moet je het zeggen :j

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:58

Thanks allen. Ik zit er bovenop :Y)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:23

4EverHobbes, jeetje zeg! Arme jij :(

Wij hebben gister een eerste gesprek gehad en het was allemaal geen probleem. Hij zei letterlijk: teken de overeenkomst, ik doe een druk op de knop en alles is geregeld. Onze termijn loopt af op 27/10 en dat ging makkelijk lukken.

Twijfelen of we nog bij een tweede bank gaan praten. Bouwdepot etc. alles is naar onze zin.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:14

Ik heb jullie advies nodig: wij zijn hekemaal verliefd op een klushuis, maar zijn zelf niet handig genoeg om met deze mate van achterstallig onderhoud om te gaan. Alleen... Hoe duur is een renovatie van bijna het hele huis? En hoe kan ik daar achter komen? We hebben het huis natuurlijk nog niet gekocht en willen dat ook pas doen als we weten hoeveel de renovatie gaat kosten/of we dat kunnen betalen. Ik weet alleen even niet waar we moeten beginnen. Kun je een aannemer meenemen naar een bezichtiging bijvoorbeeld? En hoe pak je dat aan? Iemand ervaring?

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:20

Ik zou zowel een aannemer meenemen (misschien bij tweede bezichtiging?) en bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Met dat beide kan je (denk ik) wel een redelijke inschatting krijgen van de kosten. Maar moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met een klushuis.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:57

Heel eerlijk : als je zelf niet handig bent en geen idee hebt wat een klushuis met zich meebrengt zou ik er niet aan beginnen.
Natuurlijk kun je een aannemer in de arm nemen, maar dan nog !
Dit zal alleen maar frustratie geven.
De tijd en ook het geld wat in een klushuis gaat zitten is echt enorm.
Wij hebben ook een klushuis gehad. Mijn man is zelf erg handig en ik draai ook mijn handen niet om voor echte klussen. Maar het kost veel tijd, geld en energie.
Ik heb er achteraf geen spijt van gehad.
Maar zonder enige ervaring zou ik er niet aan beginnen.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:11

Bonna schreef:
Ik heb jullie advies nodig: wij zijn hekemaal verliefd op een klushuis, maar zijn zelf niet handig genoeg om met deze mate van achterstallig onderhoud om te gaan. Alleen... Hoe duur is een renovatie van bijna het hele huis? En hoe kan ik daar achter komen? We hebben het huis natuurlijk nog niet gekocht en willen dat ook pas doen als we weten hoeveel de renovatie gaat kosten/of we dat kunnen betalen. Ik weet alleen even niet waar we moeten beginnen. Kun je een aannemer meenemen naar een bezichtiging bijvoorbeeld? En hoe pak je dat aan? Iemand ervaring?


Ligt er misschien aan wat het budget is? Als er veel geld over blijft om klussen te laten doen dan zijn er best mogelijkheden. Deze kosten kun je zoals Carolien zegt achterhalen door met aannemer en bouwkundige door het pand te lopen. Maar als je nooit klust en denkt dat je het nu wel even zelf gaat doen zou ik er idd niet aan beginnen.

Hobbes wat een vervelende situatie! Ik ga voor je duimen dat het op tijd rond is!

Gowlan wat fijn dat je moeder naar huis mag en dat er mensen komen helpen met klussen!

Sonja_vR schreef:
Rietzandfilter is dat als het goed is
Op zich een heel mooi systeem
en idd vrijwel het enige wat je hoeft te doen is rekening houden met wat je aan schoonmaak middelen gebruikt

Wij hebben de zolder laten spuiten tegen houtworm toen we het huis hebben gekocht
Was iets van 300 a 350 euro ex Btw
(Vloeroppervlakte van 6 bij 6 met stahoogte. vloerbalken, + vloer geheel hout en houten balken dak en beschot etc)


Dank voor de info! We zijn druk aan het rekenen wat de verschillende klussen kosten en wat we dan nog kunnen bieden.
Zijn best een beetje verliefd op de plek :D maar t moet natuurlijk wel realistisch blijven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:21

Als je vab sommige dingen sowieso weet dat ZE moeten gebeuren zou he ook gewoon eens wat bedrijven kunnen bellen voor een indicatie
Spuiten tegen houtworm is wel een goeie indicatie van te maken door die mannen op basis van formaat en type huis
Wat moet er allemaal geklust worden

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:34

Nieuwe rieten kap, zeker 1 kant, maar liefst helemaal vernieuwen en dan gelijk geheel van binnen ook isoleren, het is nu maar deels geïsoleerd. In het meest optimale geval ook een paar dakkapellen er bij.

Van de houtworm is de vraag of 't ooit al behandeld is of niet, maar van het behandelen daarvan vallen de kosten me mee. Vraag is in welke staat de constructie/balken zijn.

Hele huis is nog enkel glas...

Badkamer en keuken zijn gedateerd.

Nou dat was wel even het belangrijkste van het lijstje. We zijn al wat aan het rondvragen naar de verschillende kosten. Overigens vandaag te horen gekregen dat ze één bouwkundige keuring laten doen vanwege de grote belangstelling, ipv allemaal apart een keuring laten doen. Ook komt er nog één extra kijkdag. Wij wouden nog met taxateur door het huis, konden we het ook zelf een keer zien zonder dat het helemaal vol staat met andere kijkers, maar dat zit er wrs niet in. Zal dan op die kijkdag moeten gebeuren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:30

Als je er echt interesse in hebt zou ik idd die exta kijkdag ook maar meepakken

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:57

Wij hebben ook een klushuis (alleen de muren blijven staan := ) gekocht en zijn er eerst met onze aannemer doorheen gegaan. Daarna ook zelf wat dingen opgezocht, offertes opgevraagd etc. Er is genoeg informatie te vinden om een inschatting te kunnen maken van de kosten (uiteraard ruime marges aanhouden, het wordt altijd duurder dan je denkt).

Ik lees hier ook financieringsfrustraties, ook hier was het een enorm gedoe. Om moedeloos van te worden, we kunnen het makkelijk lenen, maar toch moet alles tot op de komma kloppen, voelden ons zo onderhand crimineel. Gelukkig hebben we een geweldige hypotheekadviseur met engelengeduld. Inmiddels een definitief akkoord en hopen dat we volgend weekend kunnen beginnen met slopen *\o/*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:30

Bonna schreef:
Ik heb jullie advies nodig: wij zijn hekemaal verliefd op een klushuis, maar zijn zelf niet handig genoeg om met deze mate van achterstallig onderhoud om te gaan. Alleen... Hoe duur is een renovatie van bijna het hele huis? En hoe kan ik daar achter komen? We hebben het huis natuurlijk nog niet gekocht en willen dat ook pas doen als we weten hoeveel de renovatie gaat kosten/of we dat kunnen betalen. Ik weet alleen even niet waar we moeten beginnen. Kun je een aannemer meenemen naar een bezichtiging bijvoorbeeld? En hoe pak je dat aan? Iemand ervaring?


Wij gaan niks zelf doen om verschillende redenen. Wij hebben de bouwkundige een verbouwingsspecificatie laten maken, zelf veel gegoogled en bij vrienden die aan de klus zijn geïnformeerd. Daaruit een verbouwingsspecificatie opgesteld (zie nwwi) en dat als bouwdepot aangevraagd en mondeling toegezegd gekregen. Bank vroeg of wij nog iets lieten staan.. :P In ons geval is bijna alles cosmetisch en daarom wordt er maar zo'n 50% gezien als waardeverhogend. Wel iets om rekening mee te houden. De andere 50% is voor eigen rekening.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:51

Hmmm, zo'n bouwdepot is voor ons ook nog wel iets om uit te laten zoeken door de hypotheekadviseur. We hebben het plan om 15% van de woningwaarde af te betalen zodat je rente bijna een halve procent lager is. Maar wellicht is het interessanter om dat geld te laten "verdubbelen" door de bank en alles gelijk goed op te knappen.

We gaan zeker naar die extra kijkdag Sonja :) hopelijk is dat op een dag dat een kennis van ons mee kan, die is aannemer. De bouwkundigekeuring wordt dan geregeld door verkoper. Taxatie laten we dan denk ik voor wat het is, zou er toch van uit moeten kunnen gaan dat de vp van verkopend makelaar (ook een taxateur) dicht in de buurt ligt bij waar een andere makelaar het op zou taxeren?? Of is dit heel naïef gedacht? }:0
Overigens zijn we niet afhankelijk dat het exact 101% is, als het maar geen bedragen van een halve ton of meer scheelt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:18

Zou bouwkundige keuring niet laten regelen door verkoper. Tuurlijk zou de beste man/vrouw onafhankelijk moeten zijn maar je weet maar nooit.. Taxatie heb je nodig voor de bank. Die 300/400€ is het mij wel waard om te weten of je goed zit.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:54

Voor de bouwkundige keuring zit er helaas niets anders op...het is verkoop bij inschrijving en er is zoveel belangstelling, ook om keuringen te laten doen, dat ze hebben besloten om er zelf één te doen die voor iedereen inzichtelijk is.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:32

Ik heb net even contact gehad met degene die voor ons de keuring zou doen. Die wist te vertellen dat als uit de keuring van de verkoper achteraf blijkt dat dit niet conform de werkelijkheid is je hier dan op terug kunt komen. Iets met meldingsplicht weegt zwaarden dan onderzoeksplicht :? Geen idee hoe dit wettelijk gezien exact zit maar de verkoper kan dus niet zomaar een heel rooskleurig rapport aanleveren.

Selka, je hebt gelijk dat we taxatie nodig hebben voor de bank, maar officieel pas als het huis ons gegund wordt. Situatie die ik bedoelde was om voor het bieden al te laten taxeren als extra info :)

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:23

Wij hebben ook ooit een huis gekocht met bouwkundig rapport via verkoper. Was niks mis mee, heb wel even het bedrijf gegoogeld en alles wat er in stond klopte ook.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:47

Bedankt voor de tips alvast!
Het is niet dat wij niet handig zijn, maar wel dat we een aantal dingen graag willen laten doen zodat we zeker weten dat het goed gebeurt binnen een bepaalde tijdsmarge. Die tijd om alles zelf te doen is er niet en de zin ook niet. Ik vind het alleen lastig om te kunnen bepalen wat het gaat kosten als we het zouden laten doen. Het geld is er waarschijnlijk wel, maar we moeten het er ook aan uit willen geven. Dat laatste weten we dus nog niet zeker :)

Urona447
Berichten: 2802
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:04

Woehoe hier hebben we maandag al kijkers terwijl ons huis nog niet eens op funda staat.

Ons werd door de bouwkundige expert uitgelegd dat zijn rapport samen met het vragenrapport aan de huidige eigenaren voldoende was om aan je onderzoeksplicht te voldoen.

Volgens mij zijn die keuringen altijd onafhankelijk.

Een huis kopen waar nog veel aan moet gebeuren en waar jezelf weinig aan wilt doen zou ik persoonlijk wel 3 keer over nadenken. Wij waren bewust op zoek naar zo'n huis maar als je liever een afgemaakt huis hebt zou ik daar voor gaan. Je zit toch vaak een poos in de zooi en bent afhankelijk van anderen die je huis gaan afmaken. Keerzijde is natuurlijk wel dat je het helemaal naar je wens kan laten maken maar je moet er behalve het geld wel wat voor over hebben.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:33

Urona ben ik met je eens maar soms is het niet anders. Wij konden gewoon niet vinden wat wij zochten. Dus dan maar een klushuis. Wij zitten gelukkig niet in de rotzooi en gaan ons huis pas verkopen als t nieuwe af is.

Hopelijk zijn de kijkers kopers!

Urona447
Berichten: 2802
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:39

Ohhh kijk Selka dan heb je in ieder geval je eigen huis nog! Fijn!

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:58

Urona wat heerlijk dat er al zo snel mensen komen kijken! Duimen dat ze jullie huis leuk vinden.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:42

Pfff hier al dik 6/7 pogingen gedaan om afspraken te krijgen om huizen te bezichtigen. Worden telkens afgebeld wegens verkocht.lijkt wel een onmogelijke opgave :(. Ik kan ook niet zomaar weg gezien ik 80% vd maand bereikbare diensten heb van mn werk (dik 2 uur van ons zoekgebied vandaan).

Nog meer mensen met dit probleem?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:25

Het was niet de bedoeling maar ik heb een mega klushuis gekocht Afbeelding
Nu maar hopen dat alles mee valt wat betreft wat we tegen komen met slopen van de plafonds en wanden strippen .