[VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

[VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 14:33

Een jaar geleden kregen mijn vriend en ik de sleutel van ons eerste, eigen, grote mensenhuis. Het huis was toen 13 jaar oud en redelijk verwaarloosd. Er was flink wat achterstallig onderhoud maar met veel bloed, zweet en tranen -niet alleen van ons maar ook van een heleboel vrienden en familie-, werd het langzaam maar zeker ons heerlijke paleisje. Een paar dingen wilden we aan de professionals over laten, zo hebben we de eikenhouten parketvloer direct laten opknappen. Helaas ging er, zoals altijd, veel meer geld in de verbouwing zitten dan we vooraf hadden berekend en kregen we het al Spaans benauwd bij het zien van de prijzen van een traprenovatie. Dus dat plan werd in de koelkast geplaatst.

Tot ik laatst las over het zelf opknappen van een trap, met een beetje moeite zou je al een heel eind moeten komen. Gelukkig ben ik zelf vrij handig als het gaat om slopen en opknappen dus toen ik laatst een beetje aan de trapbekleding peuterde bleek dat het relatief makkelijk loskwam. Eerst even met mijn vriend overlegd: ging ik echt de trap kaaltrekken? En wat dan? Zelf bekleden ging hem niet worden, maar een goede trapverf zou zijn werk ook moeten doen.

Komende week heb ik voorjaarsvakantie, een mooi moment om ermee aan de slag te gaan. Dus vanmorgen ging ik gewapend met een stanleymes en plamuurmes de trap te lijf.

De oude trapbekleding: vol vlekken, muf en versleten.
Afbeelding

Afbeelding

Het eerste resultaat na 15 minuten: oooh, dit valt mee!
Afbeelding

Helaas leek het erop dat er alsmaar meer lijm en nagels waren gebruikt naarmate ik hoger de trap op kwam.
Afbeelding


Uiteindelijk was dit het resultaat na 2 uur lang steken, trekken en vloeken: 14 traptredes en 3 vingerknokkels kaal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Straks eens kijken of de lijm op waterbasis is of niet, ik vermoed het laatste dus het wordt straks eerst een ritje naar de bouwmarkt voor goede lijmverwijderaar. Dan de resterende nagels eruit trekken en gaatjes opvullen.

Uiteindelijk wil ik de trap schilderen, maar welke verf en kleur we willen zijn we nog niet helemaal over uit. Gelukkig hebben we nog even om daarover na te denken.

Heerlijk, dit soort spontane ideeën. <<)

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:44

Leuk project ja. Hier lag ooit een loper op de trap met veel te veel nagels. Daaronder dikke lijm die minimaal onder de indruk was van lijmverwijderaar. Uiteindelijk is vriendlief in de weer geweest met cola op de lijmresten. Hopelijk bij jullie niet nodig. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:45

Ik volg! , hIer ook een (zwaar mishandelde ) trap die nog steeds niet af is . Ben benieuwd

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:48

Leuk project! Wij hebben thuis ook altijd zelf de trap gedaan :P

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:06

Ik volg, wij weten ook nog niet wat we met de trap aan moeten.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:32

Afbijt halen, masker op, handschoenen aan, bril op, deur open en alles apart houden. Succes :D
Als alle lijm eraf is schuurmachine erover en pak m beet een keer 4 lakken, als laatste iets van parketlak.
Nu gaat men vloeken: Gebruik hiervoor gewone lak, geen watergedragen of acryl. Want de laatste twee zijn absoluut niet slijtvast.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 15:39

Leuk, jullie reacties. :)
Ik lees heel veel dat Cola ook goed zou werken als afbijtmiddel, dus ik denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Mijn verwende velletje is erg gevoelig als het gaan om chemische middeltjes, dus als het niet nodig is dan wil ik het vooral niet gebruiken. :(:)

We hebben al even naar wat ideetjes zitten kijken voor de kleur en we neigen naar witte stootborden en lichtgrijze/-taupe treden.

Anoniem

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:40

Afbijt werkt hier niet , cola ben ik bang dat de trap plakken gaat := (zit met katten en als die die troep op hun pootjes krijgen )

Enige wat beetje werkt is met warmte

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:44

Wij hebben heel de trap met cola gedaan. Daarna ook goed onder de trap goed schoonmaken want er lekt nog wel wst tussen de treden door. Maar is goed gegaan. Eerst met echtr coca cola daarna huismerk. Werkte ook goed.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:47

Welkom bij de club der kale trap!

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels is onze trap niet meer kaal, maar wat een pokkewerk! :oo

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:56

Netjes eraf KimD :j

Mijn trap dan ook maar even voorstellen :

Afbeelding

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:00

Jeetje! Die is er heftig aan toe! :wow: Bij ons ging het er vrij makkelijk vanaf omdat er vloerbedekking op lag van 1963. :') Alleen de rugbekleding en van die domme spijkertjes overal, dat was echt vreselijk werk. -O-

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:11

Ik had een trap met twee lagen vloerbedekking, tig spijkers en de benedentrap was met industrieel grijs geverfd en dan letterlijk industrieel. }> jeetje wat pokkewerk was dat.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 17:29

Jeetje, ik dacht dat onze tramp rampzalig was. :=
Gelukkig hebben wij geen dieren of kinderen die onverhoopt de trap op stuiteren dus daar hoeven we niet bang voor te zijn.
Maarrr, nou komt het: ik was dus lekker aan het kliederen met cola en dat werd echt een enorme bende. Schijnbaar deed het wel iets met de bovenste lijmlaag maar het wilde nog steeds niet lekker loskomen. Na 2 treden kon ik al een spons en een verfkrabber afschrijven. Dus ik had besloten om de natte blub en losse troep af te nemen met een natte doek en morgen alsnog met chemisch afbijtmiddel aan de gang te gaan. Tot ik dus merkte dat ik met het water vrij makkelijk de lijm eraf kon boenen. Schijnbaar is de lijm dus wel op verfbasis. Dus change of plans: morgen de trap inspuiten met water en zeep, paar uur laten weken, dan weer inspuiten en inweken en vervolgens een nieuwe poging wagen om de lijm eraf te halen. De laatste restjes kan ik dan prima met de schuurmachine erafhalen, maar er zit nu echt een gigantische lijmlaag op.

Jeetje Morganlefay, dat klinkt als een dramatische toestand.

Ik heb mezelf ook voorgenomen om nóóit een beklede trap te nemen, tenzij hij niet is verlijmd. Wat een ramp zeg. En dan hebben we ook nog een zoldertrap die hoogstwaarschijnlijk met dezelfde hoeveelheid is vastgelijmd. -O-

Poging 1: afnemen met een spons.
Afbeelding

Poging 2: afnemen met een harde borstel.
Afbeelding

Een klein slagveld.
Afbeelding

Een emmertje blub.
Afbeelding

De schade van vandaag.
Afbeelding

Morgen een nieuwe poging wagen.
Afbeelding

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:41

Thank the Lord dat wij die niet hebben schoongemaakt! Wat een werk heb je zeg! := :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:44

Ik mag hier ook nog, hebben echt verschrikkelijk vies oud tapijt op de trap -O-
Leuk om te zien hoe jij het aanpakt :j

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:43

Haha herkenbaar. Heb ook heel wat sponsjes versleten en idd al die blubber die er vanaf komt. Even doorzetten.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:29

KimD, ik heb ook wel een beetje gevloekt toen ik aan het krabben was. O:)

Dit is een beetje hoe ik het zou willen:
Afbeelding

Alleen dit is met chalk paint van Annie Sloan gedaan en ik weet niet in hoeverre dit slijtvast is. Er zal dus wel een (of twee) goede laag blanke lak overheen moeten.

Anoniem

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:37

Goed bezig Jolien! , begint er op te lijken :j .


Heel mooi :oo , ik heb een groene trap voor ogen met blauwe stootborden :)) . Heb tot nu toe dreft gebruikt , dasty en dan chemische meuk en de verfbrander . De stoot borden willen niet kaal ook niet met de verfkrabber , is een rot trap misschien lak ik hem af en laat ik hem zo :')

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:48

Oef, wat een pokke-klus.
Niet bedacht om er gewoon een grofstoffelijke schuurmachine op te zetten met een korrel 40 of zo? Zou mijn eerste poging zijn....

Wat je er verder ook mee wil: zet een hoeklijn op de trede anders slijt die als een dolle. Kun je minimaal twee keer per jaar de tredes bijwerken.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:54

Dapper hoor, mijn ouders hebben ooit ook een poging gedaan, maar hebben uiteindelijk 3 jaar een kale trap met hier en daar nog plakkaten lijm gehad, waarna ze hem opnieuw hebben laten bekleden met tapijt.

Mijn schoonouders zijn pas net begonnen, maar hebben alle lijm er al af en op alle treeplanken hebben ze nu al van dat isolerende spul en laminaat op maat gemaakt. Wat ze verder gaan doen is een raadsel.

Onze trap is een vieze beige/gelige kleur met lelijke halve maantjes erop. Al sinds we hier wonen een doorn in mijn oog. Wie weet durf ik het ook nog een keer aan om er aan te beginnen.

Vind het al met al nog best vlot gaan hoor, vooral die treeplanken zien er al behoorlijk schoon uit.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:11

Thanks Rebecca, het was er ook sneller af dan ik dacht. Alleen het verwijderen van de lijm had ik even geen rekening mee gehouden. Vandaag dus maar een nieuwe poging wagen.

ikke, bedankt voor de tips. We willen inderdaad strips op de randen heen doen, niet alleen tegen het slijten maar ook als anti-slip.
Het is echt een dikke laag lijm dus ik ben bang dat ik dan na iedere trede een nieuw schuurpapiertje kan pakken. De laatste lijmrestjes ga ik wel met de schuurmachine doen.

zonnebloem, gelukkig heb ik nu vakantie dus het hoeft niet in 2 dagen klaar te zijn.
Ik heb er ook lang tegenaan gehikt maar als we moeten wachten tot wel het geld ervoor hebben om het te laten doen dan zitten we nog wel wat jaartjes met een vieze trap. We sparen nu voor onze tuin en bruiloft dus de trap zou dan pas veel later gedaan kunnen worden.

Mijn handen zijn flink beurs geworden na gisteren, vooral mijn knokkels moeten het vandaag ontgelden. Straks naar de bouwmarkt om verf uit te zoeken en een fatsoenlijke verfkrabber te halen.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:24

Wat een werk! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:28

Jolien87 schreef:
Thanks Rebecca, het was er ook sneller af dan ik dacht. Alleen het verwijderen van de lijm had ik even geen rekening mee gehouden. Vandaag dus maar een nieuwe poging wagen.

ikke, bedankt voor de tips. We willen inderdaad strips op de randen heen doen, niet alleen tegen het slijten maar ook als anti-slip.
Het is echt een dikke laag lijm dus ik ben bang dat ik dan na iedere trede een nieuw schuurpapiertje kan pakken. De laatste lijmrestjes ga ik wel met de schuurmachine doen.

zonnebloem, gelukkig heb ik nu vakantie dus het hoeft niet in 2 dagen klaar te zijn.
Ik heb er ook lang tegenaan gehikt maar als we moeten wachten tot wel het geld ervoor hebben om het te laten doen dan zitten we nog wel wat jaartjes met een vieze trap. We sparen nu voor onze tuin en bruiloft dus de trap zou dan pas veel later gedaan kunnen worden.

Mijn handen zijn flink beurs geworden na gisteren, vooral mijn knokkels moeten het vandaag ontgelden. Straks naar de bouwmarkt om verf uit te zoeken en een fatsoenlijke verfkrabber te halen.

Neem dan ook een setje goed passende werkhandschoenen mee om je handen wat beter te beschermen :)*

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:34

ikke schreef:
Jolien87 schreef:
Thanks Rebecca, het was er ook sneller af dan ik dacht. Alleen het verwijderen van de lijm had ik even geen rekening mee gehouden. Vandaag dus maar een nieuwe poging wagen.

ikke, bedankt voor de tips. We willen inderdaad strips op de randen heen doen, niet alleen tegen het slijten maar ook als anti-slip.
Het is echt een dikke laag lijm dus ik ben bang dat ik dan na iedere trede een nieuw schuurpapiertje kan pakken. De laatste lijmrestjes ga ik wel met de schuurmachine doen.

zonnebloem, gelukkig heb ik nu vakantie dus het hoeft niet in 2 dagen klaar te zijn.
Ik heb er ook lang tegenaan gehikt maar als we moeten wachten tot wel het geld ervoor hebben om het te laten doen dan zitten we nog wel wat jaartjes met een vieze trap. We sparen nu voor onze tuin en bruiloft dus de trap zou dan pas veel later gedaan kunnen worden.

Mijn handen zijn flink beurs geworden na gisteren, vooral mijn knokkels moeten het vandaag ontgelden. Straks naar de bouwmarkt om verf uit te zoeken en een fatsoenlijke verfkrabber te halen.

Neem dan ook een setje goed passende werkhandschoenen mee om je handen wat beter te beschermen :)*


Die heb ik, maar dat bedacht ik me pas halverwege de trap. :')