[VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:53

Jolien87 schreef:
Die heb ik, maar dat bedacht ik me pas halverwege de trap. :')

knuppeltje :D :D

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:56

:o

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:07

En neem ook nog een tube vulmiddel mee :+
Als je gaat verven zie je elk gaatje.

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:15

Morganlefay schreef:
En neem ook nog een tube vulmiddel mee :+
Als je gaat verven zie je elk gaatje.


Vulmiddel hebben we nog. :j

Fijn dat er zo wordt meegedacht. Alle tips & tricks zijn welkom.

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 21:37

Vandaag niet heel ver opgeschoten, uiteindelijk de bovenste 3 treden schoon gekregen en toen ben ik verder gegaan met nietjes trekken. Volgens mij was de trapbekleder bang dat het tapijt er spontaan vanaf zou vallen ofzo. Naast de sh*tload aan lijm die erop is gesmeerd, is de beste man (of vrouw) heel druk geweest met de tacker.

Dit was de opbrengst van 3 treden:
Afbeelding

We hebben vanmiddag ook verf gekocht, morgen maak ik een goeie foto van de kleurtjes.
Verder ben ik heel erg blij met mijn nieuwe, fatsoenlijke verfkrabber. Die maakt het echt een stuk makkelijker.

Morgen hoop ik in ieder geval de hele trap vrij van nietjes te hebben en op z'n minst de helft van de trap schoon.

Anoniem

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:24

Ik was echt blij ermee geweest :') , als dat een pot lijm scheelt :P

Je gaat als een speer! , mijn trap is ruim 4 maanden al zo .

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 14:49

Het grootste deel van de lijm is er nu af, maar op sommige plekken is de laag echt gigantisch dik.
En volgens mij heb ik nu écht alle nietjes eruit, daar leek geen eind aan te komen. Op sommige plekken zaten er 2 of 3 met een kluitje bij mekaar. Nu maar hopen dat de trap niet instort. :')

De treden worden taupe en de stootborden ral 9010.
Afbeelding

De opbrengst. En dan te bedenken dat er ook een groot deel met het tapijt eruit is getrokken.
Afbeelding

Oeps, tang krom getrokken. :=
Afbeelding

En zo ben ik de trap afgegaan: tree inspuiten met heet water & afwasmiddel, even laten inwerken, met de krabber de losse lijm verwijderen, en dan het riedeltje nog een keer op dezelfde tree.
Afbeelding

Uiteindelijk ben ik hier gestopt. De stootborden doe ik later vandaag.
Afbeelding

Ik heb al een stukje met de schuurmachine proberen te doen maar die krijgt alleen maar de kleine restjes weg. Dus ik moet echt nog wel even aan de bak met de krabber.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:01

Jolien87 schreef:
Vandaag niet heel ver opgeschoten, uiteindelijk de bovenste 3 treden schoon gekregen en toen ben ik verder gegaan met nietjes trekken. Volgens mij was de trapbekleder bang dat het tapijt er spontaan vanaf zou vallen ofzo. Naast de sh*tload aan lijm die erop is gesmeerd, is de beste man (of vrouw) heel druk geweest met de tacker.

Dit was de opbrengst van 3 treden:
[ [url=m/2IKfJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hebben vanmiddag ook verf gekocht, morgen maak ik een goeie foto van de kleurtjes.
Verder ben ik heel erg blij met mijn nieuwe, fatsoenlijke verfkrabber. Die maakt het echt een stuk makkelijker.

Morgen hoop ik in ieder geval de hele trap vrij van nietjes te hebben en op z'n minst de helft van de trap schoon.

Oke, denk nu dat je dit klusje in een keer goed gaat doen want de lol voor nog een keer }>

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:16

Vreselijke klus... Ik heb 2 trappen in huis, beide ook met vloerbedekking en dikke lagen lijm. De bovenste trap staat inmiddels strak in de lak en met anti-uitglij strips er op. De andere staat nu in de eerste laag grondverf en moet eind van de maand af zijn omdat we ons huis gaan verkopen.

Maar wat een rotklus was dit zeg... Ik weet niet of ik het in een volgend huis nog een keer zou doen of dat ik er iemand voor betaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:25

Ooooh ik herken je probleem, alleen was bij ons de bekleding er al van af en zat de lijm er zo dik op dat het er zelfs met goede lijmverwijderaar (alabastine geloof ik) en een verffohn niet van af kwam. We zijn langer met de trap bezig geweest dan met de rest van het huis (en dat moest overal geverfd/ behangen worden en vloeren gelegd), en uiteindelijk hadden we een trap vol met gaten en waren we het zo zat dat we hem maar gewoon in de verf hebben gezet en traptredes er op hebben geplakt (het is een huurhuis dus ons de extra moeite en kosten niet waard). Volgende keer of als we het kopen gaan we gewoon een simpele trap-renovatie doen (die je ook bij die tv-programma's ziet). Bij een koophuis is het dat geld wel waard, bij een huurhuis niet (vinden wij).

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:08

Helaas een huurhuis maar had geen zin in de zooi van de vorige huurder. Dus eenmalig en maar gelijk goed.
Want nog een tweede keer 8)7

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:28

Morgan: het was ook niet mijn bedoeling om dit de komende jaren nog eens te doen. Het scheelt dat ik nu vakantie heb dus ik neem rustig de tijd om het goed te doen en dat ik Pietje precies ben, soms tot vervelends toe. Maar in dit geval is dat geen enkel probleem. ;)

Nickeltje, onze zoldertrap zal ook moeten gebeuren en aangezien daar dezelfde bekleding op zit ben ik bang dat, dat net zo 'fijne' klus wordt als deze. Gelukkig is daar het stootbord aan de zijkant niet bekleed dus dat scheelt wellicht een stukje.
Welke anti-slip strips heb jij gebruikt? Wij hebben gekeken naar strips die je in de tredes bevestigt, dus daar moet je met de frees aan de slag, gelukkig is mijn vriend daar wel handig in.
Wij zijn voornemens om hier de rest van ons leven te blijven wonen dus met een beetje mazzel hoeven we niet bang te zijn dat we ooit verhuizen naar een woning waarbij de trap wederom 'ontkleed' moet worden.

Shanna, wat een drama zeg! En ik vond onze trap al dramatisch om te ontkorsten. Onze trap is ook niet vrij van gaten en beschadigingen, blijkbaar is er met de bouw van het huis niet heel zachtzinnig met de trap omgegaan. Enfin, daar hebben we dan weer houtvuller voor.
Ik weet ook niet of ik de bekleding er zo snel had afgetrokken als dit een huurhuis was geweest, hoewel het echt wel vies was.

Vanmorgen aan de slag gegaan met de stootborden en de laatste restjes op de treden en die zijn nu allemaal schoon. *\o/* Om één of andere -vast nuttige- reden heeft de trapbekleder voor het zijbord een verf op oplosmiddelbasis gebruikt. Eerst dus maar eens een poging wagen met terpentine of thinner, daar hebben we nog een boel van in de schuur staan en anders maar even een ritje naar de bouwmarkt maken.

Zo ben ik te werk gegaan: tegen de onderkant van de stootborden, keukenpapier gedrukt en het hout goed ingespoten met heet sop. Kwartiertje inweken en weer inspuiten, schoon krabben en waar nodig het riedeltje weer opnieuw. Samen met een vaatdoek en schuurspons kon ik de laatste restjes vrij makkelijk wegboenen.
Terwijl ik met de ene tree bezig was, liet ik de volgende tree telkens alvast inweken.
Op de onderste tree van deze foto zie je trouwens een beste beschadiging, Joost mag wegen wat er op die trap is gebeurd. Gelukkig is dit één van de weinige flinke beschadigingen die opgevuld moeten worden, hoewel ik ook nog los mag gaan op alle gaatjes van de nietjes.
Afbeelding

De bovenste treden waren al redelijk schoon, maar de onderste helft van de trap was nog voorzien van een dikke lijmkorst.
Afbeelding

En 2,5 uur later waren alle tredes helemaal vrij van lijmresten.
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de zijkant, dat is dus nog even uitzoeken waarmee ik dat kan verwijderen, maar hopen dat ik met terpentine of thinner het klusje kan klaren. De lijm die erop zit is geel van kleur, maar wel een stuk dunner dan de laag die op de treden zat.
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:31

Ik ben zo jaloers :oo , hoe strak al zonder lijm

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:36

Ik denk dat het enorm scheelt dat de trap voor het bekleden al voorzien was van een lik verf. Een dun laagje welliswaar en ik vermoed zelfs dat de trap nog nooit grondverf van dichtbij heeft gezien. := Maar ik denk dat het wel scheelt bij het verwijderen van de lijm.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:39

Jolien87 schreef:
KimD, ik heb ook wel een beetje gevloekt toen ik aan het krabben was. O:)

Dit is een beetje hoe ik het zou willen:
[ Afbeelding ]

Alleen dit is met chalk paint van Annie Sloan gedaan en ik weet niet in hoeverre dit slijtvast is. Er zal dus wel een (of twee) goede laag blanke lak overheen moeten.


Prachtig Jolien, doe jij het even voor, dan weet ik of het slijtvast is, die van ons is helemaal wit, wonen er nu 4 weken, maar ik erger me er kapot aan :p

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:41

Jeetje wat heb je hem schoon gekregen. Die beschadiging zou best wel eens een hoekje van een wasmachine ofzo geweest zijn die met het omhoog tillen daar geland is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:47

'Leuk' project he :+
Hier is vriendlief al ruim 4 maand bezig met de trap, werkelijk alles was finaal vastgelijmd en we hadden veel schade van het eraf halen van alles. Zat van dat jaren 80 grijs tapijt op en wij willen een houten trap met een loper.
Moesten ook elke deuk weer egaliseren met een of ander goedje. Dat alleen kostte al ruim 2 uur per tree :')

Ontdaan van de vloerbedekking

Afbeelding

Grondlaag er twee keer op.

Afbeelding

Goede tip; doe het echt in etappes, anders raffel je het misschien af omdat je het zat bent, en dat is echt heel zonde -O-

Anoniem

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:50

Wauw :oo , hoe heb jij de lijm aangepakt?

Ik moet maar ontstippen dit topic werkt jaloersmakend :P

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:54

BloemBloem schreef:
Jolien87 schreef:
KimD, ik heb ook wel een beetje gevloekt toen ik aan het krabben was. O:)

Dit is een beetje hoe ik het zou willen:
[ Afbeelding ]

Alleen dit is met chalk paint van Annie Sloan gedaan en ik weet niet in hoeverre dit slijtvast is. Er zal dus wel een (of twee) goede laag blanke lak overheen moeten.


Prachtig Jolien, doe jij het even voor, dan weet ik of het slijtvast is, die van ons is helemaal wit, wonen er nu 4 weken, maar ik erger me er kapot aan :p


Uiteindelijk zijn we toch maar voor speciale lak gegaan, met Annie Sloan had ik er nog tig lagen laquer overheen moeten smeren en daar zat ik toch niet op te wachten. := Maar we hebben een mooi alternatief. In mijn bericht van gisteren staat een foto van de kleuren.
Toen wij ons huis vorig jaar opknapten hebben we in eerste instantie ook alles wit geverfd, of nouja, Ral9010. Inmiddels begint alles langzaam maar zeker een kleurtje te krijgen.

zonnebloem, dat denk ik ook. Gelukkig is het makkelijk te fiksen.

Lowara, wat een verschil al tussen die twee foto's! Dan ben ik blij dat onze trap lang zo oud nog niet is.
Bedankt voor je tip. :) Dat is ook mijn insteek: wat ik vandaag niet afkrijg, doe ik morgen wel. Daarom heb ik heel bewust een vakantie uitgekozen om het in te doen zodat ik niks hoef af te raffelen want dat zou enorm zonde zijn. Ik ga nu even 2 uurtjes niksen en dan ga ik me later vanmiddag eens over het zijbord buigen. Ik hoop dat ik morgen kan gaan schuren.

Rebecca: niet doen hoor! Dit hoort inspirerend te zijn. :(:) Ik heb een plantenspuit met heet water gevuld en flink wat schoonmaakmiddel. Eigenlijk heb ik telkens wat anders gebruikt, wat op dat moment het dichtstbij stond. :) Ik heb Dasty ontvetter, afwasmiddel en allesreiniger gebruikt en ze werkten alledrie even goed. Het toverwoord is inweken. En veel geduld. Wat denk ik wel scheelde is dat ik steeds al een tree vooruit werkte, dus terwijl ik op de ene tree losging met de verfkrabber, liet ik de volgende alvast inweken.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:20

https://www.antisliprubbertape.com/

Deze strips hebben wij er op gedaan. Die kleven, worden niet ingevreesd maar daar zijn wij ook niet handig genoeg voor. Het lijkt nu heel netjes te zitten en te blijven zitten ook maar de eerste trap is pas sinds 2 maanden af met strips dus ik weet niet hoe makkelijk ze los gaan komen als er een tijdje over die trap heen gelopen is...

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:37

Ik ga dit even volgen!
Ik ben ook aan de trap begonnen, maar dat is echt bezigheidstherapie. Ik begon met 4 dagen achter elkaar en nu staat het alweer 2 weken stil. Wil het niet afraffelen :Y)

Die strips lijken mij ook wel wat zoals hierboven :D laat je weten hoe ze over 2 maanden zijn?

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:04

Grrr ik heb de hele zooi bij mekaar gevloekt en kan nog wel eventjes doorgaan, wat is die godvergeten lijm op de zijkant godvergeten hardnekkig. Van HG vloerlijmverwijderaar wordt het wel zacht maar ontzettend plakkerig en daar is ook alles mee gezegd. Verfkrabber, plamuurmes, schuurspons... alles geprobeerd en met heeeel veel moeite gaat het er heeeel langzaam vanaf. Vervolgens dus de schuurmachine met korrel 40 geprobeerd maar door de warmte wordt de lijm nog plakkeriger. Het meeste gaat er wel af, wederom heeeel langzaam, maar er blijft een plakkerig laagje over. Ik word altijd enorm moordzuchtig van dit soort dingen. _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( _-:(
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 21-02-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18044
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:07

I feel you: dat zit op mijn héle trap -O-
Ik kijk er al twee jaar tegenaan...

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: [VOLG][FOTO] Operatie 'trap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:28

Jongens, dit topic had ik eerder moeten zien. Ik heb mijn moeder beloofd om de vloerbedekking van haar trappen af te halen. :roll:

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:29

Dammie schreef:
Jongens, dit topic had ik eerder moeten zien. Ik heb mijn moeder beloofd om de vloerbedekking van haar trappen af te halen. :roll:

De vloerbedekking eraf halen is het ergste nog niet :+
Word met de lijm eraf halen pas vervelend :')