Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:05

https://www.freightfarms.com Heb het weer gevonden :+
Maar hier dus een gewone groentetuin, waar ook het ene wel lukt en het andere niet, dat hoort er bij. Wij doen ook niet te veel moeite want we hebben genoeg andere dingen te doen, maar vaak is het wel lekker om aan het einde van de dag even een uurtje daar bezig te zijn.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:24


Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:18

Ik skup dit topic weer even omhoog!

Mijn doel cq droom is om in een klein energie neutraal/ecohuis te wonen op een mooi groot stuk grond. De echte Tiny house zijn me toch iets te klein (zou graag 2 kamers willen) maar het lijkt me heerlijk om met weinig te leven. Ben nu al mijn boeken de deur uit aan het doen (e-reader komt in de plaats ;) ) maar vooral de grond lijkt me zalig: moestuin, wat kippen, plaats voor de honden, misschien wat geitjes..

Wat ik niet zou willen is in zo een Tiny house commune gaan wonen, lijkt net een Trailerpark oid!

Maarja, eerst dit huis aanpakken en dan zien we weer!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 06:36

Hier ook nog de droom om kleiner te wonen, met meer ruimte rondom het huis.
Een woonkamer/keuken, badkamer, bijkeuken en slaapkamer is voldoende...wonen nu erg groot met zn tweeën (130m2) en hebben al die ruimte echt niet nodig. Co2 neutraal wonen lijkt me een mooi doel om achterna te streven. Mochten we ooit onze handen kunnen leggen op een fijn perceel, gaan we zeker kijken naar het popup house....

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:02

Ik volg!

Ik volg al een tijdje "tiny house nederland" op facebook en heb een pinterest-bord met tinyhouse inspiratie :) Het lijkt mij echt heerlijk en natuurlijk ontzettend bewust en duurzaam. Zoals al vaker gezegd, in Nederland is het nog relatief lastig, maar ik hoop dat dit de komende jaren echt gaat veranderen. Ik zou heel graag ooit een eigen tiny house willen bewonen.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:58


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 10:49

Schopperdeschop! Zijn er al mensen die stappen hebben gemaakt?

Ik heb inmiddels contact gehad met de gemeente, ben een beetje aan het inventariseren waar we eventueel zouden kunnen staan...
Ik wil daar wel meer duidelijkheid over voordat we uberhaupt gaan bouwen.

Je merkt dit jaar toch wel dat er ene forse toename is van initiatieven. Mooi is dat.
De huizenbubbel is momenteel zo idioot dat ze zelfs over de grenzen refereren aan 'The Dutch housing bubble'.
Kan nooit meer een heel lang leven beschoren zijn... wel heftig voor iedereen die zich nu enorm in de schulden steekt -O-

Enfin, maar er gloort dus van alles!
https://www.marjoleininhetklein.com/201 ... -woonvorm/

Anoniem

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:52

Tip; in Almere wordt regelmatig een 'tiny housing experience' georganiseerd. Er is een verhaal van iemand die in een tiny house woont, een uitleg van een projectmanager van de gemeente en je bezoek een tiny house wijkje waar je ook in een paar huisjes binnen mag kijken.
Ik vond het erg leuk om het allemaal eens echt te zien, ipv alleen filmpjes :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:54

Zeker heb ik al stappen gemaakt. Ik ben me vooral aan het verdiepen in het zelfvoorzienend zijn. Qua water en energie. Ben wel een beetje een type dat heel erg veel denkt over hoe en wat voor er daadwerkelijk iets gebeurd. Maar als de grijze massa er klaar mee is dan staat het ook als een huis :+ Persoonlijk neig ik toch eerder naar een (woon)boot. De regels zijn dan toch iets soepeler en je bent minder gebonden aan een plek.
Ben al eens wezen kijken bij iemand die een zelfvoorzienend huis bewoond. Super interessant maar ook best indrukwekkend. En bij iemand die op een zeilboot woont. Een combinatie van beide lijkt mij nu wel ideaal. Dus nog veel denk werk.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:04

Leeuk!
Ik ga volgende week een weekje vakantie houden in een Tiny house op de Veluwe.
Super fun. Vind juist die vakantiehuisjes altijd zo groot voor 2 personen.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:33

Willemina_L schreef:
Solleke_Noah schreef:
Leuk!

Twee bevriende koppels hebben een eco-woning gebouwd, beiden zelf volledig opgebouwd. Het ene huis is echt van strobalen gemaakt, ff kijken of 'k een fotootje kan vinden.. in opbouw:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Zelf hebben we een omgebouwde hoeve gekocht, geen aansluiting op de riolering en willen zelf een rietveld gaan aanleggen voor de zuivering en ook zoveel mogelijk de waterputten gebruiken voor water (toilet enz).


Wij hebben een half jaar in de zomermaanden en herfst gewoond met zo'n rietveld op ongeveer 200 meter afstand. Gek werden we!! Vliegenoverlast, niet normaal meer. Buiten zitten was echt uitgesloten, in huis zaten er gemiddeld 200 vliegen en we bleven maar van die strips aanslepen. En toen kwamen de langpootmuggen, de ramen zaten onder ze in de avond. En overdag lagen er overal dode... In de herfst de spinnen (hier wil ik echt niet meer aan denken zelfs) en een lieveheersbeestjes plaag.

Man, voor ons nooit zo'n zuiveringsinstallatie met riet dus! Leuk hoor, ecologisch maar de insecten zijn er ook heel blij mee...

Hier dus een totaal andere ervaring. Wij wonen pal langs een helofytenfilter, echt op 7 meter afstand. Dat filter is groot, bedoeld voor max. 50 woningen. Wij ruiken niets. Er is geen overlast van vliegen of andere insecten. Wat er wel is? Een prachtig groen veld met verschillende groepen planten. Er staan iedere keer andere delen van het filter in bloei. De bloeiende planten trekken vlinders aan. Voor ons is het net een verrijking.
Ik vind het ook een heel fijn idee dat mijn rioolwater natuurlijk gezuiverd wordt.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:39

Wij wonen trouwens in een ecologisch houten huis. Geen Tiny-house. Geïsoleerd met vlaswol (van vlas dus, de plant) Nul op de meter. Riool via helofytenfilter. Zonnepanelen, warmtepomp, zonneboiler. Gasloos. Wegen zijn gebouwd als beklinkerde karrensporen. Alles om regenwater optimaal te kunnen laten wegzakken in de bodem. Huis is zó gebouwd dat we optimaal van de zon profiteren. Dan heb je in februari gewoon de openslaande deur open staan.

Zeer aangenaam binnenklimaat. Al mijn kamerplanten groeien als een gek sinds ik hier woon. Alleen wordt het snel té warm. We gaan nu voor extra zonwering.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:46

Wat een leuk topic. Wij zijn nu ook op zoek naar een stuk veraf gelegen bouwgrond om een zelfvoorzienend, nul op de meter huis te bouwen. We hebben al wel contact gehad met het beoogde bouwbedrijf voor een groffe offerte, zodat we wat gerichter kunnen zoeken.
Nu de grond dus nog...

Estja, met welk bedrijf heb jij gebouwd? Of hebben jullie alles helemaal zelf gedaan? Wij kijken naar Sustainer homes...

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:48

Mijn buren hebben een sustainer home. Heel leuk maar ook wel wat hobbels. Bij de eerste storm bleek het niet stormvast... en moesten ze het huis uit. Werd naderhand verstevigd. En hun warmtepomp is veel te klein berekend dus huis werd niet warm.

Wij hebben ons huis uit Finland laten komen via een lokale architect die het ontworpen heeft.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:59

Wij zijn bezig met het verwezenlijken van een huis in Oosterwold.

We hebben de locatie uitgekozen en onze voorkeur staat op de kaart. Nu druk met het uitwerken van de kavelvorm en indeling.

Onze kavel komt aan het (dit jaar aan te leggen) voedselbos en zal 2000m2 beslaan. Het huis dat we willen bouwen is een omgebouwde romneyloods met aardenwal aan de noord kant en veel glas in het zuiden.

Eigen water opvangen is nog de vraag. We willen het heel graag maar er lijken nogal wat regels aan te zitten. Bovendien moet je ook betalen voor het opvangen en verwerken van drinkwater.... wat wel zeker is voor ons is dat we het water meerdere malen willen gebruiken voordat we het buiten weer 'lozen'.

Qua elekticiteit zitten we wel aan zonnepanelen met accu's/batterijen. Warmte komt hopelijk voornamelijk van opwarming door de zon en een zonneboiler. We bekijken nog of een warmtepomp uit kan. Maar anders gaan we voor bijverwarmen in nood met een pelletkachel.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:00

Ik vind dat off grind wel een dingetje. Afgelopen maand leverden mijn zonnepanelen ruim 700 kWh op. Dan hou ik ruim over en lever flink terug. In december slechts 48 kWh opgewekt op een maand tijd. Dat is genoeg voor een paar dagen. Net in de maanden dat je het meeste gebruikt wek je het minste op. Dat red je niet met een accu.

Ik heb ook zitten kijken naar windwokkels. Juist omdat het in de winter vaak meer waait. Maar ik heb het idee dat die techniek nog in de kinderschoenen staat.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:09

Energie is idd nog een ding.
In belgie bv betaal je je nog steeds blauw aan energiemaatschappijen,ook al produceer je meer dan je verbruikt,een schande eigenlijk,en batterijen die zich opladen om toch enige tijd zonder veel zon te kunnen,bestaan helaas nog niet...
Hier ook al gekeken naar wind,maar zoals je zegt,staat dat nog niet zo ver en in belgie moet je daar ook een vergunning voor krijgen en voor ons kan ook dat een issue zijn...

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:34

Ninx schreef:
Al jaren volg ik met grote interesse alles over dit soort huizen.
Veel verhalen, weblogs, docu's zijn van mensen die iets dergelijks hebben gecreëerd in het buitenland.
En daar zit em dan ook direct de crux....

In Nederland kom ik veel verhalen van mensen tegen die zich erin verdiepen, ervan dromen.... maar eenvoudigweg komt het er niet van omdat er geen toestemming verleend wordt voor iets dergelijks.
De meeste grond is ook nog eens best duur, dus je bent al snel 2 tot 3 ton verder voor een aardig stukje grond en dan is de kans nog groot dat je niet eens iets dergelijks mag gaan bouwen (iets wat je uiteraard op voorhand checkt ;-) ).

Zijn er meer mensen die het erg interessant vinden, en hiervan dromen? Ligt het nu aan mij dat ik vrijwel geen mogelijkheden zie in NL of is dit daadwerkelijk het geval?


Wat ik mis: waarom zou iemand dit willen. ( mijn TV van 65 inch kan naar de stort ).
Of is dit voor daklozen, drugs gebruikers in de bijstand?

Of denkt men de wereld te kunnen verbeteren?
En voor de werkenden, wat ga je doen met je geld? (duurder paard)

Snap er geen biet van.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:14

Je hebt inmiddels een paal met panelen in de vorm van een bloem. Dat ding heeft interne batterijen om energie op te slaan. En je hebt natuurlijk de powerwals zoals die van Tesla en de ouderwetse accu's waarvan ik nogal twijfel over de levensduur en ecologische footprint.

Nico12, om meer tijd te hebben voor de belangrijke zaken in het leven? ;)

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:27

Waarom zou dit alleen voor daklozen en junkies zijn?
Niet iedereen heeft een tv van 65 inch nodig.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:31

[/quote=“Nico12”]

Wat ik mis: waarom zou iemand dit willen. ( mijn TV van 65 inch kan naar de stort ).
Of is dit voor daklozen, drugs gebruikers in de bijstand?

Of denkt men de wereld te kunnen verbeteren?
En voor de werkenden, wat ga je doen met je geld? (duurder paard)

Snap er geen biet van.[/quote]

Dit zijn nou vaak ook de vragen die ik krijg wanneer ik mijn plan eens voor leg. Wat ik overigens niet zo vaak meer doe. Omdat ik niet zo’n zin meer heb om het uit te leggen. ;)

- Waarom zou ik het willen? Na vele keren verhuisd te zijn ben ik er achter gekomen dat ik met veel minder ruimte toe kan. Maar met een beetje creativiteit kan jou tv gewoon blijven.

-dergelijke plannen vragen om eigen grond en investeringen die zelden door een bank te financieren zijn. Dus niet geschikt voor daklozen, junks en mensen in de bijstand.

-ik denk inderdaad de wereld een beetje te kunnen verbeteren. En mijn eigen wereld vele malen te kunnen verbeteren.

- wat doe ik met mijn geld? Wanneer alle plannen gerealiseerd zijn zal ik minder geld nodig hebben aan vaste lasten. Ik zou minder kunnen gaan werken. Meer kunnen reizen. Of kunnen sparen voor reizen die nu echt onbereikbaar zijn voor mij. Maar ik zou mijn tijd (of geld) ook kunnen gebruiken om anderen te helpen. Kortom legio mogelijkheden.

-ik hoop dat het me meer vrijheid geeft in de keuzes die ik kan en wil maken. Minder vast te zitten aan financiële verplichtingen. En vooral veel minder spullen nodig te hebben. En dat wat ik bezit gebruikt tot het op is.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:04

Jennyj01 schreef:
[/quote=“Nico12”]

Wat ik mis: waarom zou iemand dit willen. ( mijn TV van 65 inch kan naar de stort ).
Of is dit voor daklozen, drugs gebruikers in de bijstand?

Of denkt men de wereld te kunnen verbeteren?
En voor de werkenden, wat ga je doen met je geld? (duurder paard)

Snap er geen biet van.


Dit zijn nou vaak ook de vragen die ik krijg wanneer ik mijn plan eens voor leg. Wat ik overigens niet zo vaak meer doe. Omdat ik niet zo’n zin meer heb om het uit te leggen. ;)

- Waarom zou ik het willen? Na vele keren verhuisd te zijn ben ik er achter gekomen dat ik met veel minder ruimte toe kan. Maar met een beetje creativiteit kan jou tv gewoon blijven.

-dergelijke plannen vragen om eigen grond en investeringen die zelden door een bank te financieren zijn. Dus niet geschikt voor daklozen, junks en mensen in de bijstand.

-ik denk inderdaad de wereld een beetje te kunnen verbeteren. En mijn eigen wereld vele malen te kunnen verbeteren.

- wat doe ik met mijn geld? Wanneer alle plannen gerealiseerd zijn zal ik minder geld nodig hebben aan vaste lasten. Ik zou minder kunnen gaan werken. Meer kunnen reizen. Of kunnen sparen voor reizen die nu echt onbereikbaar zijn voor mij. Maar ik zou mijn tijd (of geld) ook kunnen gebruiken om anderen te helpen. Kortom legio mogelijkheden.

-ik hoop dat het me meer vrijheid geeft in de keuzes die ik kan en wil maken. Minder vast te zitten aan financiële verplichtingen. En vooral veel minder spullen nodig te hebben. En dat wat ik bezit gebruikt tot het op is.[/quote]

Tja, iets duidelijker.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:52

@Nico12: ik heb wel een ecologisch huis maar geen Tiny house. Plek zat voor een huisbioscoop, als ik zou willen :) Dus die tv van jou past hier prima.

Onze motieven om dit huis te bouwen: we hebben een super fijn binnenklimaat door gebruik van alleen natuurlijke materialen. Waar eerst alle kamerplanten dood gingen groeien en bloeien ze nu. En voor ons is dat dus ook een fijn binnenklimaat. Geen benauwde droge verwarmingslucht meer.

Verder maak ik mijn ecologische voetafdruk een stuk kleiner. Ik ben geen geitenwollen sok maar ik denk wel dat de natuurlijke voorraden niet eindeloos zijn en dat we er zuinig op moeten zijn. Dus geen gas, wel zonnepanelen, goede isolatie en bouwmaterialen die hergebruikt kunnen worden. Ik let op welke was-en poetsmiddelen ik gebruik. Met een simpel plantensproeiertje met schoonmaakazijn doe ik bijv. goedkoop veel poetswerk. Het afvalwater wordt vervolgens gereinigd door een helofytenfilter dat naast mijn huis staat te bloeien en vlinders trekt. Dat geeft me een goed gevoel.

En tenslotte vind ik het ook best wel kicken om zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Genieten als ik op de app zie wat ik aan stroom opwek. Of het gedoe als ergens de stroom uitvalt. Of dat de stroom- of gasprijzen weer stijgen.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:11

@estja,blijven jullie stroom hebben als de stroom uitvalt op het net waar je zonnepanelen aangesloten zijn?
Hier hebben wij geen stroom meer als er panne is op het net,ook al hebben we zonnepanelen....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:17

Dat zal afhangen van je aansluiting. Tegenwoordig is het geloof ik interessanter om je opgewekte elektriciteit zelf te gebruiken, wat je daarnaast niet gebruikt kun je dan nog verkopen. Je verdient er dan wel minder mee maar je betaalt ook minder tot niets voor je gebruikte stroom.