Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:09

In dit project kun je ecologisch bouwen: http://www.gielpeetershof.nl Nog genoeg grond beschikbaar. Er is een helofytenfilter voor je afvalwater zonder dat je last hebt van ongedierte. Gas ligt er niet. Wel elektriciteit maar je moet wel 0 op de meter. Je bouwt welstandsvrij.

En dan kun je er zo'n huis op zetten, dit kan al off-grind. Het is een modulair systeem dus je kunt ermee bouwen van Tiny house tot villa: https://www.sustainerhomes.nl

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:42

Tiny house staat als kantine+ voor bij de wei in de planning (staat nl schaftkeet en die moet opgeknapt), daar is bv een toilet, afwas/handenwasbak en houtkacheltje (incl warm water voor thee, etc.) wel erg handig.
Probleem met tiny house is noodzaak van een goede schuur/opslag, want je komt eigenlijk altijd wel ergens opslagruimte tekort op termijn. Als schuilplek bij slecht weer en comfortabel bed is het een fijne oplossing, maar je moet wel willen en kunnen buiten leven/wonen. Nederlands weer en cultur leeft niet zo op straat, dus hier is dit wat lastiger te doen dan in veel droge zuidelijke gebieden waar dit zo in trek is (valt ook vaak samen met hoge huizenprijzen).

Eco/duurzaam/off grid hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je niet naar de moderne, technologische oplossingen kijken (die trouwens behoorlijk kwetsbaar zijn). Optie (al doet overheid dan helemaal moeilijk) is meteen doorgaan naar off-off grid en dus niet alternative, losgekoppelde variant van de bekende nutsvoorzieningen.
Je gaat dan dus richting : composttoilet, kelder(=root cellar), ice house+spring house, houtkachel, passief zonnewarmte door hoe je huis t.o.v. zon gebouwd is en waar je ramen zitten, etc. Er zijn veel meer betrouwbare oplossingen mogelijk dan enkel iets met een stekker/accu. Bv tijdens de kruistochten kreeg Koning Richard (die ziek was) geschenken van Saladin, fruit en IJS. Midden in de zomer in de woestijn hadden zij inderdaad IJS gewoon op voorraad liggen. Kwestie van goed bouwen en in de koelere periode dat spul vanuit de bergen aanvoeren. Ook koude drankjes kunnen dus zonder de bekende vriezer.

Er kan veel meer dan nu onder het label duurzaam/eco/etc. valt, er is aardig wat oude kennis en methodes weggegooid door het zich blindstaren op apparaten en hergebruik. Zoek naar die dingen die bedrijven geen geld opleveren maar jouw wel en je komt achter heel andere en vaak veel goedkopere opties.Nadeel, zelf uitvinden/leren hoe het moet en het kost vaak meer tijd om het te doen.
Wat ik dus bv graag zou willen in dit kader is een kelder/root cellar ipv de huidige kruipruimte. Ook heel eco, want geen energie nodig om voedsel goed te houden, dat blijft vanzelf maanden goed bij die koele temperaturen. Verse groente/fruit langer goed houden dus zonder meteen te moeten conserveren (weck/invriezen). Scheelt een hoop aan energie en verpakkingsmateriaal. Helaas staat deze optie nergens bij eco/energiezuinig maken woning en is er ook geen subsidiepot voor.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 06:06

Het idee achter Tiny house is juist dat je geen opslag/schuur hebt maar juist minder spullen. Dus alleen wat je echt gebruikt.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 06:44

jaaaa hier! Wij dromen al enige tijd van een klein, ecovriendelijk huis. Liefst eco neutraal. Kwamen op de website van de pop-up house (franse architect) Dat huis kun je zelf bouwen en hoeft niet tiny te zijn. Voor 38000 euro heb je een huis van 130 m2. Zo groot hoeft voor ons niet...maar om een idee te geven.
http://www.hebbes.be/artikel/huis-van-130m2-voor-38000-euro

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 06:55

Gaaf huis. Zou voor mij te groot zijn maar wel een mooi concept.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:07

kan ook kleiner he? ;)

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:36

Leuk!! Wij waren laatst in Almere en zagen toen allemaal tiny houses. Ik vind ze altijd zo origineel :)

Wij hebben zelf een VW T3, waarmee we offgrid gaan in de vakantie. We zouden heel graag een jaar of meer weg gaan en dan de wereld over reizen. Hoe we dat gaan doen..? Daar zijn we nog niet over uit :P
We hebben zonnepanelen op het dak dat genoeg opbrengst geeft voor de koelkast en stopcontact, we hebben een gastank waar het fornuis op aan is gesloten en daar leven we mee :) het enige verschil met echt off grid is natuurlijk dat we wel boodschappen moeten doen, maar verder hebben we geen douche of wc ;) puur natuur :P

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:36

tamary schreef:
Tiny house staat als kantine+ voor bij de wei in de planning (staat nl schaftkeet en die moet opgeknapt), daar is bv een toilet, afwas/handenwasbak en houtkacheltje (incl warm water voor thee, etc.) wel erg handig.
Probleem met tiny house is noodzaak van een goede schuur/opslag, want je komt eigenlijk altijd wel ergens opslagruimte tekort op termijn. Als schuilplek bij slecht weer en comfortabel bed is het een fijne oplossing, maar je moet wel willen en kunnen buiten leven/wonen. Nederlands weer en cultur leeft niet zo op straat, dus hier is dit wat lastiger te doen dan in veel droge zuidelijke gebieden waar dit zo in trek is (valt ook vaak samen met hoge huizenprijzen).

Eco/duurzaam/off grid hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je niet naar de moderne, technologische oplossingen kijken (die trouwens behoorlijk kwetsbaar zijn). Optie (al doet overheid dan helemaal moeilijk) is meteen doorgaan naar off-off grid en dus niet alternative, losgekoppelde variant van de bekende nutsvoorzieningen.
Je gaat dan dus richting : composttoilet, kelder(=root cellar), ice house+spring house, houtkachel, passief zonnewarmte door hoe je huis t.o.v. zon gebouwd is en waar je ramen zitten, etc. Er zijn veel meer betrouwbare oplossingen mogelijk dan enkel iets met een stekker/accu. Bv tijdens de kruistochten kreeg Koning Richard (die ziek was) geschenken van Saladin, fruit en IJS. Midden in de zomer in de woestijn hadden zij inderdaad IJS gewoon op voorraad liggen. Kwestie van goed bouwen en in de koelere periode dat spul vanuit de bergen aanvoeren. Ook koude drankjes kunnen dus zonder de bekende vriezer.

Er kan veel meer dan nu onder het label duurzaam/eco/etc. valt, er is aardig wat oude kennis en methodes weggegooid door het zich blindstaren op apparaten en hergebruik. Zoek naar die dingen die bedrijven geen geld opleveren maar jouw wel en je komt achter heel andere en vaak veel goedkopere opties.Nadeel, zelf uitvinden/leren hoe het moet en het kost vaak meer tijd om het te doen.
Wat ik dus bv graag zou willen in dit kader is een kelder/root cellar ipv de huidige kruipruimte. Ook heel eco, want geen energie nodig om voedsel goed te houden, dat blijft vanzelf maanden goed bij die koele temperaturen. Verse groente/fruit langer goed houden dus zonder meteen te moeten conserveren (weck/invriezen). Scheelt een hoop aan energie en verpakkingsmateriaal. Helaas staat deze optie nergens bij eco/energiezuinig maken woning en is er ook geen subsidiepot voor.

Gave post tamary, heel interessant. Ik zou ontzettend graag een kelder hebben, inderdaad om veel spullen op die manier gekoeld te bewaren, maar ook om daar de vriezer te zetten voor de spullen die ik bevroren wil bewaren: de vriezer verbruikt dan natuurlijk vele malen minder stroom in die koele plaats.

Of het er hier ooit van gaat komen? Helaas niet denk ik. Verhuizen ga ik niet en ons huis plat gooien is ook weer zo wat :+ . Wie weet is er iets mogelijk binnen het bestaande huis, alles op de schop en van binnenuit een kelder maken?

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:32

Ik heb nu een woonhuis met 3 slaapkamers in mijn eentje. Dat is niet extreem groot vind ik zelf. Ik heb de ruimte ook echt nodig. Ik heb dus duikspullen, paardenspullen, maar ik ben ook een boekenliefhebber. Met diverse kasten vol boeken zou ik echt niet weten waar die moeten staan in een tiny house. Maar ook, als je 3 zadels op een steun neer wilt zetten, dan is zo'n tiny house vol. En waar laat je dan 2 fietsen? Skeelers? Een aantal duikflessen? 2 droogpakken, automaten, vinnen, enz. Dat past gewoon niet. Ik heb ook een complete wintersportuitrusting omdat huren alleen maar ellende oplevert en duurder is dan kopen. Ik heb op zich niet extreem veel spullen, maar een sportuitrusting past echt niet daar. Maar je kunt in een tiny house ook niemand laten logeren. Ik heb een logeerkamer. Dus 1 slaapkamer voor mezelf, 1 logeerkamer, 1 kamer waar de duikspulllen en paardenspullen (schoon uiteraard) liggen. Ik heb geen echte zolder helaas. Anders kon ik die 3e slaapkamer leeglaten.
Maar nee, zo klein leven, dat kan ik niet. En als ik eerlijk ben kijk ik zelfs bij vakantiehuizen naar groot.

Nederland is geen land voor een tiny house, dat kan wel als het altijd warm genoeg is om buiten te zitten of te slapen zonder dat je een jas of trui nodig hebt. Ook heb je dan gewoon meer ruimte om je heen nodig. Een grote schuur bijvoorbeeld. En een grote tuin.

Eco wonen kan hier prima. Je kunt ook een eco woning met 3 slaapkamers nemen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:36

Dat jij het niet kan is geen schande maar om nou te zeggen dat het niet mogelijk is in Nederland is gewoon niet waar. Er leven hier genoeg mensen in kleine en hele kleine huizen.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:53

Leuk topic!! Ik vind het allemaal ook super interessant. Tiny house gaat hem voor mij niet worden, met een kinderwens lijkt me dat echt te klein :) Qua spullen zou het me wel lukken, heb niet zoveel nodig.
Wel zou ik graag in een duurzamer huis wonen. Behalve veel zonne panelen is ons huis niet echt duurzaam.
Veel kennis heb ik niet, maar ik lees graag de bijdragen van anderen. Ik volg het topic in ieder geval!

Hier nog iemand die in Nederland nu een jaar in een Tiny house woont: https://www.marjoleininhetklein.com

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:54

GDG schreef:
Ik zou ontzettend graag een kelder hebben, inderdaad om veel spullen op die manier gekoeld te bewaren, maar ook om daar de vriezer te zetten voor de spullen die ik bevroren wil bewaren: de vriezer verbruikt dan natuurlijk vele malen minder stroom in die koele plaats.


Leuk idee, maar dat werkt dus niet. Ten eerste functioneren de meeste vriezers slecht(er) bij temperaturen onder de plus 10, en ten tweede, waar denk je dat vriezers de warmte die ze uit de te koelen producten halen laten? Buiten de vriezer - en in de vorm van warmte. Maw, een diepvries in de kelder werkt als kachel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:59

Ibbel schreef:
GDG schreef:
Ik zou ontzettend graag een kelder hebben, inderdaad om veel spullen op die manier gekoeld te bewaren, maar ook om daar de vriezer te zetten voor de spullen die ik bevroren wil bewaren: de vriezer verbruikt dan natuurlijk vele malen minder stroom in die koele plaats.


Leuk idee, maar dat werkt dus niet. Ten eerste functioneren de meeste vriezers slecht(er) bij temperaturen onder de plus 10, en ten tweede, waar denk je dat vriezers de warmte die ze uit de te koelen producten halen laten? Buiten de vriezer - en in de vorm van warmte. Maw, een diepvries in de kelder werkt als kachel.

Hm, daar zeg je wat :)*

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 03:05

Ik heb kortgeleden mijn relatie beëindigd en woon nu alleen in een woning van 80m2, terwijl ik momenteel óf bij mijn paarden ben, óf bij familie/vrienden, óf op m'n werk. Ik besteed ongeveer 1 uur per dag in mijn huis, buiten de tijd dat ik slaap. Ik betaal wel bijna 800,00 aan huur.
Ik droom al tijden van een klein huisje. Ik hecht wel aan wat luxe; ik zou graag aangesloten zijn op het riool bijvoorbeeld, maar ben prima in staat (nu al) om mijn eigen groenten te verbouwen, regenwater op te vangen etcetera. Kortom; mijn grote droom. En financieel zou ik er enorm op vooruit gaan.
Het huisje an sich is geen probleem, maar de plek om het neer te zetten wél. Ik blijf me oriënteren!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:12

Ik kijk graag Youtube filmpjes over Tiny houses en vooral ook containerhuizen en daar blijkt dat het heus niet alleen iets is voor jonge mensen :)

Maar ja, vind in NL maar eens een stukje grond waar je vrij op mag bouwen en off-the-grid wonen :D (overigens zit ik momenteel prima hoor ;) )

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:17

Ik zag op Facebook ook een container voorbij komen waarin je groente etc in kunt verbouwen, ben alleen even de naam kwijt.
Principe is simpel, gewoon allemaal tussenwanden met vakken waar je je groente kunt zaaien en een loop pad.

Dus dan 1 container voor je eten en 1 er bovenop om te wonen en je bent klaar :+

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:25

Neem er dan meteen eentje om een zwembad van te maken :D

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:07

germie schreef:
Ik heb nu een woonhuis met 3 slaapkamers in mijn eentje. Dat is niet extreem groot vind ik zelf. Ik heb de ruimte ook echt nodig. Ik heb dus duikspullen, paardenspullen, maar ik ben ook een boekenliefhebber. Met diverse kasten vol boeken zou ik echt niet weten waar die moeten staan in een tiny house. Maar ook, als je 3 zadels op een steun neer wilt zetten, dan is zo'n tiny house vol. En waar laat je dan 2 fietsen? Skeelers? Een aantal duikflessen? 2 droogpakken, automaten, vinnen, enz. Dat past gewoon niet. Ik heb ook een complete wintersportuitrusting omdat huren alleen maar ellende oplevert en duurder is dan kopen. Ik heb op zich niet extreem veel spullen, maar een sportuitrusting past echt niet daar. Maar je kunt in een tiny house ook niemand laten logeren. Ik heb een logeerkamer. Dus 1 slaapkamer voor mezelf, 1 logeerkamer, 1 kamer waar de duikspulllen en paardenspullen (schoon uiteraard) liggen. Ik heb geen echte zolder helaas. Anders kon ik die 3e slaapkamer leeglaten.
Maar nee, zo klein leven, dat kan ik niet. En als ik eerlijk ben kijk ik zelfs bij vakantiehuizen naar groot.

Nederland is geen land voor een tiny house, dat kan wel als het altijd warm genoeg is om buiten te zitten of te slapen zonder dat je een jas of trui nodig hebt. Ook heb je dan gewoon meer ruimte om je heen nodig. Een grote schuur bijvoorbeeld. En een grote tuin.

Eco wonen kan hier prima. Je kunt ook een eco woning met 3 slaapkamers nemen.


Jij hebt idd erg veel spullen die je niet zomaar kwijt kan, en snap ook dat je duikspullen etc in jou geval "nodig" hebt. Maar ik denk zelf wel dat Nederland een prima land is voor eem tiny house. Het concept gaat ook vaak samen met efficiëntie en minimalisme. Ik ben zelf ook boekenliefhebber maar haal ze liever uit de bieb of wissel ze uit. En veel buiten zijn in Nederland kan ook prima. Daarbij, als je één zitplek hebt in je huis om te lezen, chillen etc vind ik dat ook wel oke. Kan toch niet op twee plekken tegelijk zijn. :p

Ik denk niet dat het bij iedereen persoonlijk en bij elke levensstijl past om tiny te wonen, en dat is ook helemaal niet erg want dan worden alle huizen weer een beetje hetzelfde.

Voor mij is het iig wel een droom dus vind het leuk dat dit topic bestaat en zal blijven volgen. :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:07

DubbelDun schreef:
Ik kijk graag Youtube filmpjes over Tiny houses en vooral ook containerhuizen en daar blijkt dat het heus niet alleen iets is voor jonge mensen :)

Maar ja, vind in NL maar eens een stukje grond waar je vrij op mag bouwen en off-the-grid wonen :D (overigens zit ik momenteel prima hoor ;) )


Dat betekend dus zelf een stukje kopen. Niet dat je daar dan zomaar alles op mag bouwen maar dat maakt het wel simpeler. Daarom ben ik nu op zoek naar een mooi stukje voor mezelf. Hoeft niet groot, want ik hou niet van extreem tuinieren.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:34

Gelukkig zijn er steeds meer gemeenten die plekken voor Tiny houses gaan maken.

Hier een kaart met waar al gewoond (mag) word en mogelijke woon locaties waar men druk bezig is met gemeenten om dat voor elkaar te krijgen.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000052&z=7

Dus ja, Tiny, duurzaam, off the grid is steeds meer mogelijk in NL.

Wat betreft schuur/opslag. Gewoon een 2e huisje erbij zetten :D Niet zo moeilijk denken.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:43

Jennyj01 schreef:
DubbelDun schreef:
Ik kijk graag Youtube filmpjes over Tiny houses en vooral ook containerhuizen en daar blijkt dat het heus niet alleen iets is voor jonge mensen :)

Maar ja, vind in NL maar eens een stukje grond waar je vrij op mag bouwen en off-the-grid wonen :D (overigens zit ik momenteel prima hoor ;) )


Dat betekend dus zelf een stukje kopen. Niet dat je daar dan zomaar alles op mag bouwen maar dat maakt het wel simpeler. Daarom ben ik nu op zoek naar een mooi stukje voor mezelf. Hoeft niet groot, want ik hou niet van extreem tuinieren.

http://Www.gielpeetershof.nl
Hier kan het, is zelfs de bedoeling dat je ecologisch bouwt. Welstandsvrij.

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:56

Tiny-houses zijn zo leuk!!! Ik ben er ook helemaal weg van. Zelf zou ik zó klein niet willen wonen, maar het principe spreekt me enorm aan. Ik volg veel dingen omtrent tune-houses op Facebook en Youtube.

Ook vind ik het leuk om te kijken naar filmpjes en blogs te lezen van minimalisten, mensen die (bijna) geen afval produceren of een eco-lifestyle hebben. Bijvoorbeeld Greenevelien, pick up limes.

Heerlijk om er geïnspireerd van te raken en te dromen voor 'later'.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:57

@estja: Daar zitten leuke ontwerpen bij :)

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:59

Voor opslag van spullen die je weinig gebruik (ik zal duikspullen voorbij komen) kun je ook altijd opslag bij iemand anders huren of een opslagbox.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 06:59

Ze zijn leuk, bij een ander.

Ik merk dat ik zelfs hotelkamers en vakantiehuisjes op groot uitzoek. Wel zo goedkoop mogelijk. F1 kan in mn eentje best. 1 bed voor spullen, de tafel voor de rebreather en andere bed om te slapen. Maar een caravan op een camping moet je door 2 delen. 4 persoons is 2 persoons, enz. Anders past het echt niet. Op een bedbank slaap ik niet. Ik wil een gewoon bed.

Zelf groente verbouwen is leuk. Ik heb elk jaar te veel druiven. Ik vind het leuk om ze goed te verzorgen. Netjes snoeien, bladeren verwijderen voor zonlicht enz. Helaas mislukken eigen pepers dit jaar vrees ik.
Meer lukt hier niet. Een krop sla op de vensterbank lukt ook niet altijd. Ik heb een heel klein tuintje helaas. Maar zelfs ikbendus ecologisch bezig af en toe.