zonnenpanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:15

Tot 2020 in elk geval saldering, mogelijk verlengt tot 2023. Wij hebben ze in 5 jaar terug verdient, dus de rest daarna zien we dan wel weer...

Anoniem

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:38

Wij verhuizen over 2 weken naar ons nieuwe huis en daar komen in augustus 16 panelen op. Mn man weet er meer van dan ik, maar iig een Canadees merk en geen stringomvormer maar eentje die elk paneel apart monitort. Stringomvormer is zo sterk als je zwakste paneel begreep ik.

Qua opbrengst, de berekening is dat we genoeg opbrengen om terug te leveren. Zodra het rendabel wordt willen we een powerwall nog en infra-rood verwarming erbij.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:42

hier komen ze dinsdag :-) ik ben benieuwd, je kunt je geld op de bank zetten of op het dak leggen, dat laatste geeft meer 'rente' in de vorm van minder verbruik zeg maar

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:13

frankiej schreef:
ik heb er 18 liggen, inmiddels 4 jaar. Productie is gelijk aan verbruik. Als ik het nu nog eens zou moeten doen, deed ik het niet. Binnen enkele jaren wordt iedereen verplicht een "slimme" meter te hebben, deze registreert zowel productie als verbruik zodat het energiebedrijf alles van je weet. Aangezien er steeds meer opwekkers komen (geen verdiensten voor het energiebedrijf) en het bestaande net toch onderhouden moet worden, verwacht ik dat binnen niet al te lange tijd de opwekking van elektriciteit belast gaat worden. Dat onderhoud moet toch ergens van betaald worden. Dan wordt de terugverdientijd van je investering een heel stuk langer. Als je dan ook nog de pech hebt dat de omvormer (het gevoeligste apparaat van het totale systeem) al bijtijds de geest geeft, ben je mooi bedankt.



De meeste huishoudens hebben al een slimme meter, ik ook, dat heeft er verder weinig mee te maken. Tot 2020 kun je gewoon salderen , ook als de meter niet terugdraait.. waarschijnlijk ook wel tot 2023. Daarna is het een kwestie van opslagcapaciteit realiseren. De garantie die ik op de omvormer heb is langer dan de terugverdientijd.. dus dat zal ook wel loslopen..

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:16

Jans schreef:
Wij verhuizen over 2 weken naar ons nieuwe huis en daar komen in augustus 16 panelen op. Mn man weet er meer van dan ik, maar iig een Canadees merk en geen stringomvormer maar eentje die elk paneel apart monitort. Stringomvormer is zo sterk als je zwakste paneel begreep ik.

Qua opbrengst, de berekening is dat we genoeg opbrengen om terug te leveren. Zodra het rendabel wordt willen we een powerwall nog en infra-rood verwarming erbij.



Ieder paneel zijn eigen optimizer .. dat hebben wij ook .. recent was er 1 kapot .. de resterende 26 panelen hebben dan gewoon nog maximaal vermogen en zijn niet meteen ook van de leg.. dunne film panelen hebben vaak per 2 een optimizer .. de hele string op 1 wordt volgens mij niet veel meer gedaan..

Anoniem

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:43

Wel nog, alle offertes die wij opvroegen was de stringomvormer de standaard en de losse allemaal meerprijs :=

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:38

Jans schreef:
Wel nog, alle offertes die wij opvroegen was de stringomvormer de standaard en de losse allemaal meerprijs :=


Niet meer gedaan als in wordt door de consument niet meer gekocht.. aangeboden zal het vast wel worden..

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:44

Wij hebben gewoon stringomvormer 3 strings met 6 panelen. Solaredge heeft mijns inziens vooral voordeel bij schaduwwerking. Het systeem is gemiddeld wat duurder en de garantie op de solaredge is soms nogal een dingetje....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:52

Morgen komen de boel plaatsen bij ons. Spannend!

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:06

Wij doen in zonnenpanelen wij hebben ze zelf ook al een paar jaar.
Goeie schik er mee.
Erg druk want iedereen wilt ze.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:38

martichr schreef:
weule schreef:
nominaal vermogen is wat op het dak ligt. bij burgerwoningen vaak tussen ded 2.500 en 8.500 wattpiek. Rendement is het % van dit nominale vermogen dat ze op jaarbasis opbrengen.

Wij hebben 3.060 wattpiek liggen (18 panelen van 170). Naarschatting hebben deze in jaar 1 een rendement van 110 tot 115%, dus we wekken op richting 3.400 kWh.

SolarEdge systeem is vooral interessant bij schaduwwerking op een aantal panelen. Onze liggen nagenoeg vol op zuid zonder schaduwwerking.


ben benieuwd of je dat haalt .. maximale rendement dat ze mij toen voor de solar frontier gaven was 105% .. dat is overigens ver beter dan de max 90 a 95 van een regulier paneel..


Gisteravond was het zover. 110,39 % uiteindelijk 3.377,58 kWh opgewekt in jaar 1. Er is in dat jaar 2 keer een stroomstoring geweest in de straat waardoor we circa 8 kWh gemist hebben, dus dat scheelt nog 0,3%.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:55

Ik hoop vooral dat er vlug batterijen op de markt komen waarbij je zelf je energie kan opslaan voor een deftige tijd,waardoor je losgekoppeld kan worden van alles.
In belgie beginnen ze idd al allerlei dingen aan te rekenen voor zonnepaneelhouders,wat je extra op het net zet,daar wordt je niet voor betaald,maar ze verkopen jouw energie wel nog eens door....

Is allemaal nogal scheef en incorrect......

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:17

Wij beuren nog 11 cent + BTW voor hetgeen we 'overhouden' na de saldering. Dat is nog best interessant.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:28

ja,ewel,zo hoort het uiteindelijk toch....
hier betalen wij(in belgie),voor het gebruik van het net,hebben behoorlijk wat over,en daar krijgen we dan niets voor....zo scheef of dat het kan en totaal onjuist.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:28

nee hoor, is niet scheef. Dat net moet onderhouden worden wat kosten met zich meebrengt. Dus hoe meer panelen er komen, des te minder de inkomsten voor de energiebedrijven. Dat misgelopen geld zal toch ergens vandaan moeten komen

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:06

Ok,maar zij krijgen energie van ons en iedereen die meer produceert dan verbruikt,verkopen dit door,en wij krijgen daar niets voor,maar moeten wel betalen om hun ding te gebruiken?
Wat is daar correct aan?

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:23

frankiej schreef:
nee hoor, is niet scheef. Dat net moet onderhouden worden wat kosten met zich meebrengt. Dus hoe meer panelen er komen, des te minder de inkomsten voor de energiebedrijven. Dat misgelopen geld zal toch ergens vandaan moeten komen

De netbeheerder en de energieleverancier staan los van elkaar. Zelfs nu ik volledig zelfvoorzienend ben betaal ik wel de netbeheerderskosten... daarnaast is de consumentenprijs voor 75% opgebouwd uit belastingen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:35

Wat ik me afvraag, hoe goed zijn jullie panelen beveiligd? Als in stel je krijgt ooit brand, 100% de stroom van die dingen af is zover ik weet nog niet mogelijk. En mijn buurman, die bij de vrijwillige brandweer hier in het dorp zit, zegt dus als er panelen op het dak liggen blussen we niet. Juist vanwege dat er stroom op die panelen blijft staan. Dan zetten ze alleen alles af en laten het afbranden. Ik heb dakruimte genoeg voor panelen, maar dit is voor mij toch echt wel de reden om geen panelen op die daken te willen. Zou dan om een schuur gaan waar hooi en stro in opgeslagen ligt en de stal waar mijn paarden instaan. En ik moet er niet aan denken dat als dat zou fikken ze niks doen. Met name hooi en stro wil toch wel heel aardig branden.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:39

en je denkt dat als je schuur in de fik staat met hooi en stro dat die nog te redden valt?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 00:09

robert45 schreef:
en je denkt dat als je schuur in de fik staat met hooi en stro dat die nog te redden valt?


Nee maar zonder blussen wordt het wel een extra feestje ;)

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:29

weule schreef:
frankiej schreef:
nee hoor, is niet scheef. Dat net moet onderhouden worden wat kosten met zich meebrengt. Dus hoe meer panelen er komen, des te minder de inkomsten voor de energiebedrijven. Dat misgelopen geld zal toch ergens vandaan moeten komen

De netbeheerder en de energieleverancier staan los van elkaar. Zelfs nu ik volledig zelfvoorzienend ben betaal ik wel de netbeheerderskosten... daarnaast is de consumentenprijs voor 75% opgebouwd uit belastingen.

je bent pas volledig zelfvoorzienend als je een pakket accu's hebt staan om alle geproduceerde stroom op te slaan. Pas dan heb je de energiebedrijven (zowel netbeheerder als leverancier) niet meer nodig. Belastingen staan hier los van

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:16

Hier zijn gisteren de zonnepanelen geplaatst!
Ik ben tot nu toe zeer tevreden, goede service.
Er is wel een dakpan gesneuveld maar dat kan gebeuren.
De meter loopt al aardig terug

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:15

Zijn er hier mensen die zonnepanelen op een tussenwoning hebben liggen?

De meeste leveranciers hier in de buurt doen alleen een grotere oppervlakte. (Bedrijven, schuren etc.)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:21

Luxorvalkje schreef:
Zijn er hier mensen die zonnepanelen op een tussenwoning hebben liggen?

De meeste leveranciers hier in de buurt doen alleen een grotere oppervlakte. (Bedrijven, schuren etc.)


Ik zie hier in de buurt (westen, Noord Holland) meer dan genoeg tussenwoningen met zonnepanelen. Variƫrend van enkele tot het hele dak vol.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:24

Hier liggen ze er nu bijna een maand op. Een set van 6 panelen en tot nu toe wekken ze goed op. En ik ben langzaamaan verslaafd aan de app geraakt ;)