Cryptocurrency

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:32

Janneke2 schreef:
...goud roest niet, zijnde een edelmetaal. Dat was eeuwenlang krek de waarde.

Ijzer kan wel wegroesten.

RVS niet, toch is het een stukkie goedkoper dan goud :Y) .

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:36

Eef_Bam schreef:
Janneke2 schreef:
...goud roest niet, zijnde een edelmetaal. Dat was eeuwenlang krek de waarde.

Ijzer kan wel wegroesten.

RVS niet, toch is het een stukkie goedkoper dan goud :Y) .

Ja hoe zou dat toch komen... :o?

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:36

Leuk topic, ik zat toevallig van de week ook te denken om er een topic over te maken :D
Ik heb geïnvesteerd in Gulden, LiteCoin en Ripple. Zeker de gulden stijgt goed, sinds vorige week al 90% gestegen dus dat is een lekkere meepakker. Ik heb in de loop van de week meer Guldens bij gekocht maar tegen een slechter tarief dus dat is uiteraard nog wat minder gestegen. LiteCoin is heel grillig, de ene keer heb ik 30% winst en de andere keer 10% verlies. Bij Ripple heb ik momenteel 50% winst.
Ik denk dat het helemaal geen bubbel is. Ja, de Bitcoin wel omdat die uit zijn jasje is gegroeid. Bovendien is de Bitcoin naar mijn inzien niet meer interessant om in te investeren vanwege de hoge onkosten die erbij komen kijken als je (ver)koopt.
De Gulden vind ik een hele prettige valuta met gebruiksvriendelijke Wallet. LiteCoin vind ik wel interessant juist omdat hij zo grillig is (ze verwachten dat LiteCoin ongeveer hetzelfde gaat doen als BitCoin) en Ripple is erg onvriendelijk in gebruik. De koers zie je alleen in dollars, niet in euro's en er moet altijd 20 Ripple in de portemonnee blijven staan als "onderhouds fee".
Ik vind het heel leuk en ben op het juiste moment ingestapt. Naar mijn idee is het niet te laat om in te stappen en ik denk dat het nog veel groter gaat worden en een interessant betaalmiddel gaat worden in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 21-12-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:38

karuna schreef:
Alleen een paard is tastbaar en meestal niet gemaakt door criminelen.

Want vraag wie bepaald hoeveel bitcoins er uitgegeven worden? Wie doet het daadwerkelijk? Is daar dan wel controle op of kan elke criminele organisatie erin stappen? Wat kun je er mee? Kun je naar de winkel gaan en ermee betalen? Kun je een bitcoin oid omzetten in echt geld? Of blijft het een digitale vage handel in 1 en 0?

En wie zegt dat er niet ee gemanipuleerd wordt? Is daar garantie en of controle op?


De uitgave van bitcoins is gelimiteerd, als je googled op bitcoins kan je dat precies nalezen. Dus geen mega inflatie gevaar.

En ja elke criminele organisatie kan gebruik maken van bitcoins (net zoals ze gebruik kunnen maken van euro's, dollars etc etc). Bitcoins kan je gewoon inwisselen naar euro's en vice versa.

Manipulatie van de waarde van munteenheden door oa. rentestanden van centrale banken, daar zijn enorm veel voorbeelden van.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:42

karuna schreef:
Daarnaast als zelfs een van de starters van bitcoin eruit is gestapt ivm onwerkbaar zijn en grote kans op volledig inklappen van deze luchtbel.

Aantal slimme mensen die de randen van wat mag opzoekt zal er best rijk van worden, de rest gaat ten onder vrees ik financieel, voor de zoveelste keer in de geschiedenis trouwens en zal vast ook niet de laatste keer zijn.

Dat de starters van BitCoin eruit is gestapt is gezwets. De oprichter van de WEBSITE Bitcoin.com heeft zijn Bitcoins verkocht omdat hij de kosten van het (ver)kopen te hoog vindt geworden. Hij heeft inmiddels zijn geld geïnvesteerd in Bitcoin Cash omdat die lagere transactie waarden heeft. Volledige artikel: https://www.hln.be/geld/oprichter-bitco ... ~ae094c57/
De bedenker van BitCoin is niet bekend. Hij is bekend onder een pseudoniem (Satoshi Nakamoto) en niemand weet wie er letterlijk achter zit.

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:46

karuna schreef:
Alleen een paard is tastbaar en meestal niet gemaakt door criminelen.

Want vraag wie bepaald hoeveel bitcoins er uitgegeven worden?

Er is een vastgesteld maximum, voor Bitcoin is dat 21 miljoen


karuna schreef:
Alleen een paard is tastbaar en meestal niet gemaakt door criminelen.
Wie doet het daadwerkelijk?

Miners

karuna schreef:
Is daar dan wel controle op of kan elke criminele organisatie erin stappen?

Iedereen met de juiste apparatuur kan dat doen.

karuna schreef:
Wat kun je er mee?

Je kunt het gebruiken als betaalmiddel, of als investering.

karuna schreef:
Kun je naar de winkel gaan en ermee betalen?

In theorie: ja, in de praktijk: ja, maar nog niet op veel plekken. Ook is de bitcoin daar neit zo geschikt voor, transacties zijn te duur en te langzaam. Om te betalen is de Gulden bijvoorbeeld een beter alternatief.

karuna schreef:
Kun je een bitcoin oid omzetten in echt geld?

Filosofisch gezien bestaat er geen "echt geld", maar laat ik je vraag letterlijk beantwoorden: ja, je kan je bitcoin verkopen voor welke valuta je maar wil, euros, dollars, russische roebels etcetera.

karuna schreef:
En wie zegt dat er niet ee gemanipuleerd wordt? Is daar garantie en of controle op?

Dat kan niemand zeggen. Maar bij traditionele valuta krijg je vooral garantie dat het wel gemanipuleerd wordt :Y) .

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:50

Voor de investeerders; hebben jullie een betrouwbare site/app waar je met een klein bedrag kunt kopen? Had Vd week Bux gedownload maar deze staat momenteel geen handel in Bitcoins toe. Leek wel heel gebruiksvriendelijk..

cstok
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:55


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:09

Wat is en miner? Betekend dat iedereen digitaal geld kan maken en uitgeven? Blijft vage handel en het geschuif van gebakken lucht dan?

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:16

Mijn vriend is vanaf het begin al actief met Gulden en heeft hier al een aardig rendement op. Ook heeft hij CombiCoin (belegging in de top 30 munten) en nog wat losse zoals Next en Electroneum etc. Hij heeft zich er heel erg in verdiept en os er eigenlijk de hele dag mee bezig.

Ik heb nu zelf sinds kort een heel klein bedrag verdeeld over 3 munten en vind het wel interessant maar heb me nog niet echt ingelezen. Ben wel benieuwd hoe het gaat lopen maar ben wel op mijn hoede.

janouk
Blogger

Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:17

Kijk straks naar rtl Z cvoor de crypto uitleg

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:19

De daadwerkelijke blockchain (de betalingsopdrachten) worden uitgevoerd door een netwerk van miners, dus door de eigen gebruikers.

Uiteraard wordt er gemanipuleerd, net zoals met gewone valuta. En het is dezelfde soort windhandel als beleggen of hypotheken en leningen. Daar krijg je ook enkel een cijfertje in handen en geen geld.

Market capacity van Bitcoin is 265.835.445.450. Investeringsgeld van de gebruikers.

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:11

boeflover schreef:
Voor de investeerders; hebben jullie een betrouwbare site/app waar je met een klein bedrag kunt kopen? Had Vd week Bux gedownload maar deze staat momenteel geen handel in Bitcoins toe. Leek wel heel gebruiksvriendelijk..


...ehm :o - je investeert niet in een munt.
Investeren in een bedrijf is financieren van een bedrijf en het mededragen van ondernemersrisico.
Hier 'onderneemt' niemand, in de zin van werken.

Kopen ivm (de hoop op) koerswinst heet speculatie.

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:13

De gedachte achter bitcoin is wel dat de technologie blockchain is. Door de keten wordt de route bijgehouden die bitcoins afleggen en kan het dus niet zomaar verdwijnen. Fysiek geld stelen is een stuk makkelijker dan bitcoins stelen momenteel, en reken maar dat dat wel geprobeerd wordt.

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:16

Kuggur schreef:
Ik ben niet zo negatief, daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van ;)
Ik trek slechts de imo onontkoombare conclusie, áls wat hier gezegd wordt waar is wat betreft de waardebepaling van deze valuta dán zie ik het duister in.
Alle vergelijkingen met de goud en zilverprijs ( dit zijn vaststaandd hoeveelheden reëel metaal) en conventionele valuta gaan mank. Daar is de waardebepaling niet uitsluitend door de gebruikers bepaald. In tegenstelling tot die van de tulpenbollen indertijd...
Ik sluit zeker niet uit dat er meer achter de bitcoin zit ( ik hoop het), maar tot nu toe komt dat hier niet ter sprake.


Cryptocurrency houdt zichzelf in stant. Ook daar zit een maat op. Bitcoins zijn niet oneindig te mijnen. Er is een bestaande poel, en daar komt niks bij. Wat er is, dat is er. Niet meer niet minder. Als meer mensen bitcoins willen, gaat de prijs omhoog, want er is niet meer dan er is.

Bitcoins wordt gecontroleerd door een netwerk van gebruikers die mijnen. Dat houd in feite in dat je de transacties van anderen mede valideert. Als je dat doe krijg je daar voor betaald (hele kleine beetjes), een transactie doen kost weer geld, wat weer terug in de poel gaat, wat vervolgens weer gemijnd kan worden door transacties mede te valideren. De waarde van het mijnen wordt bepaald door algoritmes en wordt onder andere vastgesteld op basis van de beschikbare poel, de waarde op dat moment, maar ook de grote van het beschikbare netwerk speelt mee. Inmiddels is het mijnen wat minder interessant geworden. De opbrengst weegt niet op tegen de energie en materiaal kosten.

Doordat het een netwerk van validaties is, en niet 1 instantie dat alles moet controleren, blijft het veilig, zonder dat daar overheden of banken mee gemoeid zijn. Een soort buurtwacht/sociale controle.


Uiteindelijk zit het wel als een soort predator/prooi relatie in elkaar. En houd het zichzelf op die manier in stand. Als er teveel mijners (die transacties valideren) zijn er vanzelf mensen die stoppen met minen. Het aantal mijners daalt, de verdienst per validatie stijgt, en er komen weer mijners bij.

Maar de waarde is wel absurd hoog nu en ontzettend variabel, met enorme prijs verschillen. Dit ontstaat omdat steeds meer bedrijven het als valide betaalmiddel zien.

Drie jaar geleden vonden we ook dat de prijs absurd hoog was (rond de 400-500) en instappen was echt niet slim, want... bubbel. We zijn drie jaar verder en de prijs is sindsdien nog weer 20-30 keer hoger geworden.

Het zal ook vast wel weer gaan zakken. Maar ik verwacht wel dat de bitcoin blijft en dat de waarde zich uiteindelijk zal stabiliseren. En de transactie snelheden moeten ook omhoog.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 21-12-17 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:18

Ik denk dat je per crypto munt moet gaan kijken welk idee er achter zit.
Ze zijn niet allemaal te vergelijken.

gebruik iig geen geld wat je niet kan missen, het is niet een golden ticket naar rijkdom.

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:21

karuna schreef:
Wat is en miner? Betekend dat iedereen digitaal geld kan maken en uitgeven? Blijft vage handel en het geschuif van gebakken lucht dan?


Bij Minen gebruik je rekenkracht van een computer en daar krijg je als beloning een percentage van een cryptomunt voor terug.

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:25

...en ik begrijp dat het genoemd is naar de ouderwetse Hollandse veilingzaal.
Daar roept iemand 'mijn!' - die zaal heet dan ook de 'mijnzaal'.

...alleen heeft het hier net niet de betekenis 'hebbes' maar 'ik ben accoord'.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:40

Ik geloof dat ik van beroep moet veranderen :+ Hoe erg is dit https://www.rtlz.nl/cryptocurrency/deze ... en-miljoen

@Janneke2 ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waar je het over hebt. Over waarom het "minen" heet? Het wordt net als goud gedolven - alleen dan door computers berekeningen te laten uitvoeren.

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:55

Janneke2 schreef:
...en ik begrijp dat het genoemd is naar de ouderwetse Hollandse veilingzaal.
Daar roept iemand 'mijn!' - die zaal heet dan ook de 'mijnzaal'.

...alleen heeft het hier net niet de betekenis 'hebbes' maar 'ik ben accoord'.


Whahahaha. Daar is iemand wel heel creatief geweest. Maar nee. Daar komt het niet vandaan.

DrFurioux

Berichten: 54
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:23

Ik weet niet wat er gebeurd is afgelopen nacht, maar er is ruim 200 miljard uit de gehele cryptomarket getrokken. Heel bizar hoe ineens na de groei van afgelopen week, ineens dit gebeurd.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:33

Wat vreemd, ik weet ook niet wat er afgelopen week allemaal aan de hand was maar op LiteBit waren er ook geen munten verkrijgbaar tot vandaag.

Mijn broertje doet hele goede zaken met de cryptocurrency, dus ik ben me er ook wat meer in aan het verdiepen.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:29

Iemand had geld nodig? :D nee geen idee, misschien een investeerder die er gewoon klaar mee is?
Welke app is dit? Ziet er handig uit.
Ik kan nogsteeds geen munten kopen op LiteBit dus ik koop ze ergens anders.
Ik doe nog steeds goede zaken met de Gulden, zeer fijne makkelijke munt voor beginners

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:46

Iemand die mij in jip en janneke taal wil uitleggen hoe t werkt? :o snap dr niks van

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:49

NathalietjeB schreef:
Iemand die mij in jip en janneke taal wil uitleggen hoe t werkt? :o snap dr niks van


Ik ook niet, en stel je munt wordt ineens net als de bitcoin heel veel waard, kun je hem dan zomaar weer inwisselen voor euro’s? Of moet je opzoek naar een koper?