3D printen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:05

Wij hadden laatst de Amazon basic filament besteld, niets over te klagen.

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:21

Toepassing nodig?

Modelbouw! :D

Ik heb een slapende modelspoorhobby en ik heb er al eens over nagedacht dat je dus alle die spullen ook gewoon kunt printen in plaats van kopen als bouwpakket.

Wie weet, als die hobby weer eens wakker wordt, dat ik er eentje koop.
Bij de lokale modelbouwclub is/was iemand met een CNC-machine voor hout maar daar kun je ook gebouwen e.d. mee maken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:30

Mijn vriend heeft er eentje en print veel voor z'n werk ook. Geeft ook cursussen. Staat hier een Prusa maar hij zou liever een Ultimaker hebben (maar die zijn nogal duur helaas).

Van de zomer heeft ie echt enorme hoeveelheden prints gemaakt voor de zorg, oa faceshield houders en mondkapjes-haakjes :D

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 15:40

Seni, wat een goede tip! Daar staan erg mooie soorten tussen zie ik, en zelfs goedkoper dan via Aliexpress.

Magrathea, wat gaaf dat hij zo veel heeft kunnen bijdragen aan de zorg. Geweldig toch, dat dat mogelijk is! Zoiets lijkt me ook heel mooi om te doen, echt nuttige dingen maken om mensen mee te helpen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:52

Je zou Fusion kunnen gebruiken. Dat is een net zo goed alternatief voor Inventor. SolidWorks kan ook, maar daar heb ik zelf niets mee.

Ja, alles aan de windturbine was zelf ontworpen. Van rotorbladen tot aan de toren waar hij op kwam. Heb je een PB gestuurd met een foto van ons eerste prototype.

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:05

8nnemiek schreef:
pateeke, wat een mooi doel voor je 3d printer! Ik kan me voorstellen dat er dan een wereld open gaat, als zo'n hulpmiddelen normaal enorm duur zijn of zelfs helemaal niet bestaan. Wat maak je zoal?

Een van de dingen die ik al gemaakt heb is een brailleboog. Dat is een gradenboog met voelbare markeringen. Ook een (oefen)klok met grote cijfers en braillenummers heb ik al geprint, net als een leeslotje met pijltje om te volgen aan welk woord je was (focus).
Bepaalde hulpmiddelen zoals de brailleboog zijn niet te koop of erg duur, maar dus wel te printen. Voor onze leerlingen zijn deze hulpmiddelen een enorme meerwaarde.

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:06

Chiren schreef:
Je zou Fusion kunnen gebruiken. Dat is een net zo goed alternatief voor Inventor. SolidWorks kan ook, maar daar heb ik zelf niets mee.

Ja, alles aan de windturbine was zelf ontworpen. Van rotorbladen tot aan de toren waar hij op kwam. Heb je een PB gestuurd met een foto van ons eerste prototype.

Ik gebruik ook Fusion voor het zelf tekenen of aanpassen van ontwerpen.

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:52

ik zou er ook graag 1 willen hebben, nu print een neef iets voor me, originelen waar ik met siliconenrubber mallen van kan maken om epoxy in te gieten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:54

Fusion gebruik ik ook! Je moet er wel echt even mee leren werken, niet gelijk ingewikkelde dingen proberen te maken maar eerst wat simpele vormpjes produceren. Ook handig: leren te werken met parametrische afmetingen, handig als je verschillende omvangen wil testen :j
Ik vond het in het begin wel lastig maar ik was dan ook andere software gewend :))

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:49

Ik ben dus vooral 3d max gewend, was daar vroeger razendsnel mee, dus ik baal wel een beetje dat die 15 jaar later nog steeds niet op mac draait :=
Van wat ik zo hoor lijkt Blender er nog het meest op, dus die wil ik sowieso gaan proberen, en voor mijn vriend installeer ik dan Fusion.

Heb al wat leuke ontwerpjes klaar staan om te maken :))

Plantenpotjes <3
https://www.thingiverse.com/thing:3005472

Batterij opslag, wat slim!
https://www.thingiverse.com/thing:4120598

En als ik me eens verveel :')
https://www.thingiverse.com/thing:3915647

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:17

Ik heb bij lpfrg gewerkt. Dasr veel met eSun geprint in het begin en daarna gingen we eigenmerk van reprap rebranden (werd toen bij lpfrg voor 1/3 duurder verkocht dan bij reprap).
Ook goed en veel geprint met een ander merk, maar weet heel even niet meer welke dat nou was.
Weet nog wel heel goed wat hun "relatie geschenk" was toen bedrijf naar nieuwe pand ging. Dat plantje staat nu in mijn badkamer :')

Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:23

Zo, vandaag hebben we de printer opgebouwd en getest :D

Blij als een klein kind met mijn eerste ontwerpje/printje :')
Afbeelding
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14780
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:24

Wat is het wat is het :D
Enne? Werkt hij naar wens?

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:30

Haha, heel saai, een paar afdekkapjes voor gaten waar metertjes in hebben gezeten, zodat je niet per ongeluk aan de stroom kan komen :))

Maar de printer werkt prima gelukkig!
Na het opbouwen kregen we wel meteen een melding; TMC connection error.. Na even googlen schijnt dat een fout te zijn die regelmatig voor komt, maar de printer werkt wel gewoon. Dus we hebben wel even een berichtje gestuurd naar de verkoper, even kijken wat die er van zegt en of hij een oplossing heeft (ik las al dat mensen een onderdeel vervangen om van de melding af te komen), maar zo lang het geen problemen geeft bij het printen vind ik het niet zo erg.
Het in elkaar zetten was zo gedaan. Bed levelen ging vrij makkelijk. En het printen gaat hartstikke makkelijk, en heel netjes en gedetailleerd. Tot nu toe ben ik tevreden!

Telpeva

Berichten: 14780
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:33

Super leuk, ik word er helemaal hebberig van haha. Veel plezier er mee!

Anoniem

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:49

Wat vet! Kun je eens een filmpje delen?:D

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:24

Wat een grappig topic! Wij hebben op school een aantal 3D printers, maar ik heb er nog nooit wat mee gedaan. Vind het wel een super leuk speeltje! Laat vooral zien wat voor handige gadgets jullie maken ^_^

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:45

Ik snap het concept 3D printers dus gewoon echt niet, hoe het werkt (mijn hoofd krijgt er kortsluiting van :+) en al die termen die hier rond vliegen ook niet, maar ik vind het wel tof dus ik ga lekker mee kijken wat je allemaal gaat fabriceren :D

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 10:18

Het werkt vrij simpel. Een beetje vergelijkbaar met een lijmpistool; er wordt met verwarmde kunststof een figuur getekend, dat wordt hard zodra het afkoelt, en dan tekent de printer weer een nieuwe laag daar bovenop, en zo bouwt hij zo’n print laagje voor laagje op. Het printen van een kapje duurde dus al minstens een half uur.
Pimaude, ik zal zeker eens een filmpje (timelapse) plaatsen :j

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:22

Prairy schreef:
Ik snap het concept 3D printers dus gewoon echt niet, hoe het werkt (mijn hoofd krijgt er kortsluiting van :+) en al die termen die hier rond vliegen ook niet, maar ik vind het wel tof dus ik ga lekker mee kijken wat je allemaal gaat fabriceren :D

https://www.bam.com/nl/blog/2017/10/van ... en-rotonde

Hier het echte werk! Laat mooi zien hoe het werkt en wat er allemaal mee kan.
Merk op dat de bouwende werknemers een helm dragen maar degene die komen kijken/bespreken niet. Slordigheidje.

Het principe van laagjesopbouw is altijd hetzelfde, ongeacht of je een afdekkapje of een complete brug maakt.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 10:37

Wat gaaf zeg, een complete brug printen. De ontwikkelingen gaan echt snel! Eten printen, lichaamsdelen printen.. Ik ben benieuwd wat er de komende 10 jaar aan innovatie bij komt.
Wie weet kun je straks je eigen auto 3d ontwerpen en printen :+

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:44

8nnemiek schreef:
Wat gaaf zeg, een complete brug printen. De ontwikkelingen gaan echt snel! Eten printen, lichaamsdelen printen.. Ik ben benieuwd wat er de komende 10 jaar aan innovatie bij komt.
Wie weet kun je straks je eigen auto 3d ontwerpen en printen :+

Dat kan in principe al. In de ontwikkeling wordt daar al heel veel gebruik van gemaakt. Probleem zit 'm voorlopig vooral in technische eisen en goedkeuring voor de weg.

Ik kwam 10 jaar geleden al een bedrijf tegen op de beurs die complete produktielijnen in model maakte om een klant te laten zien wat er in z'n gebouw paste en hoe dat dan moest.
Dat werkte volgens een ander principe maar het uiteindelijke effect was hetzelfde.

Wat vooral mooi is aan 3D print is dat het intussen voor jou en mij betaalbaar wordt en je dus een ontwikkeling vanuit twee kanten krijgt. Dat zal het proces zeker versnellen.

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:49

Ik heb wel 3d geprinte huizen gezien van beton, volgens mij staan die ook in Eindhoven.

Ik ga die link straks eens doorlezen :)

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:00

Leuk topic! Ik wil gaan tekenen in Fusion, slicen doe ik met Cura. Heb een Ender 3 V2 met als extra opties de BLTouch en een filament runout sensor. Heb helaas wel een kromme glas plaat dus moet daar nog iets nieuws voor verzinnen, kan nu alleen op de helft printen.

Heb je overigens problemen met printjes die los komen, zorg dan dat je een brim of skirt mee print en dat je supports mee print. Kost wat extra plastic maar prints lukken veel beter.

Sirius_

Berichten: 10956
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:03

Wat leuk! Mijn man heeft donderdag na 6 weken levertje de ender 5 pro binnen gehad en direct opgezet. Die is dus al het hele weekend aan het hobbyen. Ik heb er nog niet veel mee (ook geen tijd voor, iemand moet intussen de kindjes in de gaten houden :+) maar ik denk dat ik hem opdrachten ga geven haha. Hij is vooral accessoires voor zijn printer aan het maken, een kabelhouder, gereedschapsklem etc.