Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:51

Mijn beide rassen zijn zelfbestuivende maar produceren meer met kruisbestuiving. Deze twee bestuiven elkaar ook.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:47

Malenka schreef:
Goed voorbereid Prairy. Ik zou ook wel weer door de collectie van Martijn willen struinen. Ik weet nu veel beter wat ik kan verwachten. Vorige keer was ik niet lekker voorbereid wat dat betreft. En sommige soorten zijn helaas niet aangeslagen (ik wilde heel erg graag de zwarte abrikoos maar die heeft het niet gered).

Ik kan wel enthout knippen van mijn grotere bomen en heb nog steeds een aangeslagen ent van de peerlijsterbes voor je in een pot staan.

Qua enthout kan ik de volgende denk ik knippen (zo uit mijn hoofd):
Appels; Hudson golden gem, rode ijzerappel, ananasreinet, ashmeads kernel, Bramley's seedling, karmijn de sonnaville, Ingrid Marie, Groninger Kroon.
Peer; doyenne de Merode, kruidenierspeer, Bonne Louise 'd avranches, Bon chretien Williams.
Pruim; reine Claude d'oullions, reine Claude verde, hauswetze,
Kers; Udense Spaanse, varikse zwarte
Kweepeer; aromatnaya, Portugal
Abrikoos; kioto
Amandel; robijn, lauranne
Mispel; Westerveld


Ik ga morgen enthout knippen.

Ik hoop op:
Nashi peer Tama
Nashi Niitaka
Peer Triomphe de Vienne
Mispel op meidoorn
Platte Perzik Louis
Mirabelle Pruim Zoetewei
Kers Vanda of Regina
Kers Kordia
Bloed appel Lureprec
Appel Rozela
Appel Rewena
Appel Relinda

Vandaag cursus gedaan ipv februari, hij had op Facebook gezet dat hij ook in Midden Limburg een cursus deed. Dat is voor mij een half uur ipv 2+ uur rijden. Hij had wel alleen appel en Prunus mee maar uiteindelijk 5 leuke dingen.

Bloedappel Red Beauty, perzik Poolse zaailing, hybride pruim Zechnije, amandel Ferragnes, abrikoos Somo.


Afbeelding

Morgen gaan ze in pot en knip ik de toppen eraf om daarmee nog wat onderstammen die ik vorig jaar over had te enten.

pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 12:00

Wat Gaaf Prairy. Klinkt goed.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18167
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:22

Ik lees net over electro cultuur. Iemand hier bekend mee en is het te combineren met permacultuur?

pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:32

Ik ken het niet balance.

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:26

Bij mij valt elektro cultuur onder het kopje kwakzalverij. Ik heb nog geen enkele bron kunnen vinden die een fatsoenlijke onderbouwing geeft van waarom het zou werken (en dat het werkt).

Maar zeer veel is te combineren met permacultuur. Permacultuur is geen methode van tuinieren maar een ontwerp methode gebaseerd op een lijst principes. Ik zie niet in waarom elektro cultuur daar niet in zou kunnen passen.

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:56

balance schreef:
Ik lees net over electro cultuur. Iemand hier bekend mee en is het te combineren met permacultuur?


Kijk hier eens op, staat veel informatie over het ontstaan er van oa.

https://cultivateelevate.com/electroculture/

pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:33

irryproppy schreef:
balance schreef:
Ik lees net over electro cultuur. Iemand hier bekend mee en is het te combineren met permacultuur?


Kijk hier eens op, staat veel informatie over het ontstaan er van oa.

https://cultivateelevate.com/electroculture/


Heb je ook info link in het Nederlands (heb dyslexie en lees niet in het Engels of Frans).

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:44

Wij hebben besloten nog eens heel kritisch naar ons terrein te kijken en dan vooral naar de verwachtingen rondom klimaat en bodemdaling. Grote kans dat we onze 'binnentuin' (het deel dat binnen de track van de paarden ligt) gaan omtoveren tot moerastuin. In de winter overstroomd dat hele gebied namelijk. We zouden het zonde vinden als al onze aanplant op den duur verzuipt. En nu kunnen we het meeste nog verhuizen naar een ander (hoger) deel van de tuin zonder veel wortels te slopen. In de moerastuin zouden we dan ook een vlonderpad aanleggen. Gelijk mooi toegankelijk met een rolstoel. Ik zie het wel heel erg zitten... Het einde van het pad over laten gaan in een steiger over de vijver zodat je zomers lekker met je voeten in het water kunt bungelen. <3

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:47

Jeetje wat prachtig Malenka!

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:34

Dank je. Ik hoop ook dat we dan dus echt die kant op kunnen gaan. Dat wordt dan dus ook nog meer zoeken naar planten die wel iets eetbaars opleveren maar ook met die natte grond om kunnen gaan. Dat lijstje is bij mij momenteel nog niet zo heel erg lang.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:38

Pawpaw's in ieder geval lijkt me.

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:52

Ja zeker! En berken om sap af te tappen.

Wilg en Els wil ik ook meer planten voor brandhout. Maar die zijn dan weer niet geschikt om te eten.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:02

Wilg en els zijn goed veevoer, paard bv, maar ook schaap/geit/konijn als je richting melk of vlees zou willen. En konijn geeft ook nog eens heel goede mest en de urine kan gebruikt worden als veilige insecticide.

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:48

Ik eet bijna 100% plantaardig dus dat zijn voor mij geen passende oplossingen. Al voer ik deze bomen inderdaad ook wel aan mijn paarden ter afwisseling.

Het aanschaffen van eenden staat wel vast. Maar ook die heb ik dan niet voor de eieren maar tegen de slakken.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18167
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:37

Voor Pien:
Wat is elektrocultuur?

Elektrocultuur is een oude praktijk van het verhogen van de opbrengsten waarbij bepaalde materialen worden gebruikt om de atmosferische energie van de aarde te oogsten. Dit werd in 1749 gepresenteerd door Abbe Nollett, in de jaren 1920 door Justin Christofleau, en in de jaren 1940 door Viktor Schauberger. Deze energie is altijd aanwezig en overal om ons heen ook bekend als Chi, Prana, Life force en Aether.

Bij het gebruik van elektrocultuur is het gebruik van pesticiden, mest of meststoffen niet nodig. Dit is vooral de reden waarom deze informatie werd onderdrukt. Het enige wat je nodig hebt is de zon, de wolken, de regen, de stikstof in de lucht en het vermogen om atmosferische energie te benutten. Deze atmosferische antennes kunnen worden gemaakt van materialen zoals hout, koper, zink en messing. Wanneer u deze atmosferische antennes aan uw tuin, grond of boerderij toevoegt, zullen ze uw opbrengsten versterken, vorst en overmatige hitte bestrijden, irrigatie verminderen, ongedierte verminderen en het magnetisme van uw bodem verhogen, wat op de lange termijn tot meer voedingsstoffen leidt.

mytgard

Berichten: 185
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:45

Malenka schreef:
Wij hebben besloten nog eens heel kritisch naar ons terrein te kijken en dan vooral naar de verwachtingen rondom klimaat en bodemdaling. Grote kans dat we onze 'binnentuin' (het deel dat binnen de track van de paarden ligt) gaan omtoveren tot moerastuin. In de winter overstroomd dat hele gebied namelijk. We zouden het zonde vinden als al onze aanplant op den duur verzuipt. En nu kunnen we het meeste nog verhuizen naar een ander (hoger) deel van de tuin zonder veel wortels te slopen. In de moerastuin zouden we dan ook een vlonderpad aanleggen. Gelijk mooi toegankelijk met een rolstoel. Ik zie het wel heel erg zitten... Het einde van het pad over laten gaan in een steiger over de vijver zodat je zomers lekker met je voeten in het water kunt bungelen. <3

[ [url=m/nfwIjB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Rijst... zou je dat ook in Nl kunnen kweken? :D
Dat word vast erg mooi Malenka :o

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:02

@Malenka: watermunt? Kan je thee van zetten en is ook nog inheems :D

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:16

Heerlijk ook. Ik heb hem al meerdere keren geprobeerd te zaaien (helaas geen succes) en uiteindelijk vorig jaar wat plantjes gekocht. Ik hoop dat die het overleefd hebben.

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:21

Ik heb het rijst kweken opgezocht en in een goed zonnig jaar zou dat moeten kunnen in Nederland. Dus ik wil dat wel echt gaan proberen eigenlijk. Het hele verwerken van de korrels is alleen wel ect gedoe. Dus het gaat een experiment zijn dat zeer waarschijnlijk geen vervolg gaat krijgen. Maar misschien valt het mee of vidn ik tijdens het groeien een goede oplossing en is het wel geslaagd. Dit jaar is een mooi jaar om het uit te proberen. Het gaat namelijk toch nog niet lukken om de vuurplaats aan te leggen en vorig jaar stond dat stuk bijna constant in een laagje water. Perfect dus voor rijst (en riet).

Permacultuur is voor mij ook heel erg gebruiken wat er voorhanden is en geen afval produceren. Nu ze bij ons de weg aan het aanleggen zijn vind ik het dus heel erg zonde dat alle knipstukken van de klinkers weggegooid worden. Dat kost geld en is een belasting voor het milieu. Ik heb aangegeven dat ze die daarom bij ons op de oprit mogen gooien. Dan gaan wij ze wel gebruiken in stapelmuurtjes. Zo hebben we ook geen bouwmateriaal van het huis weg gegooid. Inplaats van het in een container af te voeren gebruiken we eigenlijk alles op eigen terrein. Bouwers vinden het maar gek. Maar tot nu toe werkt het. :)

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:02


pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 14:32

Wat leuk. kijken zit er niet in want ben nog op vakantie.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:51

Super leuk, eens kijken of ik tijd heb, dan ben ik (ook) op vakantie.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:26

Thanks voor de link Malenka! Dat is al wel eenndruk weekend voor mij, maar hopelijk kan ik er nog wel iets van volgen :)

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:04