Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:06

Denk er aan dat warme lucht stijgt. Die opening boven de eetkamer maakt dat er veel verloren kan gaan. Is het helemaal open vanaf de hondenruimte tot boven, via de trappen? Ik zou iets van (schuif)deuren voorzien, dat scheelt echt in stookkosten.
Mijn vader heeft ook een splitlevel huis. De onderste verdieping is ferm fris en de bovenste is stikheet. De schuifdeur maakt het iets beter in de woonkamer (zelfde niveau als jij), maar beneden blijft het koud. In de zomer wel fijn natuurlijk :+

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 21:10

Goeie tips die hier voorbij komen. Ga ik zeker mee rekening houden.
Ben op zich geen grote koker, ik kies Max 40min kooktijd bij HelloFresh :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:21

Ik vind het heel speels, die kleine verdiepingen, vind het wel leuk :j
Mijn tante had een huis wat deels ook zo was ingedeeld; je kwam binnen, kon een klein stukje omlaag voor twee kamers (werden slaapkamers), klein stukje omhoog voor de woonkamer, dan nog een klein stukje omhoog voor de keuken en de eetkamer. De overige slaapkamers en badkamer waren volgens mij wel een ‘echte’ verdieping omhoog.

Wel een tip als je er nog iets mee kunt qua indeling: ik vind het altijd heel fijn als op het toilet een raampje naar buiten open kan ;)

Edit: verrek, er staat dus een huis te koop (nou ja, verkocht onder voorbehoud) in de straat waar mijn tante heeft gewoond: https://www.funda.nl/koop/koudekerk-aan ... ttegrond-1

Achterom
Berichten: 23054
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:11


Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:23

Wat een ontzettend leuk project TS, ik vind het idee van de nieuwe woning juist wel heel erg leuk! Creatief omgegaan met de ruimte. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:05

Het charme-niveau van splitlevels is wel heel hoog in ieder geval :j

Alleen bij verkoop moet je maar net iemand treffen voor wie al die trappetjes / hoogteverschillen gene probleem is. Ik had zelf ook een super charmant, karakteristiek huis waar iedereen die binnen kwam altijd wèg van was. Maar op het moment dat mensen een huis kopen, worden ze toch kritischer. Het was een heel lastig huis om weer verkocht te krijgen... heb er een flinke restschuld aan overgehouden uiteindelijk.

Met splitlevel moet je daar ook rekening mee houden denk ik. Wanneer je ergens oud wilt worden dan zijn veel trappetjes iets dat je liever vermijd. Wanneer je nog een gezinnetje wilt stichten zit ook niet iedereen met peuters / kleuters te wachten op zo'n huis met veel val-gelegenheid.

Je vijver van potentiële kopers wordt dus een stuk kleiner. Wel iets om rekening mee te houden.

Maar de charme van zo'n leuk speels huis is wel heel groot :j

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:54

Wat een leuk huisje en leuke plannen, ik volg ook mee! :)

Achterom
Berichten: 23054
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:57

pmarena schreef:
Het charme-niveau van splitlevels is wel heel hoog in ieder geval :j

Alleen bij verkoop moet je maar net iemand treffen voor wie al die trappetjes / hoogteverschillen gene probleem is. Ik had zelf ook een super charmant, karakteristiek huis waar iedereen die binnen kwam altijd wèg van was. Maar op het moment dat mensen een huis kopen, worden ze toch kritischer. Het was een heel lastig huis om weer verkocht te krijgen... heb er een flinke restschuld aan overgehouden uiteindelijk.

Met splitlevel moet je daar ook rekening mee houden denk ik. Wanneer je ergens oud wilt worden dan zijn veel trappetjes iets dat je liever vermijd. Wanneer je nog een gezinnetje wilt stichten zit ook niet iedereen met peuters / kleuters te wachten op zo'n huis met veel val-gelegenheid.

Je vijver van potentiële kopers wordt dus een stuk kleiner. Wel iets om rekening mee te houden.

Maar de charme van zo'n leuk speels huis is wel heel groot :j

Ach welnee, het huis in mijn link was binnen 3 weken verkocht.

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:03

Achterom schreef:
pmarena schreef:
Het charme-niveau van splitlevels is wel heel hoog in ieder geval :j

Alleen bij verkoop moet je maar net iemand treffen voor wie al die trappetjes / hoogteverschillen gene probleem is. Ik had zelf ook een super charmant, karakteristiek huis waar iedereen die binnen kwam altijd wèg van was. Maar op het moment dat mensen een huis kopen, worden ze toch kritischer. Het was een heel lastig huis om weer verkocht te krijgen... heb er een flinke restschuld aan overgehouden uiteindelijk.

Met splitlevel moet je daar ook rekening mee houden denk ik. Wanneer je ergens oud wilt worden dan zijn veel trappetjes iets dat je liever vermijd. Wanneer je nog een gezinnetje wilt stichten zit ook niet iedereen met peuters / kleuters te wachten op zo'n huis met veel val-gelegenheid.

Je vijver van potentiële kopers wordt dus een stuk kleiner. Wel iets om rekening mee te houden.

Maar de charme van zo'n leuk speels huis is wel heel groot :j

Ach welnee, het huis in mijn link was binnen 3 weken verkocht.


Ja in deze tijd wel ja. Maar ben het eens met Pmarena, het is erg leuk maar er zijn een hoop mensen (ouderen/gezinnen met jonge kinderen/jonge stellen met een kinderwens) die zo’n woning niet als voorkeur hebben. Maar als je bouwt voor jezelf om daar te blijven wonen is het zeker geen probleem natuurlijk.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:12

Nooit voor een ander bouwen / verbouwen is mijn mening. Ik herinner me van vroeger mensen die alleen maar hele neutrale keukens en badkamers wilden ... want .... ooit verkopen we het.
Lekker voor je eigen smaak gaan. Je bent zelden zo uniek dat niemand anders het mooi vind.
En zo bijzonder is split level ook weer niet. Hele wijken die zo gebouwd zijn.
Tenzij je van plan bent de komende paar jaar te verkopen, dan is het handig om er wat rekening mee te houden.

Maar als je zelf zoiets moois gaat neerzetten , zou ik niet zo snel weggaan .

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:24

Eleeke schreef:
Lekker voor je eigen smaak gaan. Je bent zelden zo uniek dat niemand anders het mooi vind.
En tegenwoordig is het 'mode' dat de meest mooie nog goede keuken er alsnog uit gesloopt wordt omdat het toch niet de smaak van de kopers is.
Dus idd ga voor je eigen smaak!

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:37

Idd. Ik hoor zelden dat ze keuken er in laten. Hooguit een tijdje ivm geld.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:21

Eens.
Ons huis had een soort van Funda make over gehad.
Alles glad, wit en neutraal.
Laten wij daar nou net niet van houden... Nu heeft alles een kleurtje en erger ik me aan de glanzende witte keuken.

We hebben het huis gekocht omdat het een fijn huis is met een mooie ligging. Dus ga inderdaad lekker voor je eigen smaak.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:56

Eleeke schreef:
Nooit voor een ander bouwen / verbouwen is mijn mening. Ik herinner me van vroeger mensen die alleen maar hele neutrale keukens en badkamers wilden ... want .... ooit verkopen we het.
Lekker voor je eigen smaak gaan. Je bent zelden zo uniek dat niemand anders het mooi vind.
En zo bijzonder is split level ook weer niet. Hele wijken die zo gebouwd zijn.
Tenzij je van plan bent de komende paar jaar te verkopen, dan is het handig om er wat rekening mee te houden.

Maar als je zelf zoiets moois gaat neerzetten , zou ik niet zo snel weggaan .

Juist als je er zelf levenslang wil wonen is gelijkvloers bouwen zinvol. In elk geval je leefvertrekken op de begane grond zoals woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer. Dan kan boven het kantoor,logeerkamer, bergruimte. als de honden toch niet in huis mogen kun je die ook gewoon bij de stal huisvesten evenals je mudroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:23

Leuk ts split-level bouwen.. vind dat altijd erg speels en gezellig ipv rechttoe rechtaan. En mocht je op je 80e niet meer zo kwiek zijn en liever een leuke tuinman aannemen ipv verhuizen, lang leve trapliftjes *\o/*

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:40

Leuke plannen TS. Ik heb in 2018 mijn woning volledig laten strippen en een deel afgebroken en heropgebouwd.
Isolatie en vochtwering scheelt echt gigantisch qua wooncomfort en verwarmingskosten.
Is je woning zonevreemd of zoiets ? Bij mij is dit wel het geval en dan kun je wel wat uitbreiden tot max 1000m³ (zo een 250m²). Ik moest ook aantonen dat ik paarden bezat, eigenlijk absurd, want dat stelt helemaal niets voor. Het enige waar is spijt van heb is dat ik niet genoeg bergruimte heb voor tractor en hooi etc dus als tip: probeer een overkapping te voorzien :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:49

Bouwen doe je voor jezelf en trappenlopen is alleen maar gezond! Lekker doen dus.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 19:13

Ik had nooit gedacht dat er zoveel gediscussieerd zou worden over de splitlevel :):) wel allemaal super interessant!
Als ik het ooit moet verkopen, dan aan jonge mensen, want aansluitend is nog een hele wei. Dus sowieso jonge en vooral paardenmensen :D

De architect had alleen er op gehamerd, zeker twee slaapkamers te hebben.
Ik hoop, dat tegen dat ik oud ben, er makkelijke systemen zijn voor de trappen. Maar een plakje en een katrol-systeem zal het ook wel doen :P

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 19:41

*vervolg*

Het dossier is ontvankelijk verklaard en dan is het bang afwachten wat de beslissing is. Ik moet gedurende 30dagen een melding aan de deur hangen. Zo mogen de buren en wie dan ook, eventueel bezwaar indienen.
Niemand, maar dan ook niemand dient bezwaar in *\%/* heb ook geweldige buren.

Het duurt wel extreem lang, ik heb geen lange arm, dus kan er geen spoed laten achter zetten.
Ze hebben 3maanden de tijd om een beslissing te nemen en die 3 maanden benutten ze volledig :roll:
Ik krijg dus half juni mijn vergunning, maar….

-Het huis is volledig in orde

-De stal moet 60cm ( ja ja, jullie lezen het goed 8)7 ) opgeschoven worden. Dus
Volledig uit elkaar gehaald worden, 60cm opschuiven, en dan weer in elkaar steken.

-Een overkapping voor stro moet afgebroken worden

-ik moet rond de kennel en rond de stal een inheemse haag planten, en de oprit mag maar 4meter breed zijn en moet waterdoorlatend zijn.

Helaas helaas…. Door het lange wachten, en net voor het bouwverlof pas de vergunning krijgen ( moest weer 30dagen lang een geel papier uithangen) haal ik het niet meer om dit jaar te beginnen. Ik zie het niet zitten om in de winter in de caravan te moeten wonen. Dus start van de afbraak zou pas april zijn.
Het afschuwelijk nadeel zou zijn, dat ik mogelijks geen recht meer heb op 6% btw, maar naar 21% btw zou gaan als ze geen verlenging van de maatregelen toepassen.

Het kostenplaatje is in de loop van de tijd enorm gestegen, als ik een groffe schatting mag maken van de meerprijs, zit ik rond de 50.000€ extra ten opzichte van de eerste dag dat ik tegenover de architect zat.

Dus ik ging met knikkende knieën naar de bank. Als alleenstaande, is het al niet makkelijk en nu moest ik meer lenen en aan een hogere rentevoet.
Gelukkig, kreeg ik vorige week groen licht ( weer dank u mama <3 )

Nu begint dus de periode van het zoeken. Volgende week komt een aannemer langs en heb er nog een achter de hand.

Dakwerker
Ramen en deuren
Sanitair
Electriciteit
Bezetter

Wie nog tips heeft, shoot


Afbeelding
Bewijzen dat het geel papier er nog hangt op die dag. Dus speciaal de krant kopen



Afbeelding

Inplanting van het terrein


Afbeelding
Mijn favoriete kleur van bakstenen. Helaas vrees ik dat ik deze niet ga kunnen betalen ;(

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:35

Wel goed geregeld zeg met dat gele papier +:)+
Hier moet je de plannen van de buren maar net toevallig in de krant zien staan volgens mij....

Oef, pijnlijk hè die extra kosten, het voelt ook zó nutteloos / wat je daar allemaal van had kunnen doen... :(:)

En balen zeg die stal.... nouja op zich beter dat stukje verplaatsen dan hem weg moeten halen, zullen we maar zeggen :j

Wat betreft de keuken-discussie hierboven: dat is natuurlijk iets dat je vrij makkelijk aan kan passen. En inderdaad zelfs hele mooie keukens (of badkamers) worden er vaak uit gesloopt door nieuwe eigenaars. Dus wat dat betreft: lekker voor je eigen smaak gaan :j Hoewel hoogglans neonroze misschien niet zo handig is als je binnen 5 jaar wilt verkopen :=

Maar de indeling van je woning is toch wel even andere koek.... het is best goed om je bewust te zijn van mogelijke nadelen, wanneer je nog de mogelijkheid hebt om dat aan te passen op een manier die óók naar je eigen smaak is :)

Bij mij vielen bij de zoektocht naar een eerste huis al die akelige witte vloeren en keukens al af, ik had daar echt geen zin in :=

TS: er is vast wel een soortgelijke steen te vinden voor een betere prijs...? :)

Anoniem

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:39

Hoogglans neonroze.. ik zou het erin laten _O-

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:05

pmarena schreef:
Wel goed geregeld zeg met dat gele papier +:)+
Hier moet je de plannen van de buren maar net toevallig in de krant zien staan volgens mij....

Ik zie iets dergelijks in Luxemburg ook voorbij komen, ik vind dat zo'n goed systeem!

Overigens kan je voor Nederland eea ook opzoeken op de site officiele bekendmakingen. Ik kijk daar momenteel regelmatig op. Wij ontvangen geen huis-aan-huis bladen en het huis van de buren is na 40 jaar door hun in gebruik te zijn geweest onlangs verkocht dus ik verwacht wel wat aanpassingen/uitbreiding :+

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:07

Een paar tips:
- vraag offertes bij minstens 3 want er kunnen behoorlijk verschillen zijn
- let op de termijnen want momenteel gaat alles traag

Om een idee tegeven want ik zit in een renovatie:
- gevel hervoegen: 1 jaar moeten wachten
- dak: minimum 1 jaar (getekend in maart 21 en ze zijn nog niet begonnen)

Materiaal zoals dakpannen en bakstenen zijn momenteel zeer schaars (door covid, Oekraine, energieprijzen) en dus vertraging in alles.
Best rekekning meehouden dus en daarop goed opletten bij de offertes en contracten

Jokonootje

Berichten: 4859
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:26

Wij zijn ook druk aan het bouwen maar overal zit zoveel vertraging op qua levering.
Als ik een tip mag geven ga of laat alvast de spullen bestellen.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 13:14

Goeie tips, als de eerste aannemer geweest is, ga ik al bakstenen en dakpannen kiezen. Zien hoe ik dat kan regelen met die grote bedrijven.

Neon roze keuken, volledig mijn smaak *\%/*
( not _O- )