Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:03

Ah jee Steenbok, wat een nare situatie :(:) Hopelijk valt de afrekening mee, maar dat zijn vast niet je grootste zorgen. Fijn dat je al een nieuwe plek hebt.

Hier geen ervaring met stadswarmte, maar een airco scheelt in ieder geval flink tov gewoon elektrisch verwarmen.
Ik heb een paar weken geleden een airco gewonnen via een veiling, dat was wel een mazzeltje :D 470 euro betaald voor een airco die online 1200 euro kost :Y) Ik moet hem alleen nog laten installeren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101791
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:18

Ik ben erg blij dat mijn stroomkosten afnemen. Februari was €84 en maart was €64. :)

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:21

Ik ben vooral blij dat de zon weer wat meer schijnt! Afgelopen zondag 70 kWh opgewekt, dat lijkt tenminste weer ergens op. In december hadden we dagen dat we niet eens boven de 1 uitkwamen en hadden we de hele maand maar 116 :D we zitten nu al op 350 kWh.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:28

Ah, even terug gezocht jij hebt meer dan 40 panelen! 70 op een dag leek me zo veel. :)

Mijn buren hebben er ook iets van 38 of 40. Maar die hebben een enorm huis en twee elektrische auto's. En misschien ook de camper elektrisch, zijn er al elektrische campers?

Maar veel bomen hier dus ze zullen geen topproductie hebben.

Wij hebben er 12 en volgens mij is 20kWh wel de limit.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:02

Zal toch wel meer zijn @mysa?
Ik heb vandaag met mijn 6 panelen 13.4 opgewekt.
Nu liggen die van mij wel super gunstig :)

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:39

Hier tot nu de hele maand pas 70 cent aan energiekosten dankzij de zonnepanelen :D. Hebben veel teruggeleverd, vandaag 22.1 kwh opgewekt waarvan 19.8 teruggeleverd.
Hebben 3 panelen op het oosten en 9 op het westen, dus vooral in de middag en begin avond veel stroom.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 06:35

Wat goed zeg :D
Wij zitten nu, met twee huishoudens en drie elektrische auto’s, op €34.
En dan hebben we deze maand samen al 200kWh in de auto’s gestopt :)) Alleen dat zou normaal aan de openbare laadpaal al 68 euro hebben gekost.

EllyC

Berichten: 8135
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:37

Na 1 jaar dynamisch, jaarrekening gehad. bijna 400 euro retour. Daar ben ik blij mee

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:43

Oh dat is een leuk bedrag zeg :D

Jij betaalt dus wel een vast bedrag maandelijks?
Bij Tibber betaal ik elke maand alleen het werkelijke verbruik. Maar de eerste rekening moet nog komen, dus ben benieuwd :D

EllyC

Berichten: 8135
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:47

ja ik betaal gewoon een voorschot waardoor je geen grote schommelingen per maan krijgt. Via de app kun je je tussenstand checken en je verwachte kosten controleren. Ik had mijn voorschot al een keer naar beneden gedaan.
En komend jaar lijk ik weer 30 procet goedkoper uit te zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101791
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:58

Ik heb nog even gekeken bij verlengen en nu staat er dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zou dit wat zijn?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:06

Nou, de verwachting voor de teruglevering is waarschijnlijk niet kloppend.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101791
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:11

Oh, hoe weet je dat? Ik lever niet zoveel terug volgens mij.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:47

Nou... je levert vast meer terug dan 63 kWh. Of heb je zonnepanelen? Of een warmtepompinstallatie waardoor je zoveel kWh boven de opbrengst verbruikt?

Maandbedragen zeggen helemaal niets.
Vergelijk gewoon de prijs per kWh en per m3. Weet hoeveel kWh en m3 je per jaar verbruikt en kies dan de juiste leverencier. Ook bij verlenging zou ik zeker even kijken op gaslicht.com om te zien hoe andere leveranciers in de prijs per kWh en per m3 zitten.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:49

Wij kunnen in juli verlengen en kregen nu een nieuw aanbod van Eneco. Ook voor dynamisch. Wij willen dit alleen voor stroom doen.

Afgelopen jaar hebben we zonnepanelen erbij gelegd (21 panelen) en een hybride warmtepomp. Zodra 3-fasen aangesloten is (drama hier, loopt al bijna anderhalf jaar en eind komt in zicht) kunnen we de auto ook aan huis opladen.

In dit topic kwam ik Tibber tegen en dat spreekt me erg aan. Ook vanwege de apps met bijvoorbeeld je auto of de Tado.

Ik vind het alleen lastig in hoeverre je er echt mee bezig moet zijn. Kost het jullie veel tijd of heb je na een tijdje wel voldoende inzicht om te weten wanneer je de wasmachine aanzet en wanneer beter van niet?

Ook was me nou niet duidelijk met zonnepanelen. Wel dat dit over het jaar verrekend wordt. Wij verwachten dat het verbruik de opbrengst niet ontloopt, maar het is lastig inschatten nu de auto nog niet aangesloten is en de warmtepomp nog geen jaar draait.

Stel ik lever 100 kWh per jaar en ik verbruik zelf 80 kWh. Krijg je dan over die 20 kWh nog een naheffing voor energiebelasting? Of is het juist andersom dat je geld terugkrijgt?

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:06

beert schreef:
Wij kunnen in juli verlengen en kregen nu een nieuw aanbod van Eneco. Ook voor dynamisch. Wij willen dit alleen voor stroom doen.

Afgelopen jaar hebben we zonnepanelen erbij gelegd (21 panelen) en een hybride warmtepomp. Zodra 3-fasen aangesloten is (drama hier, loopt al bijna anderhalf jaar en eind komt in zicht) kunnen we de auto ook aan huis opladen.

In dit topic kwam ik Tibber tegen en dat spreekt me erg aan. Ook vanwege de apps met bijvoorbeeld je auto of de Tado.

Ik vind het alleen lastig in hoeverre je er echt mee bezig moet zijn. Kost het jullie veel tijd of heb je na een tijdje wel voldoende inzicht om te weten wanneer je de wasmachine aanzet en wanneer beter van niet?


Over het algemeen:

Wind = goedkoper
Zon = goedkoper
Weekend = goedkoper

Combi = feestje

In de winter is het in de nacht goedkoper, nu begint het tij een beetje te keren dat het overdag meestal goedkoper is als in de nacht, tenzij het waait.

Ik heb wat moeite met de overgangsperiode om te wennen aan de andere tijden van wassen etc, maar het went vrij snel.

Het wordt ook een beetje een verslaving om op het goedkoopste moment dingen te doen wanneer mogelijk :+

In de Tibber app staat eind van de middag op maandag welke dagen/momenten ze verwachten dat het goedkoper zal zijn.

Qua salderen zo even geen idee, komt ook omdat wij ook nog batterijen hebben.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:44

Afrekening: 650 euro ongeveer haha. Nieuwe Voorschot van oxxio op nieuwe adres: -13 euro haha. Stadswarmte ben ik nu op 120 euro gezet. Vooralsnog doet hij het nog niet dus eens kijken of ik wat over het hoofd heb gezien of toch de storings dienst even moet bellen :') wel lekker goedkoop maar douchen met koud water is minder fijn haha.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:06

Bedankt Prairy!! Daar kan ik wat mee.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:00

Graag gedaan.

Mocht je overstappen, zoek dan alvast even dingen op accu, zodat je die op kunt laden als de prijzen negatief worden, wat zeker richting de zomer af en toe zal gebeuren, laatst was het al bijna zo ver met €0,001 per kWh incl belasting :P Geld verdienen door dingen op te laden, het moet niet gekker worden :))

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:04

Vooral met grote verbruikers als elektrische auto en thuisaccu is het super voordelig inderdaad :D Maar ook je wasmachine en vaatwasser en oven kun je wat sturen naar goedkope momenten natuurlijk :D
Vandaag gaan we weer voor 8,6 cent all-in de auto laden en de was doen :):)

Maar ook zonder dat verbruik te sturen vind het ik de prijzen heel laag.

Ik ben weinig bezig met plannen eigenlijk. ‘s Middags na 1 uur kijk ik altijd even wat de tarieven voor de dag erna zijn, en wanneer ik dan alles aan kan zetten, en dat is het.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:28

Dank! Ik vind het zeker interessant. Alleen nog even die 3-fasen aanleg afwachten. Nu doen ook nog niet alle zonnepanelen het optimaal. Heel gedoe met verschillende partijen die naar elkaar wijzen wie wat moet oppakken.

Enfin, ik heb wel alvast de app erop staan en kan zo alvast wat gevoel erbij krijgen.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:53

Hopelijk is het snel opgelost! Stom dat ze daar zo moeilijk over doen.

Oh, wat betreft salderen is het bij dynamisch zo dat je gewoon de werkelijke uurprijs krijgt uitbetaald (mits je over het hele jaar gezien niet meer stroom teruglevert dan je verbruikt). Dus stel jij levert tussen 8:00 en 9:00 2kWh terug aan het net, en de stroomprijs inclusief belastingen is 25 cent, dan krijg je over die kWh's 50 cent terugbetaald. Maar stel dat de prijs op dat moment net heel laag is, zeg 10 cent, dan krijg je voor die 2 kWh maar 20 cent terugbetaald.
Het loont dus om 's morgens en 's avonds, als de stroomprijs hoog is, zo veel mogelijk stroom terug te leveren naar het net, en overdag bij een lagere stroomprijs zo veel mogelijk zelf te gebruiken.
Als je je energieverbruik echt goed kan sturen dan kun je dus meer voor je opgewekte stroom uitbetaald krijgen dan dat je stroom uit het net aan inkoop kost, en maak je er zelfs soms winst op.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:52

Ah dat is slim, goed om te weten!

Weet iemand trouwens hoe het zit met het volgende. We hebben nu een gas/stroom contract met Eneco.

Als ik bij Tibber alleen een stroom contract afsluit, blijft bij Eneco dan gas wel automatisch doorlopen?

(Ik kan bellen hoor, maar wellicht weet iemand dit)

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:02

Even een aandachtspuntje als je een vast contract hebt bij Eneco oid.... sluit echt niet eerder over dan de einde-contract-datum. Anders riskeer je grote naheffing bij de huidige leverancier.

Bij het oversluiten is het zo geregeld dat de nieuwe leverancier ervoor zorgt dat de leveringen bij je oude leverancier stopt.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:09

Ja ik had al gelezen over de boete. Ons contract loopt tot juli van dit jaar, dus hoeft ook niet a la minute. Ik moet dat idd nog wel tegen elkaar afwegen of het eerder afsluiten meer oplevert dan het kost.

Ik wil niet dat het gas stopt, alleen stroom. Daar was ik benieuwd naar of daar of Eneco dat door blijft leveren als stroom opgezegd wordt.