Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:31

Relaxed schreef:
Hebben jullie tips voor een dynamisch contract? Ik zit nu bij ANWB te kijken en kom daar al flink goedkoper uit dan ik nu zit. Ik heb zonnepanelen :j
Ik zit voor gas bij ANWB, stroom bij Tibber. Heb eerst een tijd stroom en gas van Frank gehad. Kijk even hoe ze factureren en of dat je bevalt. Let ook op de vaste kosten en inkoopkosten, die lopen best uiteen, zie
https://www.overstappen.nl/energie/dyna ... econtract/ Check die bedragen wel even op de site van de leverancier, want vergelijking klopt niet perfect.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:58

Ah thanks Koeke! Tibber is voor mijn elektra heel interessant, dus die heb ik nu aangevraagd. Voor gas, is daar dynamisch ook interessant? Ik ben juist geneigd om die eerder vast te zetten..

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:51

Hier ook Tibber voor stroom, en Nextenergy voor gas.
Gas verbruiken we zo weinig dat het hier niet veel uitmaakt, vast, variabel of dynamisch, maar toch voor dynamisch gekozen. Dat is de afgelopen tijd toch best wat goedkoper.

Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt en hoeveel we echt kunnen besparen :D
Als iemand zo’n vriendencode nodig zou hebben voor Tibber, stuur maar een pb.

Roodvos

Berichten: 6710
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:24

Ik zit bij Zonneplan.
Alleen elektriciteit, ik heb geen gas meer.

Nielojram

Berichten: 7837
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:28

mvdende schreef:
Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)


Ik krijg het idee dat jij drukker bent met het voordeel voor jou, terwijl, in jouw geval, qua ongemakken die betaald worden door ons het belastinggeld je behoorlijk in je handen mag knijpen.

Gezien je gretigheid in deze kom je niet bepaald sympathiek over.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:42

Relaxed schreef:
Hebben jullie tips voor een dynamisch contract? Ik zit nu bij ANWB te kijken en kom daar al flink goedkoper uit dan ik nu zit. Ik heb zonnepanelen :j


Ik zit met gas en stroom bij anwb maar er zijn al flink wat leden die vanwege de hogere inkoopprijzen met de stroom overgestapt zijn naar tibber. Dus stroom bij tibber en gas bij de anwb.
Begreep dat tibber binnen kort waarschijnlijk ook gas gaat leveren.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:45

Nielojram schreef:
mvdende schreef:
Nee, maar mèt salderingsregeling én zonnepanelen totaal niet interessant!

In de zomer is de stroomprijs laag, dus je krijgt ook weinig tot niets voor je teruggeleverde stroom, of tegenwoordig zijn er zelfs momenten dat de stroomprijs negatief is, dan moet je dus betalen om terug te leveren.

In de winter is de stroomprijs duur en betaal je dus de hoofdprijs voor je stroom. En in de winter is het verbruik veel hoger dan in de zomer. Dus totaal oninteressant voor zonnepaneelhouders (zonder terugleverkosten)


Ik krijg het idee dat jij drukker bent met het voordeel voor jou, terwijl, in jouw geval, qua ongemakken die betaald worden door ons het belastinggeld je behoorlijk in je handen mag knijpen.

Gezien je gretigheid in deze kom je niet bepaald sympathiek over.


Klopt, ik kijk voornamelijk naar mijn eigen portemonnee...

Denk dat de meeste mensen dat doen, behalve een paar die echt beslissingen maken voor een betere wereld.

En ja, ik leef op belastinggeld, maar gelukkig is er z'n vangnet, wat niet wil zeggen dat het een dikke vetpot is en daarom ben ik continu aan het kijken/ zoeken hoe ik het meeste geld kan besparen.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:09

Tieme schreef:
Relaxed schreef:
Hebben jullie tips voor een dynamisch contract? Ik zit nu bij ANWB te kijken en kom daar al flink goedkoper uit dan ik nu zit. Ik heb zonnepanelen :j


Ik zit met gas en stroom bij anwb maar er zijn al flink wat leden die vanwege de hogere inkoopprijzen met de stroom overgestapt zijn naar tibber. Dus stroom bij tibber en gas bij de anwb.
Begreep dat tibber binnen kort waarschijnlijk ook gas gaat leveren.



Kun je mij vertellen wat een beetje het verschil is kwa prijs? Ik zit nu ook bij de ANWB en als het de moeite waard is wil ik best overstappen.

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:12

Zou wel fijn zijn als tibber ook gas gaat doen!
En dat verklaart ook waarom er wel gas bij de prijsberekening op hun website staat, maar er verder nog helemaal niks over te vinden is :+

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:21

Ik zit bij Tibber voor elektra en Nextenergy voor gas. Al even geen vergelijk gemaakt, maar dat ik echt heel flink bespaard heb is wel zeker. Mijn gemiddelde kWh prijs vorig jaar was € 0,23. Gas weet ik zo niet, maar deze is de laatste tijd niet boven de €1,24 geweest.

Met zonnepanelen en sinds oktober zelfs 2 thuis batterijen. Bijna alleen maar de houtkachel gebruikt voor verwarming. Erg benieuwd wat de zomer gaat brengen.

En bij aanmelding nieuwe klant bij Nextenergy krijgen beide partijen € 50 korting op de jaarnota :D

Thanks Annemiek :))

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:05

Ik keek net bij onze essent stroomtarieven, zie ik dat grootverbruikers (meer dan 10.000 kW, wij dus ook) per kW 1.7 cent (gewoon tarief) of 1.9 cent (dal tarief) minder betalen. Dat snap ik niet in het kader van energie besparen. >;) Veel bedrijven doen al zo weinig aan besparen, dan moet je het vooral goedkoper maken voor hun. Gas zou voor een hoger tarief komen als grootverbruiker, maar dat zie ik nog niet staan bij ons variabele tarief.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:33

Gas, maar ook elektra, is al jarenlang veel goedkoper voor grootverbruikers.

Ben het daar ook niet mee eens, maar het is dus niets nieuws.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:04

ZEJA schreef:
Kun je mij vertellen wat een beetje het verschil is kwa prijs? Ik zit nu ook bij de ANWB en als het de moeite waard is wil ik best overstappen.


Zover ik op de anwb fb site kan lezen zit het verschil in inkoopprijs per kwh en in de maandelijkse vaste kosten.

Tibber: 0,018 cent/kwh anwb: €0,0484
Tibber: €3,99/pm anwb: €7,01/pm

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:22

Die inkoopvergoeding van €0,018 en €0,0484 is een soort risicotoeslag als ik het goed heb begrepen, heeft te maken met wanneer er een verschil is tussen vraag en aanbod in stroom, toch? Daar zit hem inderdaad het grootste verschil bij de dynamische contracten bij verschillende aanbieders.
Inkoopprijs is weer iets anders, dat is hetzelfde als de beursprijs meen ik. Die is overal ongeveer hetzelfde, net als de belastingen en heffingen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:29

Kijk bij Tibber ook even naar het verschil in netbeheerkosten en vermindering energiebelasting.
Dat zijn op de energierekening belangrijke posten en die verschillen tussen Tibber en ANWB bijzonder veel. (in het voordeel van Tibber trouwens)
Als je per uur op de kwh prijs van vandaag kijkt, is Tibber ook iets voordeliger.
Interessant.

(edit: overgestapt via ShopBuddies, met €18,90 cashback :D )

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:47

Dank mensen ik ga ook eens kijken bij Tibber

EllyC

Berichten: 8141
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:49

Hoe kan er nu verschil in vermindering energiebelasting zitten?

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:04

Vraag voor jullie ervaringsdeskundigen onder ons :+

Ons 1 jarig contract bij Essent loopt af ergens eind april. Nu krijgen wij een mail met een voorstel,gas iets van 1.34 stroom net geen 0,40 cent. Zal kijken of ik een foto van d'r "aanbieding " erbij kan plaatsen. Contract voor 1 jaar!

Wat zouden jullie doen? Wij leveren met onze zonnepanelen zo'n 3000 kwh per jaar terug.

Voorschot per maand komt neer op zo'n 125 euro(we krijgen jaarlijks best wat terug,verbruiken weinig gas)

Zijn er veel goedkopere alternatieven?

Ben benieuwd.


Afbeelding

Foto gelukt *\o/*

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:47

Ja dynamisch is goedkoper.
Als ik vergelijk wat ik afgelopen jaar betaalde in vergelijking met mijn voorstel van toen ben ik veel goedkoper uit geweest.
1.34 heb ik geen dag betaald, altijd eronder.
Nu zit ik al een paar dagen op €1,12.

Er is natuurlijk altijd een klein risico dat het stijgt. Maar afgelopen 2 jaar nog niet zo erg gestegen zoals bij de grote leveranciers.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-02-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:47

Tja....
Als je voordelig wilt, ga je dynamisch.
Wil je vast, vergelijk dan op gaslicht.com. Vergelijk daarbij niet op maandbedrag, maar op stuksprijs van kwh en m3.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:52

Dynamisch.

Suzanne F.

Berichten: 49371
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:58

En als je geen zonnepanelen hebt, wat is dan het goedkoopste? Nog steeds dynamisch?

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:03

Ik heb in januari nog geen 5€ terug geleverd op een factuur van ruim 250€.

Mijn gemiddelde kWh prijs was 0,22 cent. In januari! Dat is meestal een dure maand door weinig zon opbrengst en veel verbruik (dus moeten de gas centrales bij stoken).

Gas was gemiddeld € 1,44 per m3. De maanden ervoor waren een stuk hoger qua gemiddelde. De prijs is dus zeker aan het dalen want deze maand was het een stuk goedkoper weer als januari.

Je hoeft ook niet alles bij 1 leverancier af te sluiten. Je zou bijvoorbeeld elektra wel dynamisch kunnen doen en gas voor een vaste prijs.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-02-24 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:05

Suzanne F. schreef:
En als je geen zonnepanelen hebt, wat is dan het goedkoopste? Nog steeds dynamisch?

Juist zonder zonnepanelen is het helemaal het goedkoopst :j
Mét zonnepanelen heb je een klein nadeel dat je een deel van je zonnepaneel-opbrengst tegen een wat lager tarief moet terugleveren.
Lever je exact evenveel terug als dat je van het net verbruikt, waardoor je verbruik nagenoeg op 0 uitkomt, dan heeft dynamisch geen voordeel, maar zodra je niet op 0 uitkomt heb je al gauw het voordeel te pakken van de lage stroomprijs of de relatief hoge terugleververgoeding.

Slmt9

Berichten: 4851
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:08

karrij schreef:
Vraag voor jullie ervaringsdeskundigen onder ons :+

Ons 1 jarig contract bij Essent loopt af ergens eind april. Nu krijgen wij een mail met een voorstel,gas iets van 1.34 stroom net geen 0,40 cent. Zal kijken of ik een foto van d'r "aanbieding " erbij kan plaatsen. Contract voor 1 jaar!

Wat zouden jullie doen? Wij leveren met onze zonnepanelen zo'n 3000 kwh per jaar terug.

Voorschot per maand komt neer op zo'n 125 euro(we krijgen jaarlijks best wat terug,verbruiken weinig gas)

Zijn er veel goedkopere alternatieven?

Ben benieuwd.


[ [url=m/dxWJk0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto gelukt *\o/*



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit ook bij Essent (alleen nog met stroom), maar stap oa hierom over. En waarschijnlijk naar dynamisch.