Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MercuryDream
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:55

Toen onze dochter 3 jaar geleden ging studeren hebben we heel lang gezocht naar een studentenkamer. Maar werkelijks niets kunnen vinden. Enkel een veredelde bezemkast in een slechte wijk ver van de universiteit voor 750 euro per maand. Tsja, best duur en bovendien wij zagen ons meisje niet dagelijks door zo’n buurt moeten fietsen naar school, en dan in de winter ook nog eens in het donker.
Uiteindelijk na overleg met een financieel adviseur hebben we besloten om iets te kopen. We hebben we een klein appartementje gekocht in het centrum, op loopafstand van het station en de school.
De hypotheek die we maandelijks betalen is nog niet de helft van wat de huur van een gemiddelde studentenkamer kost. Onze dochter huurt het van ons. De prijs is zodanig dat ze recht heeft op huursubsidie.
Ze vindt het heerlijk om overal dichtbij te zitten maar toch haar eigen plekje heeft. Als ze wil kan ze het appartement na haar studie uiteindelijk van ons overnemen. Anders gaan we het of aan iemand anders verhuren of verkopen. Afhankelijk van wat op dat moment het handigste is.
We hebben wel op meerdere appartementen moeten bieden voordat we deze hadden en ook echt dik over de vraagprijs moeten bieden overigens. Maar goed, het woongenot en het feit dat onze dochter een hele fijne eigen plek heeft is me dat alles zeker waard.

Wij zijn vooralsnog dus erg blij met deze constructie en ik vind het fijn mijn dochter een zo goed mogelijke start te kunnen geven zodat ze straks zonder schulden en met een woning aan haar loopbaan kan gaan beginnen.
Uiteindelijk denk ik dat je met een investering in onroerend goed eigenlijk altijd wel goed zit. Wel hebben we vanaf het begin wel heel duidelijk gemaakt dat als er onverhoopt iets drastisch veranderd aan onze financiele situatie (dat verwachten we niet, maar je weet het maar nooit natuurlijk) dat we dan wel de kans bestaat dat we dat appartement zullen moeten verkopen. Daar is ze zich van bewust.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:24

MercuryDream schreef:
Toen onze dochter 3 jaar geleden ging studeren hebben we heel lang gezocht naar een studentenkamer. Maar werkelijks niets kunnen vinden. Enkel een veredelde bezemkast in een slechte wijk ver van de universiteit voor 750 euro per maand. Tsja, best duur en bovendien wij zagen ons meisje niet dagelijks door zo’n buurt moeten fietsen naar school, en dan in de winter ook nog eens in het donker.
Uiteindelijk na overleg met een financieel adviseur hebben we besloten om iets te kopen. We hebben we een klein appartementje gekocht in het centrum, op loopafstand van het station en de school.
De hypotheek die we maandelijks betalen is nog niet de helft van wat de huur van een gemiddelde studentenkamer kost. Onze dochter huurt het van ons. De prijs is zodanig dat ze recht heeft op huursubsidie.
Ze vindt het heerlijk om overal dichtbij te zitten maar toch haar eigen plekje heeft. Als ze wil kan ze het appartement na haar studie uiteindelijk van ons overnemen. Anders gaan we het of aan iemand anders verhuren of verkopen. Afhankelijk van wat op dat moment het handigste is.
We hebben wel op meerdere appartementen moeten bieden voordat we deze hadden en ook echt dik over de vraagprijs moeten bieden overigens. Maar goed, het woongenot en het feit dat onze dochter een hele fijne eigen plek heeft is me dat alles zeker waard.

Wij zijn vooralsnog dus erg blij met deze constructie en ik vind het fijn mijn dochter een zo goed mogelijke start te kunnen geven zodat ze straks zonder schulden en met een woning aan haar loopbaan kan gaan beginnen.
Uiteindelijk denk ik dat je met een investering in onroerend goed eigenlijk altijd wel goed zit. Wel hebben we vanaf het begin wel heel duidelijk gemaakt dat als er onverhoopt iets drastisch veranderd aan onze financiele situatie (dat verwachten we niet, maar je weet het maar nooit natuurlijk) dat we dan wel de kans bestaat dat we dat appartement zullen moeten verkopen. Daar is ze zich van bewust.

Dezelfde constructie hebben twee afzonderlijke vriendinnen en hun ouders ook gedaan :j Waarbij één er ook tijdelijk samen met een vriend heeft gewoond waarbij ze de huur deelden. Zij konden later voor relatief weinig geld (natuurlijk nog steeds een groot bedrag) het appartement overkopen waardoor ze meer kregen voor hun geld dan anders op de woningmarkt was gelukt.

Verder sluit ik me aan bij Plukje. Dit lijkt mij ook het belangrijkste!

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 21:32

Ben blij met jullie reacties want die laten me zien dat mijn oorspronkelijke gedachte die was, ik laat hem of mijn appartement huren of ik verkoop mijn appartement en met gedeelte van de winst koop ik iets waar hij in kan (iets goedkopers dus) wat hij later kan overnemen.
Maar er werd door verscheidene mensen nogal bijzonder op gereageerd. Dan ga ik aan mezelf twijfelen :o :) en weet ik het allemaal even niet meer.

Je wilt voor je kind het beste, maar ik ben ook zo dat ik hem zijn keuzes wil laten maken. Dat hij niet zoiets heeft van dat zijn moeder alles heeft geregeld en hij komt er zo'n beetje achteraan hobbelen. Want dat is niet de bedoeling. Het is zijn leven. Maar ik help hem daar wel graag bij, als het ff kan / mogelijk is. En daar dat wonen echt zo'n gedoe is voor jongeren denk ik ook als jij als ouder de mogelijkheid hebt iets te doen, waarom dan niet.

Maar ik zie nu ook wel dat ik nog niet alle verschillende scenario's ben langsgegaan.

Citaat:
Mijn zwager heeft 3 maanden geleden zijn huis verkocht en een flat gekocht voor zijn zoon.
Die kan daar wonen met zijn vriendinnetje en mijn zwager heeft dan zijn eigen kamer en postadres.
Hij heeft nu voor zichzelf een vakantiehuisje gekocht waar hij de meeste tijd van het jaar zal zijn.
daar heb ik zelfs ook aan gedacht, of bijv een flinke boot ipv vakantiehuis.

Citaat:
Jouw appartement verhuren aan hem en een of twee vrienden?

Die kant neig ik ook op alleen is het best een flink appartement. Hij zou met kleiner cq iets minders ook best tevreden zijn en dan heb ik wat meer geld voor mezelf nog, you never know etc :+

Maar het kan maar zo zijn dat het daarop uit gaat draaien hoor.

Wie zei dat rond zijn 30e dan eigen huis kunnen kopen? Zo lang hoop ik niet dat hij moet wachten hoor, dat hij nog 9 jaar moet wachten voordat hij zelfstandig iets heeft :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12751
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:47

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

Ladyson

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:04

Ik weet niet hoe je er financieel bij zit, maar je zou hem ook een hypotheek bij jou kunnen laten afsluiten, bijv van vrijgekomen geld na verkoop appartement.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:15

Let op als je een huisje wilt kopen voor hem om het te verhuren. Diverse gemeenten hebben inmiddels een zelfbewoningsplicht voor goedkope huizen ivm het tekort. Dus kijk goed na of dit geldt in de gemeente waar je een huis wilt kopen.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:37

Ik zou als eerst kijken of er überhaupt wel iets kleiners en goedkopers te kopen is in de woonwijken en buurten wat je prettig vind. De markt is overspannen dus of je iets goedkopers gaat vinden dan wat je nu al hebt is natuurlijk afwachten.

Verder zou ik als ik de mogelijkheden had zeker mijn kinderen helpen met woning. Ongeacht wat een ander vind, het zijn tenslotte mijn kinderen en als ik ze zo fijne start kan geven in welke constructie dan ook dan doe ik dat.

Ik zou kijken of hij met paar vrienden in je huidige appartement wilt wonen en de lasten en huur gaan betalen. Mits je een goedkoper appartement kan vinden dan zou ik de huidige verkopen, overwaarde weg zetten (kan dat nog?) en dan het goedkopere huisje terug kopen voor hem wat hij of met vrienden kan bewonen of wellicht alleen(?).

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 23:39

De zelfbewoningsplicht in de betreffende gemeente geldt als zelfbewoning bij 1e graads familie. Omdat hij mijn zoon is, mag dit dus (gelukkig).

Ik begin langzamerhand te neigen naar nu eerst in mijn appartement via een huurconstructie en als hij een vaste baan heeft / 5 dagen per week werk, dan naar iets met hypotheek met mij als achtervang of zoiets, maar daarvoor moet ik eerst langs een financieel adviseur want ik weet niet hoe dat werkt.
Er schijnen ook familie hypotheken te kunnen of zoiets :) iemand daar ervaring mee?

Overwaarde wegzetten... ik moet er dan flink belasting over betalen. Dat is ook weer soort van zonde...

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:50

Familie bank constructie heet dat. Je kunt zelf een contract opstellen maar voor een huis lijkt het me handig om het toch via een notaris te doen ofzo. Hoe dat precies zit weet ik niet.

De rente is wel gewoon aftrekbaar voor je zoon met deze lening.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 00:03

Begrijp ik goed dat je je appartement wilt verkopen en van de overwaarde dan twee nieuwe woningen kan betalen?

Lenen voor een woning kan via een bank of een andere partij, bijvoorbeeld familie. De notaris heb je nodig voor de overdracht van de woning, niet voor de lening.

Eerlijk gezegd zou ik met 21 zeggen dat op kamers/huur fijner is. Opties open houden om de wereld te verkennen (in welke mate dit dan ook gewenst is).

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 01:15

Ik heb mijn huis 5,5 jaar geleden gekocht middels een familiehypotheek. Alles via de notaris gedaan, het hypotheekdossier wordt beheerd door Vereniging Eigen Huis (kost een paar tientjes maar zij houden dus de aflossingen, jaarafrekeningen etc bij). Mijn familie is wat hypotheek betreft mijn Rabobank. Het eerste wat ik doe als ik mijn inkomen binnen heb, is de hypotheek betalen :)

Het voordeel voor mijn familie is dat ik middels de rente de vermogensbelasing over het hypotheekbedrag betaal. Mijn voordeel is uiteraard ten eerste dat ik een huis heb, ten tweede dat ik naast de hypotheekrenteaftrek ook een deel van de betaalde rente terug geschonken krijg.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 01:48

Ik zou naar je boekhouder gaan, die kunnen vaak het beste informeren wat werkelijk kan en dan ook nu en in de toekomst het meest gunstig zal zijn.

Onze zoon heeft eerst op ene huis gepast met een vriend waarvan de ouders in buitenland waren. Daarna heeft hij met een andere vriend een huis gehuurd, wel particuliere huur via via. Daarna is hij met een andere vriend ergens gaan wonen en toen ze allebei een vriendin kregen is onze zoon iets anders gaan huren met zijn vriendin. Ook allemaal particulier en via via, maar wel duur en geen recht op huursubsidie.
Ze gaan waarschijnlijk weer iets anders huren en willen graag hun eigen weg volgen en zijn voorlopig nog niet bezig met kopen, omdat ze nog niet weten wat en waar ze wat willen. Daarbij zitten ze in een hele dure gemeente en is verder van het werk wonen voor onze zoon echt niet handig.

Wij hebben het er ook weleens over gehad om ze te steunen, maar wat we kunnen doen hangt ook af van hun wensen en situatie dan. Ik denk dan ook gelijk een stap verder dat hij onze enige erfgenaam is en wat dan weer voor hem het meest gunstig zal zijn.

Ken wel mensen die verschillende dingen hebben gedaan;

Ouders die garant hebben gestaan.
Ouders die een appartement hebben gekocht tijdens studie, kind woont gratis, maar 2 studiegenoten betalen huur.
Ouders die appartement hebben gekocht. Dochter werkt deels bij de ouders en een deel wordt ingehouden. Dat bedrag wordt gespaard zodat ze straks iets kan kopen of een wereldreis wil maken etc
Ouders die hun huis hebben verkocht en daarvoor 2 kleinere huisjes voor 2 kinderen hebben terug gekocht. Zelf zijn ze aan het reizen en hebben een chalet.

Ik weet ook mensen die vinden dat hun kinderen het zelf moeten uitzoeken. Eentje is daardoor het huis weer kwijtgeraakt en heeft het juist erg zwaar, ondanks een afgeronde HBO studie.

Zelf heb ik weleens geld geleend of gekregen van mijn moeder waardoor we makkelijker konden kopen, een risico konden nemen, sneller konden verhuizen en verbouwen. Dat konden we ook zonder, maar het was onder de streep toch makkelijker, sneller en goedkoper om het dan zo te doen.

Mando

Berichten: 15721
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:50

Mijn zwager heeft wel een hypotheek op de flat genomen waar zijn zoon in woont en van de overwaarde het vakantiehuis gekocht.

Flat staat in Rotterdam dus niet de goedkoopste stad.
Leuke 3 kamer flat metro voor de deur leuke wijk.

Hij woont dan nu in Drenthe in de bossen.
Wil hij weekend of in de winter naar de stad dan gaat hij.


Zodra zijn zoon werkt kan hij de flat overnemen of nog blijven zitten en gaan betalen.
Mocht hij zelf iets kopen dan heeft mijn zwager die zorg niet meer.
Het is echt een overbrugging voor als hij zelf gaat verdienen en kopen.

Als je het leuk vind om op een boot te wonen is dat toch geweldig als je dat kan gaan doen.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:18

Stiekem word ik een beetje jaloers als ik zo de verhalen hoor van ouders die iets willen/kunnen betekenen voor hun kind wat betreft een woning. Mijn ouders hebben deze mogelijkheid niet gehad (naast af en toe een tandartsrekening betalen bijv.). Afgelopen studiejaren heb ik alles zelf moeten betalen (collegegeld, huur + gwl, leefkosten, schoolboeken, laptop, rijbewijs etc.), wat betekent dat ik ook heb moeten lenen en nu een studieschuld heb (ondanks werken en echt geen al te gekke dingen doen). Het zou mij enorm veel stress hebben bespaard als mijn ouders iets voor me hadden kunnen betekenen op financieel/woongebied. Dus mocht je de mogelijkheid hebben, zou ik het alleen maar aanmoedigen. Ik denk dat je zoon dit heel erg op prijs zou stellen.
Ik zou momenteel geen huur/koophuis kunnen betalen in mijn eentje en ook de komende jaren niet. Ik heb toevallig geluk met mijn vriend, waarmee ik kan gaan samenwonen in zijn huis. Als ik dat niet had gehad, zou het heel fijn zijn geweest als mijn ouders iets hadden kunnen betekenen.

Ik ben benieuwd waar je voor kiest :).

pmarena

Berichten: 48258
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Je kind helpen aan woning hoe en wel of niet, ervaringen / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:45

Ik (wij) zou onze jongen ook zeker een steuntje in de rug geven hoor als we tegen die tijd de mogelijkheid hebben :j Hoe een ander daar over denkt moet die ander lekker zelf weten. Mijn man is 20 jaar geleden ook door zijn ouders op deze manier geholpen. Hij is de oudste en toen hij in Rotterdam naar de HBO ging hebben zijn ouders een flatje in de stad gekocht. En die waren echt niet rijk ofzo, gewone baan. Maar het ging :)

Dat was goedkoper dan huren. Goede locatie. Zekerheid en vrijheid. Ook de gelegenheid om samen met een vriend er in te gaan voor wat aanspraak. Zelf kiezen wie er bij komt. Na mijn man, heeft zijn broertje er nog in gezeten voor zijn studie. Toen die ook klaar was hebben ze het appartement ook nog met winst verkocht. Dus voor alle partijen een super goede keuze geweest +:)+

Wat voor jullie de beste keuze is dat zal volgens mij blijken uit stap 1: gesprek met je zoon, wat zijn zijn wensen? Waar wil hij wonen? Wat voor soort woning? Met wie eventueel? Wat wil hij er aan uitgeven? Wat zijn zijn toekomstplannen / wensen verder voor de komende jaren?

Als daar uit blijkt dat hij het erg zou waarderen om door jou geholpen te worden.
En je voor jezelf ook zowel financiële als woon-zekerheid kan behouden...waarom niet :)

Maar eerst zal je even duidelijk moeten hebben wat zijn toekomstplannen zijn, en wat jij daar mee kan op een verantwoorde manier :)

Plukje
Berichten: 1656
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:46

deksel schreef:
Dus mocht je de mogelijkheid hebben, zou ik het alleen maar aanmoedigen. Ik denk dat je zoon dit heel erg op prijs zou stellen.

Wat fijn dat je er zo in staat! Ik vind het echt een lastig onderwerp omdat ik veel onbegrip in mijn omgeving ervaar voor het feit dat wij onze zoon willen helpen. We hebben twee bevriende stellen die er hetzelfde inzitten en zij merken die onbegrip ook in hun omgeving.
Zowel mijn man als ik hebben ook alles zelf moeten bekostigen, dus ik ben juist heel blij dat wij onze zoon kunnen helpen. Uiteraard waken we er altijd voor dat hij wel opgroeit tot weldenkend en zelfstandig mens, maar volgens mij gaat dat hartstikke goed.

pmarena

Berichten: 48258
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:48

Precies, je kan prima helpen zonder er meteen een verwende, luie gevulde koek van te maken :j

Als zo'n jongen goed bezig is met werken aan zijn toekomst dan kan je toch best een handje ondersteunen.
Zolang het gewaardeerd wordt en hij beseft dat hij er heel veel mazzel mee heeft, dan zit je goed :)

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:59

Ik vind 21 erg jong om voor hem zwaarwegende financiele consequenties aan te gaan.
Het is inderdaad erg lastig op dit moment. Met 1 zoon al jaren zoekende, en 1 in echtscheiding weet ik hoe moeilijk ze het hebben. Wij hebben besloten bewust niet te helpen. Nu zie ik dat ze eindelijk hun uitgave patroon pas eens gaan aanpassen. Eens niet met vakantie, geen nieuwe telefoon, geen dure sneakers.
Ze zijn aan het bikkelen en sparen.Dát vind ik een hele waardevolle les voor ze. Natuurlijk doet het zeer te zien dat ze niet gelijk dié woning én die verbouwing en dié toonzaal meubels kunnen betalen. Maar vind ik dat ze creatief genoeg moeten worden hun dromen ZELF te realiseren.

pmarena

Berichten: 48258
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:05

Oh maar dat zou mijn insteek ook niet zijn eerlijk gezegd, dat ze door ondersteuning achteloos worden in hun uitgavenpatroon. Dat niet zomaar alles kan dat is inderdaad een waardevolle les :j

Maar imo kan die les nog steeds geleerd worden als je helpt met het bereikbaar maken van een woning.
Ik zou dan zelf wel geneigd zijn om er een huur voor te vragen die enigszins realistisch is. Een goed op te brengen bedrag, maar wel zodanig dat er keuzes gemaakt moeten worden.

En dan eventueel zonder het te zeggen tegen zoon, een deel daarvan wegzetten en cadeau geven als hij later een huis wil kopen ofzo en gewoon goed bezig is.

Vrienden van mijn ouders hebben een zoon en dochter en die dochter wordt echt schandalig verwend met wat pappa allemaal voor haar betaald. Je staat echt met je oren te klapperen hoe dat gaat en hoe normaal zij dat ook vindt en er enorm misbruik van maakt. Dat wil ik echt niet hoor :n

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:09

Hoewel ik denk dat er interessantere opties zijn genoemd: ik heb toentertijd zelf een huis gekocht, waarbij mijn ouders geld bij hebben gelegd (ca. 30.000E) zodat ik het kon betalen. Ik heb met hen een afbetalingsregeling, welke ook notarieel is vastgelegd. Dat werkt voor mij prima zo :)

Belangrijk te vermelden is wel dat ik 6 jaar geleden gekocht heb. Dus andere prijzen en hypotheekmogelijkheden.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:14

pmarena schreef:
Oh maar dat zou mijn insteek ook niet zijn eerlijk gezegd, dat ze door ondersteuning achteloos worden in hun uitgavenpatroon. Dat niet zomaar alles kan dat is inderdaad een waardevolle les :j


En dan eventueel zonder het te zeggen tegen zoon, een deel daarvan wegzetten en cadeau geven als hij later een huis wil kopen ofzo en gewoon goed bezig is.

n


Aan die constructie hebben wij idd ook gedacht, maar toch niet voor gekozen. Ik zie dat ze weinig geduld hebben. Alles NU moet. Zal wel iets van deze tijd zijn. Ik wil ze de les meegeven dat als je iets wilt, er iets tegenover staat. Gewoon niet alles altijd maar kan. De teleurstelling op hun gezichten te moeten zien dat je NEE tegen ze zegt snijdt door je ziel. Hun initiële boosheid, maar toch de weg weg naar volwassenheid is hard. En dan hebben zij altijd nog een goed financieel vangnet aan ons mocht er echt iets ernstigs gebeuren. Veel hebben dat niet eens. Maar ik ben van mening dat dit een levensles is die ze zelf moeten aangaan.

pmarena

Berichten: 48258
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:17

TS: Als het om koop zou gaan en jij die hem ondersteunt in zijn aankoop, dan is het sowieso natuurlijk goed om met een hypotheek-adviseur / notaris te gaan praten. Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar er zijn natuurlijk best wat mensen die met behulp van ouders hun woning gekocht hebben.

Met schenkingen kan je ook op allerlei manieren spelen die zowel voor ouder als kind voordelen hebben :) En met een familiebank-hypotheek kun je ook onder of boven de tafel werken met terug schenken van een deel enzo. Een goed gesprek met een fijne notaris kan je veel wijsheid verschaffen als je zoon inderdaad graag geholpen zou willen worden en jij die mogelijkheid hebt :)

pmarena

Berichten: 48258
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:19

Pareltjes schreef:
pmarena schreef:
Oh maar dat zou mijn insteek ook niet zijn eerlijk gezegd, dat ze door ondersteuning achteloos worden in hun uitgavenpatroon. Dat niet zomaar alles kan dat is inderdaad een waardevolle les :j


En dan eventueel zonder het te zeggen tegen zoon, een deel daarvan wegzetten en cadeau geven als hij later een huis wil kopen ofzo en gewoon goed bezig is.

n


Aan die constructie hebben wij idd ook gedacht, maar toch niet voor gekozen. Ik zie dat ze weinig geduld hebben. Alles NU moet. Zal wel iets van deze tijd zijn. Ik wil ze de les meegeven dat als je iets wilt, er iets tegenover staat. Gewoon niet alles altijd maar kan. De teleurstelling op hun gezichten te moeten zien dat je NEE tegen ze zegt snijdt door je ziel. Hun initiële boosheid, maar toch de weg weg naar volwassenheid is hard. En dan hebben zij altijd nog een goed financieel vangnet aan ons mocht er echt iets ernstigs gebeuren. Veel hebben dat niet eens. Maar ik ben van mening dat dit een levensles is die ze zelf moeten aangaan.


Juist dan zou ik wel kiezen voor zo'n constructie, want ze moeten gewoon een normale huur betalen en nog steeds kan alles niet zomaar NU. En ze weten immers niet dat je voor ze aan het sparen bent :) Bewijs eerst maar dat je het zelf kan, dat je verstandig met je geld omgaat. Dat je het niet als vanzelfsprekend ervaart dat pa en ma alles wel voor je regelen :j En als je dat bewezen hebt dan hebben we de mogelijkheid om een deel van die betaalde huur cadeau te geven voor de aankoop van een huis. Dan is de les geleerd, en mag een mazzeltje ook wel toch :)

Ik vind dat dat erbij hoort als je ondersteunt, dat je ze niet de lessen ontneemt die nodig zijn om goed zelfstandig en verantwoordelijk te leren worden :)

Overigens ook helemaal prima als ouders er wel voor kiezen om kinderen vreselijk in de watten te leggen, of juist de handen er helemaal vanaf te trekken. Ieder zijn ding.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:29

Persoonlijk zou ik voor een constructie gaan waarbij hij (flink) kan sparen en zo uiteindelijk een woning kan kopen. Als hij duur moet gaan huren komt hij nooit aan voldoende eigen geld hiervoor en met deze woningmarkt is dat wel een must.

En 3 jongens in een woning, ik weet niet of ik dat zou doen inderdaad, jouw zoon kan wel netjes zijn, maar of die anderen het ook zijn? En bij een huurcontract, krijg ze er maar eens uit, huurders zijn ontzettend goed beschermd op dat gebied.

Ik zou hem eerder op pad helpen zodat hij iets heeft waar hij alleen kan wonen en betalen zodat hij niet afhankelijk is van anderen. Bijvoorkeur dat het haalbaar is dat hij het over kan kopen bijvoorbeeld.
Het hoeft niet gelijk groot te zijn, hij is jong en een studio of tweekamer appartement is prima plus dat hij dan nog kan sparen,
Of indien hij handig is een klushuis met de afspraak dat alles wat hij er aan waarde bijklust mag houden. Op deze wijze loont het klussen en geeft motivatie.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:32

TS: je schrijft dat huren in de vrije sector niet gaat omdat huren beginnen bij €1000. Ik weet niet in welke regio je woont maar dat is hier in de buurt in elk geval zeker niet aan de hand voor een kamer in een studentenhuis of een appartement met gedeelde faciliteiten. Terwijl zoiets wel prima zou passen als hij toch graag samen met vrienden zou wonen.
Als ik bij de grootste verhuurder van studentenkamers in de regio kijk (en filter op dichtbij hbo en uni) dan zie ik diverse kamers rond de 400-500 euro, de wat duurdere zelfs inclusief eigen douche en keuken, voor rond de 600 heb je een klein zefstandig appartement.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 07-08-23 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt