Wel of geen droger?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:25

3 dagen is bij mij ook wel echt alleen bij dikke stoffen zoals een spijkerbroek band.
Een dikke winter sweater. Vaak zijn ze wel gedeeltelijk droog maar een paar plekken zoals bij de capuchon of de onderste band nog klam.

Dat is wel echt in alleen in de winter.
Op zolder waar geen verwarming is.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:51

Bij mij is het meeste met een nachtje drogen nu echt wel droog. Alleen in de herfst toen de verwarming in huis nog niet aan stond duurde dikkere stoffen wat langer. De luchtvochtigheid was toen ook enorm hoog in huis. In de zomer is het met een paar uur echt wel droog.

Ik heb een roldrooglijn van brabantia (https://www.brabantia.com/nl/roldroogli ... ter-white/) Hiermee kan ik een hele was ruim ophangen en als ik hem niet gebruik is hij ook weer makkelijk op te ruimen.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:01

Marije_jiplover schreef:
Wat ik me vooral afvraag is hoe het kan dat sommigen aangeven dat hun was 3 dagen moet hangen om te drogen.
Bij mij is het, na 1500 toeren centrifugeren, daarna goed uitgehangen op een wasrek, met wat lucht ertussen, in een halve dag echt wel droog.
Ik snap dat als het 3 dagen duurt het niet te doen is.

Maar bv onze dekbedovertrekken, die haal ik s morgens af, in de wasmachine, over het droogrek en 's avonds weer op het bed.

En ik stook niet overdreven hard, het is in het weekend (als ik meestal de was doe) overdag 18 graden in mijn woonkamer waar ik het wasrek heb staan.

En ik ben blijkbaar de enige hier die niet van zachte handdoeken houdt :+
Het liefst heb ik ze buiten in de zon en de wind gedroogd, binnen is een alternatief en de droger doe ik met handdoeken echt nooit.

Waar ik voor mijn werk moet douchen en de handdoeken wel uit de droger komen, heb ik altijd het gevoel dat die veel minder goed vocht opnemen dan mijn fijne stugge buitengedroogde handdoeken thuis.


In de bijkeuken waar het wasrek staat wordt niet gestookt. Zelfs droge was voelt klammig/ koud aan als het enkele dagen daar gelegen heeft. Natte was krijg ik echt niet meer droog in die ruimte, zeker dikke truien en joggingsbroeken niet.

De woonkamer wordt tot 17,5 gestookt, maar ik wil geen wasrek meer in de woonkamer. Heb ik de 1e jaren dat ik hier woonde wel gedaan, omdat mijn oude wasdroog combi geen kleding kon drogen zonder het te slopen (werd te heet) speciaal voor een energiezuinige warmtepomp droger gekozen, zodat ik ook mijn kleding erin kan drogen. Alleen dure merkkleding hang ik nog op, maar alle overige kleding gaat in de droger op programma fijne was. Nu heb ik voornamelijk erg goedkope kleding, dus als er eens iets lelijk wordt, is dat geen ramp.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:12

Marije_jiplover schreef:
Wat ik me vooral afvraag is hoe het kan dat sommigen aangeven dat hun was 3 dagen moet hangen om te drogen.
Bij mij is het, na 1500 toeren centrifugeren, daarna goed uitgehangen op een wasrek, met wat lucht ertussen, in een halve dag echt wel droog.
Ik snap dat als het 3 dagen duurt het niet te doen is.

Maar bv onze dekbedovertrekken, die haal ik s morgens af, in de wasmachine, over het droogrek en 's avonds weer op het bed.

En ik stook niet overdreven hard, het is in het weekend (als ik meestal de was doe) overdag 18 graden in mijn woonkamer waar ik het wasrek heb staan.

En ik ben blijkbaar de enige hier die niet van zachte handdoeken houdt :+
Het liefst heb ik ze buiten in de zon en de wind gedroogd, binnen is een alternatief en de droger doe ik met handdoeken echt nooit.

Waar ik voor mijn werk moet douchen en de handdoeken wel uit de droger komen, heb ik altijd het gevoel dat die veel minder goed vocht opnemen dan mijn fijne stugge buitengedroogde handdoeken thuis.


Nou heel simpel. Ik weiger het om te centrifugeren met 1500 voor mijn meeste kleding. :+
Prima voor beddengoed / handdoeken of de sportkleding van mijn vriend. Maar de rest wil ik niet op die stand hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:19

Volgens mij gaat die hier maar tot 1200. :P

In de kamer is het sneller droog. Maar de kamer is niet groot. Dus een rek erg onhandig. En dikke kans dat de hond er dan ook net steeds tegenaan loopt. Is het weer smerig.

Boven kan een rekje wel maar word niet gestookt.
Nu staat er geen schimmel op de muren. Dat wil ik graag zo houden :+

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:32

Ouder, niet geweldig geïsoleerd huis met houten fundering en ik weiger de verwarming op 20°c te zetten tenzij het écht niet anders kan.
Vanmorgen was het 12,5°c in de woonkamer, nu 16°c, vanaf nu gaat de thermostaat niet lager dan 14°c want het was toch echt niet meer aangenaam vanmorgen. :') :brr:
Met een hoodie aan en een dekentje/zomerdekbed erbij is het voor mij aangenaam genoeg nu.
Liefst loop ik in een mouwloos shirt rond maar das jaarrond niet haalbaar tenzij je de thermostaat op 20°c of warmer zet.
Medische redenen vind ik een ander verhaal maar hoog stoken gewoon omdat het kan is onnodig imo.
Wanneer het met hoodie, kruik en dekbedje niet aangenaam te krijgen is gaat de thermostaat uiteraard alsnog omhoog maar dan zitten we overdag vaak onder het vriespunt of met een zeer koude gevoelstemperatuur ofzo.

Wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is stook ik ook een paar uurtjes en net een paar graden hoger dan de op dat moment aangegeven temperatuur op de thermostaat, dat scheelt al een stuk.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:13

Ik ben heel blij met mijn droger maar daar gaan alleen slaapshirts en -shorts, handdoeken en beddengoed in. Verder heb ik sindskort een ontvochtiger. Dat helpt enorm voor de rest van de was. Heb maar 1 radiator om broeken op te drogen en in de zomer is dat ook niet ideaal. Beetje ventilatie en een ontvochtiger doen wonderen.

(En sinds ik van de woningbouw een nieuwe mechanische ventilatie heb, ben ik helemaal happy... Voor dit alles duurden spijkerbroeken ook meerdere dagen als ze niet over de radiator konden...)
Laatst bijgewerkt door Iranda op 22-11-23 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:14

lor1_1984 schreef:
Ouder, niet geweldig geïsoleerd huis met houten fundering en ik weiger de verwarming op 20°c te zetten tenzij het écht niet anders kan.
Vanmorgen was het 12,5°c in de woonkamer, nu 16°c, vanaf nu gaat de thermostaat niet lager dan 14°c want het was toch echt niet meer aangenaam vanmorgen. :') :brr:
Met een hoodie aan en een dekentje/zomerdekbed erbij is het voor mij aangenaam genoeg nu.
Liefst loop ik in een mouwloos shirt rond maar das jaarrond niet haalbaar tenzij je de thermostaat op 20°c of warmer zet.
Medische redenen vind ik een ander verhaal maar hoog stoken gewoon omdat het kan is onnodig imo.
Wanneer het met hoodie, kruik en dekbedje niet aangenaam te krijgen is gaat de thermostaat uiteraard alsnog omhoog maar dan zitten we overdag vaak onder het vriespunt of met een zeer koude gevoelstemperatuur ofzo.

Wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is stook ik ook een paar uurtjes en net een paar graden hoger dan de op dat moment aangegeven temperatuur op de thermostaat, dat scheelt al een stuk.


Ik heb de thermostaat standaard op 17 graden in de woonkamer. Dat betekent wel dat het boven kouder is, maar anders is het daar echt niet te doen. En was droog krijgen was echt een ramp, ben zo blij met de droger nu voor iig beddengoed / handdoeken / sportkleding. De echt mooie kleding gaat er niet in.

En als ik 1/2 uurtjes op de bank zit dan gaat de verwarming niet aan.
Maar als ik echt een dag of avond thuis ben, weiger ik het om kou te gaan lijden in mijn huis en gaat de verwarming gewoon naar 19/20 graden. :o

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:17

Ik heb nog nooit een droger gehad, en mis hem ook niet. Was hangt hier op het wasrek in de logeer/werkkamer, dus uit het zicht. Denk dat het meeste met een dag, soms twee dagen wel droog is. Een droger past hier niet lekker in huis, dan moet ik echt alles omgooien/bouwen. Vind het zonde van de kosten, de energie en het is weer zo'n groot en lomp apparaat.

Zelfs beddengoed is hier met maximaal twee dagen droog.

Nou ben ik wel alleen, was hoogstens dingen van mijn vriend mee. Handdoeken gaan wel om de dag in de was, dus heb 3-5 wassen per week denk ik.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:24

Hier een bekeerling.
Van huis uit droger, zelf altijd een. droger. bijna alles ging ook in de droger.
Tot hij kapot ging en we een nieuwe even uitstelde.

- Zo'n droger vreet energie, slecht voor milieu en portemonnee
- grootste oorzaak van woningbrand
- neemt veel plaats in

We leven nu drie jaar zonder droger en missen hem nooit.
Bijna alles is in een nachtje / halve dag droog ( wij hangen de was op zolder en in het washok op).

En met topsport kind en zelf fantieke sporter heb ik zo'n 12 wassen per week.

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:28

Ik ben enorm blij met mijn droger kan ook echt niet zonder want heb gewoonweg geen plaats voor rekjes e.d.
In de zomer gaat alles op de droogmolen buiten maar nu alles in de droger hij staat boven op de wasmachine met een plateau ertussen dus neemt amper ruimte in.
Wij zijn een gezin van 4

nicole_floor

Berichten: 3278
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:06

cursebreaker schreef:
Hier gaat lits-jumeaux beddengoed ook zonder problemen de droger in. :j

Hier ook! Jaa soms zit die wat in de knoop, maarja dat doet die in de wasmachine ook. :')

Wij hebben zonnepanelen, dus als ik hem overdag aanzet kost het mij ook niet zo veel stroom. Wij hebben een luchtontvochtiger in de woonkamer staan omdat anders onze houten vloer krom trekt. De was droog ik op een van de slaapkamers, dus daarvoor heeft die luchtontvochtiger geen nut. Moet wel zeggen dat het bij mij met 2 dagen wel droog is en wij hebben boven de verwarming niet aan.

Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:12

Tip voor de mensen die geen droger kunnen of willen gebruiken, ik heb nog zo'n heel oude losse centrifuge, soms gaan daar hier nog dingen in, dat komt er al haast bijna droog uit.

Dan hangt je was echt geen drie dagen te drogen hoor :D

marleen_88

Berichten: 14102
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:45

Op onze zolder droogt het ook slecht. Heeft ook 2 of 3 dagen nodig, nou prima. Het hangt mij daar best.
Wij gebruiken de droger alleen voor: washanden, handdoeken, sportsokken en vaatdoekjes.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 18:44

Jullie hebben me overtuigd hoor, ik ga er morgen een bestellen. :Y)

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:44

Ga je echt Geen spijt van krijgen 8-)

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 07:36

Benzz schreef:
Doen jullie je gewone kleding echt in de droger? Volgens mij heb ik echt niets wat in de droger mag. Ja handdoeken, beddegoed en sokken, maar de rest...........


Hier gaat echt quasi alles standaard de droger in - uitzondering zijn truitjes met wol en bh's. Etiketjes kijk ik verder niet zo naar (maar ik heb ook geen héél dure stuks die ik kan verneuken). Mijn kleren blijven er prima uitzien hoor :j. Ik had vroeger geen droger, maar boy, die luxe geef ik nu niet meer af. Ter compensatie, ik strijk dan wel niks meer. Alles wordt direct als het uit de droger komt geplooid, quasi kreukelvrij (niet 100%, maar wel zeker goed genoeg)

charrr91

Berichten: 936
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:39

Hier ook een droger. Was er altijd op tegen, want ik vond het maar stroomvreters, maar ik was het zo zat om al die sokken en ondergoed op te hangen. En eerlijk, ik kan niet meer zonder. Alles is zo lekker fris en zacht, en het scheelt zo’n hoop werk. Plus het stroomverbruik valt onwijs mee, ik heb een hele energiezuinige. Plus ik heb sindskort zonnepanelen. Ik vind het 1 van de beste aankopen

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:52

Alles wat hier mis gaat in de was, niet eens in de droger zijn dure truien die keurig volgens het voorschrift worden gewassen en dan toch besluiten te vervormen of krimpen :')

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:56

Citaat:
Hoe moet ik dat voor me zien? Informeer je bij mensen met gekreukte kleding of ze het in de droger hebben gedaan?


Ik ken mensen die een droger hebben en zie weleens hoe het uit de was komt? Ook weleens kleding gekregen voor mijn zoontje van iemand die een droger heeft en alles bijelkaar in de was gooit... Blijft het toch echt minder mooi van :+ Verder boeit het mij niet als ik mensen zie met gekreukte kleding :D

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:58

Dagmar80 schreef:
Citaat:
Hoe moet ik dat voor me zien? Informeer je bij mensen met gekreukte kleding of ze het in de droger hebben gedaan?


Ik ken mensen die een droger hebben en zie weleens hoe het uit de was komt? Ook weleens kleding gekregen voor mijn zoontje van iemand die een droger heeft en alles bijelkaar in de was gooit... Blijft het toch echt minder mooi van :+ Verder boeit het mij niet als ik mensen zie met gekreukte kleding :D


Bij mij komt de gekreukte kleding van teveel in wasmand proppen en het te lang daar in laten zitten zonder te vouwen. :')
Nu ik dingen uit de droger haal vouw ik het meteen op en heb echt minder kreukels als dat ik het van de waslijn af haal.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:04

Ja, te lang erin laten zitten kan het probleem ook zijn natuurlijk... Dat heb ik zelf ook als ik een was vergeet en het dan aan de late kant ophang... Van de waslijn af en dus op tijd opgehangen heb ik ook geen kreukels, ik strijk nooit. Zonde van de tijd vind ik.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:26

Heb geen zolder, had liever een zolder dan een droger. Maar goed nu is er geen plek vandaar de droger.

Celebi
Berichten: 3787
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:39

Heel eerlijk, ik strijk misschien 1x per jaar een paar dingen. Vlak voor de zomer haal ik een paar kledingstukken uit de kast die nogal verfrommeld zijn geraakt en die maak ik dan even recht en voor de rest komt alles prima uit de droger en van het wasrek. Shirts even een keer extra uitslaan en klaar.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:46

Ik vind strijken echt heerlijk, kan er helemaal zennn van worden. Maar ik strijk ook veel vanwege mijn hobby en opleiding dus dat ding ligt altijd klaar. Ik vind het zonde om heel veel geld aan kleding te spenderen en het dan niet te strijken.