vergoeding bij waterschade

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:14

wie heeft er ervaring mee?
wij hebben recent een rioolverstopping gehad.
hierdoor is er zeer veel water vanuit het toilet, de hal, woonkamer en berging ingelopen.
de schade is hierdoor behoorlijk.
met name de vloer.
er zit een drempel bij de toilet, maar deze hielt het niet tegen.
de vloer is vanuit de hal doorlopend naar woonkamer en berging en betreft een parket houten vloer.
De beschadigde delen zijn ong 20 vierkante meter. echter zal de gehele vloer vervangen moeten gaan worden.
Wie weet hoe dit zit kwa kosten. vergoed de verzekering de gehele vloer. of enkel herstelkosten van het aangedane deel?
ik heb al gebeld met de verzekering, maar deze willen( logisch) eerst de schade bepalen en konden mij dus geen antwoord geven op deze vraag.
daarnaast zitten we natuurlijk nog met de kosten van het oplossen van de verstopping.
die is zodanig dat er gegraven moet gaan worden.,

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:17

Was de verstopping op jouw grond of gemeentegrond? Volgens mij zit daar ook al een verschil in.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:23

Goof schreef:
Was de verstopping op jouw grond of gemeentegrond? Volgens mij zit daar ook al een verschil in.

dat is nog onduidelijk.
vrijdag komt het ontstoppingsbedrijf weer om te gaan graven.
we kregen het van binnenuit niet opgelost.
mijn vader gaat straks proberen de put te vinden en misschien weten we dan al waar het probleem zit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:26

Hier geen verstopping maar wel een lekkage gehad. Volgens de verzekering is het fixen van het euvel (bij ons was het een lekke leiding) voor eigen rekening. Dus kosten van loodgieter ed. zijn dan voor eigen rekening.
De gevolgschade werd door de verzekering gedekt. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk, want het moet wel redelijk blijven.

Bij ons werd trouwens op kosten van de verzekering lekdetectie ingeschakeld. Dat kost wel wat, maar dan weet je wel meteen waar het lek zich bevindt en dat scheelt uiteindelijk ook weer in de kosten.

Anna_98

Berichten: 455
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:29

Voor kosten van het oplossen zal het inderdaad afhankelijk zijn van dr locatie van de verstopping. Bij een verstopping in het hoofdriool zul je dit bij de gemeente kunnen/moeten melden. Tip: wacht daar niet te lang mee. Sommige gemeentes vergoeden alleen wanneer een medewerker van de gemeente de situatie heeft kunnen zien voordat de verstopping is opgelost (nog even los van het vraagstuk van aansprakelijkheid).

Als het noodzakelijk is om de hele vloer te vervangen dan zal dat over het algemeen vergoed worden. Tenzij je met (gedeeltelijk) herstel een even goed resultaat kunt bereiken.
Wel zal soms niet de nieuwwaarde/vervangingswaarde, maar de dagwaarde van de vloer vergoed worden

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 14:35

dagwaarde van de vloer is lastig te bepalen.
is al een oude vloer. echter wel eiken en 3 jaar geleden geschuurd en gelakt.
de hele onderverdieping heeft deze vloer. op de keuken na.
dus zal geheel vervangen moeten worden.
hij staat tot half in de woonkamer krom.

loodgieter kosten zullen we niet hebben. we hebben een verzekering jaren geleden afgesloten hiervoor.
graafwerkzaamheden komen wel voor eigen rekening.
ik hoop vanmiddag te weten of het een gemeente probleem is of eigen.
1 buis van binnen is iig nat wat we al hebben waargenomen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:43

Wat vervelend om zo net voor de feestdagen in de penarie te zitten. Bah, dat komt echt heel beroerd uit dan.

Onze tussenpersoon vertelde dat plafonds/muren/vloeren in principe vergoed worden totdat er ergens een naad/drempel etc.
Zolang het 1 geheel is, wordt ook het restant vergoed. Je kunt tenslotte niet zomaar de halve vloer er uit slopen en de rest laten zitten. Maar wel dat het beperkt is tot aan de volgende ruimte als daar een drempel oid. ligt, en dat dat ongeveer de 'grens' is.
Bij ons was het zo dat er in de woonkamer en bijkeuken hetzelfde laminaat lag. De lekkage was in het plafond van de woonkamer, dus de vloer van de hele woonkamer was aangetast. Alleen de bijkeuken (hetzelfde laminaat) werd niet vergoed want dat is een andere ruimte. Terecht natuurlijk, je moet ergens een grens trekken.

Het zou best kunnen dat er verzekeraars zijn die het anders doen hoor, maar zo werd het bij ons opgelost.

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:59

Staat er iets over in de polisvoorwaarden van je verzekering, wat wel en niet gedekt wordt bij waterschade? En wat voor verzekering(en) heb je?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:21

Wij hebben jaren geleden een waterleiding die gesprongen was. Veel schade aan onze parketvloer. De vloer in de keuken is compleet vergoed. De vloer in de woonkamer was niet beschadigd en daar is het schuren en opnieuw in de olie zetten vergoed. Zo sloten de nieuwe en de oude vloer weer naadloos op elkaar aan. Totale kosten was iets van 5K.

De verzekering heeft wel eerst geprobeerd om alleen het beschadigde stuk te vergoeden. Hier gingen wij niet mee akkoord en hebben aangegeven “zou je dit in je eigen huis ook doen? Dat ziet er toch niet uit om midden in de keuken een stuk eruit te slopen en daar een andere vloer voor terug te leggen”

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:30

Vaste vloeren zoals houten vloeren vallen onder de Opstal verzekering.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 18:34

Chinas schreef:
Staat er iets over in de polisvoorwaarden van je verzekering, wat wel en niet gedekt wordt bij waterschade? En wat voor verzekering(en) heb je?

Niet heel duidelijk beschreven.
We zijn allrisk verzekerd inboedel en opstal bij nn.

We hebben inmiddels op eigen terrein de riolering gevonden. Enkel de controleput niet.
Gemeente gebeld. En deze zouden terugbellen. Maar inmiddels nog geen belletje gehad.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:57

Wij hebben waterschade bij onze vorige woning gehad. Appartement met lekkage bij bovenburen. Er lag een oude, maar goede houten vloer in.

Verzekeraar heefr ons verzocht een parketboer de schade op te laten nemen. Deze gaf aan dat de vloer niet te repareren was en heeft toen een taxatie gedaan op vervangen. Dit is uitgekeerd. Voor dat geld hebben we een nieuwe, goedkopere houten vloer laten leggen en de rest gebruikt om de boel te stucen en te upgraden.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:09

Ook wij hebben waterschade in onze (open) keuken gehad. Eiken planken van een breedte die niet meer leverbaar was. Expert is langs geweest en heeft aangegeven dat de gehele vloer in keuken en kamer vervangen moest worden. Is keurig uitgekeerd door de verzekering. (wij hebben opstal en inboedel in één verzekering zitten)

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:14

Heb waterschade gehad door kapotgevroren leidingen (boven). Dat werd keurig gedekt, maar ze zeiden ook dat veel waterschades niet gedekt zijn. Kijk in je polisvoorwaarden!

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:59

Ik heb waterschade gehad vanuit de buren ( na vele onderzoeken waar het vandaan kwam) van de zomer is mijn muur opnieuw gestuct en toevallig zijn ze vanaf maandag tm vandaag bezig geweest met mijn houten vloer. 2 planken waren aangetast door het water. Maar omdat ik 1 ruimte heb (open keuken) hebben ze de hele ruimte geschuurd en geolied. Alles betaald door verzekering.

Laatst lekkage gehad vanuit de nokvorst. De schade hiervan wordt ook vergoed vanuit de verzekering. Het vervangen van de nokvorst niet, maar de plafondplaat waar waterschade is wordt wel vergoed.

Valt bij mijn verzekering allemaal onder de opstal

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:41

Jaren geleden is ons zoutwateraquarium overstroomd. Het water stond tot in de gang, de hele woonkamer stond blank. We hadden een vloer van Amerikaans noten. Kregen het advies om goed te stoken en te ventileren. Schade expert kwam langs en ondanks dat de vloer imo nog goed was was hij resoluut; moest eruit ivm mogelijke schimmel vorming. We kregen de vervangwaarde van de vloer. We hebben een eiken vloer gekozen (goedkoper dan notenhout) en mochten het restbedrag besteden aan het bekleden van de trap. Vond het supernetjes allemaal en was enorm opgelucht; ik was net uit t ziekenhuis na een ernstig ongeval en dat de verzekering zo behulpzaam was deed me enorm goed. Heel veel sterkte en hopelijk wordt alles ook bij jullie opgelost

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:27

Ik lees hier positieve verhalen kwa vergoeding.
Onze ervaring met de verzekering is over het algemeen prima.
Hetgene wat we ooit ingediend hebben is altijd keurig behandeld..
Dus hopelijk dit ook.
Zou anders een flinke tegenvaller zijn en we hebben de afgelopen maand veel pech gehad( auto total loss, wasmachine en vaatwasser kapot. Wc inmiddels ook kapot,doordat manlief deze te hard neerzette en een hoge rekening van medicijnen zoontje).
Dus nu de vloer vervangen zou heeeel slecht uitkomen.
Maar het is wat het is.

Wyb_ster

Berichten: 786
Geregistreerd: 22-10-14

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:30

Even vanuit verzekeringsrecht perspectief hier :-) Ik lees hierboven soms dat de kosten voor het opsporen van de schade en het voorkomen van meer schade (oftewel het detecteren van het lek en eventuele hulpmiddelen die worden gebruikt om de schade te beperken, denk aan speciale zuigers en dergelijke) niet zouden worden vergoed... wettelijk is de verzekeraar verplicht deze "bereddingskosten" te voldoen naast de schade! Daarvan kan ook niet in de polis worden afgeweken.

Voor wat betreft de exacte dekking zal je echt de polisvoorwaarden moeten raadplegen, waarbij mogelijk de oorzaak van de schade bepaald of de schade wel of niet is gedekt. Mocht je willen dat iemand even meekijkt, mag jij mij wel een pb'tje doen

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:33

Wyb_ster schreef:
Even vanuit verzekeringsrecht perspectief hier :-) Ik lees hierboven soms dat de kosten voor het opsporen van de schade en het voorkomen van meer schade (oftewel het detecteren van het lek en eventuele hulpmiddelen die worden gebruikt om de schade te beperken, denk aan speciale zuigers en dergelijke) niet zouden worden vergoed... wettelijk is de verzekeraar verplicht deze "bereddingskosten" te voldoen naast de schade! Daarvan kan ook niet in de polis worden afgeweken.

Voor wat betreft de exacte dekking zal je echt de polisvoorwaarden moeten raadplegen, waarbij mogelijk de oorzaak van de schade bepaald of de schade wel of niet is gedekt. Mocht je willen dat iemand even meekijkt, mag jij mij wel een pb'tje doen

Dank je wel.
Ik heb de polisvoorwaarden hier liggen. Maar er wordt niet duidelijk gesproken over riolering.
Wel over gesprongen leidingen etc.
Tevens moet ik even uitzoeken of de voorwaarden veranderd zijn.
We zaten nl bij rvs en die zijn door nn overgenomen.

Wyb_ster

Berichten: 786
Geregistreerd: 22-10-14

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:39

In beginsel geldt dat NN gewoon de gehele portefeuille heeft overgenomen, dus de voorwaarden zijn waarschijnlijk niet gewijzigd (daar gelden namelijk ook allemaal strenge regels voor).

Het is belangrijk dat je de precieze bepaling m.b.t. waterschade doorgeeft. De manier waarop iets is geformuleerd bepaald namelijk wat wel en niet is gedekt ("polistechnieken").

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:42

Wyb_ster schreef:
In beginsel geldt dat NN gewoon de gehele portefeuille heeft overgenomen, dus de voorwaarden zijn waarschijnlijk niet gewijzigd (daar gelden namelijk ook allemaal strenge regels voor).

Het is belangrijk dat je de precieze bepaling m.b.t. waterschade doorgeeft. De manier waarop iets is geformuleerd bepaald namelijk wat wel en niet is gedekt ("polistechnieken").

Ik heb je een pb gestuurd. ;)

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:42

Hier enorme waterschade gehad door een gesprongen warm/waterpomp. Heel mijn huis stond onder. Ik was niet thuis en de politie belde zelfs op voor toestemming om mn huis te mogen betreden. Nou ja had niet zoveel keuze want inmiddels hadden mijn onderburen last van mijn lekkage. Ik heb een huurhuis, maar Salvage kwam en die hebben echr veel uit handen genomen dat vond ik wel fijn.

Wel vond ik de verzekering echt moeilijk doen en heeft het 2 maanden geduurd voor ik mn geld kreeg. Bij mij moest er in mn hele appartement een nieuwe vloer in. Ik mocht gewoon een offerte laten maken voor een nieuwe vloer en al mn meubels die op de grond stonden hadden waterschade.

Waar ze over de vloer bijv heel makkelijk deden net de offerte accepteren deden ze over mijn bed die net nieuw was en ook flinke waterschade had moeilijk. Uiteindelijk heb ik een deel vergoed gekregen. Daarna duurde het nog echt wel weken voor ik geld kreeg. Ik heb toen gebeld en daarover een klacht ingediend dat zij mijn woning onbewoonbaar laten omdat ze geen voorschot gaven. Dag later stond al het geld op mn rekening en kon ik alles mooi nieuw kopen. Maar wat een ellende. Hoop dat echt nooit meer mee te maken.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 10:33

Dank zij de inspanningen van mijn zwager en man is de verstopping inmiddels verholpen. (Lees van 14.00 tot 01.00u bezig geweest. Letterlijk in de oliebol gezeten..
Nu nog een flinke stank in huis. Maar dat is het minst erge.nu afwachten wat de verzekering gaat doen schade id flink want schimmel vormt zich al

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:58

magicmist schreef:
wie heeft er ervaring mee?
wij hebben recent een rioolverstopping gehad.
hierdoor is er zeer veel water vanuit het toilet, de hal, woonkamer en berging ingelopen.
de schade is hierdoor behoorlijk.
met name de vloer.
er zit een drempel bij de toilet, maar deze hielt het niet tegen.
de vloer is vanuit de hal doorlopend naar woonkamer en berging en betreft een parket houten vloer.
De beschadigde delen zijn ong 20 vierkante meter. echter zal de gehele vloer vervangen moeten gaan worden.
Wie weet hoe dit zit kwa kosten. vergoed de verzekering de gehele vloer. of enkel herstelkosten van het aangedane deel?
ik heb al gebeld met de verzekering, maar deze willen( logisch) eerst de schade bepalen en konden mij dus geen antwoord geven op deze vraag.
daarnaast zitten we natuurlijk nog met de kosten van het oplossen van de verstopping.
die is zodanig dat er gegraven moet gaan worden.,


Onze buren hebben 2 jaar geleden een overstromend toilet gehad door hevige regenval icm een riool dat het niet aankon. De hele benedenverdieping stond blank tot aan de voordeur, zo'n 40m2. Ze hadden net zelf de vloer 6 maanden eerder opnieuw geschuurd en gelakt.
Dit is helemaal vergoed door de verzekering: ontruimen/inpakken spullen benedenverdieping, opslag in container, nieuwe houten vloer incl. leggen en afwerking. De schade expert van verzekering is wel komen kijken omdat het een redelijke grote schade betrof.
Het gemeenteriool vlak bij hun (en ons huis) bleek verstopt door een boomwortel waardoor bij hevige regenval het water omhoog komt. Bij ons borrelde het, hun aansluiting ligt een fractie lager blijkbaar en dan komt het omhoog.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: vergoeding bij waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 12:04

Ik hoop dat dit bij ons ook gaat gebeuren. Onze vloer kan niet gedeeltelijk vervangen worden. Het betreft hal, een ruim kantoor en de woonkamer met gedeeltelijk stuk keuken.het is ook nog eens parket. Maar al wel oud.echter was het nog netjes.